Velkajärjestelyssä olevat, miten pärjäätte maksuvaralla?
Kommentit (35)
Onko kukaan hakenut maksuohjelmaan muutosta? Esim heikentyneet tulot tai uusi vauva? Oliko iso prosessi? Muuttuiko velkajärjestelyn pituus, jos maksuvara pieneni?
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan hakenut maksuohjelmaan muutosta? Esim heikentyneet tulot tai uusi vauva? Oliko iso prosessi? Muuttuiko velkajärjestelyn pituus, jos maksuvara pieneni?
Hei.
Itse taivaankiitos pääsin yksityishenkilön velkajärjestelyyn tehtyäni aviorossa konkurssin. En ymmärrä miksi te haette siihen, jos on mielessä vaan pimittäminen, pimeät työt ja kieroilut. Siihen eivät kaikki halukkaat pääse.
Itselläni on tampereella aivan mahtava neuvoja jolle voi pienestäkin asiasta laittaa sähköpostin ja käydä häntä tapaamassa. Hän on aina ollut "puolellani" ja neuvonut kärsivällisesti. Lisäsuorituksista neuvoi laittamaan sivuun eri tilille jos niitä kysellään. Epäili ettei kysellä, koska minulla ei ole lindorffia tai muita perintöfirmoja. Eli ne maksetaan vasta jos kysellään.
Vaihdoin työpaikkaa ja tuloni nousivat. Tehtiin uusi laskelma ja kuukauden päästä siirryin siihen. Ei iso juttu. Vaati käynnin velkaneuvojalla joka hoiti kaiken.
Maksuohjelman pituus pysyy samana jos et itse töppää. Jos sinulta jää suorituksia välistä, se lisää ohjelman kestoa kunnes ne on maksettu. Jos pimitätä tietoja/huijaat tai muuten et hoida ja on kyse merkittävistä summista voi maksuohjelma raueta.
Tsemppiä kanssakärsiöille. Tästä helvetistä kun pois pääsee niin vitsit mitkä bailut laitetaan pystyyn :)
Hei kohtalontoverit, itselläni on vj.ssä vuosi (3 vuodesta) vielä jäljellä. Keikkatöitä tehty ennen vj.n pääsyä ja nykyään.
Lisämaksusuorituksia oletan tulevan tästä vuodesta. Peritäänkö/maksetaanko ne ensi vuoden vaihteessa velkojille vai tuleeko lasku lisäsuorituksista?
Keikkatyöpaikkani tulee mahd. tarjoamaan minulle vakityötä. Jonka tieto herättää ristiriitaisia tunteita: jee olis töitä (työ josta tykkään), mutta mitä se tarkoittaa vj.n kannalta.. piteneekö maksuaika ja kuinka paljon lisämaksua tulee?
Miesystäväni ja lasteni kanssa olemme puhuneet yhteen muutosta. Sekin olisi hienoa, mutta miten se vaikuttaa vj.n? Otetaanko hänen tulot huomioon/että perheeni elintaso on noussut? Piteneekö maksuaika?
Olisin erittäin kiitollinen, jos viitsitte kommentoida tai kertoisitte miten toimia ks. tilanteissa. Itse kun näitä asioita vatvoo, niin ajatukset kiertävät ympyrää..
Eikö se maksuaika yleensä ole se kolme vuotta, velkojen ja tulojen määrästä huolimatta, ja 5 vuotta joissain tapauksissa? Ei kai sitä venytellä sen takia jos tulot muuttuu, vaan loppuaikana menee sitten eri summa kuin alussa? Jos velat on tulleet rikollisen toiminnan takia ei pääse ohjelmaan ollenkaan?
Velkajärjestelyn pituus ei muutu. Se on sen saman kolme vuotta.
Itseäni kiinnostaa myös tuo yhteenmuutto. Miten se vaikuttaa?
Ei pääse jos on rikollisen toiminnan takii
Ettekste halua maksaa velkojanne pois?
Suurin huoli lisätuloista tuntuu olevan se, että osa niistä menisi velan maksuun. Jösses sentään.
Hyvin pärjään ja enää vuosi jäljellä. Luojalle kiitos, että pääsin järjestelyyn. Maksoin lisätilityksen velkojien kesken kiltisti vaikka olikin pienestä summasta kyse. Ei ainakaan tarvitse pelätä, että myöhemmin perittäisi jotain.
Vierailija kirjoitti:
Lisäsuorituksista: olen ihan kahden vaiheilla, että maksanko nyt vapaaehtoisesti vai vasta sitten, jos velkojat alkavat kysellä, yksi vellkojistani on todella ärhäkkä. Tienasin tänä vuonna yli 20 000 e enemmän kuin ohjelmassa laskettu, joten ihan pennosista ei ole kyse. Saattaa velkojia kiinnostaa aika paljonkin. Mietin, että joudunko joskus vuosien päästä, kun ohjelma loppu, maksamaan lisäsuorituksia myös näiltä vuosilta takautuvasti, jos nyt en maksaisi? Sitten olen kyllä uudestaan veloissa, summasta tulee niin suuri. En voi oikein omalta velkaneuvojaltani kysellä, on niin jumalattoman rehellinen ja käskee maksaa suoritukset.
Ettekö te tosiaan lue niitä maksuohjelmia, myös lisäsuoritusta? Kyllä siellä sanotaan selvästi, että lisäsuoritukset pitää maksaa oma-aloitteisesti, ja vielä 2 vuotta maksuohjelman päättymisen jälkeen niitä voidaan periä.
Pahimmassa tapauksessa koko homma raukeaa.
itse hain velkajärjestelyä tammikuussa 2015,koko vuoden kesti kärsimätön odotus pääsenkö siihen vai en.ja oli hieno asia kun sitten marraskuussa tuli päätös ohjelmaan pääsystä ja sen kestosta. töissä käyn(yt) koko sen ajan ja maksanut 2 kertaa vuodessa ohjelman mukaiset maksut sekä vuosittain lisäsuorituksen. nyt tämän vuoden joulukuussa laitan veronpalautuksen likoon ja maksan ohjelman loppuosan vaikkakin ohjelma päättyy huhtikuussa 2019.on hieno homma että saan tuon hoidettua vaikkei se sitten sen jälkeen mitenkään elämässä näy tai anna mitään vapauksia/erikoisoikeuksia,mutta jää sit kaikki rahat omaan taskuun :)
Onko kenelläkään kokemusta isojen lisätilitysvaatimusten sopimisesta velkojien kanssa? Ts antavatko järkeviä maksuohjelmia vielä näihin, oletteko saaneet ehkä pankista lainaa lisätilityksiä varten vai vetääkö vain suosiolla itsensä kiikkuun jos 15000 lisätilitysvaatimus kolahtaa postiluukusta vuoden jälkeen siitä kun on saanu velkajärjestelyn hoidettua....
Nimim. 2 lapsen yh
Onko se nyt niin, että lisäsuorituksia ei saa periä enää kahden vuoden päästä velkajärjestelyn päättymisestä? Itselle tuli jokunen tonni lisäsuoritusvelvollisuutta ja perijöitä on monia. Maksanko vain niille, jotka pyytävät vai suosita kaikille osuutensa, vaikkeivat pyytäisikään?
Eli sitä lähinnä tarkoitan, että eikö kahden vuoden jälkeen kukaan voi niitä enää karhuta ja pysyvätkö summat samoina, eivätkä kasva enää korkoa tässä vaiheessa?