Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ollaankohan me ainoita kellä näin "köyhä" joulupöytä?

Vierailija
22.12.2012 |

Täällä saa lukea jos minkälaista menyytä, mutta meillä on aina ollu ihan semmonen perusjoulupöytä, ei mitään erikoisuuksia. Tarkoittaa siis:

- kinkkua ja sille joku kastike

- laatikot

- rosolli, punajuurikerma, italiansalaatti, sienisalaatti

- valkosipulisilakat

- jotain leipää

- punkkua, kotikaljaa

Näiden lisäksi ei ole siis mitään muuta. Appiukko lupasi tuoda jotain kalaa, varmaan lohta lisäksi. Jälkkäriäkään ei ole, jos nyt joku sattuu jotain haluamaan, voi ottaa päivältä jäänyttä sekametelisoppaa kermavaahdon kera. Juomana punkkua ja kotikaljaa.

En ole aiemmin pitänyt tätä mitenkään köyhänä, mutta nyt tuntuu siltä, kun lukee muitten menuita katkarapukimaroineen. En ole vaan koskaan tottunut tämän hienompaan. Muita?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä on ollut lapsuudenkodissa aina (ja on edelleen) tällainen:

-perunat

-sinsalla (meille tuntemattomampi yleiskielinen nimitys "rosolli")

-perunalaatikko

-lanttulaatikko

-porkkanalaatikko

-maksalaatikko

-makaronilaatikko

-silli

-kinkku

-joululimppu

-kotikalja

-tuttavaperheen tekemä sinappi (mukana noin 20 vuoden ajan)

Jouluateria on aina tuollaisenaan maistunut vuoden parhaalta aterialta. Ei ole tarvittu mitään uusia erikoisuuksia siihen. Muutama vuosi sitten mukaan tuli myös seitankinkku, koska aloin kasvissyöjäksi.

Vierailija
22/45 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos se jollekin on se mitä jouluun kuuluu, se hänelle suotakoon. :)

Mulle ehdottoman tärkeitä on ne kunnolliset alkupalat:

- Graavi-, kylmäsavu-, lämminsavulohi

- Savusiika

- Kylmäsavuporo

- Sienisalaatti

- Muikunmäti, smetana, sipuli

- Katkarapusalaatti/savulohisalaatti

- Keitetyt perunat

(näiden lisäksi on halukkaille vielä sillit, silakat, rosollit, herneet jne)

Pääruuaksi sitten

-Kalkkuna +kastike (liemestä)

-Kinkku+ kastike (liemestä) (itse en syö)

-Karjalanpaisti (en syö)

-Porkkanalaatikko

-Imelletty perunalaatikko

-Lihaton makaronilaatikko

-Aurajuusto-punajuurilaatikko

-Lanttulaatikko (en syö)

-Keitettyjä perunoita

Jälkkäriksi

-Luumukiisseli+ kermavaahto

-Tortut

-Piparit

-Konvehdit

-Kahvi

(syö kuka jaksaa, harva jaksaa)

Juomaksi

-Puna- ja valkoviiniä

-Kotikaljaa

-Vettä, maitoa, cokista

-Snapsit

Ennen syömistä tervetuliaisglögit.

Näillä on menty niin kauan kuin muistan (ainakin siis minun elinikäni 31v), ainut uus tuttavuus on tuo aura-punajuurilaatikko, jota on ollut vasta pari vuotta. Lapsille ei ole koskaan ollut mitään erikseen, aina on jokaiselle ollut kuitenkin syötävää. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulle ei tulis joulua noin "köyhästä" pöydästä, mutta jos se jollekin on se mitä jouluun kuuluu, se hänelle suotakoon. :) Mulle ehdottoman tärkeitä on ne kunnolliset alkupalat: - Graavi-, kylmäsavu-, lämminsavulohi - Savusiika - Kylmäsavuporo - Sienisalaatti - Muikunmäti, smetana, sipuli - Katkarapusalaatti/savulohisalaatti - Keitetyt perunat (näiden lisäksi on halukkaille vielä sillit, silakat, rosollit, herneet jne) Pääruuaksi sitten -Kalkkuna +kastike (liemestä) -Kinkku+ kastike (liemestä) (itse en syö) -Karjalanpaisti (en syö) -Porkkanalaatikko -Imelletty perunalaatikko -Lihaton makaronilaatikko -Aurajuusto-punajuurilaatikko -Lanttulaatikko (en syö) -Keitettyjä perunoita Jälkkäriksi -Luumukiisseli+ kermavaahto -Tortut -Piparit -Konvehdit -Kahvi (syö kuka jaksaa, harva jaksaa) Juomaksi -Puna- ja valkoviiniä -Kotikaljaa -Vettä, maitoa, cokista -Snapsit Ennen syömistä tervetuliaisglögit. Näillä on menty niin kauan kuin muistan (ainakin siis minun elinikäni 31v), ainut uus tuttavuus on tuo aura-punajuurilaatikko, jota on ollut vasta pari vuotta. Lapsille ei ole koskaan ollut mitään erikseen, aina on jokaiselle ollut kuitenkin syötävää. :)

muuta kuin näykkimään sieltä ja täältä.

Vierailija
24/45 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Höyrytettyjä nakkeja" oli mun mielestä paras.

Siis mikrossa pyörähtäneitä Rainbown pikkunakkeja joista tehdään täällä sanoilla kurmeeta.

Hyvältä kuulostaa ap.

Vierailija
25/45 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota ihan iisisti.

Vierailija
26/45 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meilläkään sen kummallisempi.

-Jotain kalaa, kylmäsavulohta tai jotain muuta

-Salaatteja, fetasalaatti, sienisalaatti, ehkä joku ihan vihreä salaatti vielä...

-paahdetut uunijuurekset

-herneitä

-EHKÄ porkkanalaatikko

-kinkkua

-karjalanpaistia

-perunaa jossain muodossa..

Jälkkärinä jotain jäädykettä ja suklaaseen dipattuja hedelmiä ja pakollisia pipareita ja suklaata on tarjolla

juomina vissy, punaviini, valkoviini, olut jos joku sitä kaipaa.

Vierailija
27/45 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan ravintola-alan ammattilaisia ja saadaan luoda asiakkaille mitä uskomattomampia aterioita, joten kotona otetaan rennosti:)

Lahjoihin ja niiden paketointiin ja koristeluihin panostan, sekä kodin sisustukseen ja koristeluun.

Ruoka tulee tossa sivussa, kinkku paistumaan, valmiit laatikot pakkasesta, meille Joulu on aivan jotain muuta kuin RUOKAA, sillä siitä saamme tarpeeksemme arkena.

Jokainen tekee sellaisen joulun kuin tahtoo, sellaisen mistä nauttii.

Minä nautin nyt siitä että saan sytyttää tuikkuja kauniisiin lyhtyihin ja ennen kaikkea siitä että kaikki lapseni ovat kotona, toisin kuin Arttu :(

Vierailija
28/45 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ei tarvi olla kuin kinkku ja laatikot, minä en kaipaa mitään muuta. Joskus ostan rosollia pienen rasian miestä varten, mutta ei hänkään siitä niin kauheasti piittaa. Maitoa on ruokajuomana, ja mies tykkää ottaa leipääkin, äitinsä kun leipoo aina joululimppua.

Mun lapsuuden kotona on jotain italian/punajuurisalaattia, ja jotain rosollin tapaista sörssöä. Äiti keittää myös perunat ja tekee jonkun lihakastikkeen kun lastenlapset ei suostu oikein syömään jouluruokia.

Isäpuolella on ollu vuosia tapana mäkättää joulupöydässä että ei näitä laatikoita tarvisi jokaista neljää sorttia olla kerralla, kahta vaan, kun on niin täyttävää eikä jaksa kaikke syödä.

Se mun mielestä olis köyhää, jos ei olis kaikkia neljää laatikkoa :) Menis ihan fiilikset.

Kaikki graavikalat, herneet ja muut hörhöt täysin turhia.

Samoin jälkkäri, kun syö pikku kauhallisen kaikkia laatikoita ja pari siivua kinkkua, ei todellakaan jaksa mitään jälkkäriä.

Kahvin kanssa on sitten kahviaikoina tortut ja piparit, ja illalla voidaan juoda glögiä.

Vierailija
29/45 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei pakota syömään perinteisiä jouluruokia.

Meillä:

Lounas:

-riisipuuro

Kahvi:

-kakku/tortut ym

Päivällinen:

-porkkanalaatikko

-perunamuusi

-kinkku

-rosolli

-melonia

-perussalaatti

-jälkkäriksi kiisseli+kermavaahto

-juomana:kylmä glögi/mehu/maito/perhekalja

En ota paineita siitä, mikä pitäis olla. Teen sitä mitä menee. Itse vierastan kaikkea monen ruokalajin menuja. Ei sellainen pienten lasten kanssa onnistu.

Vierailija
30/45 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tilataan pizzaa tai tehdään itse. Miehen kanssa päädyttiin tähän kun kummallekaan ei maistu jouluruoka, lapset ei tykkää ja vähemmän hössötystä näin. Joulutorttuja ja pipareita tehdään lasten kanssa,ei muuta.

Vierailija
31/45 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun jouluruoka: kinkku, keitettyjä perunoita, voita ja aromisuolaa (niistä teen itse perunamuusin), juomaksi colaa. Olen hyvin tyytyväinen.

Itse koen, että jokainen tekee semmoisen joulun kun itse haluaa. Ihan sama mitä muiden joulupöydistä löytyy, mulla on mun omat jouluruokaperinteet, ja ne riittää mulle. Jokaisella on omat tavat ja perinteet. Ei se ruoan määrä takaa onnistunutta joulua.

Vierailija
32/45 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joulunakin kaiken pitää olla pätemistä? Siinä perusajatus hukkuu kaiken sen inhimillisen roskan alle, mitä ihmiset keksivätkään suoltaa. En pidä ihmisistä jotka koittavat korostaa omaa erinomaisuuttaan tilanteessa kuin tilanteessa, kertoen vain näin omasta epävarmuudestaan ja pienuudestaan. Jos pystyt järjestämään herkkupidot ystäville, onko siitä pakko informoida koko maailmaa... Hyvän ihmisen tuntee pröystäilemättömyydestä ja siitä, että tekee hyviä asioita ilman mainostusta. Täälläkin pikku nousukkaat voisivat mennä itseeensä, mutta taitaa olla turha toive;)

Vierailija
33/45 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

-naudan sisäfile punaviinikastikkeessa ( suoraan purkista )

-rosmariiniperunat

-kymäsavustettu lohi

-jotain kurkkujuttua ( purkista )

-porkkanalaatikko ( stockan kokkaamana )

-savustettua kalkkunaa ( stockalta valmiina )

jälkkäriksi Kakkugallerian suklaa-pähkinäkakkua kermavaahdolla ( purkista ).

nim. Vihaan ruuanlaittoa

Vierailija
34/45 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aika lailla samanlainen. Kaikki ovat tyytyväisiä, eikä mua kiinnosta, mitkä joku random aaveelainen pöytäänsä laittaa.

En tunne tarvetta kilpavarusteluun.

Vierailija
35/45 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä saa lukea jos minkälaista menyytä, mutta meillä on aina ollu ihan semmonen perusjoulupöytä, ei mitään erikoisuuksia. Tarkoittaa siis:

- kinkkua ja sille joku kastike

- laatikot

- rosolli, punajuurikerma, italiansalaatti, sienisalaatti

- valkosipulisilakat

- jotain leipää

- punkkua, kotikaljaa

Näiden lisäksi ei ole siis mitään muuta. Appiukko lupasi tuoda jotain kalaa, varmaan lohta lisäksi. Jälkkäriäkään ei ole, jos nyt joku sattuu jotain haluamaan, voi ottaa päivältä jäänyttä sekametelisoppaa kermavaahdon kera. Juomana punkkua ja kotikaljaa.

En ole aiemmin pitänyt tätä mitenkään köyhänä, mutta nyt tuntuu siltä, kun lukee muitten menuita katkarapukimaroineen. En ole vaan koskaan tottunut tämän hienompaan. Muita?

Meilläkin noin, mutta kalaa on oltava enemmän. Laatikoista vain porkkana- ja lanttulaatikko, lisäksi perunamuusia.

Salaatteja ei ole, paitsi rosollia, ja luumuja ja luumukiisseliä. Muita leivonnaisia ei välttämättä kaivata kuin torttuja ja piparkakkuja, ja lisäksi joku täytekakku. Taateli- tai hedelmäkakkua on ollut, mutta ei ole enää kun ei sitä kukaan syö.

Ehkä vähän monipuolisempi tulee tämän joulun tarjoiluista, kun nuoriso on sen verran juhlaherkkuja maailmalla nähnyt, että aikoo itse tehdä jotain. Yllättäen myös rahatilanne korjaantui vähän juuri ennen joulua.

Vierailija
36/45 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rosollia ja kermavaahto,

laatikot

kinkku, ei varmaan edes kastiketta, katsotaan

erilaisia kaloja, silliä, loimulohta, graavilohta, mätiä, smetanaa

juustoja

salaattia

lapsille parempilaatuista nakkia

sienisalaattia.

Oliskohan siinä kaikki. Luulen.

Vierailija
37/45 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin että ihmiset syö itsensä tajuttomiksi. Meillä syödään aattona pelkkiä kalaruokia perunoiden ja rosollin kera+ jälkkäri, kinkku ja laatikot nautitaan joulupäivänä. Tapanina tulee vieraita, ja silloin on pöydässä kaikkea mitä kaapista löytyy.

Aattona pöydässä on

-graavilohta

-sinappisilliä

-mätiä lisukkeineen

-sillikaviaaria

-katkarapuja keitettyjen munien ja majoneesin kanssa

lisäksi sitten rosollia, keitettyjä perunoita ja kotona leivottua ruis- ja hiivaleipää. Juomana vettä, maitoa, alkoholitonta olutta ja viiniä.

Jälkkäriksi suklaamoussea, ja myöhemmin illalla kahvia leivonnaisten kera.

Mun kokemuksen mukaan vähemmän on enemmän. Saa syödä niitä lajeja joista eniten pitää, niin paljon kuin jaksaa. Ei tarvitse ähkyn partaalla maistella kymmentä eri lajia niin ettei mistään pysty nauttimaan kunnolla. Tai en tiedä miten te muut, itsellä ainakin on taipumus ottaa liikaa kaikkea ja siten syödä liikaa.

Vierailija
38/45 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös karsinut vuosien varrella turhat pois.

Näin meillä:

aamulla riisipuuro

Jouluaterialla:

rosolli + kermavaahtokastike

kreikkalainen salaatti

sienisalaatti

piimäjuusto

savulohi

kinkku + kastike liemestä

peruna-,lanttu- ja porkkanalaatikko

herneet

Joululimppu + juustoja

Jälkkäriksi

valkosuklaa-mascarponevaahto

Kahvin kanssa

suklaajuustokakku

pipareita

torttuja

Hyvää joulua kaikille :)

Vierailija
39/45 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joulupöydän ystäville tärkeitä on nimenomaan ne perinteet.

Ainakin meillä on lapsuudenkodista lähtien (ja varmaan äitini lapsuudesta lähteneet ensin) ollut samat jouluherkut. Nuo perinteiset laatikot, rosolli, sienisalaatti, karjalanpaisti, jokin kala ja kinkku. Limppu, rieska ja joululeipä. Äitini lapsuudessa oli lipeäkalaa, sitä ei meille lapsenakaan koskaan tarjottu vaan on ollut silliä ja lohta.

Kyllähän sitä VOISI joulupöytään laittaa vaikka sun mitä, mutta kun siihen ei vaan mikään muu oikein kuulu :) Tätä ruokaa syödään kolmella aterialla, aattoiltana, joulupäivän iltana ja tapanina. Sen jälkeen on jouluruokailut siltä vuodelta ohitse. Koko pointti on siinä, että näitä ruokia on syöty aina jouluna, ja vain jouluna. Ne tehdään alusta alkaen itse, ja esim. karjalanpaisti on uunissa yön yli hitaasti hautuen, jolloin on niin mureaa että hajoaa suuhun (kuten varmaan monella muullakin - perinteisesti).

Jälkiruoka on sellainen, missä on vaihtelua. Siinä ei jotenkin samalla tavalla ole perinnettä. Joulupuuro syödään puolilta päivin, joten mitään riisijuttua se ei koskaan ole, mutta vaihdellen jotain jäädykkeitä, karpalokiisseliä jollain vaahdolla, moussea...

Minusta on ihanaa kun on perinteitä. Meillä perinteisiin kuuluu tällainen joulupöytä, ja saman perinteen aion siirtää omille lapsilleni :)

Vierailija
40/45 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka voitas ostaa muutakin. Ei vaan haluta. Meidän pöydässä on vaan

kinkku, karjalanpaisti, perunaa, lanttulaatikko, punajuuri (miehelle, muut ei tykkää), ja lohta.

Jälkkäriksi suklaamousse mariannekermavaahdolla.

Lisänä on pasteijoita, torttuja, pipareita ja suklaata.

Juomana mehu, vesi ja maito.

Enempää ei kaivata. Saadaan vatsamme täyteen jo noilla.

Joulupäivänä mennään sit syömään mummolaan jossa on enemmän herkkuja, mut todennäköisesti ei syödä sen enempää kun kotonakaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kaksi