Selincro tiedätkö mitä se on
Ja oletko koskaan aikaisemmin kuullutkaan aiheesta?
Vastatkaapa ilman googlettamista.
Kommentit (44)
[quote author="Vierailija" time="02.06.2013 klo 15:42"]
Juu, kyllä Selincro kiinnostaa nyt yllättävänkin monessa perheessä. ;-)
Työkaveri oli saanut miehensä kokeilemaan ja kertoi kokemusten olleen molemminpuolin hyviä, eli viinan litkiminen oli vähentynyt selvästi eikä miehelläkään ollut mitään valittamista. Vähän oli kuulemma nousuhumala ollut rauhallisempi kuin ilman lääkettä, mutta sehän sen pointti varmaan onkin sen viinahimon vähentämisessä.
Tuota Selincrosta on kirjoitettu enemmänkin mm. tuolla:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/11504591
Ja kyllä se Selincro tulee käyttöön meidänkin huushollissa... mies kun ottaa joskus vähän liikaa ja ymmärtää onneksi itsekin että asialle "tarttis tehrä jotain".
[/quote]
Täältä luin ensimmäistä kertaa tästä Selincrosta, en ollut ennen kuullutkaan. Luulen että tulee käyttöön meidänkin isukilla, kiinnostui selvästi ja otettuaan selvää lääkkeestä totesi että pakko kokeilla. Tiedostaa itsekin että 5+ olutta joka ilta ei pidemmän päälle toimi, mutta näistä pinttyneistä juomistavoista aika vaikea päästä irti pelkällä uuden vuoden lupauksella...... :(
Voisin kertoa ensin vähän omasta taustastani. Olen 34-vuotias, ja viimeiset 5-6 vuotta olen juonut 30-40 annosta viikossa. Toisin sanoen, joka pe ja la 15-20 annosta, eli sinne lähes sammusmispisteeseen saakka. Kun aloitan juomaan, niin ensin tulee se hyvän olon tunne, mukava nousuhumala (3-4 annoksen jälkeen). Pian sen jälkeen alkaa tulla se himo, eli pakonomainen tarve vetää enemmän. En siis pysty lopettamaan juomista, vaan juon käytännössä aina sinne loppuun saakka.
Kokeilin Selincroa ensimmäisen kerran viime lauantaina. Perjantaina en pystynyt juomaan ollenkaan, sillä poikkeuksellisesti piti olla töissä la heti aamusta. Tämähän tarkoitti sitä, että la töiden jälkeen oli entistäkin kovempi kipinä päästä vetämään kunnon kännit.
Ostin kaupasta laatikon (24x0,33l) olutta. Otin Selincron noin tunti ennen juomisen aloittamista. Ja näin se ilta sitten eteni:
Olut alkoi nousta päähän ihan samalla tavalla kuin ennenkin (sillä lääke ei humalaa tietenkään estä). Toisen tai kolmannen oluen kohdalla tunsin jotain erilaista. Jotain, mitä en ollut tuntenut, en edes muista milloin viimeksi: olin ihan kivassa rennossa pikku nousussa, mutta se himo juoda perkeleesti lisää oli poissa. Olo oli mukava, eikä takaraivossa ollut sellaista tunnetta, että nyt tämä vasta alkoi ja pitää saada lisää ja paljon.
Ilta päättyi siihen, että olin tuhonnut "kokonaiset" 6 purkkia olutta. Olo oli edelleen mukava, rauhallinen, ja juomisen lopettaminen siltä illalta ei ollut mikään pakotettu päätös. Ei vaan tehnyt mieli enempää. Mitään negatiivisia tuntemuksia juomisen lopettamisesta siihen ei tullut, vaan se tuntui luonnolliselta.
Ensimmäinen kokemus uskomattoman positiivinen. Tämä on minun oma subjektiivinen kokemus, mutta mulla meni ensimmäinen kerta näin.
(Sivuvaikutuksista: Pakkausselosteessa lukee, että lääkkeen käytön alkuvaiheessa voi esiintyä huimausta, pahoinvointia, vatsaoireita jne. Mulla ei sellaisia tullut, mutta jokaisen kannattaa lukea se pakkausseloste, siellä on lueteltu yleisimmät haittavaikutukset. Taidettiin myös todeta siellä, että ne yleensä häviävät hoidon jatkuessa. Niin kuin niin monen muunkin lääkkeen kohdalla)
Kopion ja postaan tämän saman tekstini toisellekin palstalle, joten älkää ihmetelkö. En ole mikään copy-paste trolli. En vain viitsi kirjoittaa uudestaan samaa tekstiä uudestaan moneen paikkaan.
Aika hyvä lääke tuo Selincro, voin suositella jokaiselle joka vielä harkitsee... Ainakin meidän perheessä puhuttu juomisen rajoittamisesta jo niin pitkään että tuskin se koskaan olisi ilman Selincroa onnistunut.
Mitään sivuvaikutuksia ei kumpikaan huomannut, eikä nousuhumalassa huomannut mitään suurta eroa aikaisempaan. Tunne oli ehkä sikäli vähän parempikin, että sellaista levotonta "lisää viinaa"-fillistä ei ollut.
Mahtavaa ollut nyt ottaa viiniä kohtuudella - ei se yletön ryyppääminen mitään kivaa ole...
[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 15:22"]
Voisin kertoa ensin vähän omasta taustastani. Olen 34-vuotias, ja viimeiset 5-6 vuotta olen juonut 30-40 annosta viikossa. Toisin sanoen, joka pe ja la 15-20 annosta, eli sinne lähes sammusmispisteeseen saakka. Kun aloitan juomaan, niin ensin tulee se hyvän olon tunne, mukava nousuhumala (3-4 annoksen jälkeen). Pian sen jälkeen alkaa tulla se himo, eli pakonomainen tarve vetää enemmän. En siis pysty lopettamaan juomista, vaan juon käytännössä aina sinne loppuun saakka.
Kokeilin Selincroa ensimmäisen kerran viime lauantaina. Perjantaina en pystynyt juomaan ollenkaan, sillä poikkeuksellisesti piti olla töissä la heti aamusta. Tämähän tarkoitti sitä, että la töiden jälkeen oli entistäkin kovempi kipinä päästä vetämään kunnon kännit.
Ostin kaupasta laatikon (24x0,33l) olutta. Otin Selincron noin tunti ennen juomisen aloittamista. Ja näin se ilta sitten eteni:
Olut alkoi nousta päähän ihan samalla tavalla kuin ennenkin (sillä lääke ei humalaa tietenkään estä). Toisen tai kolmannen oluen kohdalla tunsin jotain erilaista. Jotain, mitä en ollut tuntenut, en edes muista milloin viimeksi: olin ihan kivassa rennossa pikku nousussa, mutta se himo juoda perkeleesti lisää oli poissa. Olo oli mukava, eikä takaraivossa ollut sellaista tunnetta, että nyt tämä vasta alkoi ja pitää saada lisää ja paljon.
Ilta päättyi siihen, että olin tuhonnut "kokonaiset" 6 purkkia olutta. Olo oli edelleen mukava, rauhallinen, ja juomisen lopettaminen siltä illalta ei ollut mikään pakotettu päätös. Ei vaan tehnyt mieli enempää. Mitään negatiivisia tuntemuksia juomisen lopettamisesta siihen ei tullut, vaan se tuntui luonnolliselta.
Ensimmäinen kokemus uskomattoman positiivinen. Tämä on minun oma subjektiivinen kokemus, mutta mulla meni ensimmäinen kerta näin.
(Sivuvaikutuksista: Pakkausselosteessa lukee, että lääkkeen käytön alkuvaiheessa voi esiintyä huimausta, pahoinvointia, vatsaoireita jne. Mulla ei sellaisia tullut, mutta jokaisen kannattaa lukea se pakkausseloste, siellä on lueteltu yleisimmät haittavaikutukset. Taidettiin myös todeta siellä, että ne yleensä häviävät hoidon jatkuessa. Niin kuin niin monen muunkin lääkkeen kohdalla)
Kopion ja postaan tämän saman tekstini toisellekin palstalle, joten älkää ihmetelkö. En ole mikään copy-paste trolli. En vain viitsi kirjoittaa uudestaan samaa tekstiä uudestaan moneen paikkaan.
[/quote]
Saisipa tämän kirjoituksen kauppalehden biotie ketjuun.
...ja miksiköhän monikaan ei vielä tiedä lääkkeestä?
Jokainen voi laittaa tietoa eteenpäin ihan itse ja vaikka linkittää näitä keskusteluita muille palstoille ja foorumeille, ei kai se tieto nyt minnekään itsestään kulje. Harva ehkä lukee näitä muutamaa keskusteluketjua joissa Selincrosta kirjoitellaan, eli kyllä näitä ketjuja voi vapaasti mainostaa muillakin foorumeilla että muutkin kuulevat koko lääkkeestä.
Toihan se ongelma on ettei moni ole vielä kuullutkaan lääkkeestä. Yllättävän monella tutulla on selvä halu vähentää omaa juomistaan, oon ihan varma että tällaiselle lääkkeelle on kysyntää kunhan tieto leviää...
Iso KIITOS kaikille jotka kirjoittivat tänne tuosta Selincrosta, en olisi varmaan koskaan muuten tullut edes kokeilleeksi. Elämä on ottanut niin selvästi paremman suunnan, en vieläkään tajua miten se voi näin helposti onnistua pelkän pillerin tuella!
Voin suositella Selincroa sataprosenttisesti jokaiselle, jolla tunne että alkoholilla on vähän liian iso ote elämään. Juomisen vähentäminen ei enää tämän helpommaksi tule, sen voin sanoa. Vuosia olin tuskaillut miten viinaa menee liikaa, vaan enpä tuskaile enää. :)
Kiitos kirjoittajille ja iso kiitos Selincrolle!
Hei höpösishupsis, kirjoita vielä päihdelinkin keskustelualueelle. Sinne joutuu tosin kirjautumaan, mutta maksaa vaivan. Kivoja trollaussessioita ;D
[/quote]
Ai jaa, siis onko jokin laki tai nettietiketti, että oman mielipiteensä saa ilmaista vain yhdellä foorumilla? Käsitääkseni näillä foorumeilla on hieman eri henkilöitä ja myös hieman erilaisia rooleja vaikkapa alkoholin tai mahdollisen alkoholiongelman tiimoilla (läheine/itse), sekä kenties hieman eri elämäntilanteessa tai vaiheessa olevia. Toivottavasti itsekin noudatata sääntöä, että kun puhut asian R-kioskilla, et sitä enää K-kaupassa saatika baarissa saa enää esittää.
Toki tiedän trollauksen, mutta missä sitten menee trollauksen rajat. Tiukimmillaan siis kaikki mieleipiteensä esittäminen on trollausta. Sen verran voin kuitenkin sanoa, että kokemuksia hyvin läheltä miten tuo Selincro on saanut alkoholistin jotenkin luulemaan, että kun popsii ihmelääkeen, hän ei enää olekaan alkoholisti. Yksityiskohtaisemmin en nettiin kirjoita, mutta voin sanoa, että ei ihan lääke tehnyt ihmeitä, vaan korkki aukesi pitkien aikojen kiinniolon jälkeen ja meno oli kyllä kaikkea muuta kuin hanskassa. Sinänsä ei mitään muuta lääkettä vastaan kuin mielestäni terve kyseenalaistaminen. Tosin, en myöskään omista tämän suomalaisfirman osakkeen osaketta, joten kenties olisin mielipiteineni hiljempaa, jos niin olisi.
Toki tiedän trollauksen, mutta missä sitten menee trollauksen rajat. Tiukimmillaan siis kaikki mieleipiteensä esittäminen on trollausta. Sen verran voin kuitenkin sanoa, että kokemuksia hyvin läheltä miten tuo Selincro on saanut alkoholistin jotenkin luulemaan, että kun popsii ihmelääkeen, hän ei enää olekaan alkoholisti. Yksityiskohtaisemmin en nettiin kirjoita, mutta voin sanoa, että ei ihan lääke tehnyt ihmeitä, vaan korkki aukesi pitkien aikojen kiinniolon jälkeen ja meno oli kyllä kaikkea muuta kuin hanskassa. Sinänsä ei mitään muuta lääkettä vastaan kuin mielestäni terve kyseenalaistaminen. Tosin, en myöskään omista tämän suomalaisfirman osakkeen osaketta, joten kenties olisin mielipiteineni hiljempaa, jos niin olisi.
Kyllä tuo Selincro on käytössä meidänkin perheessä ja kokemukset pelkästään hyviä, mutta ei se meillä varmaankaan käytössä olisi jollen olisi täältä lukenut ko. lääkkeestä. Varmaan ryyppääminen olisi meillä vieläkin jokapäivinen ja usein sammumiseen asti jatkuva riesa, jollen olisi yhtenä iltapäivänä lukenut justiin näitä juttuja ja lopulta ottanut asiaa puheeksi mieheni kanssa.
Nettifoorumeilla on varmaan omat hyvät ja pahat puolensa, mutta esim. tässä tapauksessa tämä Vauva-palstan aihe Selincrosta oli meille tosi arvokas juttu. Ihan turha hyssytellä keskustelua vaikeista aiheista tai ampua muiden kirjoituksia alas.
Tämän Selincron kohdalla tuntuu että se on niin uusi lääke että monilla on hirveä tarve kyseenalaistaa koko lääkettä tai vähätellä sen tehoa, mutta meidän perheessä sillä on ollut ihan hirveän positiivinen vaikutus juomisen vähentämisessä. Näyttää vähän siltä että monessa asiassa on ihan pakko osallistua keskusteluun monilla sellaisillakin, joilla ei ole asiasta minkäänlaista kokemusta.
Meilläkin on alkoholisti-tuttuja joista muutama löytänyt avun Selincrosta, heitä ei oikeastaan enää edes tunnistaisi alkoholisteiksi ellei tuntisi heidän historiaansa. Eivät juo enää kuin ns. kohtuudella, ja näyttävät muutenkin viimein löytäneen elämässään vähän paremman suunnan kun alkoholi ei ole enää hallitseva asia. Eli vaikka uusi lääke onkin tuo Selincro niin kyllä se monelle varmasti on avain parempaan elämään ja irti alkoholin orjuuttavasta voimasta.
Jostain luin että olisi nyt Kelan korvauksen piirissä, onko totta?!?
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 16:22"]
Jostain luin että olisi nyt Kelan korvauksen piirissä, onko totta?!?
[/quote]
Ennemmin tai myöhemmin varmasti tulee korvattavaksi, Selincro on todella merkittävä ja positiivinen asia niin kansanterveyden ja sitä kautta kansantaloudenkin kannalta.
Juu, ei se juominen pelkällä tahdonvoimalla yleensä vähene... hyvä että tällaisia lääkkeitä kehitetään ja toivottavasti moni löytää tästäkin lääkkeestä avun liikajuomiseensa!
Olihan tästä Selincrosta kirjoittelua täällä jo aikaisemminkin:
http://www.vauva.fi/keskustelu/3425322/ketju/uusi_laake_alkoholismiin
Itse en ollut kuullutkaan ennenkuin luin siitä täältä, erittäin tervetullut lääke meidän perheessä ja voin suositella muillekin jotka painivat vähän liian suuren juomisen kanssa.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2013 klo 15:42"]
Juu, kyllä Selincro kiinnostaa nyt yllättävänkin monessa perheessä. ;-)
Työkaveri oli saanut miehensä kokeilemaan ja kertoi kokemusten olleen molemminpuolin hyviä, eli viinan litkiminen oli vähentynyt selvästi eikä miehelläkään ollut mitään valittamista. Vähän oli kuulemma nousuhumala ollut rauhallisempi kuin ilman lääkettä, mutta sehän sen pointti varmaan onkin sen viinahimon vähentämisessä.
Tuota Selincrosta on kirjoitettu enemmänkin mm. tuolla:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/11504591
Ja kyllä se Selincro tulee käyttöön meidänkin huushollissa... mies kun ottaa joskus vähän liikaa ja ymmärtää onneksi itsekin että asialle "tarttis tehrä jotain".
[/quote]
Joo, tuli vaan mieleen kun on saanut tosi hyvän vastaanoton tämän Selincro monella taholla... saisko tosta Selincrosta jotain mainosta jonka voisi laittaa oman työpaikan ilmoitustaululle?
Tuntuu vaan ettei monikaan ole kuullut koko lääkkeestä, ja tilausta sille varmaan olisi...
Työpaikalla voi olla vähän arka aihe, ellei sitten ole hyvästä työkaverista kysymys. Mulle suositteli vanha tuttava jonka olen tuntenut yli kymmenen vuotta, ja olen tosi kiitollinen että rohkeni ottaa asian puheeksi. Tiedetään molemmat toistemme juomatavat, ja sekin ettei niitä juomatapoja ole helppo muuttaa. Tai nyt Selincron avulla ollut kyllä aika helppoa vähentää juomista, mutta aikaisemmin se jäi aina vaan puheen tasolle.
Onko kukaan palstalisista laittanut ukkoansa selincro kuurille, tai ruvennut itse käyttämään sitä.