Mitä te olette saaneet syötyä alkuraskauden pahoinvoinnin aikana?
Kun tuntuu, ettei mitään tee mieli ja kaikki aiheuttaa pahaa oloa. Yleensä kuitenkin kun saa jotakin syötyä niin helpottaa. Yleensä itsellä mandariinit helpottaa hetkeksi. Mitä te muut olette saaneet syötyä pahoinvoinnin aikana?
Kommentit (19)
Aamulla teetä ja kaupan sokeroitua hedelmäjogurttia. Lämmin ruoka aiheutti jo ajatuksena pahan olon. Onneksi en ole kertaakaan oksentanut, paha olo vaan tuntuu taka-alalla kokoaikaisena jomotuksena mahanpohjan ja nielun välillä. Välillä piti nousta vielä yöllä sängystä nakertamaan porkkanaa, kun uni ei tullut nälän ja pahan olon takia. Nyt viikolla 14 paha olo tulee enää vain iltaisin, jos en ole saanut kunnolla levättyä iltapäivällä, ja lämmin ruokakin pysyy sisällä. Lakritsi on hyvinkin auttanut pahaan oloon.
tomaatteja
riisimuroja ja mustikkakeittoa
mandariinejä/klementiinejä
vesimelonia
kurkkua
huono olo tuli erityisesti maidosta, lihasta ja makkarasta.
rahkaa,graham-korppuja,jääkylmää vettä, pastilleja...vähän vaikeeta oli, mutta onneksi menee ohi.Yhtenä aamuna vaan huomasin, että hei; olo on hyvä! :)
Nekin ulos aina pari kertaa päivässä mutta se oli melkein ainut mikä meni alas.
rahkaa,graham-korppuja,jääkylmää vettä, pastilleja...vähän vaikeeta oli, mutta onneksi menee ohi.Yhtenä aamuna vaan huomasin, että hei; olo on hyvä! :)
Sitä aamua odotellessa! :D
T:ap.
Mulla tietyt ruoka-aineet on auttaneet pahoinvointiin ja niistä hapankorput parhaat. Niitä rouskuttelin töissäkin niin että näppiksen välit täynnä murusia.
hedelmiä, hedelmäsalaatteja, jugurttia, soijajuomaa. Mitään lämmintä ruokaa en syönyt.
Noista nyt ei välittömästi tullut pahaa oloa, kun ajattelin mustikkakeittoa ja hapankorppuja.
Kiitos!
Ekassa raskaudessa oli vain iltapahoinvointia ja tilanne ei ollut siis paha. Silloin söin mandariineja.
Tokassa raskaudessa oksensin aamusta iltaan ja olin pitkään sairauslomallakin. Silloin parhaiten toimi granny smith omenat. Yllättäen myös 1-2 pientä salmiakkia (Fasun sellaisessa pienessä laatikossa olevat salmiakin muotoiset) taittoi olon niin, etten sitten oksentannutkaan. Sit saikin syötyä jotain.
Ei kyllä varmaan voi suositella kellekään salmiakkia, mutta se oli ainut tapa saada pysymään jotain sisällä.
Se oli 11 vuotta sitten mun joulukuun ruokavalio
aika pahasti allerginen eri hedelmille, varsinkin omenalle. Voin oikeastaan syödä vain mandariineja, appelsiineja ja banaaneja.
Salmiakkia ei taideta suositella syötäväksi kovin paljon? Mutta aika hauska, että juuri se auttoi ruoan pysymään sisällä. :)
Kiitos vastauksista!
Yleensä oksensin kerran päivässä (eri aikoihin) mutta myös oli niitä päiviä, jolloin en oksentanut, joten neuvoni voivat olla vähän tyhmiä sellaiselle, joka oksentaa kaiken.
Itselläni aamut olivat aina vaikeita, erityisesti hampaiden pesu. Selvisin niin, että söin lähes koko ajan pastilleja, join pari kulausta appelsiinimehua tai mehukeittoa ja napsin viinirypäleitä tai puolijäisiä marjoja aamupalaksi. Mitään leipää tai puuroa ei voinut harkitakaan.
Tämän jälkeen koko päivän pidin huolen, että laitoin suuhuni jotain pientä tunnin välein. JOs jätin välistä, oksensin takuuvarmasti. Pastilleja imeskelin melkein koko ajan, esikoisen kanssa sitruunanmakuisia ja kuopuksen kanssa salmiakkipastilleja. Nyt esikoinen pitää sitruunasta ja kuopus salmiakista!
Joinakin päivinä pystyin syömään ihan normaaleja aterioitakin mutta useimmiten en uskaltanut ja tunnin välein join appelsiinimehua tai mehukeittoa ja söin hedelmiä. Kotona illalla söin usein hiukan lämmintä ruokaakin, kun ei ollut pelkoa oksentamista julkisesti.
vain kiiveja ja mandariineja, sujui ihan ok.
Smoothiet vois varmaan toimia myös?
Eli kylmää ja raikasta.
Niin, tuo pahoinvointi sana on tosi hassu suomen kielessä. Olin kaverini kanssa yhtä aikaa raskaana ja kerroin, että minulla on paljon pahoinvointia ja kaverini kertoi, että niin hänelläkin. Sit kysyin kaverilta, että montako kertaa hän on oksentanut, niin hän kertoi, ettei ole oksentanut kertaakaan ja minä taas oksensin 5 kertaa vuorokaudessa (eli kaikki ruuat) ja nestearvot olivat monta viikkoa ihan päin seiniä vielä oksentelun jälkeenkin. Olin kuitenkin kiitollinen, ettei tarvinnut sairaalassa olla asiasta.
Pahoinvointi voi siis tarkoittaa mitä tahansa etovasta olosta vaikka tiputukseen johtavaan oksenteluun.
Vaaleata paahdettua leipää pelkällä kurkulla, se taisi olla vakkari aamupalani ekat 3kk :D
Apteekissa kertoivat että joillain auttaa B6- vitamiinilisä.. Mulla ei ollut vaikutusta.
Välipaloina ja aamupalana:
- jääkaappikylmät hedelmät
- kirsikkatomaatit
- jogurtti (mielellään joku tropiikin hedelmät tms)
Lounaaksi erilaiset salaatit.
Mikään raskas peruna/pasta/muu hiilaripitoinen tai rasvainen ruoka ei maistunut laisinkaan.
Niin, tuo pahoinvointi sana on tosi hassu suomen kielessä. Olin kaverini kanssa yhtä aikaa raskaana ja kerroin, että minulla on paljon pahoinvointia ja kaverini kertoi, että niin hänelläkin. Sit kysyin kaverilta, että montako kertaa hän on oksentanut, niin hän kertoi, ettei ole oksentanut kertaakaan ja minä taas oksensin 5 kertaa vuorokaudessa (eli kaikki ruuat) ja nestearvot olivat monta viikkoa ihan päin seiniä vielä oksentelun jälkeenkin. Olin kuitenkin kiitollinen, ettei tarvinnut sairaalassa olla asiasta.
Pahoinvointi voi siis tarkoittaa mitä tahansa etovasta olosta vaikka tiputukseen johtavaan oksenteluun.
Ja itse menin siitä pahoinvoinnista ripulille.
jos verensokeri on hyvä, tulee vähemmän paha olo.
Mulla meni mehukeitot (mustikkakeitto oli paras!), mehujäät, ananas, mandariini, banaani joskus, salmiakki.
Maitotuotteet oli pahimpia, niitä kannatti vältellä.
Mä kärsin hyperemesiksestä eli kävin sairaalassakin tipassa. Oli sillä tavalla niin huono olo, että sain reseptillä pahoinvointilääkkeetkin. Jos piti valita salmiakki tai lääkkeet, niin salmiakki tuntui niistä kahdesta terveellisemmältä, varsinkin kuin sitä ei tarvittu suuria määriä. Eli pastillirasia vaan taskuun.
Paras "lääke" pahoinvointiin oli kuitenkin, anteeksi nyt vaan, salmiakkikossu. Ostin Alkosta sellaisen miniatyyripullon ja pidin sitä aina taskussani. Jos tuli huono olo, haistelu riitti yleensä helpottamaan oloa. Joskus, jos oksensin kauan (pelkkiä mahanesteitä oksentaessa tulee nopeasti kipeä olo), otin vähän vajaa teelusikallisen salmiakkikossua suuhun ja nielin hitaasti. Jostain syystä oksentelu loppui siihen paikkaan. Parin pahimman kuukauden aikana kului varmaan se yksi miniatyyripullollinen, hyi minua...