Onko reilua pyytää miestä jättämään työpaikkansa ja muuttamaan 2000 km päähän ja etsimään uusi työ?
Sen takia kun vaimo ei enää halua asua siellä missä nykyään asuvat? Vaimo kaipaa sukuaan ja haluaa palata heidän luokseen. Vaimo haluaa, että lapsilla olisi isovanhemmat lähellä ja serkkuja. Onko reilua vaatia erota hyvästä työpaikasta tuollaisen takia?
Kommentit (9)
Etenkin jos työn saanti tuosta uudesta paikasta on vaikeaa.
Aikuisen ihmisen pitäisi kyllä oppia elämään pikkuisen kauempanakin sukulaisistaan.
vaatia ei.
Totta kai saa pyytää, en minä ymmärrä mitä siinä voisi olla pahaa että vaimo kertoo että minä en viihdy täällä oikein ja minusta olisi kiva muuttaa kotimaahani. Sitten miehen kanssa keskustellaan yhdessä ja mies päättää käykö se hänelle vai ei. Pakottaahan ei ketään toista voi, se on ihan selvää. Joissain tapauksissahan voi olla että sille miehellekin tekisi vaihtelu hyvää, ja ehkä hyvän työn voisi saada myös sieltä 2000 km päästä?
Meillä on tällaista keskustelua käyty viime aikoina, minä ja lapset haluttaisiin muuttaa 2500 km päähän synnyinseudulleni, mutta miestä pelottaa kuumat kesät joten vielä ainakaan ei ole suostunut. Vielä käydään keskusteluja aiheesta, varsinkin lapset tekevät tehokkaasti myyräntyötä mankumalla tavalla jolla itse en ikinän kehtaisi ;-)
vaatia vaimoa asumaan omalla kotiseudullaan? Ei nämä mitään reiluuskysymyksiä ole vaan neuvottelukysymyksiä. Reilu on se ratkaisu mihin päädytään yhdessä, olipa se asuminen miehen kotiseudulla, vaimon, tai jossain siinä välillä.
Emme asu myöskään mieheni synnyinseuduilla joten hän ei menettäisi muuta kuin tutun talon ja työpaikkansa. Kavereitakaan meillä ei pahemmin ole.
Niitä löytyisi varmaan sieltä 2000km päästä harrastusten kautta lisää.Luulisin.
Mieheni saa kyllä teoriassa helposti uuden työpaikan myös sieltä minun synnyinseuduiltani.
Tuntuu vain niin pahalta vaatia noin isoa muutosta. Siis pyytää. Anoa.
Olen vähän yrittänyt keskustella asiasta mutta vastaus oli heti jyrkkä ei niin tuli vähän paha mieli ja mietin, miten keskustella asiasta ilman riitaa, ilman ärsyttämistä ja rakentavasti.
ap
luopuu mukavasta työstä jossa kohtuullisesti tienaan ihan vaan sen takii et mies haluu jonnekin! Miehen työkomennuksen vuoksi lähdin 4v ulkomaille, mutta sinne todella itsekin halusin ja se oli meille taloudellisestikin pienehkö lottovoitto....jonnekin sukulaisten takia en kyllä muttaisi, en edes väkisin. Outo ajatuskin...onneksi meillä on samansuuntaiset ajatukset eikä toinen ehdes ehdottele mitään järjestömiä juttuja.
Mieheni saa kyllä teoriassa helposti uuden työpaikan myös sieltä minun synnyinseuduiltani.
1. Sulla ei ole mitään oikeutta vaatia, kun kuulostaa siltä, ettei työt pahemmin kiinnosta nytkään.
2. Tämäkin liitto päättyy eroon lähinnä sukukaipuusi takia.
3. Työpaikan saa varmaan helposti sieltä jostain, mutta palkka saattaa puolittua jos ei ole tarkkana.
Emme asu myöskään mieheni synnyinseuduilla joten hän ei menettäisi muuta kuin tutun talon ja työpaikkansa. Kavereitakaan meillä ei pahemmin ole.
Niitä löytyisi varmaan sieltä 2000km päästä harrastusten kautta lisää.Luulisin.
Olen vähän yrittänyt keskustella asiasta mutta vastaus oli heti jyrkkä ei niin tuli vähän paha mieli ja mietin, miten keskustella asiasta ilman riitaa, ilman ärsyttämistä ja rakentavasti.
ap
Me olemme asuneet Suomessa jo 13 vuotta, ja itse olisin halunnut täältä pois ehkä viimeiset 5 vuotta. Alkuun miehen vastaus sellaisiin puheisiin oli täysin ehdoton ei suuttumisella säestettynä, että "eikö me silloin alussa sovittu että Suomessa asutaan, ei sitä nyt aleta perua". Miehelläni suurin este on se ettei hän kestä kuumaa, ja kotimaassani on kesäisin kuuma. Suomenkin kesä on hänestä helvettiä kuumuuden takia jos menee yli 20 astetta lämpötila ja aurinko paistaa.
Mutta nyt on ihan tänä vuonna alkanut mies vähän lämmetä ajatukselle muutosta. Kuumuuden kestämistä miettii vieläkin, mutta on jo todennut että onhan siellä tietysti asunnoissa ja työpaikalla ilmastointi, että ehkäpä siitä selviäisi... Meillä tosiaan lapset 11 ja 13 v. hinkuvat oikein kovasti muuttoa, eivätkä kesällä olisi halunneet loman jälkeen palata Suomeen millään. Mies saisi työpaikan vaivatta sieltä, ja alan töissä pärjää englannin kielellä, mutta onhan se hänelle iso muutos tietysti. Veikkaisin silti että muutaman vuoden sisällä täältä pois muutetaan, siihen suuntaan on tuulet kääntymässä vähän :) Mutta jos ei, niin sitten viimeistään eläkkeellä, sen on jo luvannut että sitten voidaan talvet asua siellä ja tulla kesäksi mökkeilemään Suomeen.
t. 5
jutella tuollaisesta asiasta. Jos kyse olisi sadoista kilometreistä, ei niinkään, mutta kun puhutaan tuhansista, puhutaan jo eri maista, kulttuurieroista, kodittomuuden tunteesta, halusta tutustuttaa lapset siihen omaan kulttuuriinsa jne, joten kyse on vähän isommista asioista. Joten kannattaa ainakin jutella.
mutta ettekö voisi keskustella asiasta ja tehdä vaikka kompromissin että mies rupeaa katselemaan työpaikkoja toiselta paikkakunnalta ja sitten kun löytyy mieluinen, hakee sitä ja vielä saakin sen. ja vasta sen jälkeen irtisanoo itsensä ja muutatte.
Mitä mieltä mies muuten on ? onko hänen sukunsa ja ystävänsä nykyisellä paikkakunallanne ? ei sekään olisi reilua että hän menettäisi kaiken muun paitsi perheensä.. kai ymmärrät että tuollainen voi myös katkeroittaa miehen sinua kohtaan ja on ero edessä !!