Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyväksytkö abortin, jos seulan perusteella epäillään DOWN-syndroomaa?

Vierailija
21.12.2012 |

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä missään muussakaan tilanteessa, mutta en muiden erilaisia ratkaisuja tuomitse.

Vierailija
2/25 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärrän kyllä, miten joku siihen päätyy, mutta en hyväksy kuitenkaan täysin.

Itse en pystyisi aborttiin kuin erittäin erittäin vakavan vammaisuuden vuoksi (jos tieto olisi 100% varmuudella) tyyliin aivot puuttuu. Jos epäillään downia vasta, en hyväksyisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuollainen sattuisi omalle kohdalle, niin olisihan sen hankala tilanne. Jos ilmoitetaan, että epäillään down-syndroomaa, niin eihän se välttämättä vielä tarkoita, että näin käy. Onhan tästä esimerkkejä, että arvio on mennyt pieleen.

Toisaalta down-lapsi tarvitsee tavallista enemmän hoitoa ja huomiota ja pidempään, joten toki sekin on rankka kokemus.

Tähän kohtaan en kyllä osaa sanoa tarkkaa vastausta, mutta kaikkia vaihtoehtoja tulisi varmasti punnittua ja pitkään.

Vierailija
4/25 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai siinä seulan jälkkeen vielä lapsivesitutkimus tehdään ja sehän se kertoo faktan! Jos siinä tulee esiin asia niin totta kai hyväksyn täysin!

Vierailija
5/25 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole velvollinen minun hyväksyntääni selvittämään, oli syy mikä tahansa. Kysymys ei ole siinä mielessä relevantti.

Itse tekisin kyllä abortin, jos asia varmistuisi DNA-testillä. (Muistaakseni n. 95% tekee tämän päätöksen).

Vierailija
6/25 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä, olen tehnytkin abortin downin takia.

Vierailija
7/25 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma moraalikäsitykseni kyllä sotii vahvasti aborttia vastaan downin perusteella. En tekisi sitä itse - enkä kyllä ole mennyt mihinkään seuloihinkaan koska en aborttia harkitse.

Vierailija
8/25 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsella olis hyvin vakava vamma ja tulis vääjämättä siihen kuolemaan heti syntymänsä jälkeen. Down ei minusta ole sellainen vamma jonka perusteella itse tekisin abortin.

Jokainen toki itse päättää omasta puolestaan, en minä ketään tuomitse jos downin abortoi.

Vierailija
9/25 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

monet downit ovat ns. helppoja tapauksia, mutta eivät kaikki. Omassa tuttavapiirissä on valitettavasti sellainen vaikeampi tapaus (henkisesti ja fyysisesti), ja useampi perheenjäsen on toivonut ettei hän olisi koskaan syntynyt.

Vierailija
10/25 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväksyn ihan kaikissa tapauksissa, mutta en varsinaisena ehkäisykeinona. Helposti hyväksyn siis lievästikin kehitysvammaisen abortoinnin.

Vierailija
11/25 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muiden ratkaisuja perheensa koosta tai koostumuksesta. Ei se mulle kuulu sekään jos joku abortoi lapsen sen takia että ei halua enempää lapsia. Tosin silloin kyllä ihmettelen, että miksi ei ole steriloituttanut itseään, se on kuitenkin helpompaa itselle.

Vierailija
12/25 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekisi, muttei ole minun tehtäväni hyväksyä tai olla hyväksymättä muiden ratkaisuja.

Vierailija
13/25 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihme vaivaa ihmisiä, jotka tekisivät pelkän seulan takia abortin? Vain 5 %:lla seulassa kärähtäneistä on oikeastio down. Miksi ei tehdä lapsivesipunktiota ja varmistua downista ensin ennnen abortin miettimistä, kun kerran tuo mahdollisuus 100 % varmuuteen on olemassa?

Vierailija
14/25 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähelle sitä kylläkin punktiossa.

Vierailija
15/25 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
16/25 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä se käytännössä on 100% downin osalta, koska syy on näyteenoton epäonnistumisessa jos ei saada selville, ja silloin voi ottaa uuden näytteen.

Vierailija
17/25 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy sinänsä on yhdentekevä, lääkärihän sen aina päättää, onko syy "pätevä". On hienoa, että abortti ylipäänsä on laillinen Suomessa ja sen voi teknisesti saada - asiat voisivat olla toisinkin (esim enpä ole varma, saako Irlannissa, Irakissa tai Saudi-Arabiassa halutessaan ollenkaan aborttia, ja Kiinassa taas siihen painostetaan (vaikkei äiti haluaisikaan) , jos on jo yksi lapsi tullut).

Olen ollut töissä kehitysvammaisten keskuslaitoksessa, jonne ennen vanhaan kaikki vammaiset kerättiin hoitoon yhteen paikkaan, ja ei se herkkua ollut. Jotkut viettivät ihan vihanneksena koko luonnollisen elämänsä, kertaakaan "tulematta tajuihinsa", mutta sydän silti toimi ja piti elossa. Letku nenässä ruokittiin ja vaipat vaihdettiin monien kymmenien vuosien ajan. Silloin mietin, että itse valitsisin abortin, jos olisi epäilystä ko asiasta. Onneksi niin ei ole koskaan käynyt.

Vierailija
18/25 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen tekee tietysti omat ratkaisunsa, mutta pelkän epäilyn perusteella en hyväksyisi aborttia.

Jos Down olisi varmasti diagnosoitu (esim. lapsivesipunktio) niin voisin ymmärtää sen perusteena, en silti ehkä hyväksyisi.

Vierailija
19/25 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

töissä. Tuollaisia säilytyslaitoksia ei ole ainakaan pitkiin aikoihin ollut.

Vierailija
20/25 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin vammaisia, että letkuruokintaa tarvitsivat tai olisivat tästä maailmasta tietämättömiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä seitsemän