Kutsutko lapsesi synttäreille lapsia, jotka eivät ole kutsuneet lastasi omiin juhliinsa?
Kommentit (26)
joudutaan kyllä vierasmäärää rajoittamaan, mutta ei sillä perusteella kuka on kutsunut synttäreilleen. Enemmänkin sillä perusteella, kenen kanssa lapsi leikkii eniten ja viihtyy parhaiten.
En jaksa pitää kirjaa kutsuista suuntaan enkä toiseen. Kutsun ne, joiden kanssa lapsi on viime aikoina eniten leikkinyt. En pysty kutsumaan kaikkia.
kutsutaan aina ryhmän kaikki tytöt ja poikani kutsuu luokan kaikki pojat.
Ei todellakaan kaikki kutsu lapsiani, mutta meille on hyvin kaikki mahtunut ja samahan se on, järjestääkö juhlat 5 vai 12.
tulee, vaan kuinka monta.
Lapsi saa kutsua ne ketä haluaa.
ainoastaan ne joiden synttäreillä lapseni on ollut.
12 kaveria, ketkä kutsutaan? Ja sitten ne kutsutaan.
kutsutaan aina ryhmän kaikki tytöt ja poikani kutsuu luokan kaikki pojat. Ei todellakaan kaikki kutsu lapsiani, mutta meille on hyvin kaikki mahtunut ja samahan se on, järjestääkö juhlat 5 vai 12.
Ihan sama onko meidän tyttö tai poika kutsuttu niin tervetuloa meille vaan kaikki! Kyllä nyt sellainen 13 tyttöä tai 12 poikaa meille mahtuu pariksi tunniksi kerran vuodessa.
Tähän mennessä olen lähinnä vain todennut lapsille, että kutsutaanhan taas kaikki tytöt/pojat ja vastaus on ollut aina "joo". Eipä tarvitse huolehtia sitäkään, että jonain kertana kukaan ei pääsisi tai vain muutama pääsisi. Vaikka puolet olisi poissa niin silti vieraita on 6-7.
...olen myös jättänyt kutsumatta niitä joilta me olemme saaneet kutsun. Mutta ne onkin ollut noita "kutsutaan koko ryhmä"-ihmisiä.
Meille kutsutaan pari parasta kaveria, ja pari sukulais/ystäväperheestä tuttua kaveria. Mulle ei ole sama onko niitä vieraita 4 vai 12 :D
ne kutsutaan jotka lapsi haluaa kutsua. Tosin viimeksi kun synymäpäiviä järjesti, huomain ettei oma lapseni ollut viimeiseen vuoteen ollut yksilläkään kaverisyntymäpäivillä. Kauhean kiva mieli ei ollut niitä kutsuja tehdä sitten, mutta lapsen syntymäpäivät ja hänelle saatiin kyllä kivat syntymäpäivät järjestettyä.
haluaa, ihan riippumatta siitä missä on itse ollut ja missä ei. Lasten ei tarvitse opetella mielistelemään ja vieraskoreilemaan aikisten mieliksi.
Mutta meillä on päiväkodissa 5-v tytöllä samanikäisiä tyttöjä yht. 4. Kutsu on tullut 2 tytön synttäreille, ei yhden tytön.
Kysyin tytöltä ketä haluaa synttäreilleen, nimesi nuo 3 muuta tyttöä + yhden pojan. Minä sanoin että 3 vierasta on ihan maximi. Jätettiin sitten mekin kutsumatta tuo tyttö jonka synttäreille oma tyttöni ei ainoana tuosta porukasta ollut tervetullut.
Ilmeisesti emme ole työläisperheenä tarpeeksi hienoa seuraa tälle yhdelle tytölle, jonka perhe on upporikkaita ja jonka äiti ei vaivaudu edes katsomaan mua päiväkodisssa..
joudutaan kyllä vierasmäärää rajoittamaan, mutta ei sillä perusteella kuka on kutsunut synttäreilleen. Enemmänkin sillä perusteella, kenen kanssa lapsi leikkii eniten ja viihtyy parhaiten.
Ennemminkin joskus on kysytty että oletko varma että et halua kutsua jotain lasta joka on aiemmin kutsunut sinut (ei ole pakko noinkaan päin kutsua).
Oma tyttö on vähän arka ja hiljainen, leikkii parin hyvän kaverin kanssa enimmäkseen. On aika harvakseltaan tullut synttärikutsuja, joten lyhyt olis vieraslista jos vain sillä perusteella itse kutsuttais.
En toisaalta odota automaattista vastakutsua meille kutsutuilta.
Jotka lapseni haluaa kutsua. Meille saa yleensä kutsua 8-10 kaveria ja lapsi itse päättää ketkä, en minä
Eskarilaistani ei ole kutsuttu yhdenkään eskarikaverin (19kpl) synttäreille. Kolmen viikon päästä on oman lapsen synttärit, saa nähdä moniko kutsuttu tulee. Ja opelta emme ole kuulleet että kiusaamista olisi puolin tai toisin, lapseni on ehkä vähän omissa oloissaan viihtyvä.
vuodatuksestasi tuli mieleen tyttäreni luokkakaverin äiti, joka vouhkasi samalla tavalla tästä asiasta.
Tyttäreni luokkakaveri ei ole kutsunut koskaan tytärtäni synttäreille. Tyttäreni on kutsunut luokkakaverinsa, mutta ei ole koskaan tullut. Jätti kutsumatta, mutta tällä kertaa oli kuullut miksei luokkakaveria kutsuttukaan. Tyttäreni ei halunnut kutsua enää tälläistä kaveria synttäreilleen...
Kovasti kuulostat juuri tältä äidiltä.
vuodatuksestasi tuli mieleen tyttäreni luokkakaverin äiti, joka vouhkasi samalla tavalla tästä asiasta.
Tyttäreni luokkakaveri ei ole kutsunut koskaan tytärtäni synttäreille. Tyttäreni on kutsunut luokkakaverinsa, mutta ei ole koskaan tullut. Jätti kutsumatta, mutta tällä kertaa oli kuullut miksei luokkakaveria kutsuttukaan. Tyttäreni ei halunnut kutsua enää tälläistä kaveria synttäreilleen...
Kovasti kuulostat juuri tältä äidiltä.
nrolle 20
En voi ymmärtää niitä vanhempia, jotka rajoittavat alaluokilla synttärikutsun saajia. Ei mikään loukkaa lasta niin pahasti, kun synttärisankari jakaa innoissaan kutsuja luokassa ja joku jää ilman kutsua. Tämä on valitettavasti aika yleinen ilmiö nykyään. Olen aina kutsunut molempien poikieni synttäreille koko luokan pojat, myös ne erityislapset, joita kukaan muu ei ole kutsunut.Poikieni luokilla on vain alle 10 poikaa, joten varmasti mahtuvat jokaisen kotiin ja kaikki asuvat isoissa omakotitaloissa. Jos vanhemmat menevät mukaan siihen, että lapsi itse valikoi kutsuttavat, niin kylläpä ei tarvitse sitten ihmetellä tulevaisuudessa luokan huonoa yhteishenkeä. Sieltä ne pursuavat katkeruudet ja kaunat, jotka sitten johtavat syrjäytymisiin ym. surullisiin kohtaloihin, joita olemme saaneet viime aikoina kokea. Jokaisella lapsella on tarve olla huomattu, arvostettu ja kuulua joukkoon. Itseluottamuksen pohja luodaan lapsena. Lapseni ovat ihmetelleet, miksi joku ei kutsu kaikkia, vaan aina jätetään 1 tai 2 kutsumatta! Luokalla ei ole kiusaamista yms., vaan kaikki ovat hyviä kavereita koulussa. Synttärisankari on myös selitellyt, ettei ole varaa kutsua kaikkia, jos synttärit ovat olleet HOP-LOPISSA tai vastaavassa. Kovin ontuvaa, jos vain 1 on jätetty kutsumatta. Mieluummin vaikka pihajuhlat kaikille. Nykyään myös isovanhemmat mielellään kustantavat lasten synttärijuhlia, koska lapsilla on leluja yllinkyllin. Huomatkaa nyt, hyvät vanhemmat, että tämä sama lapsijoukko käy koulua yhdessä ehkä 9 vuotta. He ovat ehkä samoissa harrastusryhmissä koulun ulkopuolella. Siellä tarvitaan vanhempia tukijoukkoina, samoin koulun vanhempainyhdistyksissä. On tärkeätä tuntea oman lapsen luokkatoverit kuin myös vanhemmat. Näin voimme turvallisin mielin seurata lapsen kasvua tulevaisuudessa, kun voimme keskustella tuttujen vanhempien kanssa sekä koulussa esiin tulevista ongelmista että myöhemmin murrosiän haasteista. On helppo tutustua vanhempiin, kun he tuovat ja hakevat lasta synttärijuhlien merkeissä. En tajua tätä omahyväisyyttä ja pistää niin vihaksi, kun kaikki vanhemmat eivät tätä ymmärrä, vaan toimitaan hetken mielijohteesta ja ajatellaan vaan tätä hetkeä. Ja kyse on vielä koulutetuista ja hyvin toimeentulevista perheistä maaseudulla. Voi minkä karhunpalveluksen teettekään lapsillenne. Tämä malli, jonka kotona opetatte lapsillenne, jatkuu työelämään tulevaisuudessa. Jo päiväkodissa muodostuu kuppikuntia ja lällätys on yleistä. Opettaja yrittää koulussa saada aikaan hyvän luokkahengen, mutta tämä synttärimeininki on kyllä paras tapa tuhota se. Viimeistään silloin lapsi tajuaa, että jotkut luokassa käyttävät valtaa tälläkin tavalla. Nyt tietysti kaikki sanovat, että lapsella on oikeus valita kaverinsa ja se on ihan ok. Mutta silloin pitää kutsua vaan 2-3 kaveria, niin loput ymmärtävät asian. Mutta jos tosiaan jätetään aina ne 1 tai 2 kutsumatta, niin se on tarkoituksellista syrjintää, jos luokalla on vain 8-10 poikaa. Suren kaikkien kutsumattomien puolesta ja voin vakuuttaa kaikkien synttäreiden meillä sujuneen loistavasti kotona sisällä ja ulkona, seikkailumestoissa tai muualla. Molempien poikien luokkatoverit ovat kivoja ja tulevat hyvin toimeen keskenään, siis KAIKKI luokan pojat. Pikkuisen ohjelmaa ja kakkua ym. Se on siinä, mitään ei ole hajonnut! Jättäkää mieluummin synttärit pitämättä, jos ette jaksa kahta tuntia kerran vuodessa seurata lasten riemua ja touhua. Itse olen aina nauttinut järjestellä synttärikutsuja erilaisine teemoineen ja olen ohjannut leikkejä, niin mitään hulinoita ei ole syntynyt. Päiväkoti-ikäiset ovat vähän eri juttu, kun ryhmässä on eri-ikäisiä lapsia. Silloin on paikallaan kutsua ne, joiden kanssa lapsi leikkii ja parhaiten tuntee. Mutta ekaluokka onkin sitten toinen juttu!
kutsutaan aina ryhmän kaikki tytöt ja poikani kutsuu luokan kaikki pojat.
Ei todellakaan kaikki kutsu lapsiani, mutta meille on hyvin kaikki mahtunut ja samahan se on, järjestääkö juhlat 5 vai 12.
meillä on ollut nyt 5 juhlat ja joka ikisistä juhlista joku jää pois. jos ei muuta, niin samana päivänä joku sairastuu.
Senkin takia aina mielellään kutsutaan kaikki.
Ja kun lapset harmittelevat se pitää juhlat ja ei kutsu mua sanon mutta mepä kutsutaankin ja on kiva kun on isot juhlat.
Meillä on alle 80 neliön asunto ja aina kaikki lapset ovat hyvin mahtuneet, eli tilakysymys se ei kovin monella voi olla, loppupeleissä.
ja kysymys siis ekaluokkalaisesta.
ap