Haloo, ei tämä ole 6-vuotiaan kirjoittama! :D
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288525883180.html
AV-mammat taas ovat käyneet tippa silmässä kommentoimassa jonkun raittiusintoilijan tökeröä tekelettä. Asia on hyvä ja oikea, mutta miksi pitää toteuttaa se näin? Käsiala ei ole 6-vuotiaan, ilmaisutapa ei ole 6-vuotiaan, väärinpäin tehty S on liian läpinäkyvä, lapset eivät laita ikäänsä joulupukin kirjeen perään, 6-vuotias ei myöskään yleensä osaa kirjoittaa oikein monster highta, vaikka muuten virheettömästi kirjoittaisikin. Alkkisvanhempien lapset kyllä harvemmin kirjoittavat 6-vuotiaana, mutta eihän se mahdotonta ole.
Kommentit (67)
Itse epäilin heti, ettei kirje ole lapsen tekele.
Itse en 6-vuotiaana osannut kirjoittaa kuin nimeni ja vasta joskus 10-vuotiaana käsialani alkoi olla sellaista, että siitä sai muutkin kuin minä selvää.
Mitä se muuttaa? On kamalaa jos joulu menee känniseksi rähinäksi, eikä se ole sama asia kuin että otetaan olut kinkun kanssa. Uskokaa nyt, katsokaa peiliin.
mitäpä väliä totuudella mediassa?!?
Mitä se muuttaa? On kamalaa jos joulu menee känniseksi rähinäksi, eikä se ole sama asia kuin että otetaan olut kinkun kanssa. Uskokaa nyt, katsokaa peiliin.
mutta jälleen kerran: onko oikein valehdella jonkin hyvän asian puolesta? Enkeli-Elisa on ainakin mulla ihan tuoreessa muistissa vielä. Tää on ihan samaa sarjaa.
suunnattu just niille itsensä paremmiksi tunteville ihmisille. Takuulla ei hetkauta yhtäkään känniääliötä.
Eikä peiliin katsominen mitenkään muuta tätä mielipidettäni.
ja tiedän jutun olevan totta. Minua sen sijaan harmittaa, kun kirjoittajan nimeä EI ole muutettu, Kauhava on pieni paikkakunta :(
En osannut ottaa tuota samalla lailla huijauksena kun se oli niin ilmiselvä mainoskampanja, mutta kieltämättä ymmärrän nyt kantasi.
mutta jälleen kerran: onko oikein valehdella jonkin hyvän asian puolesta? Enkeli-Elisa on ainakin mulla ihan tuoreessa muistissa vielä. Tää on ihan samaa sarjaa.
Luulin, että enkelielisagaten jälkeen kukaan ei ihan heti lähtisi ratsastamaan tekaistulla nyyhkytarinalla joka "perustuu tosielämän ihmisiin" (vai miten se meni). Luulin väärin.
ja tiedän jutun olevan totta. Minua sen sijaan harmittaa, kun kirjoittajan nimeä EI ole muutettu, Kauhava on pieni paikkakunta :(
oliko julkaisuun lupa vanhemmilta?
:D
laitto myös luokkansa, mitä vähän ihmettelin, mutta kai se on joulupukin hyvä tietää millä luokalla tuo lapsoseni on :) että en mä ihan sillä perusteella tuota keksityksi laittaisi.
Kun katsoo kirjettä, niin huomaa että nimi on kirjoitettu selvästi epäselvemmin kuin muu teksti. Olisiko sitä vähän käsitelty? Jos ei ole, niin sitten on kyllä tapahtunut paha moka. Kauhavalla on tuskin kovin monta 6-vuotiasta Neeaa.
Rikkooko juttu toimittajan eettisiä sääntöjä?
Jos kirje on tosi. Oliko lupa julkaisuun. Tyttö on kirjeestä tunnistettavissa.
Jos juttu on keksitty. Onko oikein antaa ymmärtää että juttu on tosi.
Kun katsoo kirjettä, niin huomaa että nimi on kirjoitettu selvästi epäselvemmin kuin muu teksti. Olisiko sitä vähän käsitelty? Jos ei ole, niin sitten on kyllä tapahtunut paha moka. Kauhavalla on tuskin kovin monta 6-vuotiasta Neeaa.
mietin vain, että ehkä toimituksessa ei ole tultu ajatelleeksi, että juttu paisuisi näin. Taatusti Kauhavalla ainakin päiväkodin henkilökunta tietää, minkä ryhmän kirjeet on toimitukseen annettu. Samoin toki päiväkotiryhmän lapset. Ehkä he eivät kuitenkaan vielä ymmärrä yhteyttä. Lupaa julkaisuun ei varmaankaan tarvita, samassa lehdessä on usein lasten kirjoittamia runoja yms. julkaistu, kuten varmasti muissakin lehdissä?
Ja toiseksi toivottavasti asianomainen varmisti ettei Kauhavalla tosiaan ole olemassa 6-v Neeaa.
Rikkooko juttu toimittajan eettisiä sääntöjä?
Jos kirje on tosi. Oliko lupa julkaisuun. Tyttö on kirjeestä tunnistettavissa.
Jos juttu on keksitty. Onko oikein antaa ymmärtää että juttu on tosi.
Molemmissa tapauksissa rikkoisi, mutta mielestäni siis siksi, että kirje on selvä feikki.
-toimittaja
että tehdään tällainen valheellinen nyyhkykampanja? Valitettavasti se ei auta mitään.
Ihmeellisesti tästä tuntuvat loukkaantuvan ne, joilla on jokin trauma tai ongelma alkoholinkäytön ja joulun suhteen. Eihän se teidän kokemuksianne tai näkemyksiänne mitätöi jos kritisoimme selvää huijausta. Eikä se kriittinen suhtautuminen myöskään tee meistä alkoholisteja tai jouluna juovia.
hyvin olisi voinut kirjoittaa tuon. Käsiala aika samanlaista, m -kirjain erilainen. Vaikka osaa hyvin kirjoittaa, silti saattaa joku yksittäinen s kesken kaiken mennä väärin päin. Ja kaikkiin piirustuksiinsakin laittaa nimi 6.v.
noita juttuja meillä ei ole, mutta esim. zooblesin osaisi kirjoittaa oikein, samoin barbien... kirjeen perusteella en siis voisi feikiksi mennä vannomaan.
mietin vain, että ehkä toimituksessa ei ole tultu ajatelleeksi, että juttu paisuisi näin. Taatusti Kauhavalla ainakin päiväkodin henkilökunta tietää, minkä ryhmän kirjeet on toimitukseen annettu. Samoin toki päiväkotiryhmän lapset. Ehkä he eivät kuitenkaan vielä ymmärrä yhteyttä. Lupaa julkaisuun ei varmaankaan tarvita, samassa lehdessä on usein lasten kirjoittamia runoja yms. julkaistu, kuten varmasti muissakin lehdissä?
että Neean tilanne tulee tietoon. Ettei tytön yksin tarvitse tuntea pelkoa ja häpeää. Että perhe saisi apua alkoholiongelmaan. Mitä hittoa te oikein luulette? Että misään perheessä lapsi ei ajattele noin kun kirjekin on siis -daa- väärennetty. Minä ainakin rukoilin joka joulu että tappelu ei alkaisi, aina se alkoi.
Yleensä tuonikäisten tekemät virheet tekstissä ei ole mitään ässää väärinpäin. Uskottavampaa olisi, jos tappelisi olisi kirjoitettu tapelisi tai yhtään, olisi yhtän. Myös sana välttämättä ei ole kuusi vuotiaan lapsen puhetta. Tuskin kuusivuotias tietää edes tuollaista sanaa, puhumattakaan, että kirjoittaisi noin pitkän sanan täysin virheettömästi. Muutenkin ihmetyttää, että miksi päiväkodista lasten kirjeet joulupukille lähetetään lehden toimitukseen?!