Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kilpavarusteletko lastasi, jotta häntä ei kiusattaisi?

Vierailija
20.12.2012 |

Merkkivaatteet- ja asusteet (reput), älypuhelimet, harrastukset ym ym?

Olen tehnyt paljon opettajasijaisuuksia eri kouluissa (olen opettaja) ja huomannut, miten "hyvillä" alueilla (esimerkiksi uudet omakotitaloalueet) lapset ovat hyvin merkkitietoisia ja varusteltuja.

Tervehenkiseen, normaaliin lapsen elämään törmään lähinnä maaseudun kouluilla.

Tämä on minusta hälyttävää. Se on myös riski lasten hyvinvoinnille ja kouluviihtyvyydelle. Mielestäni tuohon kilpavarusteluun pitäisi koulujen puuttua vähän ja erityisesti vanhempien ottaa vastuuta asiasta. Lapsen minäkuva ei voi eikä saa rakentua materian varaan.

Sanoutukaa irti tuosta varusteluoravanpyörästä. Se voi pidemmän päälle tuhota paljon, lapsista kasvaa aikuisia, jotka hankkivat vain uutta ja parasta, koska ajattelevat, etteivät muuten kelpaa tai tulevat kiusatuksi.

Kommentit (42)

Vierailija
41/42 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

enemmän wt porukan juttu. Omassa tuttavapiirissä ne jotka kokevat olevansa "heikommilla" (esim ei omakotitaloa, ei hyväpalkkaista työtä) varustelevat eniten. Ihan kuin pitäisi päteä jollain...

Me olemme keskituloisia ja asumme uudessa talossa hyvällä alueella, mutta lapsi on perinyt vanhan puhelimen, merkkivaatteita ei osteta periaatteesta ( ei myöskään aikuisille), harrastuksia on 1 kerrallaan (voi vaihtaa vuosittain) eikä harrastus saa maksaa omaisuuksia (esim ratsastus ja laskettelu poissuljettuja tästäsyystä).

Ainoa "kun kaikilla muillakin on" -myönnytys vuonna 2012 oli reijät korviin. Harjoituskorvisten jälkeen tytär peri siskoltaan jääneet korvakorut.

Se ylellisyys mistä meidän lapsi (vain kuopus kotona enää) nauttii on matkat - yhdessäolo ja -tekeminen perheenä. Enemmän siis aineetonta luksusta.

joilla oli arvot kohdallaan. Toki mua vitutti teininä kun ei ollut varaa Beaver farkkuihin tai kielimatkoihin englantiin kuten luokkakavereilla koulussa jossa oli paljon "eliittiä". Mutta aika pian tuli oivallus että ne on vain ulkoisia seikkoja - kun niitä sitten sai ne ei olleetkaan "iso juttu".

Keskiluokkaan olen päässyt ihan omalla työllä - kaikki mitä minulla ja meillä on on suoraan selkänahasta revitty. Silti en halua unohtaa taustaani enkä niitä arvoja joita vanhemmilta sain - niitä yritän siirtää myös lapsilleni.

Vierailija
42/42 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla