Kilpavarusteletko lastasi, jotta häntä ei kiusattaisi?
Merkkivaatteet- ja asusteet (reput), älypuhelimet, harrastukset ym ym?
Olen tehnyt paljon opettajasijaisuuksia eri kouluissa (olen opettaja) ja huomannut, miten "hyvillä" alueilla (esimerkiksi uudet omakotitaloalueet) lapset ovat hyvin merkkitietoisia ja varusteltuja.
Tervehenkiseen, normaaliin lapsen elämään törmään lähinnä maaseudun kouluilla.
Tämä on minusta hälyttävää. Se on myös riski lasten hyvinvoinnille ja kouluviihtyvyydelle. Mielestäni tuohon kilpavarusteluun pitäisi koulujen puuttua vähän ja erityisesti vanhempien ottaa vastuuta asiasta. Lapsen minäkuva ei voi eikä saa rakentua materian varaan.
Sanoutukaa irti tuosta varusteluoravanpyörästä. Se voi pidemmän päälle tuhota paljon, lapsista kasvaa aikuisia, jotka hankkivat vain uutta ja parasta, koska ajattelevat, etteivät muuten kelpaa tai tulevat kiusatuksi.
joilla oli arvot kohdallaan. Toki mua vitutti teininä kun ei ollut varaa Beaver farkkuihin tai kielimatkoihin englantiin kuten luokkakavereilla koulussa jossa oli paljon "eliittiä". Mutta aika pian tuli oivallus että ne on vain ulkoisia seikkoja - kun niitä sitten sai ne ei olleetkaan "iso juttu".
Keskiluokkaan olen päässyt ihan omalla työllä - kaikki mitä minulla ja meillä on on suoraan selkänahasta revitty. Silti en halua unohtaa taustaani enkä niitä arvoja joita vanhemmilta sain - niitä yritän siirtää myös lapsilleni.