Jos ei olisi rahasta tai tilasta kiinni, ottaisitko au pairin?
Ja erityisesti haluaisin kuulla perusteluja, miksi et missään tapauksessa ottaisi.
Kommentit (29)
Minne ihmeeseen mä sen laittaisin? Tietty jos jostain Alaskasta sais vaihtarin niin se vois tehä tohon luhtikäytävälle itselleen iglun.
Sitä paitsi, turvallisemmalta tuntuu luottaa kunnalliseen päivähoitoon, jossa lapsistani huolehtivat koulutetut, aikuiset ammattilaiset, jotka puhuvat samaa kieltä.
eihän työtä saa edes teettää kuin 5h/pv
niin mihin sitä sitten tarvitaan? Onko ajatus se, että lapset on kuitenkin tarhassa ja illan sitten au pairin seurassa?
Sitä paitsi, turvallisemmalta tuntuu luottaa kunnalliseen päivähoitoon, jossa lapsistani huolehtivat koulutetut, aikuiset ammattilaiset, jotka puhuvat samaa kieltä.
eihän työtä saa edes teettää kuin 5h/pv
niin mihin sitä sitten tarvitaan? Onko ajatus se, että lapset on kuitenkin tarhassa ja illan sitten au pairin seurassa?
tai jos vanhemmilla on haastava työ ja pitää iltaisinkin tehdä töitä. tai mies reissuhommissa, niin aikka hommat ei kaadu äidille.
tai sitten kuten meillä, lapsi on kehitysvammainen ja vaatii 24/7 hoitoa. Meitä on nyt siis 3 aikuista jakamassa työkuormaa. Aivan loistava ratkaisu meille.
tai sitten kuten meillä, lapsi on kehitysvammainen ja vaatii 24/7 hoitoa. Meitä on nyt siis 3 aikuista jakamassa työkuormaa. Aivan loistava ratkaisu meille.
Mutta kieltämättä perustelut "vaativasta työstä" ja "reissuhommista" tuovat ikäviä takaumia omasta au pair -ajastani. Olin itse perheessä, jossa kaksi uraohjusta oli päättänyt perustaa perheen ja ulkoistaa sen hoitamisen sitten halpatyövoimalle. Kuulosta ehkä karulta, mutta sitä se juuri olikin. Olin 18-vuotias, ekaa kertaa kotoa pois ja täysin ilman aiempaa lastenhoitokokemusta. Silti olin näiden pienten päävastuullisena hoitajana lähes koko heidän valveillaoloaikansa. Lapset näkivät arkisin vanhempiaan keskimäärin tunnin.
Itse olin sikäli harvinainen tapaus tämän perheen au pair -historiassa, että puhuin sujuvasti heidän äidinkieltään. Olivat tottuneet siihen, että hoitaja osaa vain auttavasti samaa kieltä. Sen myös huomasi lasten kehityksestä, eikä mitenkään positiivisessa mielessä. Olin muistaakseni au pair numero 9, lapset olivat 3 ja 7. Tuosta voi suoraan laskea, että tämä pääasiallinen hoitaja heidän elämässään vaihtui useammin kuin kerran vuodessa. Muistan jo tuolloin miettineeni, että kuka hullu uskaltaa antaa lapsensa ventovieraan ulkomaalaisen kielipuolen hoitoon.
No, omat mielipiteeni ovat tietysti kokemusteni värittämiä. Varmasti on olemassa positiivisiakin tarinoita.
monella muullakin, eli en ottaisi koska haluamme olla rauhassa oman perheen kesken.
Ja kyllä, en pidä myöskään yökyläilevistä lapsivieraista, mutta yksi yö tms. on ihan eri juttu kuin vaikka puoli vuotta. Yökyläileviä aikuisia ei käy, koska olemme aina asuneet Helsingissä, joten suku ja ystävät ovat täällä.
niin ei siinä aupairia otettaisi. ...
.
no tuota, ei se au pair nyt niin paljoa maksa että samalla rahalla palkkaisi suomlaisen lastenhoitajaksi ja lennättäisi mummoja mitkin mentereita.
Ja miksi au pair olisi muka joku fantasia, jota kaikki miehet haluaa panna? teillä on kyllä kummallinen mielikuvitus...
Huone mielellään omalla vessalla ei maksa mitään,
ei ainakaan pääkaupunkiseudulla.
Ja eikös tuossa jo joku tosikko heti ehtinyt; jos kerran miehen himoilla on merkitystä au pauria palkattaessa, niin kyllä se sisäkköasu on halvempi vaihtoehto kuin au pair + mahdolliset ruokkomaksut parhaassa tapauksessa tai omaisuus puoliksi huonommassa tapauksessa.
En kestäisi vierasta naamaa kotona.
vaan ottaisin kotiapulaisen. Siinä hoituisivat päivän mittaan kotiaskareet, kaupassakäynnit ja ruoanlaitot, ja illaksi apulainen lähtisi omaan kotiinsa.
No jotain on sitten muuttunut tai ehkä eri maissa on eri säännöt. Itse olin aikoinani vastuussa kahdesta lapsesta arkisin klo 8-18. Lapsista toinen kävi koulussa, toinen oli koko päivän kanssani. Olin myös viikon lasten kanssa kahdestaan, kun vanhemmat lomailivat. Tuon viikon aikana perheen mummi kävi nukkumassa yöt perheen kotona. Ja tämä oli täysin tiedossa au pair -järjestön ns. "varaäidillä", joka oli valvovinaan meidän tyttöjen asioita.