Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko töykeämpää ammattikuntaa kuin bussikuskit?

Vierailija
20.12.2012 |

Onhan heissä toki poikkeuksiakin, mutta suurin osa bussikuskeista ainakin täällä pääkaupunkiseudulla tuntuu olevan todella töykeitä. Monet eivät vastaa mitään jos heitä tervehtii. Tuohtuvat jos joku maksaa lipun käteisellä. Jupisevat itsekseen (kuulen kun istun mieluiten siinä etupenkissä) ja kiroilevat jo ihan siitä, että joutuvat pysähtymään ja ottamaan ihmisiä kyytiin pysäkeiltä. Ja auta armias jos joku erehtyy kysymään jotain. Vastaukset ovat vähintäänkin vittumaisia.

Okei, onhan heillä varmasti aika pienet palkat ja tiukat aikataulut, mutta on paljon muitakin pienipalkkaisia aloja, joissa työntekijät eivät ole ollenkaan niin veemäisiä. Esim. suurin osa tietämistäni siivoojista on ystävällisiä ja mukavia ihmisiä.

Onko muilla samanlaisia bussikuskikokemuksia? Kuten sanoin, poikkeuksiakin toki on!

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos joku jaksaa ajaa hesassa bussia päivästä toiseen, nostan hänelle hattua. Eikä minua haittaa, vaikkei aina tervehdikään.

Pikkasen eri tilanne ajaa bussia pääkaupunkiseudulla kuin muualla.

Vierailija
22/32 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai on tosi mukaviakin kuskeja, mutta sanotaanko että jos täällä tulee vastaan iloisesti tervehtivä kuski, niin se on positiivinen poikkeus.

Suurin osa on neutraaleja, eli ei mitään sellaisia "lupsakoita maalaiskuskeja" mutta ei myöskään tiuskivia vihanhallintaongelmaisia. Mutta nämä jälkimmäiset...

Mulle on esim. kerran tehty niin, että koska juoksin bussille niin kuski veti oven mun nenän edestä kiinni ja lähti menemään. Ja ei, kuski EI joutunut odottaa mua yhtään ylimääräistä sekuntia sillä mä ehdin juoksemiseni ansiosta vielä jonottaakin hyvän aikaa muiden perässä. Kuskeja varmasti vituttaa juoksevat myöhästelijät, jotka heiluttaa kättä jostakin puolen kilometrin päästä että odottakaa. Tuo on kuitenkin jo aika paksua, että pelkät juoksuaskeleet ilman pienintäkään viivytystä provosoivat kuskin niin vittuuntuneeksi, että päätti vetää ovet nenäni edessä kiinni ja kaasuttaa menemään. Vähän jäi kyllä ikävä fiilis. Kirjoitin bussiyhtiölle palautteen, mutta en saanut mitään kommenttia takaisin. Päättelen siis, että ne oli ne juoksuaskeleet jotka saivat tämän aikaan. Toki voi olla, että oli niin kuspää että tekee tuota ihan huvikseen muuten vaan. Ja mainittakoon vielä, että olen ihan asialliselta näyttävä aikuinen ihminen, oli päiväaika ja olin täysin selvin päin ja muutenkin normaali. Ne juoksuaskeleet vaan kai oli kardinaalivirhe.

Sitten joskus mä jouduin pysäyttää bussin kun piti päästä töihin (toiselle paikkakunnalle). Siis näytin käsimerkin ja kysyin kuskilta, meneekö tämä bussi mun määränpäähäni. (Bussi oli siis menossa juuri sinne suuntaan mutta siitä kyltistä ei ilmennyt, menikö JUURI sinne minne mun piti päästä). Kuskilla purkautui viimeisten viiden vuoden patoutuneet vihat ilmeisesti ja huusi mulle tosi ilkeästi, että "lukeeko tuolla että menee, LUKEEKO!" Totesin sitten häkeltyneenä että no ei. Ja siihen kuski huusi entistä vittumaisemmalla sävyllä, että "no EI tämä sitten MENE!". Ja tosiaan mulla ei ollut oikein muuta vaihtoehtoa kuin varmistaa kuskilta, koska noissa kyseisissä busseissa ei aina lue tarkalleen määränpäätä, ja sama bussinumero ajaa joskus sinne mun määränpäähän asti ja joskus kääntyy aiemmin takaisin. Mutta joo, selväksi tuli että ei olisi saanut kysyä.

Kerran yksi kuski alkoi nälviä jälleen kerran hyvin vihantäyteisesti mulle bussiin mennessäni, että "ihan rohkeasti vaan sitä kättä ylös jos meinaa bussiin päästä!" Tämäkin oli vähän hämmentävää, kun mä olin katoksessa vielä siinä vaiheessa, kun tien vieressä olevat ihmiset möllöttivät bussia odottaen ja heistä ei kukaan näyttänyt kunnolla käsimerkkiä. En sitten tiedä, miksi juuri mulle piti tuostakin huutaa. Näytän kai jotenkin siltä, että muhun saa purkaa aggressioita.

Näiden lisäksi on sitten liuta ihan näitä perustöykeitä, jotka mulkaisevat murhanhimoisesti jos sanoo "hei". Jne. Ei nyt mikään pakko ole sanoa hei jos ei siltä tunnu, mutta voisi sitä silti sitä vihaansa yrittää vähän peittää.

Näiden omien kokemusteni perusteella mulla on kyllä käynyt usein mielessä, että onkohan kuskeissa paljon sellaisia jotka on ns pakotettu työkkärin tms kautta kuskeiksi, ehkä vielä jotakin mielenterveysongelmaa päälle kun se viha tuntuu olevan niin voimissaan aika monilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sille myötätunnolle, joka vallitsi silloin kun tuo yksi bussikuski potkittiin henkihieveriin ja kaikki jeesustelivat että onpa heillä vaikea ja turvaton duuni? Silloin tämänkaltaista avausta ei olisi alkuunkaan siedetty.

Vierailija
24/32 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä oikein kilpaillaan kuka saa aiheutettua maksimaalisen mielipahan ja vitutuksen toiselle. Sekä kuljettajien että matkustajien toimesta. Onneksi en asu siellä! Meillä päin moikataan, heilautetaan kättä kiitokseksi bussikuskille kun noustaan bussista pois ja varmasti neuvovat ystävällisesti jos kysyy jotain. Ah, täällä päin on niin paljon relampaa ja ihanampaa asua :)

Vierailija
25/32 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on yhteiskunnan tuella elävät kiittämättömät loiset, jotka mammapalstalla valittavat, kuinka eivät ole tyytyväisiä joulupuukeräyksestä tms. saamiinsa, toisten ihmisten hyvää hyvyyttään lahjoittamiin lahjoihin. Sanoisinpa, että tarve ei voi olla kovin suuri, jos kehtaa tulla tänne valittamaan ilmaisista lahjoista! Se on törkeää jos mikä.

joten miten tuo sua koskee?

Vierailija
26/32 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aaaaargh, ärsyttää kun omalle työmatkalle on valikoitunut kunnon ärjy kuski. Kerran erehdyin häiritsemään häntä kysymyksellä koskien matkakorttia ja vastaus oli tyyliä "Luuletko, että mua kiinnostaa? Lue netistä". No seuraavan kerran jouduin maksamaan käteisellä, kun en ollut saanut selvitettyä sitä kortti-jutta, niin siihenkin se kommentoi jotain, että "No miksi sä nyt käteisellä maksat, kun sulla on korttikin". Paikkakunnan bussikuskeista 99% on mukavia, jotkut puheliaampia, jotkut ei, mutta juuri tälle reitille osui tuommoinen vihaaja. Kiva työpäivän jälkeen kavuta bussiin, kun vastaukseksi saa vaan suoranaista vittuilua.

Kyllä tuossakin ammatissa pitää osata olla ystävällinen asiakkaita kohtaan, vaikka sitten näyttelemällä, jos ei luonnostaan tule. Varsinkin jos asiakas itse pyyteettömästi kysyy tai ei teidä jotain "itsestäänselvää" asiaa. Ei sitä voi alkaa rähisemään vaikka tyyliin: "No etsä tiedä, että se lippu maksaa 5,20e, se on maksanut sen jo viimeiset miljoona vuotta" - Jos ihminen on vasta muuttanut paikkakunnalle ja kulkee ekaa kertaa paikallisella bussilla. Ihan sama tervehtiikö kuski vai ei, kunhan se on sellainen, jolta voi kysyä ja saada asiallisia vastauksia. Tältä en kyllä kysy mitään, enkä varsinkaan täytä korttia tai näytä mitään meno-paluu lippuja tai mitään muutakaan. Ihan kuin mä olisin jotain pahaa sille tehnyt, kun täytyy olla tuommoinen. 

Turha sanoa, että pienet palkat, tiukat aikataulut, nipottavat asiakkaat, jos työ ei maita, niin ainahan voi opiskella uuden ammatin tai etsiä muita töitä, ei kukaan pakota kuskaamaan ihmisiä paikasta toiseen. 

Vierailija
27/32 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

turuus ainaki aivan urpoa sakkia.Eivät osaa tervehtiä, edes nyökätä, vaikka ite sanois mitä..Usein olen alkanut sanomaan: no hei sitten minulle tai no eipä sitten mitään.Useimmiten asiakaspalvelussa olevat ukot ovat tympeitä.ei käytöstapoja lainkaan.Naiskuskit moikkailleet useimmiten.

Vierailija
28/32 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereella on enimmäkseen ollut asiallisia kuskeja. Helsingissä tähän mennessä aika hiljaisia, mutta ei suoranaisesti töykeitä, siellä tosin olen käynyt melko vähän.

Vierailija
29/32 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin radiosta kerran, kun Oulusta pääkaupunkiseudulle muuttanut nainen kertoi nousseensa aamulla busiin, ja tervehtineensä kuskia iloisesti: Hyvvää huomenta! Kuski oli vastannut hänelle ärtyneenä: Vittuiletko sinä?

:)

Vierailija
30/32 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin 13 v ku bussikuski karju mulle ja kaverille että seuraavan kerra jos ette heiluta kättä tää bussi ei pysähy :D  Ja kerran ku pääs aina keskiovesta sisää mut sepä ei auennukaan ja lähin kävelee etuovelle nii kuskipa jatkaa matkaa ja se oli illan vika bussi, ja mul oli kilometrien matka kotii iha vieraassa kaupungissa ja kello 23......

Vierailija
31/32 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, useimmat bussikuskit ovat todella töykeitä! Kerran kun äitini (ikää löytyy 83v) oli menossa bussiin, antoi tottakai rahat kuskille ja sanoi minne on menossa. Kuski sitten huomautti varsin epäystävälliseen sävyyn äidilleni, että joukossa oli yksi 20-penninen. Äitini sanoi että oli luullut sitä 20-senttiseksi laskiessaan kotona rahoja. Sitten kuski sanoi että hinnasta puuttui ne 20 senttiä. Äitini sanoi että hänellä ei ollut mukana enempää pikkurahaa ja tarjosi kuskille 50 € seteliä. Kuski sanoi että ei noin isolla voinut maksaa ja että äitini ei pääsisi kyytiin jos ei sitä 20 senttiä maksanut. No, äitini oli sitten jo poistumassa bussista kun joku nuori mies maksoi kuskille ne vaivaiset 20 senttiä...

Vierailija
32/32 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ite valinneet ammatin ja on asiakaspalvelua:)))

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yhdeksän