Kärsiikö lapsi aina vanhemman tissuttelusta?
Itse en kärsinyt, mutta vanhempani joivat aina kotona kerrallaan vain kaksi olutta tai sitten juhlissa enemmän mutta eivät örveltäneet. Eli eivät kai tissutelleet. Olen nähnyt vanhempani hiprakassa enkä ole koskaan kärsinyt siitä.
Paljon saa lukea että lapsi kärsii aina päihtyneestä vanhemmasta. En oikein ole varma uskonko, omaan kokemukseen pohjaten.
Mikä raja ylittyy silloin kun lapsi kärsii? Mikä raja jää ylittymättä kun ei kärsi?
Kommentit (21)
jos tissuttelu ei ole jokapäivästä.
Mä en usko että meidän lapset edes huomaa, jos olen ottanut olutta. Otan n. kerran kahdessa viikossa.
Mies tissuttelee olutta melkein päivittäin, mutta kännissä on vaan silloin kun lähtee baariin, saunailtaan tms.
Mun isä ei ole juoppo, mutta ei nyt kovin kaukanakaan siitä. Lapsena jo tiesin että jos jääkaapissa on 6 kaljaa niin iskä on mukavalla päällä, mutta jos siellä oli enemmän niin silloin tiesin että riitä tulee isän ja äidin kesken.
Kun mun isä tissuttelee niin se on rento ja kivempi kun selvinpäin. Ja sitten kun se ryyppää niin se on vitun ärsyttävä
Miksi tissuttelisit ?
Siitä tulee helposti jatkuva, paha tapa
Kärsiiko lapsi, riippu monesta asiasta:
iästä, lapsen herkkyydestä, muista kokemuksita,
onko lapsella turvallinen olo jne.
Suosittelen: unohda tissuttelu !
isäni raivoamisesta, pahantuulisuudesta, arvaamattomuudesta, epäjohdonmukaisuudesta jne... Hänen juomisestaan en kärsinyt, vaikka jossain vaiheessa paninkin merkille, että hän selvinä kausinaan oli mukavampi kuin tavallisesti. Ihmettelin, miksi hän kuitenkin joi, kun se selvästikään ei sopinut hänelle. Mitään periaatteellista paheksuntaa minulla ei koskaan ole ollut alkoholia kohtaan. Jos isäkin olisi ryypätessään osannut olla ihmisiksi, olisi lapsuuteni varmaan ollut ihan onnellinen.
Vanhemmat joivat joka aterialla viiniä tai joskus olutta. Isä taisi ottaa whiskyn aina illalla kun katsoi uutisia. Ei koskaan tullut mieleen että asiassa olisi jotain väärää, pidin sitä vain aikuisten juomana, itseäni ei kiinnostanut. Samoin tulemme varmaan mekin tekemään. Lapseni tulee tottumaan siihen että äiti juo viiniä ruualla jos äiti haluaa. Eipä siitä ole haittaa kellekään. Paitsi jollekin katkeralle av-muorille, jolla on uskonnollis-fanaattinen suhtautuminen alkoholiin.
jos tissuttelu on jatkuvaa ja usein toistuvaa.
Mikä on usein? Kaksi kertaa viikossa? Millaisin määrin? Kaksi lasia? Kuusi lasia?
Mikä on usein? Kaksi kertaa viikossa? Millaisin määrin? Kaksi lasia? Kuusi lasia?
enkä olen koskaan kärsinyt siitä. Hän oli kännissä vain leppoisa. Ei riehunut tms.
Olen hyppinyt eteisen lattialle sammuneen isän yli mennessäni yöllä vessaan. Silloin lapsena vain ihmetteli että onkos isä taas tuossa kunnossa kun ei ole sohvalle asti päässyt. Enemmän sellainen neutraali toteamus.
Tuo "tissuttelu" on hankala termi, kun sen voi ymmärtää niin monella tavalla.
Meillä otetaan silloin tällöin (n. 2-6 krt/kk) lasi viiniä tai olut, pari lasten läsnäollessa ja viikoloppuna saatamme päivällisellä juoda miehen kanssa jopa kokonaisen viinipullon puoliksi, jos viinivalinta osunut nappiin.
Toki tuosta puolikkaasta viinipullosta tulee jo pieni hiprakka, mutta vakaasti uskon, että lapset eivät siitä kärsi.
Tuskin yksi pieni hiprakka kerran vuodessa tekee lapselle hallaa, mutta jatkuva kaljoittelu on traumaattista. Vanhempi ei ole silloin oma itsensä. Esim. oma äitini oli aina hiprakassa oikukas ja pahantuulinen, ei ollut mukavaa.
Alkoholi ei aina automaattisesti turmele suomalaislapsia. Täällä on jotenkin niin ahdistava ja syyllistävä tyyli paasata vanhemmille.
Jonkinlainen raja voisi olla se, pystyykö vanhempi olemaan helposti myös ilman sitä yhtä kahta kaljaa tai viinilasia, esimerkiksi kuukauden ajan. Jos ei pysty (tai on koko ajan kuin perseeseen ammuttu karhu kun ei saa annostaan), se kertoo karua kieltään alkoholin asemasta hänen elämässään, ja varmasti tämä vaikuttaa lapsiinkin.
Kaverin vanhemmat suunnilleen juoksivat töistä tullessaan jääkaapille avaamaan oluen, pinna tosi kireenä. Siinä jos me lapset yritettiin jotain kysellä, niin ärtyneitä olivat. Mutta kun ensihörppy kaljasta oli saatu, olivat rentoja, hauskoja ja sallivia tyyppejä, eivät koskaan "näkyvästi" humalassa. Juominen jäi siihen pariin kaljaan päivässä, kai. Mutta selvästi oli kuitenkin alkoholinkäyttö ongelmallista, koska ilman eivät voineet olla (tai sitten olivat kiukkuisia). Ja ne pari kaljaa tekivät ehkä sen, että eräänlaiset "tuntosarvet" lastensa tekemisiin ja tunnetiloihin puuttuivat. Ja eivät jaksaneet hirveän tarkkoja olla mistään rajoista. Lapset saivat syödä mitä vain (herkkuja) ja milloin vain, kunhan oltiin "poissa jaloista". Sinänsä ihan kiltit lapset kyllä vuosien varrella kokeilivat rajojaan jos milläkin tavalla, vanhempiensa reaktiota eivät jännittäneet tempauksissaan (toisin kuin me muut olisimme).
Minä tietysti ihailin pikkukakarana sitä yltiöpäistä herkuttelua (teininä saimme maistella heillä liköörejä ym) ja eräänlaista välinpitämättömyyttä lasten tekemisten suhteen, josta pääsin heillä kyläillessä osalliseksi. Mutta pikkuisen ihmettelin/pelkäsin? niitä kaljapulloja, joita siellä oli, kun en ollut tottunut kotona niitä näkemään juurikaan.
Täällä ainakin yksi poikkeus. Meilläkin vanhemmille maistui viini, mutta ihan normaali minusta tuli, eikä minulle tullut kieroa suhdetta alkoholiin. Se ei ole pelottava susi kaapissa, eikä rakastettava muumi kainalossa.
Korkeasti koulutettuja ja arvostetuissa ammateissa olivat. En minä seurannut paljonko he joivat. Ei kiinnostanut, ei haitannut, ei vaikuttanut.
Hauskaa tosiaan millainen mörkö se automaattisesti on. Joskus se on yhtä suuri mörkö kuin sen itse tekee..
Meidän äiti tissutteli punaviinillä ja tissuttelee vieläkin eikä siitä mulle mitään traumoja tullut. Hän kävi kuiteskin töissä jne. Joka ilta sitä viiniä kuitenkin veti.
Mua enemmänkin inhotti se punaviininhajuinen hengitys ja värjääntyneet hampaat.
Nykyään ollaan "ystäviä" mut pakko myöntää etten kunnioita äitiäni niin paljon kuin kunnioitan naisia jotka hoitaa työn, kodin ja lapset ilman päihteitä.
Äitini oli totaaliyh.
Itse juon ehkä pari kertaa vuodessa 2-3 annosta alkoholia kotona, ja vaikutus on juuri tuo. Hyväntuulisen välinoitämätön lapsia kohtaan - on varmasti rento ilta, mutta tiedostan, että jos meillä useinkin olisi tuollaista, lapset saisivat liikaa olla miten lystäävät.
Lasten kanssa oleminen ja varsinkin aikuisena, vanhempana oleminen ei ole aina ihan helppoa - on jaksettava, nimen omaan jaksettava vetää ne rajat tarvittaessa joka päivä esim. ruokarytmistä, herkkujen syömisestä, pelaamisesta, televisiosta, kotiintuloajoista jne... Ei onnistuisi kovin hyvin, jos useina päivinä viikossa olisi pienessä sievässä, vaikkakin hyvällä tuulella.
Enemmän hyvää mieltä meillä saadaan, kun pakataan eväät ja lähdetään ulos tai pelataan yhdessä pelejä, pidetään levyraatia jne.
Oma äitini ja isäni tapasivat tissutella. En muista että se olisi ollut erityisen ikävää, mutta kiusallista joskus. Äitini jo parin kaljan jälkeen tuppasi olemaan tunteellinen, kehui ylitsevuotavasti meitä lapsia. Vaivaannutti ja ärsytti kun tiesi että ääni kellossa oli pelkästään alkoholin.
että raittiita päiviä ainakin saisi olla enemmän kuin hiprakkapäiviä. Siis jos lapsi haistaa ja huomaa juomisen, tuntuu synkeältä ettei sitten koskaan olisi toisinkaan.
En usko että alkoholi pelkästään pilaa lapsuuden. Harva yksittäinen asia pilaa. Kasvatuksessa on lukematon määrä asioita joissa saa vähän mokata ja silti kasvaa ihan hieno kansalainen.
Meillä vanhemmat joi joka päivä, lasin tai kaksi viiniä päivällisen yhteydessä (tämä kai on sitä pahamaineista tissuttelua että jottaa joka päivä). Joskus juhlissa ottivat pienet hiprakatkin. Emme mitenkään kärsineet alkoholinkäytöstä eikä ole minkäänlaisia huonoja muistoja asiasta lapsuudesta. Minusta juhlissa päinvastoin aikuiset oli hauskempia kuin yleensä, iloisempia ja eloisampia :)
omat vanhempani aika samanlaisia, juhlissa tosin alkoa saattoi mennä enemmänkin, mutta tahti oli hidas (ehkä joku 5 annosta 7 tunnissa) niin eivät tulleet humalaan ja muulloin joivat vaan sen 1-3 annosta (ja nekin hitaasti). Alkoholia EI käytetty päivittäin, mutta viikottain kyllä vähintään lauantaisin ruuan kanssa.
Minäkään en tuollaisesta alkoholinkäytöstä kärsinyt.
Äitini sammui ennen iltakuutta useimpina päivinä viikossa. Kun isä tuli iltasella kotiin, alkoi helvetillinen riita, joskus väkivaltaista retuuttamista, äidin heittämistä sammuneena ulos hankeen, ikkunoiden rikkomista jne. Myös isäni joi mutta ei samalla lailla. Siinä missä äidistäni tuli kuolaava kasa sohvalla tai lattialla, isästäni tuli hauska veikko, mutta en pitänyt kummastakaan. Minun tehtäväkseni jäi jälkien siivoaminen. Välillä olin niin väsynyt ja ahdistunut, etten jaksanut koulussa mennä oppitunnille vaan istuin vessassa itkemässä. Mutta mitä siitä, opettajat eivät piitanneet niin kauan kun vetelin kokeista kymppejä. Tänä päivänä minut oltaisiin otettu huostaan jo kauan sitten.
Vanhempani ovat akateemisesti koulutettuja ja hyväpalkkaisia. Niin vain se viina maistuu koulutetuillekin. Tosin minä itse en juo ikinä känniä. Muutaman kerran vuodessa saatan ottaa lasillisen viiniä mutta en koskaan niin paljon, että humaltuisin.
En itse kärsinyt vaikka isäni tykkäsi tissutella. Se oli silloin ihan normaalia ja sama oli monen kaverinkin perheessä enkä tiedä kyllä kenenkään siitä saaneen mitään traumoja. Kukaan kun ei koskaan ördännyt tai riehunut.
Lapsena vietettiin paljon viikonloppuja ja lomia serkkujen ja ystäväperheiden kanssa ja se oli meistä lapsista vaan kivaa jos aikuiset otti viiniä, koska me saatiin sitten valvoa yömyöhään, katsoa telkkaria pitkään, nukkua siskonpetissä ja syödä herkkuja vaikka hampaat oli jo pesty.
Ja tosiaan, en muista että kukaan olisi koskaan alkanut riitelemään tai ei ainakaan lasten kuullen sitä tapahtunut.
Hauskoja muistoja noista jäänyt.