Miten aloin viihtymään kodissani ja sain siitä ihanan:
Aiemmin "harrastin sisustamista". Luin sisustusblogeja, ostin kaikkia sisustuslehtiä mitä kaupasta löytyi, tilasinkin muutamaa lehteä. Kiertelin sisustuspuoteja. Laitoin kotia. Kuitenkaan en koskaan ollut tyytyväinen, aina tuli jotain uutta, jota olisin "tarvinut" saadakseni kodistani JUST IHANAN, ja aina jostain puuttui jotain.
No, sit lakkautin lehtitilaukset (lähinnä rahanpuutteen vuoksi) enkä ostanut irtonumeroitakaan. Blogien lukeminen jäi ajanpuutteen vuoksi. Ja sisustuspuodit kummastakin syystä.
Siivosin jonkun ajan päästä kotini perusteellisesti, hankkiuduin kaikesta turhasta eroon.
Ja tiiättekö mitä! Ensimmäistä kertaa olen aivan täysin tyytyväinen kotiini! Täähän on just hyvä! Enkä tarvi tänne mitään!
Jotenkin sisustuslehtien lukeminen ja aina uusien tuotteiden näkeminen sai aikaan sen, että vertasin omia vanhoja tavaroitani uusiin, aina tuli jotain muka-tarvetta jollekin uudelle, ja oma näytti huonolta, kun vertaili.
Nykyään kun ei enää vertaile, vaan elää tässä omassa kodissaan, ja on tyytyväinen siihen mitä on, kaikki on paljon paremmin ja olen TYYTYVÄINEN, nyt mulla on huushollini ja sisustukseni kanssa RAUHA :D
Kommentit (5)
Myös kun lakkaa ostelemasta uutta, ei tule sitä efektiä, että kaikki vanha näyttää ihan nuhjulta.
Minäkään en lue blogeja, enkä lue lehtiä. Jos kaupassa eteen tulee jotain ihanaa, mietin tarkkaan minne se menisi kotona ja olisiko siitä niin paljon iloa. Silmä lepää kun paikat eivät ole täynnä helposti pölyttyvää krääsää
Minä pidän sisustamisesta, luen myös blogeja ja sisustuslehtiä, mutta en ostele juuri mitään, vaan tuunaan vanhaa. Ja periaatteena on se, että jos jotakin ostetaan, jotakin lähtee pois.
Sä oot ap vaan tyhmä, kun oot mennyt mainostajien lankaan.
niin niitä yhdistää siisteys (mikä ei ole sama asia kun streriiliys, mutta koti on perussiisti eikä likaisia astioita ym. ole kasoina ties missä jne.) ja se että kodeissa on avaraa. Ja avaruus ei tarkoita tässä sitä että _tilaa_ olisi paljon, vaan sitä että tila on ns. käytetty hyvin =ei turhaa rojua.
Kun hankkiutuu kaiesta turhasta eroon, niin kodista tulee viihtyisämpi. Monella on kaikenmaailman koriste-esineitä ja muuta sälää nurkissa, ja se ei tee asunnosta kodikasta.
Kun kaikelle on oma paikkansa, niin kaikki tavarat pysyvät järjestyksessä.
Ja tavaroita kannattaa laittaa laatikoihin, eli sen sijaan että yhden lipaston ylälaatikko olisi sikin sokin heiteltyjä kyniä, kirjekuoria, teippejä, klemmareita ym. täynnä, siellä voi olla yksi iso lokerikkolaatikko (tai muutamia pieniä laatikoita/pusseja) missä jokaisella tavaralla on se oma paikka.
Samoin kannattaa miettiä pitääkö esim. pussilakanoita olla "sata" kaapissa, vai riitäisikö pienempikin määrä =jos luopuu turhista saa lisää tilaa vaatehuoneeseen.
Vielä kun itse pääsisi siitä eroon, mutta pikkuhiljaa...