Onko nälkäpeli leffa liian raaka tai jännä 12 vuotiaalle?
Kommentit (24)
Musta se oli aikuisellekin ahdistava ja järkyttävä. Tai ehkä just siksi aikuiselle, kun sitä tajusi jo laajemmin kaiken merkitystä ja teoksen symboliikkaa. Mutta en antaisi 12 veeni katsoa, kun lapset tappavat areenalla lapsia.
tai riippuu tietenkin lapsen kehitysasteesta. Omani katsoi ja säikähti ainoastaan kun koirat hyökkäsivät ja kuului kovempi ääni. Ei siinä näytetä mitään teurastuksia.
Leffassa kuolee toki aika lailla ihmisiä, mutta varsinaista väkivaltaa ei näytetä ja kun näytetään, ei kovin graafisesti. Herkkä lapsi voi tietysti säikkyä, mutta silloin en minusta tullut vastaan enemmän lapsen luonne kuin ikä. 12-vuotias, joka säikkyy Nälkäpelejä säikkyy niitä varmaankin vielä 14-vuotiaanakin. Lisäksi nälkäpelin ahdistavimmat elementit ovat minusta vertauskuvallisia ja jos on riittävän vanha poimimaan ne, on minusta jo sellaisella kehitystasolla, että leffan ei pitäisi tehdä vahinkoa.
Mitä tulee tuohon lapset tappavat lapsia -juttuun, se ei minusta ole tässä niin kovin paha. 99% varhaisnuorten ja nuorten seikkailuista perustuu lasten kokemaan väkivallan uhkaan tai suoraan väkivaltaan. Päähenkilö on nuori samaistuttavuussyistä ja väkivallan uhka luo jännitystä. Se, että lapsi/nuori joutuu väkivallan uhriksi ei ole kyllä uusi juttu yhdellekään nuortenkirjaiässä olevalla penskalle.
Lisäksi Nälkäpeli on scifiä, jossa tapahtumat on etäännytetty todellisuudesta aika tehokkaasti ja oikeastaan jopa kaksinkertaisesti: ensinnä on Panemin selkeästi fiktiivinen yleisympäristö ja toisena kerroksena vielä itse Nälkäpeliareena, joka erottaa väkivallan Panemin arjesta (toistaiseksi).
Pelottavin elementti leffassa ovat varmaankin ne lopun koirat/hirviöt. Ne ovat vähän ikäviä, mutta niiden tekemää väkivaltaa ei näytetä ruudulla laisinkaan. Lisäksi ovat astetta pliisumpia kuin ne suunnitelleen taiteilijan alkuperäiset visiot ilmeisesti juuri siksi, että nuorempi katsoja ei säikkyisi ihan niin paljon.
Ei ne suositukset ole huvikseen laitettu. Nykyään lapset muutenkin kasvavat liian nopeasti, pitäisi olla niin kypsää jo lapsena. Järkyttäviä kohtauksia mielestäni jopa 29 vuotiaalle;)
Siis idea itsessään on liian rankka lapselle, kun itseänikin hirvitti.
Kyllähän ne lapset niitä kuolevia ihmisiä näkee myös peleissä, mutta mun mielestä toi elokuvan idea on liian raaka.
Siis se, että vuosittain valitaan ihmisiä jotka joutuvat tappamaan toisiaan kunnes yksi jää henkiin.
Leffassa kuolee toki aika lailla ihmisiä, mutta varsinaista väkivaltaa ei näytetä ja kun näytetään, ei kovin graafisesti. Herkkä lapsi voi tietysti säikkyä, mutta silloin en minusta tullut vastaan enemmän lapsen luonne kuin ikä. 12-vuotias, joka säikkyy Nälkäpelejä säikkyy niitä varmaankin vielä 14-vuotiaanakin. Lisäksi nälkäpelin ahdistavimmat elementit ovat minusta vertauskuvallisia ja jos on riittävän vanha poimimaan ne, on minusta jo sellaisella kehitystasolla, että leffan ei pitäisi tehdä vahinkoa.
Mitä tulee tuohon lapset tappavat lapsia -juttuun, se ei minusta ole tässä niin kovin paha. 99% varhaisnuorten ja nuorten seikkailuista perustuu lasten kokemaan väkivallan uhkaan tai suoraan väkivaltaan. Päähenkilö on nuori samaistuttavuussyistä ja väkivallan uhka luo jännitystä. Se, että lapsi/nuori joutuu väkivallan uhriksi ei ole kyllä uusi juttu yhdellekään nuortenkirjaiässä olevalla penskalle.
Lisäksi Nälkäpeli on scifiä, jossa tapahtumat on etäännytetty todellisuudesta aika tehokkaasti ja oikeastaan jopa kaksinkertaisesti: ensinnä on Panemin selkeästi fiktiivinen yleisympäristö ja toisena kerroksena vielä itse Nälkäpeliareena, joka erottaa väkivallan Panemin arjesta (toistaiseksi).
Pelottavin elementti leffassa ovat varmaankin ne lopun koirat/hirviöt. Ne ovat vähän ikäviä, mutta niiden tekemää väkivaltaa ei näytetä ruudulla laisinkaan. Lisäksi ovat astetta pliisumpia kuin ne suunnitelleen taiteilijan alkuperäiset visiot ilmeisesti juuri siksi, että nuorempi katsoja ei säikkyisi ihan niin paljon.
Siis eikö toi Nälkäpeli sijoitu tulevaisuuteen? Eli siinä esitetään että nykyisessä ihmiskunnassa päädytään tohon tilanteeseen. Vähän niinku Orwellin 1984.
Idea liian julma ja jopa liian vaikeaselkoinen mielestäni 12-vuotiaalle. Siis toi kuka jää henkiin -meininki.
Jos haluat 12-vuotiaalle traumoja ja painajaisia, niin siitä vaan...
Minun mielestäni ne kirjat ovat paljon raaempia - elokuvaa pehmennettiin aika lailla. Kirjassa väkivalta ja mahdollinen kuolema oli todellakin läsnä joka sivulla, ja vammat kuvailtiin aika oksettavastikin.
Paha silti sanoa, olisiko ihan 12-vuotiaalle sopivaa katsottavaa. Kai se riippuu lapsen kypsyystasosta yms.
hän oli lukenut kirjan. Käytiin elokuvissa katsomassa.
Muuten en olisi antanut katsoa.
Itse olen jo kolmekymppinen laajan televisio ja elokuvamaun omaava. Nälkäpelin nähneenä pidän kuitenkin k-12- ikärajaa kuitenkin liian alhaisena. Elokuva oli todella ahdistava ja väkivaltainen. Toisaalta aikuisena osaan tulkita sitä syvemmin ja löydän siitä piirteitä, joita nuoret katsojat eivät siitä löydä. Eikä tuo tarinakaan ole niin omaperäinen kuin mitä aluksi saattaisi ajatella. Tuossa elokuvassa eräät antiikin Rooman valtakunnan aikaiset tapahtumat on viety lähitulevaisuuteen ja niihin on yhdistetty piirteitä muutamasta nykyajan hittisarjasta.
Ei todellakaan! Ite olin 11 ku näin eikä ollu yhtään pelottava. Ihmettelen miten kaikki täällä on "todellakin"
[quote author="Vierailija" time="31.03.2013 klo 10:16"]
Ei todellakaan! Ite olin 11 ku näin eikä ollu yhtään pelottava. Ihmettelen miten kaikki täällä on "todellakin"
[/quote]
Tämä palsta ei ole lapsille tarkoitettu. Hiihtelepä nopeasti takaisin jollekin ikäisillesi tarkoitetulle keskustelupalstalle.
"For intense thematic violent material and disturbing images - all involving teens."