Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehelle tuli paksu kirje Porin Käräjäoikeudelta. Mitä ihmettä siel vois olla?

Vierailija
19.12.2012 |

Ei edes asuta siellä päin vaan Keski-Suomessa. Miehen työ kyl vie miestä ympäri Suomen.

Mutta onko todennäköistä ettei kirjeessä ole mitään positiivista? Mies ei ole puhunut mitään, mikä voisi viitata mihinkään oikeustoimiin. Tavallinen keskiluokkainen pulliainen se on.

Mitä iloista asiaa voisi kirjeessä olla? Kirjeessä selvästi iso nippu paperia. Ja voiko mies olla tietämätön että sille vois jotain postia tuollaisesta paikasta tulla? Hirveä ajatus et mies olis tehnyt jotain laitonta :(. Jos on niin taastusti yrittäis salata sen. Saisiko puoliso siitä tietoa muuten kuin mieheltä itseltään?

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vois olla joku liikennejuttu, esim. automaattisen kameran toteama ylinopeus. En kyllä tiedä miten paksu nippu sieltä tulisi tavaraa, on kyllä jokunen sivu muttei hirveästi. Oliko siis ihan tosissaan paksu kirje, tyyliin kymmeniä sivuja?

kameran toteama ylinopeus on vain yksi sivu!! Ei nippua! Viittaa vireillä olevaan tai juuri päättyneeseen.

Vierailija
42/61 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on todennäköisesti haaste jossain riita-asiassa, siinä on mukana haaste, haastehakemus ja vastaanottotodistus mikä pitää palauttaa kärikseen ettei haastemies ole kohta oven takana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitäpaitsi automaattisen kameran ottama ylinopeuskuva ja sakot tulee polisiilta, ei käräjäoikeudelta.

Avioeropaperit tulisivat asuinpaikan mukaan ja niitäki on vain yksi sivu tai kaksi sivua.

Rikosasiat käsitellään siinä Kärjäoikeudessa, jonka piirissä rikos on tapahtunut.

Vierailija
44/61 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleinen oikeuspaikka siviiliasiassa on vastaajan kotipaikan tuomioistuin (forum domicilii, OK 10:1.1 §). Kotipaikka merkitsee paikkakuntaa, jossa vastaaja vakinaisesti ja pysyvästi asuu. Oikeushenkilön kotipaikkana pidetään sitä paikkakuntaa, jonne se on rekisteröity. Henkilöyhtiön kotipaikka on kuitenkin sen tosiasiallinen johtopaikka.

Yleisen oikeuspaikan kanssa vaihtoehtoisia eli kilpailevia oikeuspaikkoja ovat:

Toimipaikan tuomioistuin (forum negotii, OK 10:1.2 §). Kanne liikkeenharjoittajaa vastaan liikkeenharjoittamista varten tehdyn sopimuksen tai muun sitoumuksen johdosta saadaan nostaa sen paikkakunnan tuomioistuimessa, jossa liikettä harjoitetaan tai on harjoitettu.

Siviiliprosessuaalinen tekopaikan tuomioistuin (forum delicti, OK 10:8 §). Kanne, joka koskee rikokseen perustuvaa yksityisoikeudellista vaatimusta, saadaan nostaa siinä tuomioistuimessa, jolla on tai on ollut toimivalta tuomita rangaistus kyseisestä rikoksesta.

Asiayhteyteen perustuva oikeuspaikka (forum connexitatis, OK 10:6-7a §). Sellaiset eri vastaajiin kohdistuvat kanteet, jotka liittyvät toisiinsa (vastakanne, pääväliintulokanne ja seurannaiskanne) voidaan käsitellä vastaajien kotipaikoista riippumatta samassa tuomioistuimessa.

Sopimuspaikan tuomioistuin (forum contractus) ja työn suorittamispaikan tuomioistuin (forum solutionis, OK 10:1.3 §). Työsuhteesta johtuva riita voidaan käsitellä sen paikkakunnan tuomioistuimessa, jossa sopimus tehtiin tai työ suoritettiin.

Vastaajan kotipaikan tuomioistuin (forum domicilii) voi tulla kyseeseen kuluttaja-, tuotevastuu-, potilasvahinko- tai raideliikennevastuuasioissa.[Lappalainen 5]

Yleisen oikeuspaikan syrjäyttäviä eli eksklusiivisia oikeuspaikkoja ovat:

Kiinteistöriitojen oikeuspaikka (forum rei sitae, OK 10:14 § ja OK 10:19 §). Kiinteää omaisuutta koskevat riidat on käsiteltävä siinä tuomioistuimessa, jonka tuomiopiirissä omaisuus sijaitsee.

Jäämistöriitojen oikeuspaikka (forum hereditatis, OK 10:2 §). Kuolleen henkilön jäämistöä koskevat riidat on käsiteltävä siinä tuomioistuimessa, jonka tuomiopiirissä vainajan kotipaikka on ollut.

Hallintopaikan tuomioistuin (forum administrationis, OK 10:4 §). Jos jollekulle on uskottu jotain hoidettavaksi tai hallittavaksi ja häntä vastaan nostetaan hoitotoimen johdosta kanne, asia on käsiteltävä siinä tuomioistuimessa, jonka tuomiopiirissä omaisuus on hoidettavana.

Avioeroa, yhteiselämän lopettamista tai avioliiton pätevyyttä koskeva asia on käsiteltävä sen paikkakunnan tuomioistuimessa, missä jommallakummalla puolisolla on kotipaikka.

Lapsen huoltoa ja tapaamisoikeutta koskeva asia käsitellään sen paikkakunnan tuomioistuimessa, missä lapsella on asuinpaikka.[Lappalainen 6]

Alueellinen toimivalta rikosasioissa

Rikosasioissa toimivaltaisesta tuomioistuimesta säädetään oikeudenkäynnistä rikosasioissa annetun lain (ROL) 4 luvussa. Toimivaltainen tuomioistuin on pääsääntöisesti sen paikkakunnan tuomioistuin, jossa rikos on tehty (forum delicti, ROL 4:1 §).

Syyte Suomen ulkopuolella tehdystä rikoksesta tutkitaan vastaajan asuin-, oleskelu- tai tapaamispaikan tuomioistuimessa (ROL 4:2 §). Rikosasia voidaan tutkia vastaajan asuin- tai oleskelupaikan tuomioistuimessa myös muussa tapauksessa, jos syyttäjä katsoo sen tarkoituksenmukaiseksi (ROL 4:1.3 §). Lisäksi toisiinsa liittyvät, mutta erilliset syytteet voidaan tietyin edellytyksin tutkia samassa tuomioistuimessa (ROL 4:3?6 §).

Vierailija
45/61 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eri käräjäoikeudelta. Siinä oli pyydetystä häädöstä ja sen toimeenpanosta paperit sekä kopio vuokralaisen vastineesta häätöjuttuun.

Vierailija
46/61 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehesi isyysjuttuun. Minä tiedän.

Vierailija
47/61 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti pelottaa mitä siellä on. On paljon paperia, liki sentin nippu. Käsinkirjoitettu osoitekenttä. Tuskimpa isyysasiaankaan niin paljoa paperia tarvita, ja toisaalta, eihän minun mieheni minua pettäisi. Ne on ne muut miehet sit erikseen ;).

Joo, odotan että mies tulee kotiin ja avaa kirjeen. Ja ihan varmasti kysyn mistä on kyse. Eri asia vaan sitten kertooko mies. Jos sanoo vaan jotain ympäripyöreää, niin tiedän että ollaan pulassa.

Asuntoasioissa tulisi varmaan tieto minullekin koska omistan puolet asunnosta, samoin lainoista. Mies hoitaa raha-asiast joten en tiedä niistä paljoa.. Lainojen muutoksiin tms. varmaan tarvitaan mun allekirjoitus tai mullekin tulis ilmoitus jos eriä on rästissä...

ap

Vierailija
48/61 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti pelottaa mitä siellä on. On paljon paperia, liki sentin nippu. Käsinkirjoitettu osoitekenttä. Tuskimpa isyysasiaankaan niin paljoa paperia tarvita, ja toisaalta, eihän minun mieheni minua pettäisi. Ne on ne muut miehet sit erikseen ;). Joo, odotan että mies tulee kotiin ja avaa kirjeen. Ja ihan varmasti kysyn mistä on kyse. Eri asia vaan sitten kertooko mies. Jos sanoo vaan jotain ympäripyöreää, niin tiedän että ollaan pulassa. Asuntoasioissa tulisi varmaan tieto minullekin koska omistan puolet asunnosta, samoin lainoista. Mies hoitaa raha-asiast joten en tiedä niistä paljoa.. Lainojen muutoksiin tms. varmaan tarvitaan mun allekirjoitus tai mullekin tulis ilmoitus jos eriä on rästissä... ap

jos esim. aviopari omistaa talon, tulevat kaikki lainhuudatus- ja muut asiat vain toisen, yleenä miehen nimellä.

Vierailija
49/61 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies oli siis pyytänyt alentamaan päiväsakkoja koska nykyiset tulot olivat pienemmät kuin aiemmat.

Eli jotain noin viatonta voi olla...

Vierailija
50/61 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksamaton pikavippi?

Vierailija
51/61 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis vaimo voi asua talossa ja kuvitella kaiken olevan hyvin niin kauan kunnes pihalla on ihmisiä pakkohuutokauppaa varten? Ihan järjetöntä!

Mä kuulin joskus miehestä joka joka päivä lähti töihin mutta sitten vaimolle selvisi että mies oli saanut potkut puoli vuotta sitten, mutta se oli niin kova paikka miehelle ettei ollut saanut kerrotuksi vaimolle. Voi kuvitella missä kunnossa talous oli sen jälkeen.

Vierailija
52/61 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pyytänyt käräjäoikeudelta kopiot kaikista sua koskevista oikeusjutuista?

Vierailija
53/61 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdin jo vaikka mitä kauhuskenaarioita kehittelemään mutta mies tuli kotiin ja näytti huvittuneelta kun mä vakavana sitä tääl odotin kirje kädessä. Se oli ite tilannut sielt käräjäoikeudelta jonkun jutun päätöksen sillä suunnittelevat firmassa jotain uutta juttua joka sivuaisi tätä aihetta. Näyttikin papereita ja oli kyllä kuivan näköistä tekstiä, eikä miehen nimeä näkynyt missään :).

Hassua kun mulle ei tullut tuo edes mieleen vaikka vakavissani jo suunnittelin itse tilaavani papereita sieltä :D!

ap

Vierailija
54/61 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pyytänyt käräjäoikeudelta kopiot kaikista sua koskevista oikeusjutuista?

Olisitpa kirjoittanut jo pari tuntia sitten niin olisin voinut ottaa huomioon myös tuon näkökulman, ehkä en olisi panikoinut sit niin kauheesti :).

ap

Vierailija
55/61 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terv. kaaharin alle sukulaisensa (2 lasta) menettänyt

Mies oli siis pyytänyt alentamaan päiväsakkoja koska nykyiset tulot olivat pienemmät kuin aiemmat.

Eli jotain noin viatonta voi olla...

Vierailija
56/61 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuoressa taisi tosiaan lukea Satakunnan käräjäoikeus, mutta heti alla Porin osasto tms. että yhdistin että kirje on lähetetty Porista. Enää en pääse tarkistamakaan kun mies otti kirjeen mukaansa. Enkä varmasti enää mene kirjeen perään kyselemäänkään, sit se luulis et olen lopullisesti seonnut :D.

Nyt jo vähän naurattaa mun koko panikointi kun tännekin tulin siitä vapisevin käsin näpyttelemään ja sit kyse olikin vaan miehen tilaamista papereista vaikka mä olin jo ihan varma et asun jonkun rikollisen kanssa :D!

Mut kiitti kuitenkin kun sain täällä avautua. Mulla ei ole oikeen ketään sellaista ihmistä jolle olisin voinut pelkojani purkaa kun ajattelin että jos mun mies on oikeasti joku rikollinen niin en ehkä haluaisi että se selviäisi ystävillenikin näin. Ja tietty vähän nolotti sekin ettei miehen kanssa puhuta niin avoimesti että mun pitäis tällaisia edes miettiä.

Ja sivuhuomautuksena että tämä ei ollut provo vaikka provoilu tuntuukin olevan nyt muotia :(.

ap

Vierailija
57/61 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei edes asuta siellä päin vaan Keski-Suomessa. Miehen työ kyl vie miestä ympäri Suomen.

Mutta onko todennäköistä ettei kirjeessä ole mitään positiivista? Mies ei ole puhunut mitään, mikä voisi viitata mihinkään oikeustoimiin. Tavallinen keskiluokkainen pulliainen se on.

Mitä iloista asiaa voisi kirjeessä olla? Kirjeessä selvästi iso nippu paperia. Ja voiko mies olla tietämätön että sille vois jotain postia tuollaisesta paikasta tulla? Hirveä ajatus et mies olis tehnyt jotain laitonta :(. Jos on niin taastusti yrittäis salata sen. Saisiko puoliso siitä tietoa muuten kuin mieheltä itseltään?

Se on vain miehesi asia

Vierailija
58/61 |
22.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vain miehesi asia

Vierailija
59/61 |
22.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"hei! Sulle tuli tosi paksu kirje porin käräjäoikeudesta, aika hassua. Mitähän siinä on?"

Jos mies välttelee, niin sitten selvität. Tuntuu älyttömän vaikealta teidän suhde, jos et voi edes paksua kirjetta käräjiltä ääneen ihmetellä..

Vierailija
60/61 |
22.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vain miehesi asia

Avioliitto ei tarkoita sitä että kaikki pitää jakaa. AP:lla ei ole mitään asiaa tietää mitä siinä kirjeessä on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kolme