Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te joilla ollut umppari

Vierailija
18.12.2012 |

Eli umpilisäkkeen tai sen umpisuolen tulehdus, kumpi se nyt useimmiten onkaan, niin millä tavalla se on todettu eli mitä tutkimuksia lääkäri joutuu tekemään sen toteamiseksi?

Arvon tässä nyt lähtisinkö päivystykseen vai en. Viime yönä navan oikealla puolen kipuja niin, että kippurassa piti olla. Sain nukuttua kuitenkin ja aamulla kivut olivat ohi. Nyt tuntuu vain turvonneelta vatsa. Kuukautiset loppuivat pari päivää sitten, että ovulaatiokaan tuski oli kun muuten on säännöllinen kierto.

Ja vielä jos voisitte kertoa miten teillä alkoi umppari oireilla, oliko pitkään kuumeilua tm. oireita? Missä kohti kipu tuntui? Mikä auttoi, mikä pahensi?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Umpilisäkkeen tai umpisuolen tulehdus, kummasta vaan halutaan puhua, sama asia. En usko ap että sulla on umppari tulehdus, kipu paikantuu yleensä jossain vaiheessa sinne oikealle alavatsalle. Ja yleistila laskee: tulee kuumetta, oksentelua, ripulia tms. Sullahan kipu oli aamuun mennessä ohi.

Toisinaan umppari voi kyllä vaivata vähän salakavalasti - epämääräistä kipuilua monta päivää, mutta tässäkin yleistila laskee ja saa potilaan hakeutumaan hoitoon. Veikkaan ihan perus ruuansulatusvaivaksi, pieru suolenmutkassa tms.

T:SH

Vierailija
22/34 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on ollu nyt kaks päivää maha kipeä. se alkoi ylhäältä ja siirtyi lopulta alas. voisiko olla kuukautiskipuja? vai umppari? sattuu kun mahaa painaa ja voimistuu kun kävelee..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

voiko umppariin kuolla? ja kuinka nopeasti/monessako päivässä?

Vierailija
24/34 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 20:28"]voiko umppariin kuolla? ja kuinka nopeasti/monessako päivässä?

[/quote]

Voi jos se puhkeaa. Hoitamattomana aika piankin voi menehtyä

Vierailija
25/34 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 20:27"]mulla on ollu nyt kaks päivää maha kipeä. se alkoi ylhäältä ja siirtyi lopulta alas. voisiko olla kuukautiskipuja? vai umppari? sattuu kun mahaa painaa ja voimistuu kun kävelee..
[/quote]

Miten ylhäältä?

Vierailija
26/34 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

navan yläpuolelta. ei ole ollut kuumetta oksentelua yms..

Vierailija
27/34 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vatsaoireita oli säännöllisen epäsäännöllisesti pidemmällä aikavälillä. Viimeisellä kerralla, kun tutkittiin/poissuljettiin muut vaihtoehdot, kipu siirtyi selkeästi oikealle puolelle. Mahassa oli poltteleva tunne ja oksensin "sappinesteetkin" ulos. Kipu oli jatkuva, muttei mikään järkyttävä. Kuumetta oli ja korkeat tulehdusarvot. Leikattiin. Näin minulla.

Vierailija
28/34 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli monta päivää kovat vatsakivut, alkoi ylävatsalta "poltteluna", myöhemmin siirtyi alavatsalle (mutta ei oikealle, kun mun umppari ei sijainnut siellä vaan keskellä). Oksensin, ripuloin ja kuume nousi 39:iin. Tulehdusarvo yli 400. Oli ehtinyt olla puhjenneena ties kuinka kauan ennen kuin vihdoin sain oikean diagnoosin, leikkauksen ja antibiootteja suoraan suoneen 4 päivää. Umppari oli jo osittain mädäntynyt kun se leikattiin ja vatsakalvo tietysti pahasti tulehtunut.

Vierailija
29/34 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoiko vatsa kipu hiljalleen nousta kovemmaksi ajan mittaa ? Jos näin kävi, jonkin ajan päästä VOI ilmetä oksentelu ja lisääntyvä kipu. Jos tämä kipu sijoittuu vatsan oikeaan ala nurkkaan saattaa olla mahdollista että umpilisäke on tulehtunut (HUOM TÄMÄ EI OLE VARMAA). Voi myös käydä sillä tavalla että, jos oksentelu on alkanut se saattaa loppua yht-äkkiä, tämä kuitenkaan tarkoita etteivätkö ne tulisi takaisin. Jos viime oksentelusta on kulunut noin päivä voisit luulla että kipu on ohi. Mutta sen sijaan jos vatsakipu jatkuu koko ajan ja kipu kasvaa, on mahdollista että kipu on niin suuri ettet pysty nukkumaan. Minulle itselle on tullut tällä tavoin mutta kyseessä oli umpilisäkkeen tulehdus JA puhkeaminen. Kaksi puhkeamisen merkkiä voivat olla virtsan normaalista poikkeava väri ja veren oksentelu, sekä jos hypit hiukan ja sinua sattuu voimakkaasti(riippuu kivun määrästä) kannattaa ottaa välittömästi yhteyttä lääkäriin.

Vierailija
30/34 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ollut vatsa erityisen kipeä, ja oli kipeä väärästä kohtaa (vasemmalta aika ylhäältä). Kävin terveyskeskuksessa kahdesti ja vaikka koputeltiin kovasti niin ei löydetty vikaa. Kävin normaalisti kesätöissä kunnes koko hoito puhkesi. Sitten lähetettiin vikkelästi keskussairaalaan. Koko roska leikattiin ja olin viikon sairaalassa. Ekat pari päivää eristyshuoneessa vatsakalvontulehduksen vuoksi. Hyvä dietti, paino putosi yli 10kg viikossa ja olin aika hoikka poika valmiiksi.

Vierailija
31/34 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mimäkään ole kyllä kuullut että kukaan umpparin takia teholla ollut.. isälläni puhkes sisälle ennenku leikattii, eikä missään välissä teholle joutunut.

Vierailija
32/34 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ninulla alkoi illalla kova vatsa kipu aamulla se oli niin kova että piti lähteä sairaalaan oys ,otettiin sisään ,mutta vietiin osastolle ,kun olis pitänyt viedä suoraan leikkaukseen.umpisuoleni puhkesi,ja sitten tuli kiire ,olin tajuttomassa tiulassa leikkauksen jälkeen.hengestäni taisteltiin.kuten eräänä kuulin ,jos tuo kuume ei huonmenna laske meillä ei ole mitään enään tehtävissä.

Vierailija
33/34 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajalle lienee jo selvinnyt oliko umppari vai ei. Yritetään siitäkin huolimatta että tästä on kulunut jo vuosia koska asia on vakava...

Kipu alkoi nopeasti ja se oli "sykkivää". Kipu ei muistaakseni ollut selvästi toispuoleista. Tuska oli kovinta jota olen koskaan kokenut ja se piti hereillä koko yön. Seuraavana päivänä kipu helpotti mutta ulostetta ei edelleenkään tullut vaikka edellisestä kerrasta taisi olla jo pari päivää. Vasta kolmantena päivänä menin sairaalaan ja hyvä että menin. Umppari oli alkanut jo kuoliutua ja sen puhkeaminen oli vain hetken kysymys. Leikkaus tehtiin samana iltana.

Vierailija
34/34 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googletin tätä vaivaa ja löysin näköjään oman vanhan aloitukseni. :D (hävettää tunnistaa oma vuosien takainen itsensä tuosta)

Mutta nyt siis kävi taas sama juttu. Nukkumaan käydessä alkoi ja yltyi voimakkaaksi ihan hetkessä kova repivä kipu navan oikealla puolen. Se sama kipu mikä oli tuolloin 2012 myös, ja on sitä ollut joskus tuon ajankohdan jälkeenkin. Niin kova kipu, että ei pystynyt olemaan kiroilematta ääneen. Kivun alue oli noin greipin kokoinen mutta keskipiste paikantui selvästi yhteen kohtaan navan oikealla. Kipu ei tuntunut olevan syvällä vatsassa, vaan pinnalla vatsanpeitteiden alla. Minkään näköistä kevyttäkään kosketusta ei kestänyt vatsan iho. Ylös nouseminen sängystä pahensi kipua ja vasemmalla kyljellä oleminen. Ainoastaan oikealla kyljellä oleminen, mahdollisimman kippurassa ja rentona. Noin kipu meni taas ohi ja nukahdin.

Tänään herättyäni ei ole tuntunut enää mitään. Mitähän tällainen voi olla? Kipu on tosiaan niin kova että umppariksi luulisi heti. Mutta ei kai se ole jos aina menee ohi.

t. Ap vuodelta 2012. :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yksi