synnytys seinäjoki
Muutama kysymys synnytyksestä
-saako synnytyshuoneen pimennettyä/ hämärrettyä?
- hoputtaako kätilö suomessa (seinäjoella) ponnistamaan jos kaikki on hyvin? onko ponnistaminen aina ohjattua?
-seinäjoki johtaa käsittääkseni eppari tilastoja, mikä on totuus? tekeekö seinäjoen kätilöt eppareita rutiinisti? kuuntelevatko synnyttjäjän toiveita asian tiimoilta?
- miten allas/ jopa vesisynnytys?
-synnytyksen jälkeen, herätetäänkö vauvan syötöille väkisin tietyn väliajoin vaikka vauvalla ei olisi nälkä tms. ?
ja sitten vielä asia johon takuulla takerrutaan.... miten yksityisyys? vaatteet päällä, ei turhia ronkkimisia, oma rauha, ei turhia ihmisiä tai turhaa ramppaamista synnyttäjän luona/ huoneessa? itse ainakin ajattelisin että synnytyksessä kipeänä haluan olla yksin ja eristäytyä, tai että tarvitsen yhden tai kaksi hyvin läheistä ihmistä turvaksi ja avuksi mutta en halua sinne vieraita. Kätilö on pakko toki hyväksyä, mutta osaako kätilö kunnioittaa tätä ''eristäytymishalua''?
- miten ompelu synnytyksen jälkeen? saako tarvittavat puudutukset vai jatkuuko kidutus synnytyksen päätyttyä?
Kommentit (7)
ponnistamisen ohjaamisesta, varmaan kannattaa keskustella kätilön kanssa!
Allas on, mutta käsittääkseni vesisynnytys ei onnistu.
Epparia ei tehdä rutiinisti - mulle tehtiin, koska kyseessä oli imukuppisynnytys. Mä luulen, että nuo S-joen imukupitilastot koostuu monesta asiasta, esim. epiduraalin paljosta käytöstä (jos epiduraalia käytetään paljon, tehdään myös paljon eppareita).
Vierihoito-osastolla saa varmaan tehdä kuten itse haluaa. Mun vauva oli 2 ekaa yötä vauvalassa, toivat jonkun kerran yössä syömään. Vauva ei myöskään herännyt syömään, joten kannustivat sitten kahtena viimeisenä yönä perhehuoneessa herättämään useammin - poispääsyhän riippuu myös painonnoususta!
Mulla synnytyksessä oli päällä avopaita. En osaa arvioida, mitkä ronkkimiset oli turhia ja mitkä tarpeen, luotin kätilön ammattitaitoon. Ei käynyt turhia ihmisiä, käilö ei ole koko ajan paikalla. En usko, että S-joella voi ottaa mukaan kuin yhden tukihenkilön. 2 on sallittua vain tyyliin Haikaranpesässä. Mut puudutettiin ommeltaessa ja välilihaa leikattaessa, mitään en tuntenut.
ja kyllä Seinäjoella on hyvät lääkärit varsinkin Matti H. Vaasaan en menisi! Seinäjoelle kun menee on aivan kuin kotia menisi :) Ne noudattavat sinun toiveitasi jos kerrot ne heille. Tietenkin ne hoitavat asiat jotka pitää hoitaa. Aamupäivisin ei tahdo saada rauhaa kun tekevät verikokeita yms.
Mulla oli paljon verikokeita, tiputuksia ym., rauhaa sain ihan pyytämällä! Meinas muuten jäädä unet vähälle.
apua! siis vain yksi tukihenkilö saa tulla mukaan...?!! ...nyt alko jo itkettää..
saako synnäriin käydä tutustumassa ennakkoon?
ja voikohan yllämainittuihin asioihin vaikuttaa mitenkään, esim. kun on paniikkihäiriö/ kova synnytyspelko...helpottais niin kovasti kun sais edes sen tunteen hallinnasta ja päätäntävallasta, pystyis olee rentouneemmin. kun sitä synnytystähän ei lopulta voi ohjailla..
ei järjestetä tutustumista synnytysosastolle, valitettavasti! Tuo kuulostaa siltä, että sun kannattaa pyytää neuvolasta lähetettä pelkopolille!
3
Eppari on tehty, toisella kertaa ihan pieni. Valojen sammutuksesta kannattaa ihan kysyä. Ammeeseen pääsee jos se ei ole varattu. Ponnistamaan neuvotaan, kun supistaa, toisella kerralla ei niin neuvottu, kunhan ponnisti. Puudutuksia kannattaa pyytää itse, ennen ompelua voi puuduttaa.