Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis saako työtön oikeesti enemmän rahaa kuin opiskelija??

Vierailija
16.12.2012 |

vai luinko kelan sivuilta väärin????

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
16.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hän vain ei saa tienata senttiäkään ilman tuen pienenemistä

koska jos olet töissä et ole työtön:D Voi vittu mikä pässi

Vierailija
2/38 |
16.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

työtön saa varmasti paljon enemmän.

Itse olen opiskelija jolla lapsi, saan vain opintotuen 200 euroa. Asumislisää ei saa, koska on lapsia.

Eli tuloina vain opintotuki reilut 200 euroa. Lainaa toki saa, mutta sehän ei ole ilmaista tuloa vaan pitää maksaa takaisin joka penni korkojen kera.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
16.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

työtön- 500e/kk + KAIKKI asumiskulut maksetaan tiettyyn rajaan saakka (oisko joku 800e/kk henkeä kohden)

opiskelija- opintoraha 250-300e/kk + asumistukea 200e, kuitenkin maksimissaan vain 80% vuokrasta

Miten tuo on laskettu? Miten niin kaikki asumiskulut maksetaan työttömälle? Ei mulle ainakaan makseta senttiäkään, työttömyyskorvauksen saan lapsikorotuksella. Eikä tytär saa tuollaisia opintorahoja, nyt kun on 18v saa nostaa opintolainaa 300€/kk silloin kun on koulua, ei siis kesällä saa mitään. Opintorahaa saa muuten yhteensä n. 350€ (sis. asumislisän)joka ei ihan riitä edes vuokraan, eli eläminen on täysin lainarahalla kustannettua.

Vierailija
4/38 |
16.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen opiskelija jolla lapsi, saan vain opintotuen 200 euroa. Asumislisää ei saa, koska on lapsia.

Eli tuloina vain opintotuki reilut 200 euroa. Lainaa toki saa, mutta sehän ei ole ilmaista tuloa vaan pitää maksaa takaisin joka penni korkojen kera.

yli kolmesataa euroa?? Miten se voi olla noin vähän?

ap

Vierailija
5/38 |
16.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ihmetyttää miksi valtio tukee kouluttaumista vähemmän kuin sohvalla makaamista.

mulla ei itsellä ole tarvetta nostaa opintolainaa (säästöjä sen verran) ja töihin en opiskelujen ohella voi mennä kun on lapsi.

No tarvii miettiä vielä eri vaihtoehtoja.

ap

Valtio antaa opiskelijalle ilmaisen koulutuksen. Eikö se ole sinusta mitään ?

Vierailija
6/38 |
16.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään ihmettele että opiskelijat rutisee. Ei mikään ihme että kaveri on työttömänä ja se saa vielä kai sossustakin jotain rahaa lisäksi.

En voi käsittää tätä systeemiä.

ap

Vierailija
7/38 |
16.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ihmetyttää miksi valtio tukee kouluttaumista vähemmän kuin sohvalla makaamista.

mulla ei itsellä ole tarvetta nostaa opintolainaa (säästöjä sen verran) ja töihin en opiskelujen ohella voi mennä kun on lapsi.

ap

Joka vuosi pakotetaan ottamaan 2000e opintolainaa ja jos opinnot kestää 3 vuotta niin se tekee 6000e ja korot päälle.

Joten mene sinä helvettiin "ilmaisen" koulutuksen kanssa.

Vierailija
8/38 |
16.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vielä tälläisiäkin pässejä Suomen maasta löytyy. Kyllä se "ilmainen" koulutus on lisätty sun veroprosenttiis:))))))

Vierailija
9/38 |
16.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijalle on vaihtoehtona rahoittaa opintonsa työllä, työttömälle sellaista vaihtoehtoa ei ole.

Vierailija
10/38 |
16.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintotuessa on eri ikä- ja asuntosääntöjä. Itse saan korkeinta opintotukea+asumistuki, koska olen yli 20v, joka asuu muun kuin vanhemman omistamassa vuokra-asunnossa. Rahaa tulee kuukaudessa 470e ja saan sitä 9 kuukautta vuodessa, koska en suorita kursseja kesällä. Yhteensä vuodessa tilille tukia rapsahtaa siis noin 4230e. Tästä toki maksetaan vuokra (näin ei käsittääkseni työttömillä ole?)

Opintolainaa voi nostaa toki, mutta se on lainaa. Koen kyllä epäreiluksi sen, että voidakseen opiskella täysipäiväisesti ja saada oikeasti hyviä arvosanoja, keskittyä opiskeluun, on otettava lainaa. Itse olen ollut nyt kesästä asti töissä, kesä meni toki hyvin, mutta syksy on ollut todella kuluttavaa. Opintopisteistä on joutunut stressaamaan (saanko ne riittämään, ettei tarvitse tukia palauttaa), kirjastossa ei ehdi olla kuin tsägällä pari tuntia päivässä, minulla on viimeksi ollut vapaapäivä syyskuun alussa.

Meni nyt vähän ot, sori.

Vierailija
11/38 |
16.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijalle on vaihtoehtona rahoittaa opintonsa työllä, työttömälle sellaista vaihtoehtoa ei ole.

Kyllä työttömälläkin on oikeus rahoittaa elantonsa työllä ihan yhtälailla kuin opiskelijallakin:))))

Voi vene mitä porukkaa täällä taas..

Vierailija
12/38 |
16.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ihan yhtä suuret mahdollisuudet mennä töihin.

Jos työtön ei pääse töihin saa työttömyystuen

Jos opiskelija ei pääse töihin hän joutuu ottamaan lainan ja saa vähemmän tukea...

ööö mikä osa ei mene jakeluun???

Vierailija
13/38 |
16.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisät, elatustuki, yleinen asumistuki?

Vai onko sulla kenties hyvin tienaava mies kotona?

Vierailija
14/38 |
16.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai isän maksama elatustuki???

Kyse oli valtion maksamasta tuesta opiskelijalle:) palikka.

Vierailija
15/38 |
16.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
16/38 |
16.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintotuessa on eri ikä- ja asuntosääntöjä. Itse saan korkeinta opintotukea+asumistuki, koska olen yli 20v, joka asuu muun kuin vanhemman omistamassa vuokra-asunnossa. Rahaa tulee kuukaudessa 470e ja saan sitä 9 kuukautta vuodessa, koska en suorita kursseja kesällä. Yhteensä vuodessa tilille tukia rapsahtaa siis noin 4230e. Tästä toki maksetaan vuokra (näin ei käsittääkseni työttömillä ole?)

Opintolainaa voi nostaa toki, mutta se on lainaa. Koen kyllä epäreiluksi sen, että voidakseen opiskella täysipäiväisesti ja saada oikeasti hyviä arvosanoja, keskittyä opiskeluun, on otettava lainaa. Itse olen ollut nyt kesästä asti töissä, kesä meni toki hyvin, mutta syksy on ollut todella kuluttavaa. Opintopisteistä on joutunut stressaamaan (saanko ne riittämään, ettei tarvitse tukia palauttaa), kirjastossa ei ehdi olla kuin tsägällä pari tuntia päivässä, minulla on viimeksi ollut vapaapäivä syyskuun alussa.

Meni nyt vähän ot, sori.

Vierailija
17/38 |
16.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meni nyt vähän ot, sori.

olen koko opiskelun ajan ollut töissä ravintolassa, olen töissä vähintään 6 iltavuoroa kuussa, eli vain pe ja la iltoja ja joskus, max kerran kuussa sunnuntaipäivä.

Mä opiskelen päivisin, vika luento loppuu klo 16 ja sen jälkeen istun joko kirjastossa, menee kiinni klo 19 tehden koulutehtäviä ja usein jatkan lukemista myös illalla kotona. Perjantaisin koulu loppuu klo 11, jonka jälkeen syön kouluruokalassa ( 1,45 e ) ja tämän jälkeen luen kirjastossa klo 18, jonka jälkeen menen suoraan töihin.

Kaikista kursseista olen päässyt läpi, keskiarvoni on vajaa 4 ja pystyn todellakin hyvin keskittymään. Aina on kotitehtävät tehty ja työn palautettu enemmän kuin ajoissa.

Kesällä sitten teen enemmän töitä, jotta jää säästöön vuoden varrelle.

Vierailija
18/38 |
16.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai isän maksama elatustuki???

Kyse oli valtion maksamasta tuesta opiskelijalle:) palikka.

Kyllähän valtio ne lapsilisät maksaa opiskelijallekin, ja mahdollisesti elatustuen jollei lapsen isä sitä maksa. Kommentoinkin nimenomaan tuohon viestiin, jossa kirjoittajan ainoat tulot on se 200€ opintotukea.

Perheellisellä opiskelijalla on myös oikeus yleistä asumistukea. Jos se 200€ opintotuki on perheen ainoa tulo niin asumistukea saa ihan varmasti. Tämä siis 36 (?) tiedoksi.

Vierailija
19/38 |
16.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtönkin voi olla työssä osa-aikaisesti, keikkaluoteisesti tai muuten epätyypillisesti. Saadakseen soviteltua työttömyyskorvausta (koska ei noiden palkoilla elä) pitää olla ilmoittautuneena työvoimatoimistoon työttömäksi työnhakijaksi ja hakea sitä kokoaikaista ja vakituista työtä.

Vierailija
20/38 |
16.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt näille pullamössösukupolven valittajille sanoa, että olkaa onnellisia, kun saatte noita ilmaisia opinto- ja asumistukia.

Ennen opiskeltiin kokonaan velaksi. Minun opiskeluaikinani jo sai jotain pientä oikeaa tukea (=jota ei tarvitse maksaa takaisin), mutta mitenkään ei ollut mahdollista sen varassa opiskella.

Ateriatuki (jota joku tulla hiukan sivusi) on myös valtava etu = saatte syödä todella edullisesti opiskelijaruokaloissa ja niin paljon kuin jaksatte. Eipää ollut tuollaisia minihintoja ennen...

Ja se opiskelu on tosiaan ilmaista edelleen (niin kuin on aina ollut). Yo-kunnan jäsenmaksu toki pitää maksaa, mutta sillä taas saa ilmaisen (tai hyvin halvan ja) tehokkaan ja palvelevan terveydenhuollon. Siitä taas saavat muut kansalaiset vain unelmoida.

Jo pelkästään valtion takaama opintolaina oli aikoinaan iso juttu ja mahdollisti opiskelun myös muille kuin rikkaiden perheiden lapsille. Nykyään siis sekään ei riitä vaan pitäisi saada leveä leipä ihan ilmaiseksi myös opintojen ajalta yhteiskunnalta. Voi hohhoijaa, herätys lellipennt! Elämä edelleenkin n!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kaksi