Gastrokopiasta
Onko oikeasti niin kamala kuin mitä väitetään? Haluaisin tietää mistä mun refluksi johtuu / mahan kunnon, mutta kun pelottaa niin järjettömästi toi toimenpide. Olen lukenut vaikka mitä "kauhutarinoita" siitä miten letkua nieltäessä oksettaa koko ajan, tuntuu tukehduttavalta ym. Mulla on muutenkin taipumusta panikointiin niin siitä ei tulisi varmaan yhtään mitään...
Kommentit (25)
Bowel perforation injuries during a colonoscopy result in a hole in the bowel. On average, this colonoscopy complication occurs in 1 in 1,700 procedures. If procedures are performed during the colonoscopy to treat any problems, or if you already have significant colon or rectal disease, this risk is increased. For example, if a polyp is removed, the rate of perforation complications is about 1 in 700-800 procedures.
The size, location, and seriousness of the hole can vary, and each colonoscopy perforation has different treatment options. Small perforations often seal themselves off, so they may only require a few days in the hospital with close observation.
ja joo oli kyllä kamalaa. Yökkäsin koko ajan ja yritin refleksillä repiä letkua irti, lääkäri sanoi, että yökkäily johtuu palleatyrästä, joten ehkä kaikki ei yökkäile.
Jos joskus tulee sama eteen, haluan rauhoittavaa...
vaikka olen normaalisti jännittäjätyyppiä, niin tuota en osannut panikoida kun tuli niin äkkiä eteen. Puuduttava suihke kurkkuun ja sitten letkun nielaisu. Luulin että kamera on kaulassa menossa mutta se olikin jo vatsalaukussa. Sitten muutama minuutti ja letku vedettiin pois.
voin sanoa että se on juurikin tuollaista eli jatkuva oksennusrefleksi ja tukehtumisen tunne ja paniikki! Rauhoittavia kannattaa pyytää ja puuduttava suihke kurkkuun ja puuduttava geeli skoopin päähän ja minua auttoi myös se että paikalla oli yksi "ylimääräinen" hoitaja jonka käsiä sain puristaa niin etten vahingossa ala huitomaan. Kivulias tuo toimenpide ei siis onneksi ole mutta äärimmäisen äärimmäisen epämiellyttävä! Ja silläkin on oikeasti iso merkitys että minkälainen lääkäri sitä tähystystä tekee eli kannattaa sanoa että pelkää ja pyytää kokeneinta mahdollista tekijää.
Mulle on tehty kolme kertaa, koska suvussa voimakas mahasyöpäriski.
Joka kerta olen saanut jonkun esipuudutuksen kurkkuun, eikä ole kertaakaan ollut mitään ongelmaa. Tutkimukset on tehty aamuisin, ja sieltä olen lähtenyt normaalisti töihin.
Ei kannata pelätä!