Rehellisiä vastauksia, voinko tehdä omatekoisia joululahjoja?
Rahat tosi vähissä yllättävien menojen sattuessa, joten ajattelin tuttavaperheisiin leipoa maustekakut ja pipareita. Kummitytöille neuloin säärystimet ja lapaset (jo aiemmin). Sitten ajattelin laittaa esim leffaliput pakettiin lisäksi. 9 ja 11 vuotiaita.
Ja kyllä, osaan leipoa ja neuloa, jälki on siistiä ja maku hyvää :)
Mutta, silti mietin, että nykyisessä tavarapaljoudessa ja materialistisessa maailmassa, ovatko ihan out-lahjoja?
Kommentit (35)
kortit, karamelleja, niille rasiat(taittelin kartongista) ja sellofaani ympärille ja narut. lisäksi omepelin ruskeasta neuleestani joulukuusenkoriste-nalleja, täytin ne, ompelin umpeen ja tein vaatteet, mm. henkselit tai kudoin kaulaliinan. :D naru päähän kiinni ja pakettiin.
10 e menee lahjoihin. kymmenelle ihmiselle eli 1e henkilö ja oli kivaa askarrella.
itselläni sattui olemaan tarvittavat tarpeet kotona, paitsi osa namiainesta ja paidastani en pitänyt.. :)) yleensä olen ostanut lahjat, mutta nyt rahat tiukilla.. kivemmat lahjat oikeestaan kun aiemmin,ei liikaa materiaa.
mutta pipareiden sijasta ehdottaisin muuta joulumakeaa, kuten tryffeleitä, marmeladia tai riisimurokarkkeja tms kotona tehtävää. Piparkakkuja kun tarjotaan joka tuutista tähän aikaan vuodesta.
Minä ottaisin mieluummin tuttavaperheeltä itse leivotun maustekakun kuin sen perinteisen suklaarasian.
itselle ainakin maistuisi esim maustekakku tai olisi kiva saada esim villasukat joulupaketista. ei aina tartte olla ostettua.
Jotta tietävät, mistä ne on tehty ja että ei ole mitään allergiaa aiheuttavaa mukana. Vikka tietäisit, että lahjan saaja ei ole allerginen, voi kylään olla tulossa joku...
Paljon paremupia kuin samalla rahalla ostettu valmis.
Mutta mä toivoisin vielä enemmän ettei olisi lahjoja ollenkaan aikuisille, koska sitten saisin itsekin olla antamatta muille aikuisille lahjoja.
Jos itse saisin tuollaisia lahjoja, eli villasukat/kakun niin ajattelisin että lahjan antaja on ajatellut JUURI MINUA. Jännittää jo, että tuliskohan miulle jotain ;)
Sopivat aikuiseille joilla on takka tms.
https://www.google.fi/search?q=sytykeruusut&hl=fi&tbo=u&tbm=isch&source…
Tosi helppoja ja halpoja tehdä, ja ihan näyttävän näköisiäkin.
ja vaikka joku ei nyt villasukkia käyttäisikään tai maustekakkuja söisi niin noi on kuitenkin paljon mukavampia lahjoja kuin vaikka tuikkukipot, hassut mukit ja parittomat pyyhkeet.
Itse toivoisin tosin pipareiden sijaan jotain muuta (pipareita tulee tehtyä itsekin), vaikka sinappia tai jos ei ole paljon aikaa niin vaikka mausteöljyä (eli öljyä pulloon ja sekaan vaikka valkosipulia, yrttejä tai chiliä.
ihmisten kuuluu sanoa, että ne ovat ok mutta oikeasti ne ovat riesa: niitä ei kehtaa heittää roskiin, kun on itse tehtyjä mutta niille harvemmin on todellista käyttöä. Ylipäänsä ostetutkin tavaralahjatkin ovat riski, koska ihmisten maut ovat niin erilaisia, että se, mistä itse tykkää, on nou-nou saajalle.
noita kehtaisi antaa ihan hyvin. Harva ihminen ei keksi villasukille tai maustekakulle käyttöä :) Sen sijaan kaikenlaiset omat maalaukset sun muut ovat aika vaivaannuttavia, jos ei oikeasti osaa maalata.
nimeonomaan tässä tavarapaljoudessa! Aineettomat vielä parempia!
Tavarapaljous on ihan out.
noita kehtaisi antaa ihan hyvin. Harva ihminen ei keksi villasukille tai maustekakulle käyttöä :) Sen sijaan kaikenlaiset omat maalaukset sun muut ovat aika vaivaannuttavia, jos ei oikeasti osaa maalata.
Minä saan itsetehtyjä lahjoja henkilöltä, joka on lahjakas käsityöläinen ja maalari. Mutta kun ne eivät yhtään sovi omaan makuun, on kiusallista saada joka vuosi jotain tauluja.
Kuluvat lahjat ovat mainioita ja villasukille on aina käyttöä. Ainakaan ei ole painetta ripustaa niitä seinälle. :/
Rahat tosi vähissä yllättävien menojen sattuessa, joten ajattelin tuttavaperheisiin leipoa maustekakut ja pipareita. Kummitytöille neuloin säärystimet ja lapaset (jo aiemmin). Sitten ajattelin laittaa esim leffaliput pakettiin lisäksi. 9 ja 11 vuotiaita.
Ja kyllä, osaan leipoa ja neuloa, jälki on siistiä ja maku hyvää :)
Mutta, silti mietin, että nykyisessä tavarapaljoudessa ja materialistisessa maailmassa, ovatko ihan out-lahjoja?
Ihmiset suhtautuu hyvin eri tavoin esim. kakku/piparilahjoihin.
Kyllä meidän tyttö on tykännyt kummitädin tekemistä lapasista ja kaulaliinoista, itse tykkäisin maustekakusta tosi paljon. Pitääkin varmaan ruveta sellaista seuraavaksi leipomaan.
sukkansa. Loukkaantuisi ikihyviksi jos sukat olisi lahjoitettu eteen päin.
Että pyssyt vaan sulle. En ymmärrä, miksi teille kutojille on niin vaikeaa se, että kaikki ei halua sukkianne. Kysyisitte, mitä toinen toivoisi. Jos haluaa jotain omatekemää välttämättä antaa, joku haluaa sukkia, minä voisin ottaa leivonnaisia vastaan.
Mutta ei, kun pitää ottaa niitä sarvi-ja tupsupipoja ja sukkia vastaan joka joulu ja säilyttää niitä, jos haluatte välillä tarkistaa, ettei niitä ole annettu minnekään.
Olen tässä parin päivän aikana alkanut pitää näitä sukkien himokutojia tosi itsekkäinä tyyppeinä. Ei tule vissiin mieleen, että kaikki eivät ole niin kamalan ihastuneita niihin ja ei olisi tilaa niitä säilyttää. Aikuiset ihmiset ei tarvitse lahjoja ja voisitte kysyä, tarvitseeko nuoretkaan niitä sukkia joka vuosi. Ja jos ei tarvitse, ei tarvitse heittäytyä marttyyriksi ja kyynel silmässä jokaisessa sukujuhlassa kiekua, että se ja tämäkään ei arvosta käsityötä kun nykyään ollaan niin MOTERNEJA, että kaiken pitää vain olla sitä iiiiiipotia ja iiiipatia.