Äiti, oletko usein pois töistä lasten sairastelun takia?
Miten työnantaja asiaan suhtautuu? Miksei isä voi olla töistä pois?
Kommentit (23)
Isä on ollut, koska hänen on helpompi olla pois. Ensi kerralla minä olen, on se jo mun vuoro pikkuhiljaa...
Nyt on enää yksi jonka takia voisi olla poissa, mutta ei ole sairastellut (on jo koulussa).
kaksi päivää.
Isä on kuollut, joten siksi minä olen se , joka hoitaa sairasta lasta. Työnantaja suhtautuu ymmärtäväisesti, olenhan lapsialalla.
Vuorotellaan mieheni kanssa eikä onneksi tarvitse todellakaan usein :) Meillä kyllä töissä näitä äitejä jotka saattavat olla jopa kerran viikossa pois töistä "kun lapsi sairastaa" tai ainakin useita kertoja kuukaudessa. Ja kyse siis ihan normi flunssasta... Kyllä näitä äitejä kyrsii muutenkin työnteko, joten joskushan sitä miettii, että mahtaakohan se lapsi OIKEASTI olla kipeä vai onko kiva vaan saada perjantai muuten vapaaksi. En tiedä mitä työnantaja ajattelee, ei ainakaan pyydä mitään todistuksia, mutta me ainakin ollaan AINA viety oma-aloitteisesti!
Mulla 3 lasta, erottu, isä asuu 200 km:n päässä.
Vähintään kerran viikossa jollakulla räkää tai muuten vetämätön olo. Ei työnantaja mulle mitään voi, mulla on oikeus olla kotona sairaan lapsen kanssa.
Mulla 3 lasta, erottu, isä asuu 200 km:n päässä.
Vähintään kerran viikossa jollakulla räkää tai muuten vetämätön olo. Ei työnantaja mulle mitään voi, mulla on oikeus olla kotona sairaan lapsen kanssa.
Tarkoituksena EI OLE olla kotona sairaan lapsen kanssa vaan järjestää asiat niin, että sinä voit olla töissä ja lapsi voi sairastaa kotona jonkun hoitajan kanssa. Miksi lapsesi ovat niin usein sairaana? Outoa...
heti vanhempainvapaan jälkeen. Olen ollut 3 päivää pois näiden 9 vuoden aikana lapsen sairastelun takia. syynä tähän hyvin terveet lapset ja se että miehen työvuoroista johtuen hän on usein arkisin kotona.
melkein aina koska minulle helpompaa jäädä pois. Eikä suoranaisesti kiinnosta mitä työnantaja siitä ajattelee.
Isä on joskus jos minulla sellainen tilanne työpaikalla etten voi olla pois. Mies joutuu ottamaan pekkasen jos on lapsen kanssa kotona, muuten palkaton päivä koska ei ole työtunteja sille päivälle. Minä saan olla kolme päivää.
0-3 päivää vuodessa (tänä vuonna ei ainakaan vielä kertaakaan).
Minä olen yleensä poissa töistä, koska työpaikallani on rennompi suhtautuminen poissaoloihin (ei esim. vaadita lääkärintodistusta jos on max 3 päivää poissa).
Kertaakaan en ole ollut, töissä olen ollut noin vuoden äitiyslomien välissä. Hoito järjestetty niin ettei tarvitsisi olla, mutta eipä tuo esikoinen ole sairastanutkaan.
ja vuorotellen mies kotona pian 2v lapsen kanssa, koska hän sairasteli ihan koko ajan, ihan koko talven. Oli kuukaudessa ehkä pari päivää terveenä. Korvatulehduskierre, eli ensin lapsi oli flunssassa viikon, sitten tilanne ei parantunutkaan, vaan nousi uudelleen kuume ja sitten oli korvatulehduksessa viikon. Sitten päiväkotiin pariksi päiväksi ja seuraava tauti iski. Mun oli pakko jäädä vielä vuodeksi kotiin, vaikka se pisti talouden todella tiukille. Nyt kun lapsi on kolme, hän on sairastellut selvästi vähemmän ja olen töistä poissa useamman päivän kuussa, mutten ihan jatkuvasti.
Olen silloin tällöin pois, ehkä kerran kuussa tai harvemmin. Jommalla kummalla kuumetta/vatsatautia ym. Nyt meni 3 kuukautta ilman yhtään poissaolopäivää, mutta viime viikolla toiselle tuli korvatulehdus ja korkea kuume, joten jouduin oleen pari päivää pois. Toinen valittaa kurjaa oloa, joten voi olla että jos tuosta vielä flunssa pahenee, niin huomenna pitää olla pois.
Pomo suhtautuu huonosti, valittaa aina jos olen pois. Mutta kun ei ole ketään, ei oikeasti ketään joka voisi niitä hoitaa. Sukulaiset kaukana :(
Meillä loppui kummasti nuo joka viikko sairaan lapsen kanssa kotiin jäämiset, kun työnantaja ilmoitti, että pitää tuoda todistus lapsen sairaudesta :) Ymmärrän, jos lapsi on OIKEASTI sairas ja silloin todellakin pitää pystyä toimittamaan se todistus työnantajalle. Näin me ollaan aina tehty.
Ehkä 3 päivää koko vuonna. Yleensä meillä mies onkin pois, tai sitten menen aikaisin, lähden vähän aikaisemmin ja teen loput kotona tai toisena päivänä pidemmän päivän.
Omia saikkuja on varmaan päivä. En sairastele paljoa, mutta muutenkaan oikein pystyisi olemaan töistä poissa, työt vaan kasaantuvat sen aikaa, joten kovin helposti en ole poissa. Etätöitä pystyy tekemään vain vähän, joten sekään ei pahemmin auta.
Ei pitäisi olla työnantajalla valittamista.
Hän on valtion virkamies, jolle kiireinen työpäivä tarkoittaa, että aamupäivällä soi puhelin ja iltapäivällä pitää käydä kahvilla. Ehtii siis hyvin hoitamaan sairaita lapsia.
Tosin nyt lapset ovat jo isoja (kuopuskin täyttää alkuvuodesta 13v) joten ei ole enää tarvetta jäädä.
eipä tuohon kertaan nyt paljon "suhtautumista" tarvittu, mies on ollut kerran tai kaksi, joten tasoissa ollaan
Meillä loppui kummasti nuo joka viikko sairaan lapsen kanssa kotiin jäämiset, kun työnantaja ilmoitti, että pitää tuoda todistus lapsen sairaudesta :) Ymmärrän, jos lapsi on OIKEASTI sairas ja silloin todellakin pitää pystyä toimittamaan se todistus työnantajalle. Näin me ollaan aina tehty.
hankala silloin, jos yritetään miehen kanssa olla molemmat mahdollisimman vähän töistä pois. Terveyskeskus kirjoittaa saikkulapun vain toisen vanhemman nimellä. Jos yritettäisiin tehdä niin, että mies on poissa maanantain ja keskiviikon ja minä tiistain, jotta kummankin työt hoituisivat mahdollisimman helposti, meidän pitäisi käydä lapsen kanssa joka päivä hakemassa erikseen saikkulappu. (Tai ainakin kahdesti, jos suostuisivat kirjoittamaan päällekkäisiä saikkulappuja.) Aivan järjetöntä jonottaa joka päivä sairaan lapsen kanssa terveyskeskuksessa ja ruuhkauttaa sitä entisestään.
Onneksi mies ei tarvitse saikkulappua, joten riittää, että vain minä haen. Jos molempien pitäisi hakea erikseen, ilmoittaisin kyllä työnantajalle, että en todellakaan lähde tuollaiseen rumbaan vaan joko jompi kumpi saa pärjätä ilman lappua, tai sitten toinen on koko 3-4 päivää vaikka maailma töissä kaatuisi, jos eivät halua meidän tekevän asiaa heidän kannaltaan helpoimmin.
t. 16
Pienempänä isä oli useammin sairaiden lasten kanssa kotona kuin minä, halusi olla.
Tai tilanteen mukaan. Esim jos miehen töissä on tiukkaa sairastapausten takia, minä jää kotiin. Tai jos lapsi oksentelee, sitten minä jään kotiin, koska miehen pitää hakea todistus lapsen sairastamisesta kun taas minä saan olla 3 päivää ns. omalla ilmoituksella (Päivystyksen jonossa on ikävä olla oksentelevan lapsen kanssa).
Suhtautukoon työnantaja miten haluaa. Eihän asialle minkään voi, että joskus ihmiset sairastaa.
koska mies on. Hyvin suhtautuu :D