eivätkö köyhät lapset saisi joulunakaan haluta samaa kuin muut? cf. Oliver Twist
Näissä joulukeräys-keskusteluissa on välillä vilkkunut, että kauheaa kun ne varattomien perheiden lapset kehtaavat toivoa kalliita lahjoja. En sano, että (joulu)lahjoituksen pitäisi olla suuri, pienikin kiva lahja ilahduttaa. On silti vähän retrohenkistä se kommentointi.
Kommentit (29)
köyhien ahdingon johtuvan siitä, että ovat ostaneet lapsilleen lahjoja?
"kyllä minua näin hyvätuloisena kovasti ihmetyttää se, että joidenkin vähävaraisten (ei tietenkään kaikkien) vanhemmat ajavat itsensä talousahdinkoon ostamalla lapsilleen lahjoja, jota meillä ei tulisi mieleenkään ostaa."
itsekkäitä ja vähäjärkisiä köyhät kyykkyyn -urpoja paikalla.
Lukekaa nyt vaikka noita linkitettyjä artikkeleita ja selvityksiä. Jos vaikka oppisitte jotain yhteiskunnasta.
Paitsi että se taitaa olla köyhät ja muslimit.
Itse en ymmärrä miksi köyhien pitää hankkia lapsia, tai paremminkin miksi heillä on oikeus siihen, jos he eivät pysty edes lahjoja hankkimaan. Kyllä sääliksi käy lapsia, eihän vanhempien vastuuttomuus ole heidän vikansa. Ja, jos pitää lahjat vielä muilta kerjätä niin huh huh...
"Säännöllistä työtä ei aina ole saatavilla pätkä- ja osa-aikatöiden epävarmassa maailmassa. Korkeakaan koulutus ei aina suojaa perhettä köyhyydeltä, vaan pienituloisuus voi koetella myös korkeasti koulutettua." (thl.fi)
silloin kun olin yksinhuoltajana hoitovapaalla ja sain sossusta pari sataa kuukaudessa, niin hädin tuskin sain kunnon ruokaa.
Tulot olivat todella pienet.
Nyt olen työssäkäyvä(yh edelleen) äiti, jolla ei ole mahdollisuutta luultavasti koskaan elämänsä aikana antaa lapselleen muuta kuin elämä tässä vuokrakaksiossa. Joka sekin on vuokraltaan hieman liian kallis.
Autoa ei ole..Ei internetyhteyttä, ei kallista puhelinta. Eikä lapsella ole harrastuksia. Ei minullakaan.
Minulla ei ole edes hanskoja, ja sen takia ulkona ollessa on usein hyvin kylmä.
Mutta kyllä me silti ollaan onnellisia.
Lapsi on iloinen ja tyytyväinen, ei hän vielä osaa unelmoida mistään muusta.
Lapselle yritän hoitaa kaiken mahdollisen mitä lapsi tarvitsee. Ja muutaman lahjankin olen ostanut. Ei lapselta mitään puutu.
kuviteletko köyhien ahdingon johtuvan siitä, että ovat ostaneet lapsilleen lahjoja?
"kyllä minua näin hyvätuloisena kovasti ihmetyttää se, että joidenkin vähävaraisten (ei tietenkään kaikkien) vanhemmat ajavat itsensä talousahdinkoon ostamalla lapsilleen lahjoja, jota meillä ei tulisi mieleenkään ostaa."
mutta on ihan varma, että ahdinkoa ei suinkaan helpota se, jos jouluna käytetään 500 euroa joululahjoihin, monessa perheessä enemmänkin. Meidän perheessä kolmen teini-ikäisen lapsen joululahjoihin riittää helposti yhteensä 200 euroa.
19
Olin silloin opiskelija ja eron jälkeen yh, sain toimeentulotukea. Täytyy sanoa, että olin ylpeä siitä, että sain vähät rahat riittämään, kun monta kertaa enemmän nettoava perheenäiti ihmettelee, et miten sä voit ostaa lapsilles tätä ja tota:D
Me ollaan varakkaita, eikä meillä lapset saa kalliita lahjoja. Minusta köyhät ostaa monesti paljon kalliimpaa lapsilleen kuin me oikeasti varakkaat. Meillä on ollut ihan markettihaalareitakin ja paljon kierrätetään jne. Elämä ei pyöri rahan ympärillä! Nytkin taitaa kivoin joululahja olla tyyliin taskulamppu.
Lapsi saa tietenkin toivoa, mitä haluaa, mutta kyllä minua näin hyvätuloisena kovasti ihmetyttää se, että joidenkin vähävaraisten (ei tietenkään kaikkien) vanhemmat ajavat itsensä talousahdinkoon ostamalla lapsilleen lahjoja, jota meillä ei tulisi mieleenkään ostaa. Meidän perheessä nettotulot ovat yli 7000 eur/kk, mutta ei tulisi mieleenikään ostaa lapsille joululahjaksi IPadejä, 500 euron kännyköitä tai tietokoneita. Eikä niitä osteta meidän lapsille muutenkaan. Yhdellä lapsistamme (abi) on tosin oma kannettava tietokone, mutta hän hankkikin sen hinnasta puolet itse mansikoita poimimalla.
syystä tai toisesta.