Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä olette kehitysvammaisesta, noin 60-vuotiaasta aikuisesta naisesta,

Vierailija
14.12.2012 |

joka uskoo Joulupukkiin, siis ihan tosissaan uskoo kuin pieni lapsi, että "Joulupukki tulee jouluna ja tuo lahjoja" ja joka toivoo pukilta lahjaksi leluja, esim. nukkeja? Hänellä on ennestäänkin nukkeja, joita hän hoitaa ja paljon muitakin leluja.

Ymmärrän kyllä, että kehitysvammainen on vammansa takia tavallaan koko ikänsä lapsen tasolla älyllisesti, varsinkin vaikeimmin kehitysvammaiset ihmiset, mutta onko reilua heitä kohtaan, että heidän annetaan leikkiä, uskoa Joulupukkiin ja olla muutenkin aikuisinakin lapsia? Eikö kehitysvammaistakin aikuista tulisi kohdella aikuisena ihmisenä, sillä eihän 60-vuotias enää ole mikään lapsi?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
14.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten uskokoon rauhassa. Sehän ei ole keneltäkään pois.

Vierailija
2/18 |
14.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka ne lahjat sitten tuo ja maksaa oikeasti? Ei kai vaan sossu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
14.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossuntätikö aattoiltana hipsii kyseisen naisen talolle jakamaan paketteja, ja kyselemään onko täällä kilttejä aikuisia. Salli mun nauraa.

Oliskohan sukulaisten hommaa kuitenkin nuo tonttuilut ja pukinkontit.

Vierailija
4/18 |
14.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo asia riippuu varmaankin paljon siitä, että miten syvä kehitysvamma on.

Jos henkilö on aikuisen tasolla (pystyy tekemään jonkinlaista työtä tms.), on häntä tietenkin kohdeltava aikuisena, mutta jos henkilö on taas täysin lapsen tasolla, niin miten häntä pitäisi kohdella aikuisena?

Vierailija
5/18 |
14.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänellä ei ole tavanomaista kapasiteettia käsitellä abstrakteja asioita, joten miksi hänen uskonsa olisi poissa keneltäkään? Miksi hänen koko uskomusjärjestelmäänsä pitäisi tuolla tavoin järkyttää? Uskoohan moni täysjärkisenäkin pidetty aikuinen fiktiivisiin olentoihin vain sillä erotuksella ap:n mainitsemsta tapauksesta, että jälkimmäisessä tapauksessa asia määritelllään uskonnon alaan.

Vierailija
6/18 |
14.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossuntätikö aattoiltana hipsii kyseisen naisen talolle jakamaan paketteja, ja kyselemään onko täällä kilttejä aikuisia. Salli mun nauraa.

Miksi sukulaiset sitten tekevät tuota jos kerran tuo joulupukinusko ahdistaa?

Vierailija
7/18 |
14.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli iäkäs, kokematon, mutta sallittu kuitenkin?

Panishan tuota.

-Pasi

Vierailija
8/18 |
14.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sukulaiset sitten tekevät tuota jos kerran tuo joulupukinusko ahdistaa?

No ei taida ahdistaa ko. naista taikka sukulaisia. ap taitaa olla ainut jota ahdistaa.

Vierailija
9/18 |
14.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanahan se on, että on elämässä iloa ja pientä jännitystä!

Ymmärrän kyllä, että kehitysvammaisille aikuisille pyritään järjestämään myös "iänmukaista toimintaa". Suojatyöt yms tuetut työtoiminnat ovat tosi hyvä juttu. Mutta eihän leikkimisessäkään mitään pahaa ole, luovaa toimintaahan se on. Jos älykkyskapasiteetti on monelta osin lapsen tasolla, niin miksei saisi nauttia niistä asian hyvistä puolista :)

Vierailija
10/18 |
14.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Voi kun ne on söpöjä ja niin herttaisia ja aurinkoisia" jne. Asenne on alentuva ja jos joku ei ole samaa mieltä, hänen kimppuunsa hyökätään. Tiesittekö muuten, että sadut auttavat lapsia kasvamaan? Aikuisen kuuluisi mielestäni tietää totuus, tuokin nainen voisi olla ihan eri tasolla jos häntä ei pidettäisi pimennossa.

Vierailija
11/18 |
14.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta luuletko, että esim. oma 3v ikäisesi muistaisi "ei ole joulupukkia" -jutun, jos näkee pukin kaupassa tai kun pukki tuo lahjoja.

Oma serkkuni (62v) uskoo vahvasti, että saa henkilökohtaista postia Jenni Vartiaiselta. Moneen kertaan on selitetty fanclub-jutut, mutta kun henkisesti on 5v tasolla, niin uskoo sen, mitä tahtoo.

Vierailija
12/18 |
14.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se keltään on pois jos uskoo, ja ilmeisesti tuo naiselle suurta iloa, joten antaa mennä vaan. Elämään muutenkin mahtuu paljon ikäviä asioita, jostain se ilo on elämään saatava.

Ja leikin mäkin mun lapsen leluilla :D

Vierailija
13/18 |
14.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta itse hoidan työkseni kehitysvammaisia,jotka ei edes tajua, mikä joulupukki on. Ei edes, mikä on lahja tai nukke.

Eli jos hän on 60v ja haluaa nuken joulupukilta, on hänellä tuuria olla hyväkuntoinen ja suht hyvätasoinen jopa. Onni hänelle.

Ps. asumisyksikössämme käy joka joulu joulupukki.

Vierailija
14/18 |
14.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

fakta että kovin moni länsimaisista ihmisistä uskoo satuolentoon joka asuu taivaassa ja tämän poikaan, joka on elänyt maassa 2000 vuotta sitten? Onko se sinusta jotenkin enemmän oikein? Satu mikä satu!

Vierailija
15/18 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei hyväksytä sitä tosiasiaa, että kehitysvammaiset ovat ikuisia lapsia? Ainut tietysti, ettei mikään kehitysvamma tai kehityshäiriö oikeuta käyttäytymään tahallaan väärin, mutta muissa tapauksessa haluaisin, että itsestänikin voitaisiin käyttää sanaa ikuinen lapsi niinkun joskus käytettykin, mutta ihmettelen ja järkytyn siitä kun sitä ei voida käyttää kehityshäiriöisestä ihmisestä aikuinen sanan sijaan! Itselläni tosin on vaan pelkkä lievä kehityshäiriö (synnynnäinen/vauvana tullut), joten olen aika erilainen kuin nuo vaikeasti vammautuneet, mutta en koe kehittyväni aikuisen tasolle! Onhan selvästi iältään minua nuoremmillakin monilla samoja fiksuja puolia kuin minullakin ja minulla on työelämäkokemusta vuoden verran per ala (työskennellyt pienvarastotyötehtävissä, siivoustöissä ja ammatti- ja kotikeittiössäkin ryhmiksellä, joissa kykenen työssä hyvin pilkottuihin työtehtäviin! Minulla on myös edunvalvoja ja saan avohuollollista kuntoutusta mm.Sen takia kun en ole osannut varoa ajoissa tiettyjä ihnmisiä ja muutenkin olen ollut häiriöni takia alttiina huijauksille/hyväksikäytöille, joiden takia mm. en ole aina osannut huolehtia itse itsestäni! Minulle se on ihan ok, ettei kaikista kasva henkisesti aikuisia, mutta kehitysvammaiset ovat aikuisia korkeintaan fyysisesti!

Vierailija
16/18 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten niin joulupukkia ei ole olemassa ?

Vierailija
17/18 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin iäkäs kehitysvammaiseksi? Mun kehitysvammainen eno täytti juuri 70 v. Ei hänellä ole mitään kroonisia fyysisiä sairauksia, kehitysvamma vain.

Vierailija
18/18 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se nyt väärin että vammaisella on jotakin iloa elämässään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yhdeksän