omituisin/selittämättömin sanonta missä ei tunnu olevan järkeä?
no en oo koskaan ymmärtänyt sanontaan "yrittänyttä ei laiteta", mihin sitä yrittänyttä ei laiteta. tuosta tulee jotenkin negatiivinen viesti mielestäni. eli se joka yrittää niin sitä ei laiteta/valita/sijoiteta johonkin tehtävään. tulee sellainen olo että ei kannata yrittää
Kommentit (72)
mieti, esim. "...tai tulee tupen rapinat". Olen sitä käyttänyt pienen ikäni, mutta ikinä en ole ajatellut sanojen kirjaimellista merkitystä, ennenkuin hiljakkoin. Väkivallan uhkaahan siinä on.
eli uhataan ottaa puukko tupesta
kumpikaan ei minun mielestäni pidä paikkaansa:
Hyville ihmisille tapahtuu hyviä asioita.
Kaikille annetaan sen verran taakkaa, kun he jaksavat kantaa.
kumpikaan ei minun mielestäni pidä paikkaansa: Hyville ihmisille tapahtuu hyviä asioita. Kaikille annetaan sen verran taakkaa, kun he jaksavat kantaa.
Eli ei niinkään sanonta vaan kysymys, miksi hyville ihmisille tapahtuu pahoja asioita.
"Älä nuolaise ennenkuin tipahtaa".
Siis miksei? Jos puhutaan esim. jäätelöstä, niin eikö kannattaisi nuolaista nimenomaan ennenkuin tipahtaa?
Häh, en tajua, selittäkää:D
Siis miksei? Jos puhutaan esim. jäätelöstä, niin eikö kannattaisi nuolaista nimenomaan ennenkuin tipahtaa?
tai viinapannujen sijasta esim mehupuristimien ja lypsettävän maidon ajalta. Niitten alla sitä seisoskeli ihan turhaan kieli pitkällä, jos seisoi ennen kuin tuotos oli valmista ja mitään alkoi tippua. (ja viinapannun kohdalla ne ekat tipat tunnetusti on kannattanutkin päästää putoamaan maahan).
mieti, esim. "...tai tulee tupen rapinat". Olen sitä käyttänyt pienen ikäni, mutta ikinä en ole ajatellut sanojen kirjaimellista merkitystä, ennenkuin hiljakkoin. Väkivallan uhkaahan siinä on.
eli uhataan ottaa puukko tupesta
Olen aina pitänyt selvänä, että tuo viittaa (tuppi)vyöllä pieksämiseen eikä puukottamiseen.
nainen ilman miestä on kuin kala ilman polkupyörää.
jokaisella kissalla on tassussaan nallekarhu? Eikö se ole aika hassua?
jokaisella kissalla on tassussaan nallekarhu? Eikö se ole aika hassua?
Joka ihmetteli sanontaa "hassu kuin kissan tassu".
tai viinapannujen sijasta esim mehupuristimien ja lypsettävän maidon ajalta. Niitten alla sitä seisoskeli ihan turhaan kieli pitkällä, jos seisoi ennen kuin tuotos oli valmista ja mitään alkoi tippua. (ja viinapannun kohdalla ne ekat tipat tunnetusti on kannattanutkin päästää putoamaan maahan).
"Älä nuolaise ennenkuin tipahtaa" merkitykseltään tarkoittaa sitä, että ei saa juhlia/iloita ennenkuin joku asia on aivan varma.
tai viinapannujen sijasta esim mehupuristimien ja lypsettävän maidon ajalta. Niitten alla sitä seisoskeli ihan turhaan kieli pitkällä, jos seisoi ennen kuin tuotos oli valmista ja mitään alkoi tippua. (ja viinapannun kohdalla ne ekat tipat tunnetusti on kannattanutkin päästää putoamaan maahan)."Älä nuolaise ennenkuin tipahtaa" merkitykseltään tarkoittaa sitä, että ei saa juhlia/iloita ennenkuin joku asia on aivan varma.
eli älä riemuitse siitä viinatipasta ennen kuin sitä alkaa oikeasti tulla sieltä pannusta.
Kauniin emännän uskomuksia
notta parempi puol päivää ukon parru persiissä, kuin kytösonnin vahtaamana pitkin kyliä.
Tiedän, että mitä tarkoittaa, mutta mistä nuo sanat tulevat?
"täynnä kuin Turusen pyssy"? Onkohan tämä Turunen ollut joku oikeasti elänyt henkilö? Samaa olen miettinyt sanonnasta "levisi kuin Jokisen eväät".
Sanonta "poissa tolaltaan" viittaa muistaakseni siihen,että joku on poissa polultaan. Tola tarkoitti vanhassa suomenkielessä polkua.
Kauniin emännän uskomuksia
notta parempi puol päivää ukon parru persiissä, kuin kytösonnin vahtaamana pitkin kyliä.
viitataan asiaan vanhanajan totemus avioliiton puolesta, mitä vaimon tulee kestää avioliitossa.
Mutta toisaalta se on myös turvasatama olla avioliitossa, muilta paikallisten vapaiden miesten riiauksilta.
kumpikaan ei minun mielestäni pidä paikkaansa: Hyville ihmisille tapahtuu hyviä asioita. Kaikille annetaan sen verran taakkaa, kun he jaksavat kantaa.
se on kyllä alunperin 'bad things happen to good people'
Eli ei niinkään sanonta vaan kysymys, miksi hyville ihmisille tapahtuu pahoja asioita.
Tarkoittaa sitä, että maailma on epäreilu, kun hyvillekin ihmisille tapahtuu pahoja asioita.
http://igs.kirjastot.fi/iGS/kysymykset/haku.aspx?word=P%u00e4iv%u00e4ll…