Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tykkääkö joku oikeasti laatikoista?

Vierailija
13.12.2012 |

Mä en ole syönyt niitä 10 vuoteen.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. ole koskaan nälkääni tarvinnut pahvisia laatikoita järsiä.

Vierailija
22/44 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pottuloora on havemmin meikäläisen mukaan, mutta muita laatikoita menee kyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lanttulaatikosta todella. En muista, ovatko meillä koskaan kuuluneet joulupöytään, ainakaan minä en ole syönyt, kuin vasta aikuisiällä, kun päätin, että nyt meillekin tulee ne paljon puhutut laatikot pöytään.

Mutta niissä muissa ei mielestäni ollut mitään erikoista, vain tuo jotenkin maistuu kinkun ja rosollin kanssa hyvältä.

Itse en ole tehnyt, saarioisen kelpaa mulle hyvin.

Vierailija
24/44 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä on ollut jouluja jolloin en ole muita syönytkään kuin porkka-, lanttu- ja perunalaatikkoa.

Vierailija
25/44 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

varsinkin itsetehdyistä lanttu ja porkkalaatikoista. Maksalaatikko pitää olla kaupan rusinaton.

Vierailija
26/44 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole syntynyt Suomessa joten minulla ei ole niihin mitään lapsuuden tunnesidettä. Minun suuhuni laatikot maistuvat aika tylsiltä ja mauttomilta, ja lisäksi minusta kaikki ne erilaiset laatikot joita yhtä aikaa on pöydässä ei sovi oikein yhteen. Esim. maksalaatikko ja lanttulaatikko on minusta maku- ja hajukomboltaan aika karmiva yhdistelmä.

Kai nuo joku perinnejuttu on nuo laatikot, jotain mistä tulee ihmisille nostalgisia muistoja. Vai tykkääkkö monet niistä paljon ihan pelkän maun vuoksi? Minun miehen isä joskus sanoi oman käsityksensä, että ennen ne oli juhlaruokaa kun ei ollut tuontiruokia ja talvella oli kovaa aikaa, mutta hänestä nykyisin ne on huonompaa ruokaa kuin ihmisten arkiruoka. Silti heillä on joka joulu laatikot pöydässä vaikka ilmeisesti ei niin kauheasti niistä välitä.

Ennen kun leivottiin viikonloppuisin ja leipomukset paistettiin isoissa leivinuuneissa, niin leivinuunin jälkilämmössä valmistettiin  uunillinen laatikkoruokia. Laatikkoruuat oli siis varsin tavallista viikonloppu ja arkiruokaa. 

Jostain syystä varsin arkiset laatikkoruuat on saaneet nykyisin juhlaruoka statuksen. 

Vierailija
27/44 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksalaatikko herkullinen ilman rusinoita, ja lanttulaatikko tekeytyy helposti Jouluksi täällä Australiassakin....

Vierailija
28/44 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten sä olet vaan tekemään ruokaa.

Vierailija
29/44 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mistään niistä tykkää. Jopa makaronilaatikko on ällöä, se munamaitosotku siinä. Ihan vähän voi syödä jos laittaa niin paljon tulista chilikastiketta ettei se maistu se ällöttävä munamaidon maku.

Vierailija
30/44 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jos oikeasti tykkää, niin miksi niitä ei sitten tehdä koskaan muulloin kuin jouluna, edes pari-kolme kertaa vuodessa?

En ole syönyt niitä oikeastaan koko ikänäni, no kohteliaisuudesta saatan ihan vähän ottaa jos on sellainen tilanne, että tiedän kyllä minkä makuisia ovat.

Isojen leivinuunien aikaan laatikkoruokia valmistettiin aina silloin kun leivinuunit lämmitettiin. Varsin tavallista oli että arkisia  laatikkoruokia valmistettiin kerran viikossa. Leivinuunien jälkilämpö sopi hyvin laatikkoruokien kypsentämiseen. Perinteisesti laatikkoruuat oli varsin arkisia viikonloppu ja arkiruokia.

Kun isoista leivinuuneista luovuttiin, niin samalla luovuttiin laatikkoruokien valmistamisesta, niin että nykyiusin valmistetaan perinteisiä arkisia laatikkoruokia juhlaruuaksi. 

Laatikkoruuat valmistuu helposti sähkölieden uunissa, mutta miksi laatikkoruokia nykyisin ei juurikaan sähkölieden uunissa valmisteta? 

Vierailija
31/44 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunalaatikko, maksalaatikko, silakkalaatikko, punajuurilaatikko ja (liha)makaronilaatikko maistuu kyllä. Porkkana- ja lanttulaatikoista ei niin väliä.

Vierailija
32/44 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsetehty maksalaatikko on ihanaa. Myös porkkanalaatikosta pidän.

Vierailija
33/44 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissat ainakin tykkää pahvilaatikoista.

Ja ex-duunin ruokalassa oli ihanaa kaalilaatikkoa. Siis muuten ihanaa, mutta jälkeenpäin närästi.

Vierailija
34/44 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joulun ulkopuolella näitä ei tehdä, koska ne on nimenomaan JOULUherkkuja. En mä tee tähtitorttuja tai piparkakkujakaan muuta kuin jouluksi, vaikka ne hyviä onkin.

Perinteisesti laatikkoruuat on varsin arkisia viikonloppu ja arkiruokia. Laatikkoruokia valmistetti isojen leivinuunien aikaan leipomispäivinä, eli usein kerran viikossa. Isojen leivinuunien jälkilämpöä ei päästetty hukkaan vaa jälkilämpö hyödynnettiin laatikkoruokien kypsentämiseen. 

Kun isoista leivinuuneista luovuttiin niin samalla luovuttiin arkisten laatikkoruokien valmistaminen lähes kokonaan.

Vierailija
35/44 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissat näyttää tykkäävan laatikoista. Ihan pahvinenkin riittää viihdyttämään keskivertokissaa pitkään. 

Vierailija
36/44 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaneriset hedelmälaatikot on eri käteviä muutossa. Pahvisetkin käy jos ei oo muita saatavilla.

Laatikkoleikit on ihkuja. Kyllä nyt joku tosikko ämmä repii pelipikkarinsa.

Vierailija
37/44 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joulun ulkopuolella näitä ei tehdä, koska ne on nimenomaan JOULUherkkuja. En mä tee tähtitorttuja tai piparkakkujakaan muuta kuin jouluksi, vaikka ne hyviä onkin.

Perinteisesti laatikkoruuat on varsin arkisia viikonloppu ja arkiruokia. Laatikkoruokia valmistetti isojen leivinuunien aikaan leipomispäivinä, eli usein kerran viikossa. Isojen leivinuunien jälkilämpöä ei päästetty hukkaan vaa jälkilämpö hyödynnettiin laatikkoruokien kypsentämiseen. 

Kun isoista leivinuuneista luovuttiin niin samalla luovuttiin arkisten laatikkoruokien valmistaminen lähes kokonaan.

En ole huomannut, että makaronilaatikosta olisi luovuttu. Kyllä sitä moni edelleen tekee. Ja lapsille maistuu hyvin, joten ainakin jollakin laatikolla on vielä tulevaisuutta.

Itse pidän lihaperunasoselaatikosta.

Vierailija
38/44 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jos oikeasti tykkää, niin miksi niitä ei sitten tehdä koskaan muulloin kuin jouluna, edes pari-kolme kertaa vuodessa?

En ole syönyt niitä oikeastaan koko ikänäni, no kohteliaisuudesta saatan ihan vähän ottaa jos on sellainen tilanne, että tiedän kyllä minkä makuisia ovat.

Isojen leivinuunien aikaan laatikkoruokia valmistettiin aina silloin kun leivinuunit lämmitettiin. Varsin tavallista oli että arkisia  laatikkoruokia valmistettiin kerran viikossa. Leivinuunien jälkilämpö sopi hyvin laatikkoruokien kypsentämiseen. Perinteisesti laatikkoruuat oli varsin arkisia viikonloppu ja arkiruokia.

Kun isoista leivinuuneista luovuttiin, niin samalla luovuttiin laatikkoruokien valmistamisesta, niin että nykyiusin valmistetaan perinteisiä arkisia laatikkoruokia juhlaruuaksi. 

Laatikkoruuat valmistuu helposti sähkölieden uunissa, mutta miksi laatikkoruokia nyisin ei juurikaan sähkölieden uunissa valmisteta? 

Sähköuunissa valmistetut laatikot, leivät ja pullat ovat maultaan aivan erilaisia kuin entisaikaan leivinuunissa valmistetut ruoat. Vielä kun sähköuunissa tehtyä lämmittää mikrossa niin maku on täysi nolla. Tähän kuitenkin suurin osa on tottunut ja väittää vielä, ettei ole totta. 

Vierailija
39/44 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokikartanon peruna lohilaatikko 700g uppo minun.Ritää minulle 3 päivän lounaaksi. Sama on Porkkana laatikko isoja en viellä kaupassa nähnyt niitä.

Vierailija
40/44 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen että nuo perinteiset lanttu ja porkkanalaatikot maistuu lähinnä jouluperinteen vuoksi. Jos ihmiset niistä aidosti tykkäisivät niin tekisivät niitä ruoaksi myös kesällä. Tai varmasti joku syökin niitä vuoden ympäri.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi neljä