Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkomainen mozzarella ja raskaus

Vierailija
12.12.2012 |

Söin eilen ja tänään saksalaista pastöroitua mozzarellaa. Kuinkahan suuri riski on tuollaisesta sairastua listeriaan? Itselläni on lisäksi kortisonilääkitys, joten kuulun siis siinäkin mielessä riskiryhmään. Tajusin asian vasta tuon syötyäni :( Tuskin kai mikään suuri mahdollisuus kuitenkaan sitä on saada?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa kyllä ihan huoletta syödä, myös niitä ulkomaalaisia.

Vierailija
2/22 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaillekin tilataan aina mozzarellat erikseen Suomesta raskaanaolijoille!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä oon ollut 2 kertaa raskaana keski-euroopassa ja syönyt surutta mitä mieli on tehnyt. olisko pitänyt tilata kaikki syömiset suomesta?

Vierailija
4/22 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessahan noi ulkomaiset pehmeät juustot on raskauden aikana ns. kiellettyjä. Vaikka olisikin pastöroituja. Luultavasti ulkomailla onkin oikeasti huomattavasti enemmän listeriasta johtuvia sikiökuolemia kuin Suomessa. Mutta juu..

Vierailija
5/22 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei tällä palstalla kovikaan moni osaa asiallisesti vastata. Mietityttää, että onko teillä elämää ollenkaan, kun tarvitsee tänne tulla vittuilemaan toisille? :D Kuulutteko muuten riskiryhmään listerioosiin liittyen? Minä nimittäin kuulun. Muutoinkin kuin raskauden puolesta.

Vierailija
6/22 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ulkomailla onkin oikeasti huomattavasti enemmän listeriasta johtuvia sikiökuolemia kuin Suomessa. Mutta juu..

Olen asunut juustomaassa 15 vuotta ja saanut täällä kolme lasta. En ole koskaan kuullut juuston aiheuttamista sikiökuolemista maassani.

Vierailija
7/22 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jokaista tutkita. Siis ennen rv22 kesken menneitä raskauksia ei tutkita, sitä pidemmälle edenneet kyllä. Listeriassa usein oireena tavallinen flunssa, joten mistähän tiedät, kuka on sairastanut ja mitä :D Ja mihin raskaus päättynyt?

Vierailija
8/22 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei tällä palstalla kovikaan moni osaa asiallisesti vastata. Mietityttää, että onko teillä elämää ollenkaan, kun tarvitsee tänne tulla vittuilemaan toisille?

Kun ei yhtään ajatella järjellä vaan kysellään ihan typeriä.

Vierailija
9/22 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

listeriaan sairastuneeseen törmännyt, tai edes kuullut sairastaneen. Ja tiedän olevan harvinainen, ja riski melko pieni. Kunhan nyt vain kysyin, kun asia mietityttää. Sairauksia kun itselläni jo entuudesta on ihan riittämiin. Terveenä se on toki helppo tulla vittuilemaan :)

Vierailija
10/22 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

melko surkea elämä, jos tarvitsee täällä palstalla pyöriä vinoilemassa toisten turhille ja älyttömille aloituksille? Kun olet niin fiksu ihminen, niin luulisi olevan parempaakin tekemistä :D

Vierailija
11/22 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

listeriaan sairastuneeseen törmännyt, tai edes kuullut sairastaneen. Ja tiedän olevan harvinainen, ja riski melko pieni. Kunhan nyt vain kysyin, kun asia mietityttää. Sairauksia kun itselläni jo entuudesta on ihan riittämiin. Terveenä se on toki helppo tulla vittuilemaan :)

Mä en usko että sun sairaudet vaikuttaa että saatko sen listerian vai et koska raskaus sinällään on se immuniteettia heikentävä asia joka tekee sen riskin. Eli älä ainakaan nyt sun muiden tautien takia hysterisoi vaan ajattele niinkuin kuka tahansa raskaana oleva koska se riski on sama kaikilla :)

Se mozzarella oli pastöroitu joten hyvä sinänsä, se pieni riski ulkomaisen mozzarellan syömisessä silti on lähinnä varmaankin se pitkä kuljetus ja mahdollisesti katkennut kylmäketju jolloin listeria on voinut päästä kasvamaan (eli siis jos vaikka jossain laivassa on ollut sähkökatko jääkaapissa tms). Uskoisin kuitenkin että nuo on aika tarkkaan valvottuja nuo kuljetuksetkin joten riski on pieni. Oliko mozzarella jossain pizassa ja näin siis kuumennettu? Jos niin ei mitään hätää. Tuskin hätää muutenkaan, älä syö enempää sitä ja unohda koko juttu :)

-itsekin raskaana vko 11 ja näitä pohtiva

Vierailija
12/22 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ainakaan ole kuullut sellaisesta

Vierailija
13/22 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

syön kortisonia isolla annoksella, ja pelkästään jo se nostaa riskiä saada listeria. Söin tietenkin ihan kypsentämätömänä sitä juustoa, mutta eipä kai siitä sen enempää. Saksalaista juustoa se oli, ja nettiä selaillessa törmäsin vain siihen, että siellä ei kovin tarkkoja noissa valmistuksissa kuitenkaan olla. No, oli miten oli. Kiitos kuitenkin sinulle asiallisesti vastanneelle! :)

Vierailija
14/22 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos opettelisit ensin kirjoittamaan, ennen kuin vaivaudut vittuilemaan :D

Vierailija
15/22 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten jotkut, kun ne on raskaana, on sitä 110 %

relatkaa, se on ihan luonnollinen olotila. ja jos olette perussairaita, saatte varmasti neuvolasta tai lääkäriltänne ohjeita, miten välttää teille haitaksi olevat tilanteet ja tuotteet.

Vierailija
16/22 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

syön kortisonia isolla annoksella, ja pelkästään jo se nostaa riskiä saada listeria. Söin tietenkin ihan kypsentämätömänä sitä juustoa, mutta eipä kai siitä sen enempää. Saksalaista juustoa se oli, ja nettiä selaillessa törmäsin vain siihen, että siellä ei kovin tarkkoja noissa valmistuksissa kuitenkaan olla. No, oli miten oli. Kiitos kuitenkin sinulle asiallisesti vastanneelle! :)

Älä siitä kortisonista välitä, tosiaan kohonnut riski on kohonnut riski, tuskin kortisoni kasvattaa sitä enää isommaksi kuin mitä raskaus on tehnyt jo :) (siis kohottaa jos et olisi raskaana mutta kun olet jo raskaana niin en usko että se riski on suurempi kuin jollain joka on raskaana eikä syö sitä, ei se immuniteetti voi kuitenkaan laskea nollaan lähelle kortisonin ja raskauden takia vaan molemmat heikentää sitä ja muttei tulpasti. Ompa vaikea selittää :D)

Joo Saksa ei välttämättä ole kauhean tarkka noissa mutta pastöroitu on kuitenkin pastöroitu, tuskin sitä voi tehdä huonosti :)

Koita unohtaa vain tuo, tiedän että mietityttää varmasti ihan hirveästi mutta listeria on harvinainen varsinkin kun tuo oli pastoröitua eikä pitkään valmistettua ikivanhaa juustoa

Vierailija
17/22 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeasti kovinkaan tarkka raskauden aikana. Olen syönyt esim. maksalaatikkoa, polttanut pari tupakkaa ym.. Ei nyt ole kyse siitä, että sen kummemmin olen 110% raskaana. Vain 100%, enempää ei kai pysty :D Olen jo yhden lapsen saanut, enkä myöskään silloin ollut hysteerinen syömisistä. Kuten jo mainitsin, niin asia mietitytti ja päätin täältä kysäistä asiaa. Mutta ihmettele sinä aivan rauhassa niin paljon kuin haluat, jos se tuo sinulle hyvän mielen :)

Enkä siis myöskään ajattelekaan, että olisi vielä korkeampi riski sairastua muiden asioiden vuoksi. Vaan ihan sitä, että immuunipuolustus ei ole siis pitkiin aikoihin kai ollut minulla täysin normaali.

Vierailija
18/22 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeasti kovinkaan tarkka raskauden aikana. Olen syönyt esim. maksalaatikkoa, polttanut pari tupakkaa ym.. Ei nyt ole kyse siitä, että sen kummemmin olen 110% raskaana. Vain 100%, enempää ei kai pysty :D Olen jo yhden lapsen saanut, enkä myöskään silloin ollut hysteerinen syömisistä. Kuten jo mainitsin, niin asia mietitytti ja päätin täältä kysäistä asiaa. Mutta ihmettele sinä aivan rauhassa niin paljon kuin haluat, jos se tuo sinulle hyvän mielen :)

:D mä taas hysteerisesti lasken että paljon oon syöny maksalaatikkoa ja näin painajaisia kun poltin viikolla 4 ja 5 vielä pari tupakkaa päivässä :D Niin me ollaan erilaisia ja huolehditaan eri asioista :)

-edellinen mozzarellaan vastannut

Enkä siis myöskään ajattelekaan, että olisi vielä korkeampi riski sairastua muiden asioiden vuoksi. Vaan ihan sitä, että immuunipuolustus ei ole siis pitkiin aikoihin kai ollut minulla täysin normaali.

Vierailija
19/22 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, koko teksti tuli lainatuksi, myös se minkä itse kirjoitin eli:

mä taas hysteerisesti lasken että paljon oon syöny maksalaatikkoa ja näin painajaisia kun poltin viikolla 4 ja 5 vielä pari tupakkaa päivässä :D Niin me ollaan erilaisia ja huolehditaan eri asioista :) -edellinen mozzarellaan vastannut

Vierailija
20/22 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua yleensä että Suomessa kohkataan näistä riskeistä. Itse sain lapseni Espanjassa asuessamme ja mikään paitsi viina ja tupakka ei ollut kiellettyä. Tuli syötyä monenmoista Suomessa kiellettyä ihan täysin ilman ongelmia. En noudattaisi täälläkään noita mielestäni ihan ylihysteerisiä ruokarajoitteita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän