Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paino yli 100 kiloa: "Lihavuudesta ei ole minulle haittaa, vaan muiden asenteista"

Vierailija
11.12.2012 |

http://www.menaiset.fi/artikkeli/ajankohtaista/nuori_nainen_ja_yli_100_…

Mitä mieltä tästä tyypistä olette? Pitkähkö artikkeli ja aika erilainen näkökulma tolla tyypillä.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tyyppi vaikutti mielenkiintoiselta.

Minäkin rukoilen ja toivon kaikkien kiusaajien kuolevan.

Vierailija
42/63 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen itse reilut 90kg ja voin suoraan sanoa, että ylipainosta on haittaa. Olen ollut suurimman osan elämästäni hoikka ja urheilullinen ja monenkymmenen kilon ylipaino rasittaa elimistöä pahasti. Se että jaksaa nousta muutaman kerroksen rappuja hengästymättä ei kerro vielä hyvästä kunnosta.

Ja jos ihminen todella lenkkeilee päivittäin reippaasti koiran kanssa ja pitää syömisen kohtuudessa niin hän laihtuu varmasti.

Ymmärrän tyttöä, noin pahasti ylipainoisena on rankkaa - mutta on vain pään pistämistä pensaaseen ja tosiasioiden kieltämistä jos väittää, ettei reilusta ylipainosta ole haittaa.

Sääliksi kävi juttua lukiessa :(

tuota mietin itsekin, että miten ei laihdu jos liikkuu niin paljon ja syö vain kohtuudella. voiko olla, että nuo energiajuomat ja pepsit sitten lihottavat niin paljn? (puhui noista juomista pöydällä).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen itse reilut 90kg ja voin suoraan sanoa, että ylipainosta on haittaa. Olen ollut suurimman osan elämästäni hoikka ja urheilullinen ja monenkymmenen kilon ylipaino rasittaa elimistöä pahasti. Se että jaksaa nousta muutaman kerroksen rappuja hengästymättä ei kerro vielä hyvästä kunnosta.

Ja jos ihminen todella lenkkeilee päivittäin reippaasti koiran kanssa ja pitää syömisen kohtuudessa niin hän laihtuu varmasti.

Ymmärrän tyttöä, noin pahasti ylipainoisena on rankkaa - mutta on vain pään pistämistä pensaaseen ja tosiasioiden kieltämistä jos väittää, ettei reilusta ylipainosta ole haittaa.

Sääliksi kävi juttua lukiessa :(

tuota mietin itsekin, että miten ei laihdu jos liikkuu niin paljon ja syö vain kohtuudella. voiko olla, että nuo energiajuomat ja pepsit sitten lihottavat niin paljn? (puhui noista juomista pöydällä).

Vierailija
44/63 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavat tuijottavat liikaa omaan napaansa. Totta, että keho on heidän, mutta maailmassa, jossa lihavuus (länsimaissa) on jo suuri ongelma, on itsekeskeistä ajatella että "mun keho, mun läskit". Esimerkiksi ravinnon tuottata hiilijalanjälki on huomattavasti suurempi lihavilla, pikaruokaa kuluttavilla ihmisillä, kuin terveellisesti syövillä. Ja kaikki, myös intian nälässä olevat katulapset kärsivät seurauksista. Puhumattakaan ylipanon terveydenhuoltoa kuormittavista seurauksista... Veroissahan sen sitten näkee!

Ihan ihme touhua tuollainen (sairaanloisen) ylipainon puolustaminen ja ihannointi, kun fakta on, ette se ole IKINÄ terveellistä!

Vierailija
45/63 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jooooopa joo. Sinäkin kirjoittaja autat intian katulapsia parhaiten ryhtymällä kasvissyöjäksi. Tai sitähän sinä jo olet, eikös niin?

Vierailija
46/63 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavat tuijottavat liikaa omaan napaansa. Totta, että keho on heidän, mutta maailmassa, jossa lihavuus (länsimaissa) on jo suuri ongelma, on itsekeskeistä ajatella että "mun keho, mun läskit". Esimerkiksi ravinnon tuottata hiilijalanjälki on huomattavasti suurempi lihavilla, pikaruokaa kuluttavilla ihmisillä, kuin terveellisesti syövillä. Ja kaikki, myös intian nälässä olevat katulapset kärsivät seurauksista. Puhumattakaan ylipanon terveydenhuoltoa kuormittavista seurauksista... Veroissahan sen sitten näkee!

Ihan ihme touhua tuollainen (sairaanloisen) ylipainon puolustaminen ja ihannointi, kun fakta on, ette se ole IKINÄ terveellistä!

Tosin ylipainoa vielä suurempi ongelma on liikkumattomuus.(huono kunto)

Vierailija
47/63 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta lihavien mollaaminen menee reippaasti yli. Kyllä läskikin voi olla kohtalaisessa fyysisessä kunnossa. Mulla on bmi 26 ja näytän tyypilliseltä läskinpulskealta kotiäidiltä, silti hölkkään monta kertaa viikossa ja mulla on meidän naisjummparyhmän ylivoimaisesti paras lihaskunto. Valovuosia edellä esim. ryhmän hoikkia laihaläskiparikymppisiä.

olisit normaalipainossa vain muutaman kiloa pudottamalla, 25 on yläraja normaalipainoindeksissä.

Artikkelin nuori nainen on 160 senttinen ja yli 100 kiloinen, eli SAIRAALLOISEN lihava.

Itse googlasin ton tyypin blogin kun artikkelissa siitäkin puhuttiin. Ihan jännää kun jo viimesimmässä merkinnässään kertoo tutkineensa eri tutkimuksia ja puolustelee että lihvuus tutkimusten mukaan suojaisi syöviltä ja sydäntaudeiltä - jotenkin ei nyt käy loogiseksi tää... kun ajatellaan et ainakin sydän nimenomaan rasittuu ylipainosuudesta, koska joutuu pumppaamaan enemmän verta...

Vierailija
48/63 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"– Kaikki aina sanovat, että kyllä mieleni vielä muuttuu, mutta ei se ole koskaan muuttunut. En ole äidillinen tyyppi. Meidän lapset ovat nelijalkaisia."

Mua kyllästyttää tämä monien lihavien jankkaus siitä, että lihavuus ei ole terveysriski. Ja että on ihan jees olla tosi lihava.

t. 24v urheilullinen nainen.

Vierailija
49/63 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häntä oli kiusattu koko kouluaika, siksi oli varmaan kyyninen ja asiaan uppoutunut (lisäksi artikkelihan käsitteli muiden ihmisten asenteita). Tunnistan itseni hänen kirjoituksesta; olin lievästi ylipainoisena erittäin vihattu ja kiusattu, opettaja piti kiusaamista oikeutettuna kun olin hänestä lihava. Kiusaaminen meni niin pahaksi, että sairastuin syömishäiriöön ja nuorena aikuisena lihoin yli satakiloiseksi lopulta.

Moni on ihmetellyt että miten tuota painoa ei saa alas. Asian kokeneena voin kertoa, että se ei lähde helpolla laskemaan! Minulla oli verensokerit ym. ihan ok, mutta siltikin paino jumitti. Karppaus oli ainoa, joka tehosi, mutta sitten kun oli lähtenyt 15kg, siihen jäi. Ne kilot minulla on vieläkin ja niiden ylläpitoon riittää viikottainen herkuttelu ja pari raskaampaa ateriaa.

Vierailija
50/63 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä , että opettelee olemaan ylpeä itsestään. Toivon , että aikuituessaan saavuttaa itsevarmuutta kohdata ihmisiä ja tasapainoisuutta.

Entisenä lihavana tiedän , että hoikka keho on helpompi kantaa. Tuo tyttö on ollut aina lihava, niin hän ei sitä tiedä. Mutta kyllä minäkin onnellinen olin lihavanakin. Kun painoin 98 kiloa, jaksoin paljon vähemmän ja vaatteita oli vaikeampi ostaa. Nyt 70kg painoisena jaksan enemmän ja nautin vaateostosten tekemisestä. Muuten elämä on ihan samaa kuin ennenkin. Laihat ihmisen , ne joille laihuus on tärkeää, luulevat että lihava kärsii vartalostaan kokoajan. Minä en miettinyt lihavuuttani kuin silloin, kun sovitin vaatteita.

Laihdutin , koska 32-vuotiaana sain verenpaine ja diabeteslääkityksen. Raskaus oli vaikea ja lapsi syntyi sektiolla koska minulle kehittyi vaikea raskausmyrkytys. Sektioarpi tulehtui ja jouduttiin avaamaan uudelleen , koska runsaan rasvakudoken takia se ei lähtenyt arpeutumaan normaalisti.

Olen nyt 42v ja mitään lääkityksiä ei ole. 21-vuotiaana minä olin myös täysin terve, vaikka painoin 20kg enemmän kuin nyt. Ja pituutta minulla on vain 158cm.

Vierailija
51/63 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

osoittavat että ylipaino itsessään ei lisää mitään riskejä jos ei ole tapumusta ns. omena vartaloon. Sen sijaan fyysinen kunto on se millä on väliä ja totta on että suurin osa ylipainoisista on huonossa kunnossa (minä ainakin olen). Varsinkin nuorissa ylipainoisissa on kyllä ihan ok kuntoisiakin.

Vierailija
52/63 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja joo, kyllä meitä läskejä on tosi huonokuntoisia ja tosi hyväkuntoisia, kuten laihojakin. Yks ystävätär joka painoi pahimmillaan 140kg, ja aika lyhyt, laihdutti itsensä tosi laihaksi, ei taida painaa enää kuin 60kg. Kysyin häneltä, että jaksaako nyt paremmin tehdä kaikkea, hän vastasi että ei huomaa mitään eroa, on jaksanut aina tehdä kaikkea. On ollut aina tosi kova tekemään kaikkea mahdollista. Toisin kuin minä, jolla oli aikonaan jo nuorena ja hoikkana "huono kunto" inhosin koulun liikuntaa yli kaiken. Kymmenisen vuotta olen ollut sairaloisen lihava, ja nyt vasta viime vuodet on oikeasti haitannut elämää nää läskit, kunto on huonontunut entisestään, ennen pystyin tekemään mitä halusin, nyt en enää pysty. Noidankehä on valmis, tiedän että pitäisi laihtua muutama kymmenen kiloa terveyden takia, mutta kun ei jaksa mitään, masentaa, eikä jaksa laihduttaa, ja taas masentaa lisää. Lääkäri ei ole vielä todennut mitään tautia, mutta voin kuvitella että kun ikää tulee vielä muutama vuosi niin johan on vähintään diabetes.

Voin hyvin kuvitella että parikymppinen ikänsä pulskana ollut ajattelee että pysyy hyväkuntoisena lopun ikää, kuten kaikki, nuorena ei osaa kuvitella itseään vanhana ja raihnaisena, nelikymppisen elämä tuntuu niin kaukaiselta.

Voi olla hyvinkin totta, että ikä vaikuttaa kuntoon enemmän kuin ne läskit.

Minä tunnen hyvinkin paljon sairastelevia hoikkia ihmisiä, ja varmaan heitä haittaisi se jos lihoisivat yhtäkkiä kymmeniä kiloja, ja tunnen lihavia ihmisiä jotka voisivat parantuakin jostain taudista jos laihtuisivat. Ei lihavuus varmasti ole terveydelle hyväksi, ennemmin tai myöhemmin sairastuu oli lihava tai laiha.

Ihmisten todellakin pitäisi lopettaa toisten ihmisten kilojen tuijottelu ja niistä huomauttelu, oli kiloja liikaa tai liian vähän, se ei kuulu kenellekään muulle, kuten ei muutkaan ihmisten intiimit asiat.

Vierailija
53/63 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti kiusaaminen on ikävää ja väärin, mutta kyllähän lihavuudesta on haittaa vähän joka suhteessa. Ensinnäkin noin suuri ylipaino vaikuttaa niveliin. Ei tyttö varmaan paljon kävele parinkymmenen vuoden päästä, jollei paino tipu.

Vierailija
54/63 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tajua, että miksi lihavia kohtaan pitää olla ilkeä tai syrjivä - eihän se lihavuus ole kenenkään mielestä kaunista, mutta aikuisena voisi odottaa saavansa ympäristöstään peruskohteliaisuutta ulkomuodosta huolimatta.

Ja toisaalta onhan ylipaino tuossa määrin terveysriski. Ei nuorelle ihmiselle vielä, mutta vanhempana kyllä, turha sitä on kieltää.

Mutta kolmanneksi, jos taustalla on jotain lapsuuteen tai koulukiusaamiseen liittyviä traumoja, niin ehkäpä tärkeysjärjestyksessä kannattaa ensin työstää niitä ja sitten yrittää laihduttaa, jos laihtuminen ei onnistu helposti. Kaikilla on erilainen peruskulutus, ja jos laihtuakseen joutuu näkemään todella paljon vaivaa, tarvitaan siihen jo melko tasapainoinen pääkoppa, ja siihen jotkut taas tarvitsevat terapiaa.

Vierailija
55/63 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

<a href="http://www.menaiset.fi/artikkeli/ajankohtaista/nuori_nainen_ja_yli_100_…" alt="http://www.menaiset.fi/artikkeli/ajankohtaista/nuori_nainen_ja_yli_100_…">http://www.menaiset.fi/artikkeli/ajankohtaista/nuori_nainen_ja_yli_100_…;

Mitä mieltä tästä tyypistä olette? Pitkähkö artikkeli ja aika erilainen näkökulma tolla tyypillä.

Minusta tyyppi on toisaalta oikeassa ja toisaalta hirveän väärässä.

Tyyppi on toisaalta erilainen persoona. Se on hienoa.Tyypillä on hyvä itsetunto. Hienoa.

Mutta:Tyyppi väittää, että lihavuus ei ole syynä sairauksiin. Kyllä väitän, että lihavuus on syynä suureen ellei suurimpaan ossaan terveysmenoista.

Mitä tulee niihin ihmisten asenteisiin. Tottakai ihmisten asenteet aiheuttavat suurimman osan ihmisten hädästä. Se, että jollain on tarve laittaa toisia alemmaksi.

Mutta eihän lihavia kohdella huonoiten. Ei ollenkaan. Miten hän itse kohtelee alholisteja, narkkareita? Entä mielenterveysongelmaisia? Entä tupakoivia? Näitä syyllistetään eniten omista ongelmistaan ja heitä kohdellan ala-arvoisesti.

Kyllä on niin, siinä hän on oikeassa, että suurin syy ihmisten ongelmiin on toiset ihmiset. Siinä hän on oikeassa, mutta kyllä lihavat ovat hyvin pedanneet itsellleen asiat. Lihava saa mennä koneeseen. Saako alkoholisti tai narkkari?

Lihava saa syödä mässyttää julkisesti, saako tupakoiva polttaa?

Suurin syy ongelmiin on ihmiset, jotka haluavat laittaa jonkun toisen alemmaksi. Ennen vanhaan vaikka syöpä olisi ollut häpeän merkki jumalata, jumala rankaisi jos meni huonosti, samoin köyhyys. Nykyään vain tiettyjä ongelmia pidetään ihmisen omana vikana.

(ja huom: itse en polta, en ole alkoholisti, en narkkari, mutta en voi olla huomaamatta että ihmisten asenteet eivät tee näille ryhmille hyvää).

Minä olen samaa mieltä kuin pyry: toivon kaikkien kiusaajien kuolevan vaikka huomenna. Mielellään kituen. Näiden jotka kokevat tarvetta laittaa toisia alemmaksi kuin itseään loukkaamalla tahallisesti muita.

Vierailija
56/63 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häntä oli kiusattu koko kouluaika, siksi oli varmaan kyyninen ja asiaan uppoutunut (lisäksi artikkelihan käsitteli muiden ihmisten asenteita). Tunnistan itseni hänen kirjoituksesta; olin lievästi ylipainoisena erittäin vihattu ja kiusattu, opettaja piti kiusaamista oikeutettuna kun olin hänestä lihava. Kiusaaminen meni niin pahaksi, että sairastuin syömishäiriöön ja nuorena aikuisena lihoin yli satakiloiseksi lopulta.

Moni on ihmetellyt että miten tuota painoa ei saa alas. Asian kokeneena voin kertoa, että se ei lähde helpolla laskemaan! Minulla oli verensokerit ym. ihan ok, mutta siltikin paino jumitti. Karppaus oli ainoa, joka tehosi, mutta sitten kun oli lähtenyt 15kg, siihen jäi. Ne kilot minulla on vieläkin ja niiden ylläpitoon riittää viikottainen herkuttelu ja pari raskaampaa ateriaa.

lihavat kiusaavat itse hyvin paljon muita. yksi katse lihavaan ja lihava sanoo opettajalle että häntä kiusataan. Mutta he itse kiusaavat paljon muita.

Vierailija
57/63 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo juomat estää laihtumasta.

Olen itse sairaaloisen ylipainoinen ja kyllä ylipainosta on paljon haittaa, mutta ei sitä hetkessä kiloja pois saa.

Työkseni siivoan kerrrostalojen rappukäytäviä ja kellaritiloja, ei hissejä, joka päivä myös pesutilojen ja sanunojen kuurausta. Pyöräilen kohteiden välit, joka arkipäivä n.8km pyöräilyä vaihteettomalla pyörällä.

Ei ole autoa eli kauppareissut myös pyörällä tai kävellen. On koira, jonka lenkitän 3 kertaa päivässä. Lisäksi asun kolmannessa kerroksessa eli rappusia tulee päivän mittaan kiivettyä aikalailla. Ihmettelen, että polveni, lonkkani ja selkäni eivät ole oireilleet vielä.

Lihaksetkin on isot ja niistäkin kertyy painoa, mutta läskiä on älyttömästi kannettavana.

Olen tehnyt tätä samaa työtä 5 vuotta ja sinä aikana lihonut koko ajan. Töissä on niin kiire etten kerkeä pitää mitään kunnon ruokatuntia. Syön n. 3 tunnin välein jotain pientä ja kotona sitten ruuan. Vettä menee useampi litra päivän aikana. Hikoilen älyttömästi.

Miettikää miten paljon kulutan päivän aikana. En tajua miten niin paljoa kerkäisi edes syödä kuin kulutan. En syö sokeria, muuta kuin hunajaa teen kanssa. En syö sipsejä tai vastaavaa.

Syön normaalia ruokaa. Pakko kuitenkin jotain syödä, että jaksaa tehdä töitä.

Painan yli 100 kiloa.

En välitä mitä muut ajattelee tai minusta pitää, mutta itse inhoan läskejäni yli kaiken, koska niiden takia olen kömpelö ja ne on tiellä. Niiden vuoksi myös hikoilen ja hengästyn. Kukaan yli sata kiloinen ei voi väittää etteikö lihavuudesta olisi itselleen haittaa.

Vierailija
58/63 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti mahtaa olla raskasta (fyysisesti) kantaa noita kiloja. Liikkuminen hankaloituu tuollaisen painon kanssa: juokseminen on raskasta ja nivelet rasittuu. Itse rakastan liikkumista, joten tuollainen massa olisi masentava siinä suhteessa. Lisäksi vaatteiden hankkimine tuottaisi päänvaivaa, vaikka olisi kuinka sinut kilojensa kanssa.

Vierailija
59/63 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kumma, kun lihavat syö haastatteluissa aina terveellisesti ja kuntoilee, mutta paino ei laske. Laihat taas kehuvat syövänsä hampurilaisia, voita ja kermaa ja pysyvänsä luonnostaan laihoina ilman mitään nälkäkuureja tai ruokavalion tarkkailua. Ja av-mammat ihmettelee, että on se jännä juttu tuo aineenvaihdunta ja yksilölliset erot. :D

Vierailija
60/63 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi käsittää sitä, että esimerkiksi koulu-tai murrosikäisen tytön identiteettiä voidaan murskata painon vuoksi ja ulkonäköä arvostellaan ja kritisoidaan.

Ihan oikeasti kyse on monien kommenttien perusteella ulkonäkörasismista.

Mutta toisena tulee terveysnäkökohta, joka on tosiasia ja jota ei tule kiistää. Ylipaino on yksi valtavan suuri riskitekijä mm. sydän-ja verisuonisairauksille, diabetekselle ym. Näistä asioista tulisi kuitenkin asiantuntijoiden ja median puhua asiallisesti ja syyllistämättä.

t. hoikkeliini

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yhdeksän