Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oulun Stockammin kenkäosaston myyjä kielsi valokuvaamisen

Vierailija
11.12.2012 |

ja ajoi ulos.

Koululaisilla oli tehtävänä kuvata kenkiä erilaisissa paikoissa.

Oulun Stokmannin kenkäosaston myyjä kielri sen.

Kannattaisi lukea laki kuvaamisesta yleisellä paikalla:

Valokuvaaminen on kielletty kotirauhan sekä julkisrauhan piirissä. Muilla paikoilla valokuvaaminen on aina sallittua. Kotirauhan suojaamia paikkoja ovat asunnot, loma-asunnot ja muut asumiseen tarkoitetut tilat, hotellihuoneet, teltat, asuntovaunut ja asuttavat alukset, sekä asuintalojen porraskäytävät ja asukkaiden yksityisaluetta olevat pihat. Julkisrauhan alueita ovat mm. virastot, tuotantolaitoksetja toimistot. Eli ravintolassa, baarissa, kauppakeskuksessa, kaupassa, marketissa, asemalla, metrossa, puistossa, kadulla, rannalla ja junassa jne. kuvaaminen on sallittua (vastoin yleistä käsitystä, autossa istuvaa henkilöä saa kuvata, ellei auto sitten olen henkilön asuintila, auto ei siis ole yleisesti kotirauhan suojaama paikka). Kuvaamista ei voi siis kieltää

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mun käsittääkseni kuvaaminen on siellä kiellettyä ilman lupaa, olen monille ystävällisesti sanonut että siihen tarvii luvan. Eli myyjä toiminut ohjeiden mukaan. Itseä myös ärsyttää että omalla työpaikalla kuvataan, en halua koko ajan pelätä milloin oma naama on ties missä.. Eihän siinä saa työrauhaa.

Ja mun käsittääkseni kuvaaminen on siellä kiellettyä ilman lupaa, olen monille ystävällisesti sanonut että siihen tarvii luvan. Eli myyjä toiminut ohjeiden mukaan. Itseä myös ärsyttää että omalla työpaikalla kuvataan, en halua koko ajan pelätä milloin oma naama on ties missä.. Eihän siinä saa työrauhaa.

"käsittääkseni kuvaaminen on kiellettyä "

Osaatko oikeasti lukea ollenkaan ?

Sata kertaa on tähän laitettu linkkiä lakiin ja uutisiin jne jossa yksiselitteisesti todetaan, että kuvaaminen on perustuslain mukaan LAILLISTA

Kuvaamiskieltokyltit kaupan oma keksintö

Kamerakännykät ovat tehneet valokuvaamisesta arkipäivää. Lain mukaan yleisölle avoimissa julkisissa tiloissa saa kuvata, mutta silti monet kaupat yrittävät suitsia kuvien ottamista kieltokyltien. PITÄÄKÖ TÄMÄ ASIA TAVATA vai miten menisi kaaliin ?

Lisäksi se, että monet väittävät että vartija saisi poistaa kuvaavan asiakkaan, mutta tämä EI PIDÄ PAIKKAANSA !

Valokuvaaminen julkisella paikalla on sallittua. Joskus valitettavasti näyttää siltä, että vartijoilla ei ole terveen järjen käyttö sallittu toimeksiantoja ja toimeksiantoihin liittyviä omistajan pyyntöjä toteutettaessa. Minkään kauppakeskuksen johtajan pyyntö kieltää valokuvaus liiketiloissa ei ohita suomen lainsäädäntöä ja kansalaisten perustulaissa turvattuja oikeuksia. Ongelmaksi on aikojen kuluessa muodostunut yksityisten vartijointiliikkeiden käyttö julkisten tilojen valvontaan. Vartijoilla ei yksinkertaisesti ole riittävä tietoa, koulutusta tai oikeaa asennetta kansalaisten oikeuksien toteutumisen huolehtimisesta.

Vierailija
2/62 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valokuvaaminen on kielletty kotirauhan sekä julkisrauhan piirissä. Muilla paikoilla valokuvaaminen on aina sallittua. Kotirauhan suojaamia paikkoja ovat asunnot, loma-asunnot ja muut asumiseen tarkoitetut tilat, hotellihuoneet, teltat, asuntovaunut ja asuttavat alukset, sekä asuintalojen porraskäytävät ja asukkaiden yksityisaluetta olevat pihat. Julkisrauhan alueita ovat mm. virastot, tuotantolaitoksetja toimistot. Eli ravintolassa, baarissa, kauppakeskuksessa, kaupassa, marketissa, asemalla, metrossa, puistossa, kadulla, rannalla ja junassa jne. kuvaaminen on sallittua (vastoin yleistä käsitystä, autossa istuvaa henkilöä saa kuvata, ellei auto sitten olen henkilön asuintila, auto ei siis ole yleisesti kotirauhan suojaama paikka). Kuvaamista ei voi siis kieltää. Annettu kielto on perusteeton. Otettuja kuvia ei tarvitsee poistaa muistikortilta, ei vartijan eikä myöskään poliisin pyynnöstä. Otettuja kuvia ei myöskään tarvitse näyttää. Valokuvien julkaisuun liittyvät sitten omat säädöksensä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvaaminen ei ole kaupassa kiellettyä ilman lupaa, eikä Stockmann voi keksiä omia sääntöjään. Perustuslaki määrittelee kuvaajan oikeudet, ei kauppias.

Ja kuvaajan poistaminen ei myöskään ole laillista.

Vierailija
4/62 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saa, niin silloinhan kauppa voi tehdä päätöksen valita asiakkaikseen ne henkilöt, jotka eivät kuvaa kaupassa. Ainakaan minä en halua suorittaa ostoksiani teinien hääriessä kameran kanssa ympäriinsä. Jos kauppa saa valita asiakkaansa, niin tottakai kannattaa valita vain ne, joiden käytös ei häiritse maksavia asiakkaita

Vierailija
5/62 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppa ei ainakaan voi syrjiä iän, sukupuolen, etnisen taustan vuoksi. JOS asiakas ei aiheuta vahinkoa/häiriötä jne

Tässäkin tapauksessa ilmeisesti syrjitty IÄN perusteella kun mitään häiriötä ei ole aiheutettu. Valokuvaus sinällään kun EI OLE HÄIRIÖ, jonka vuoksi voisi poistaa.

Vierailija
6/62 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän oikeusasiamies on todennut että kuvaamiselle ei voi asettaa rajoituksia julkisella paikalla eikä sitä voi kieltää. Näin olleen siihen ei tarvitse pyytää lupaa.

Vierailija
7/62 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

maalaisjärkeä saa käyttää eli

-Kysyikö tytöt lupaa ensin kuvaamiseen

-Kuvasiko tytöt muita asiakkaita ilman lupaa

-Aiheuttivatko he häiriötä toiminnallaan

Olen erikoisliikkeessä töissä ja asiakkaat ovat kysyneet saako tiloissa kuvata (kertoneet myös mihin tarkoitukseen) ja olemme vain painottaneet ettei muita asiakkaita saa kuvata ilman lupaa, kuten myöskään henkilökuntaa, jos ei tarvita "projektiin". Jos minä olisin ollut asiakkaana, en haluaisi että minua kuvataan. Tuskin tarvitsen syytä siihen.

Vierailija
8/62 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonka mielestä "vapaa pääsy" tarkoittaa tässä tapauksessa samaa kuin ilmainen sisäänpääsy. :D

Vierailija
9/62 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppa on julkinen tila.

Vierailija
10/62 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppa on julkinen tila.

Edelleen, "ääliö", kauppa on julkinen tila mutta kauppiaalla on silti oikeus päättää kenet sieltä kaupasta heitetään ulos ja millä perusteella. Kaupassa voisi olla vaikka Harrodsin tyylinen pukukoodi, että shortseissa ja sandaaleissa ei tulla sisään, jos kauppias niin päättää.

Joskushan kauppiaat toki ampuvat itseään jalkaan, esim. kerran yhtä suosittua muotibloggaajaa kiellettiin kuvaamasta vaikka hän kertoi että hänen oli tarkoitus mainita kyseinen tuote blogissaan (lue: antaa ilmaista mainosta). Mutta se on kuitenkin moka, joka kauppiaalla on oikeus tehdä.

Vierailija
11/62 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuallakin kuin kaupassa. Miten olisi kiven päällä, sillan kaiteella, puusta roikkumassa jne...

Vierailija
12/62 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on esim. katu tai puisto tai rautatieasema.

En miellä kauppaa tai kahvilaa julkiseksi tilaksi. Minusta esim. kaupalla/kahvilalla on oikeus valikoida keitä haluaa tiloihinsa. Vaikka kuvaaminen olisi sallittua, niin voivat päättää etteivät halua tiloihnsa ihmistä joka kuvaa.

Ja noinhan moni kauppa/kahvila tekeekin, esim. varastavaa narkomaania ei välttämättä päästetä ollenkaan kauppaan, jos hän tulee saatetaan samantien ulos. Tai kahvilaan ei päästetä ilman vanhempia alle 15-v klo 18 jälkeen tmv. Samoin jos joku tulee kahvilaan eikä osta mitään hänet ohjataan ulos, tai jos joku tulee kauppaan ja alkaa kerjäämään maitohyllyn edessä hänet poistetaan (noin ei käy kadulla/puistossa/rautatieasemalla jne. julkisissa paikoissa).

Vierailija
13/62 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkinen tilaWikipedia

Loikkaa: valikkoon, hakuun

Torit ovat julkisia tiloja; kuvassa Helsingin Senaatintori.Julkinen tila on avoin, kaikkien vapaasti käytössä ja oleskeltavana oleva alue. Näitä alueita ovat esimerkiksi torit, kadut ja julkiset uimarannat. Osittain julkisia tiloja ovat esimerkiksi ostoskeskukset, joihin voi vapaasti mennä, mutta jotka voivat myös soveltaa tiukempia sääntöjä esimerkiksi häiriökäyttäytyjiä kohtaan.

Vierailija
14/62 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppakeskuksen JULKISESSA tilassa kuvaaminen on sallittua, yksittäinen liike on kumminkin eri asia. Kaupoilla on oikeus rajoittaa sisäänpääsyä haluamiltaan henkilöiltä, eli niillä on oikeus kieltää myös kuvaaminen kaupan sisällä. "Omistajalla on kuitenkin mahdollista valikoida asiakkaansa ja estää kuvaajaa pääsemästä tilaan. Mikäli kuvaaja on sisällä esimerkiksi kaupassa, omistajalla tai haltijalla on mahdollisuus vaatia kuvaajaa poistumaan." <a href="http://www.journalistiliitto.fi/journalisti/lehti/2010/06/artikkelit/mi…" alt="http://www.journalistiliitto.fi/journalisti/lehti/2010/06/artikkelit/mi…">http://www.journalistiliitto.fi/journalisti/lehti/2010/06/artikkelit/mi…; terveisin televisiouutisten toimittaja

Itse olen aina hakenut kuvausluvan kaupasta, jos on tarve. JA sen joka kaupasta saanut.

terv. tiedottaja-toimittaja

Vierailija
15/62 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mikäli näkee sellaista, siihen pitää puuttua välittömästi.

terv. kaupan täti

Vierailija
16/62 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

usein vartijat kieltävät kuvaamisen metrossa tai kaupoissa tai kauppakeskuksen käytävillä. Mitään perustetta kiellolle ei ole

Vartijalla ei siis ole oikeutta kieltää kuvaamista julkisella paikalla, oli vartijalle annettu minkälaiset ohjeet tahansa. Vartijalla ei myöskään ole oikeutta suorittaa kuvaamisen takia kiinniottoa, eikä siten myöskään henkilötarkastusta. Vartijalla ei myöskään ole oikeutta poistaa henkilöä alueelta ilman riittäviä perusteita, eikä varsinkaan oikeutta voimatoimilla uhkaamiseen. Tulkinnan mukaan ja periaatteessa alueen omistajan tai haltijan tai heidän edustajansa poistumiskäskyä on noudattettava, mutta jos käsky on perusteeton kannattaa selvittää täyttääkö määräys syrjinnän tunnusmerkit.

Vierailija
17/62 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on voinut kieltää kuvaamisen monesta muustakin syystä. Voin esimerkiksi kuvitella, että lauma koululaisia säätämässä kenkäosastolla aiheuttaa melkoista meteliä. Ne sotkee kengät, häiritsee muita asiakkaita ja ovat työntekijöiden tiellä. En taatusti tykkäisi että mun työpaikalle tultaisiin koululaisporukan kanssa heilumaan kameroiden kanssa ja sotkemaan paikkoja ja mekastamaan.

Vierailija
18/62 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mikäli näkee sellaista, siihen pitää puuttua välittömästi. terv. kaupan täti

Kerro kauppa, niin teen tutkintapyynnön laittomasta uhkauksesta !!

Eli ravintolassa, baarissa, kauppakeskuksessa, kaupassa, marketissa, asemalla, metrossa, puistossa, kadulla, rannalla ja junassa jne. kuvaaminen on sallittua (vastoin yleistä käsitystä, autossa istuvaa henkilöä saa kuvata, ellei auto sitten olen henkilön asuintila, auto ei siis ole yleisesti kotirauhan suojaama paikka). Kuvaamista ei voi siis kieltää. Annettu kielto on perusteeton. Otettuja kuvia ei tarvitsee poistaa muistikortilta, ei vartijan eikä myöskään poliisin pyynnöstä. Otettuja kuvia ei myöskään tarvitse näyttää.

Vierailija
19/62 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on voinut kieltää kuvaamisen monesta muustakin syystä. Voin esimerkiksi kuvitella, että lauma koululaisia säätämässä kenkäosastolla aiheuttaa melkoista meteliä. Ne sotkee kengät, häiritsee muita asiakkaita ja ovat työntekijöiden tiellä. En taatusti tykkäisi että mun työpaikalle tultaisiin koululaisporukan kanssa heilumaan kameroiden kanssa ja sotkemaan paikkoja ja mekastamaan.

Kyseesä KAKSI lukiolaista

Vierailija
20/62 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppakeskuksen JULKISESSA tilassa kuvaaminen on sallittua, yksittäinen liike on kumminkin eri asia. Kaupoilla on oikeus rajoittaa sisäänpääsyä haluamiltaan henkilöiltä, eli niillä on oikeus kieltää myös kuvaaminen kaupan sisällä.

"Omistajalla on kuitenkin mahdollista valikoida asiakkaansa ja estää kuvaajaa pääsemästä tilaan. Mikäli kuvaaja on sisällä esimerkiksi kaupassa, omistajalla tai haltijalla on mahdollisuus vaatia kuvaajaa poistumaan."

http://www.journalistiliitto.fi/journalisti/lehti/2010/06/artikkelit/mi…

terveisin televisiouutisten toimittaja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kolme