"Emme tänäkään vuonna tuhlanneet rahaa joulukortteihin..."
"vaan lahjoitimme ne rahat hyväntekeväisyyteen kohteeseen x..."
Anteeksi, sulkevatko nämä asiat pois toisensa?! Ärsyttääkö ketään muuta nämä viestit? Minusta niissä on ikääkuin rivien välissä sanottu, että kortteja lähettävät ihmiset tuhlaavat rahansa, koska kortteja lähetetään vain velvollisuudentunnosta ja tavan vuoksi -ei aidosta välittämisestä ja siitä, että halutaan muistaa ihmisiä.
Minun käsistäni ei lähde yksikään turha kortti! Niillä ilahdutetaan yksinasuvia ja/tai kaukana asuvia vanhuksia, sukulaisia joita ehtii nähdä vähemmän kuin haluisi, omia rakkaita ja läheisiä, jotka ovat tuoneet iloa pitkin vuotta, lasten kummeja (kyllä -ajattelemme teitä muulloinkin kuin lapsen syntymäpäivänä) jne. Sanokaa mitä sanotte, mutta "paperikortin" tai -kirjeen saaminen on ilo. Jokainen voi itse huolehtia siitä, ettei lähetä ns. "turhia" kortteja ihmisille, joiden kanssa ei oikeasti ole tekemiseissä. Toisaalta, onko yksikään sellainen kortti turha, josta toinen voi ilahtua. Onhan siinä nähty jo kortin tekemisen/hankkimisen vaiva, liimattu postimerkki ja kannettu se laatikkoon. Kyllä itseäni lämmittää jokainen muistaminen :)
Enkä nyt väitä että kortti kerran vuodessa korvaa aitoa läsnäoloa. Aikaa vain on työssäkäyvien vanhempien harrastavassa lapsiperheessä niin rajallisesti, että silloin kun ei ehdi näkemään niin ainakin haluaa kertoa, että ei olla unohdettu teitä..!
Ja pystyn vielä laittamaan sen rovon siihen hyväntekeväisyyskeräykseenkin...
Kommentit (34)
Käsi ylös, kuka todella vilpittömästi ilahtuu jonkun yrityksen lähettämästä joulukortista? Älytöntä työtä ja rahanmenoa koko joulukorttibisnes, siis yritysmaailmassa. Onneksi tässä yrityksessä lahjoitetaan kyseiset rahat Ylen Hyvä -keräykseen vähävaraisille lapsiperheille.
Mutta yksityishenkilöillä on kyllä vähän hölmöä. Kortit lähetetään niille, joille halutaan. Jos ei lähetä korttia, voi toivottaa jouluja kasvotusten, puhelimessa tai viestillä. Ja rahaa voi lahjoittaa hyväntekeväisyyteen sen verran kuin haluaa. Eivät ole kytköksissä toisiinsa.
mutta nyt kun otit sen puheeksi, niin kyllä mäkin vähän ihmettelen. Mä odotan kortteja aina innolla, mulle ne on pieniä iloja arkipäivän keskelle. Sehän se niitten korttien tarkoituskin on, ilahduttaa toista. Eikä niistä korttirahoista edes kovin suurta summaa tule, postimerkit taitaa viedä eniten hintaa. Riippuu tietty korteista, mut esin Tiimarista saa läjän kortteja parilla eurolla, joten ei ole hinnalla pilattu. Meinaan vaan, että tuollaisen summan pystyisi useimmat lahjoittamaan silti, vaikka sukulaisiaan muistaisikin.
Yrityksen "muistaminen" ei tosiaan tunnu miltää, ellei jopa vähän ärsytä... Joulukortin kun "kuuluukin" olla henkilökohtainen muistaminen ihmiseltä ihmiselle. Joten kyllä, jos yritys ilmoittaa laittavansa rahat hyväntekeväisyyteen, SE on hyvä uutinen :)
Mutta huonommin tosiaan istuu yksityisten ihmisten toimintaan. Kortithan eivät ole millään lailla pakollisia, vaan antamisen ilosta lähetettyjä :)
Jotenkin vielä tuntuu toista ihmistä "alentavalta" tai loukkaavalta sanoa, että hähhäää, minä parempi ihminen en nyt sinulle sitä kovasti janoamaasi korttia lähetäkään :D Tekisi mieli todeta, että en minä keltää kortteja odota tai vaadi, mutta ilahdun jokaisesta jonka saan ;)
ap
emme tänäkään vuonna jätä joulukortteja lähettämättä, vaikka laitoimme summan Pelastakaa lapset ry:lle / Planille / Eläintensuojeluyhdistykselle tms.
"En tänäkään vuonna lähetä joulukortteja, mutta olen vuoden mittaan lahjoittanut rahaa mm. ihmisoikeuksien tukemiseen ja eläinsuojeluun."
joilla on todellakin kaikkea ja jos jotain ei ole, varaa enemmän kuin hyvin hankkia se. Pääsääntöisesti pyrkivät pääsemään tavarasta eroon eivätkä halua mitään lisää.
he ovat aidosti ilahtuneita vuohista yms. Arvostavat kirkon ulkomaanavun toimintaa ja pitävät siitä ajatuksesta, että sen sijaan, että heille olisi ostettu joku turhake, sillä rahalla autetaan jotakuta, joka oikeasti apua tarvitsee.
yksityishenkilöitä. :0 Yrityksiltä toki, ja se onkin mielestäni ihan fiksu tapa. Mutta yksityisiltä aika tökeröä, jättäisi vain ne kortit lähettämättä ja se siitä.
Toki tuo sanamuoto on joka tapauksessa tönkkö tuli se sitten keneltä tahansa. Mielummin "Joulukorttien sijaan olemme tänä vuonaa blaa blaa" tai jotain vastaavaa. Tuhlaamisesta puhuminen luo negatiivisia mielikuvia.
Miksi ihmeessä syytää ihmisten nurkkiin lisää krääsää?
Arvostan sitä, että yritykset käyttävät rahaa hyväntekeväisyyteen.
Tämä minua juuri kiinnostaa: miten ihmeessä joulukorttien lähettäminen ja hyväntekeväisyyteen lahjoittaminen liittyvät toisiinsa?!? Kortin voi lähettää tai olla lähettämättä, rahaa voi lahjoittaa tai olla lahjoittamatta. Eivät ne sulje toisiaan pois, ei ole mitään "joulukorttirahakiintiötä" joka lahjoitetaan muuhun. Kortti lähetetään vain halusta lähettää kortti..!
Ihan sama minun olisi laittaa fb:ssa ilmoitus kavereille, että tänä vuonna olen lahjoittanut niin ja niin monta euroa kohteisiin a, b ja c. Ihan ilman mainintaa korteista. Se vain tekisi minusta vähän erikoisen ihmisen, jos minun pitäisi markkinoida tekemääni hyvää..!
Tänä vuonna lähetin joulukortteja, joten en ole antanut senttiäkään hyväntekeväisyyteen!!! :D Oikeesti..!
Tänä vuonna lähetin joulukortteja, joten en ole antanut senttiäkään hyväntekeväisyyteen!!! :D Oikeesti..!
Tää olisi hvyä, jos jollakulla olisi pokkaa.... Nälkää näkevät eivät saaneet tänä jouluna mitään, koska lähetin teille kortin, hyvää joulua!
"senkin itsekkäät paskiaiset kun halusitte kortin" :D
onko hankala saada se pysymään paketin sisällä? Kun ne kai yleensä syövät kaiken mitä eteen tulee. Ja kauanko sitä voi pitää siellä paketissa odottamassa?
Paljonko on muuten postimaksu sellaisesta keskikokoisesta vuohesta?
Täytyykin varata joltain kasvattajalta parikymmentä kiliä ensi keväänä, että saan lähetettyä niitä joulukorttien sijaan ensi jouluna.
vaikka sitten säästötililtä makaamasta.
Itse en lähettele joulukortteja paitsi juurikin parille vanhalle ihmiselle, joita toivottavasti aidosti ilahduttaa ja joita en voi sähköisesti tavoittaa.
Pidän kyllä itse korteista mutta ei minua haittaa se jos emme niitä saa. Kaverit ovat tärkeämpiä kuin kortit heiltä (niinkuin tietysti ap:llekin.
onko hankala saada se pysymään paketin sisällä? Kun ne kai yleensä syövät kaiken mitä eteen tulee. Ja kauanko sitä voi pitää siellä paketissa odottamassa?
Paljonko on muuten postimaksu sellaisesta keskikokoisesta vuohesta?
Täytyykin varata joltain kasvattajalta parikymmentä kiliä ensi keväänä, että saan lähetettyä niitä joulukorttien sijaan ensi jouluna.
Kun vuohi saapuu pingopongoheimon kylään, kylänvanhin ottaa ison veitsen ja leikkaa pikku sarvipäältä kurkun auki. Sitten se laitetaan tulelle vartaaseen ja kylän miehet syövät sen. Naisille ja lapsille jää hyvässä lykyssä sarvet ja sorkat. Siksipä en vuohia lahjoittele.
Siksi lähetän vanhoille sukulaisille ja lapsille kortit.
Onneksi emme ole niin köyhiä, ettei olisi varaa laittaa hyväntekeväisyyteen ja lähettää kymmentä joulukorttia.
Mutta ymmärrän jos rahat tosiaan on niin tiukilla, ettei ole varaa ostaa edes tiimarin kortteja ja valinta on tehtävä. 5 euroa hyväntekeväisyyteen tai joulukorttiin mummoille ja kummilapsille.
Käsi ylös, kuka todella vilpittömästi ilahtuu jonkun yrityksen lähettämästä joulukortista? Älytöntä työtä ja rahanmenoa koko joulukorttibisnes, siis yritysmaailmassa. Onneksi tässä yrityksessä lahjoitetaan kyseiset rahat Ylen Hyvä -keräykseen vähävaraisille lapsiperheille.
Mutta yksityishenkilöillä on kyllä vähän hölmöä. Kortit lähetetään niille, joille halutaan. Jos ei lähetä korttia, voi toivottaa jouluja kasvotusten, puhelimessa tai viestillä. Ja rahaa voi lahjoittaa hyväntekeväisyyteen sen verran kuin haluaa. Eivät ole kytköksissä toisiinsa.
Ymmärrän ja hyväksyn täysin sen, ettei jotkut halua, jaksa tai ehdi lähettää joulukortteja.
Sen sijaan inhoan sitä itsensä ylentämistä (voiko olla tahatonta?), joka liittyy noihin vuohiviesteihin.
Kyllä, minäkin lahjoitan normaalisti joka kuukausi rahaa erinäisille järjestöille, mutta en kaipaa siitä gloriaa. Tämä on ensimmäinen ja viimeinen kerta, kun mainitsen siitä missään.
Lisäksi lähetän joka vuosi joulukortteja - minusta nämä kaksi asiaa eivät liity toisiinsa mitenkään.
Paitsi sillä tavalla, että minä ahdasmielinen en enää seuraavana vuonna lähetä korttia niille, joilta tulee vuohiviestejä. Ehkä he ovat niin jaloja ihmisiä, että suorastaan loukkaantuvat moisesta turhuudesta.
"en lähetä kortteja, tuen hyvätekeväisyyttä"- juttu ilmoitetaan? Lähettääkö tämä hyväntekijä tekstarin kaikille joille ei korttia lähettänyt, laittaako ilmoituksen lehteen vai mitä?
"en lähetä kortteja, tuen hyvätekeväisyyttä"- juttu ilmoitetaan? Lähettääkö tämä hyväntekijä tekstarin kaikille joille ei korttia lähettänyt, laittaako ilmoituksen lehteen vai mitä?
Näin pari mun tuttua ainakin. Ja vielä sellaisen ryhmäviestin, jossa kaikki vastaanottajat on pantu vastaanottajakenttään niin että viestin saaja varmasti näkee, kenen kaikkien puolesta sitä onkaan maailma pelastettu.
itse antaa joululahjavinkkejä pitkin vuoden ja sitten antavat takaisin vuohen ja pitävät itseään niin upeina ihmisinä.
Jos haluatte antaa vuohia, antakaa niitä itse älkääkä antako niitä joululahjaksi.