Nuoret neidit eivät siivoa huonettaan, keräsin kamat roskapusseihin
ja vein kellariin. Saapa nähdä mitä tapahtuu. Olen tällä uhannut, ja nyt sen toteutin.
Kommentit (132)
hanki työpaikka ja harrastuksia ja kiillota vaikka hellaa.
Minulla onkin vaativa työ jonka takia inhoan sitä että joudun kotona tekemään toisen työpäivän siivoojana tai siivoustyön koordinaattorina.
Sinulla on vaativa työ etkä enää jaksa perhettäsi. Valitettavasti näyttä pahalta siltä, että emme voi saada kaikkea ja ihan oikeasti jonkun tarvitsisi jakssa toimia perheessä koordinaattina, että arki sujuu.
Mitäs, jos mies ottaisi tästä vastuun. Alkaisi päättämään milloin teillä syödään ja siivotaan jne. Helpottaisiko se sinun taakkaasi?
Lisäksi meillä on aikuiset vanhemmat, jotka eivät pikkutyttöjen tavoin kiukuttele ja polje jalkaa ja keksi kaikenlaisia KOSTOJA omille lapsilleen. Sinulle on tärkeintä valta, ei siisteys. Nyt sait kivalla tavalla käytettyä sitä valtaa ja samalla näytettyä, että olet oikeasti huono kasvattaja ja aikuinen esimerkki. Tiedän lapsia, jotka ovat laittaneet äidin luomiväriin kutinapulveria silkasta ilosta...
Mutta nauti rauhassa, kun olet niin täydellinen! Meillä lasten kuuluu pitää huoneensa siistinä. Jos niin ei tee, siitä on seurauksia. Ap on ottanut käyttöön ihan hyvän seurauksen siivoamattomuudelle.
koska ne ovat lasten huoneita, eivät minun. Enkä minä ole täydellinen, en vain kiusaa ja kiduta lapsiani vallanhalussani. Lapseni tietävät, että en lue päiväkirjojaan, en tongi kaappejaan jne. enkä siivoa huoneitaan. He pitävät huoneensa juuri niin siiteinä kuin se heille itselleen sopii eli yhden huone on siistimpi kuin anonyymi hotellihuone, toiselle on niin siistiä, että vieraita voi koska tahansa tulla käymään ja kolmas on muuten järjestyksen ihminen, mutta pöydällä on aina keskeneräinen palapeli ja pyykkiin lähtevät vaatteet pesivät aikansa lattialla. En vaadi lapsiltani tiettyä siisteystasoa, he määrittävät sen ihan itse. Jos sinä haluat, että lapsesi nuolee jalkalistat, on se ihan oma valintasi. Meillä tämä on lastenkin koti eikä vankila.
Nyt minä vihdoin ymmärrän mistä nämä V**ua haistattelevat teinitytöt ovat kotoisin... sellaisista kodeista, joissa ei laiteta minkäänlaisia rajoja lapsille eikä kasvatuksesta muutenkaan ole minkäänlaista hajua. Ja nämä teinityttöjen vanhemmat ovat varmasti niitä uusavuttomien ensimmäistä sukupolvea, jotka kysyvät ihan tosissaan että "pitääkö se suihkukin pestä?" (hesarissa tästä juttua taannoin)... Meille ei tuollaista miniää tule. Yhdessä Johanna Tukiaisessa on jo maailmalle tarpeeksi.
Olet niitä äitejä, jotka ovat aina käskeneet, vaatineet, nalkuttaneet ja sitten ihmetelelet, kun ei ne opi eikä ne tee.
Meillä on alusta alkaen ollut toisin. Äiti ei ole tehnyt ilman lapsia kotitöitä vaan ensimmäisistä viikoista alkaen ovat olleet mukana ruuanlaitossa, siivoamisessa ja pyykinpesussa. Ensin katselijoina, sitten itse tekijöinä.
Siksi meillä ei tarvitse erikseen käskyttää lapsia: he tietävät ihan itse, miten toimia. Oma huone on oma huone, sen siisteystasoa en määritä minä vaan lapsi itse. Siksi yksi saa kiillottaa parketin vaikka joka päivä, jos se on hänen vaatimustasonsa mukaista ja toinen saa jättää vaatteensa lattialle, kunhan ne aamulla päätyvät pyykkikoriin.
Lapseni on monin eri mittapuin kasvatettu paremmin kuin keskivertolapset, mutta koska en ole hokenut eitä ja älää enkä ole huutamalla yrittänyt saada asioita eteenpäin, niin sinä tulkitset, että lapseni hokevat alatyylisiä sanoja eivätkä osaa mitään.
Hauska ketju sinänsä, koska tämä kertoo enemmän äideistä kuin teineistä. Jos on vienyt lapset päiväkotiin, siivonnut mieluummin yksin kuin lasten kanssa ja tehnyt kotiin omat vaatimuksensa, niin on jotenkin ylivaltaisen hyvä kasvattaja?
Lisäksi meillä on aikuiset vanhemmat, jotka eivät pikkutyttöjen tavoin kiukuttele ja polje jalkaa ja keksi kaikenlaisia KOSTOJA omille lapsilleen. Sinulle on tärkeintä valta, ei siisteys. Nyt sait kivalla tavalla käytettyä sitä valtaa ja samalla näytettyä, että olet oikeasti huono kasvattaja ja aikuinen esimerkki. Tiedän lapsia, jotka ovat laittaneet äidin luomiväriin kutinapulveria silkasta ilosta...
Mutta nauti rauhassa, kun olet niin täydellinen! Meillä lasten kuuluu pitää huoneensa siistinä. Jos niin ei tee, siitä on seurauksia. Ap on ottanut käyttöön ihan hyvän seurauksen siivoamattomuudelle.
koska ne ovat lasten huoneita, eivät minun. Enkä minä ole täydellinen, en vain kiusaa ja kiduta lapsiani vallanhalussani. Lapseni tietävät, että en lue päiväkirjojaan, en tongi kaappejaan jne. enkä siivoa huoneitaan. He pitävät huoneensa juuri niin siiteinä kuin se heille itselleen sopii eli yhden huone on siistimpi kuin anonyymi hotellihuone, toiselle on niin siistiä, että vieraita voi koska tahansa tulla käymään ja kolmas on muuten järjestyksen ihminen, mutta pöydällä on aina keskeneräinen palapeli ja pyykkiin lähtevät vaatteet pesivät aikansa lattialla. En vaadi lapsiltani tiettyä siisteystasoa, he määrittävät sen ihan itse. Jos sinä haluat, että lapsesi nuolee jalkalistat, on se ihan oma valintasi. Meillä tämä on lastenkin koti eikä vankila.
Anteeksi, mutta tuo on ihan sairas suhtautuminen asiaan. Onko kaikki kasvattaminen mielestäsi vallankäyttöä?! En lapsena mitenkään nauttinut huoneeni siivoamisesta, mutta olen silti kiitollinen, että äitini yritti opettaa minulle perussiisteyttä ja järjestyksenpitoa. Kaikille se ei katsos tule luonnostaan, ja ilman sitä ei ole kovin mukava elää.
ap ei edes kerro kasvattamisesta.
Lapsi kertoi opettajalle, että äiti vei kirjat roskiin. Ope kysyi, että oikeastiko ja sen jälkeen se olikin sitten lastensuojelun asia eli "vanhempi pyrkii estämään koulunkäynnin". Viattomasta lapsellisesta teosta tuli vähän isompi juttu, jossa äiti "hävisi" eli lapsi ilmoitti haluavansa muuttaa pois. Äidinn teot tukivat toivetta.
Mukula voi joko siivota huoneensa tai mennä toisiin äärimmäisyyksiin, siinähän taistelee. Eivät meillä ainakaan kehtaisi ikipäivinä kertoa opettajalle tuollaista asiaa, menisivät ihan nöyränä hakemaan kamansa. Tosin meillä tästä ongelmasta on päästy eroon kun ovat ihan itse keränneet kamansa jätesäkkeihin ja laatikoihin ja muuttaneet opiskeluasuntoihin aikuistuttuaan.
Lässyn lässyn, teille jotka katsotte nokan vartaan pitkin "täydellisiä" vanhempia, joiden arki sujuu ilman, että joka asiasta tehdään draamaa. Siisteys on yksi arkisimmista asioista, joihin lapset kasvaa luonnostaan ihan vanhempien olessa esimerkkinä. Meillä on aina siivottu yhdessä musiikin tahdissa ja pitämällä samalla leikkisästi hauskaa :)! Ja ihan oikeasti, minäkin voin kuvitella miten ap vetää itkupotkraivarit joka siivouspäivä martyyri draamakuningatar asenteella.
taas sellainen itsensäkorottamisen ketju, jossa voidaan kaiken sanotun ulkopuolelta kehittää mitä mielikuvituksellisimpia skenaarioita. Minä en näe ap:n kohdalla mitään marttyyriytta tai raivoamista, vaan ihan tyyntä tavaroiden pakkaamista jätesäkkeihin, minkä jälkeen lapset luultavasti motivoituvat itse pitämään tavaransa paikoillaan. Ei huutoa, ei jankkaamista eikä mitään muutakaan draamaa. Kai teillä on sellainen "sound of music" -videokin kuvattuna teidän iloisesta siivoushetkestänne! :)
päinvastoin, he oppivat, että kun jättää vaatteet lattialle roskien sekaan, vie äiti koko hoidon roskiin eli siivoaa lasten puolesta. Sitten on pakko ostaa uusia vaatteita, koska alasti ei voi mennä kouluun.
Sen verran lapset oppivat, että lompakko ja kännykkä otetaan aina mukaan. Siivouksesta, tavaroiden järjestyksestä tai kasvatuksesta he eivät opi mitään, äitiyden pimeästä puolesta paljonkin.
En siivoa tai tyhjennä niitä. Ei minua häiritse se, millaisissa huoneissa lapset asuvat. Ruokia ei saa viedä pois keittiöstä, joten ei lastenhuoneissa ole mitään mätänevää tai pilaantuvaa. Pölyyn taas ei astmaton kuole.
Mutta jatkuvasta pölylle altistumisesta voi kyllä kehittyä astma, jos siihen on taipumus. Kuinka usein muuten sotkevan lapsen tai nuoren sotku rajoittuu siihen omaan huoneeseen? Eiköhän ne samat sotkemistavat leviä ympäri taloa. Jos nuorta ei käsketä pitämään omaa huonettaan edes perussiistinä, miten hänen voi olettaa keräävän astiansa pois keittiössä tai osallistuvansa muuten kodin siivoukseen? Vai onko nuori kotonaan ilmainen alivuokralainen, joka on vastuussa vain omasta huoneestaan? Aika sairasta.
Meillä lapset kasvatettiin ihan pienestä pitäen tiettyihin tapoihin, ei heitä ole erikseen käsketty tekemään tiettyjä asioita. Ruokia ei kanneta pois keittiöstä, tavarat laitetaan paikalleen. Ihan perusjuttuja, joita ei erikseen käsketä, niihin opitaan vauvasta alkaen.Ap kirjoitti nuoren oman huoneen tyhjentämisestä roskasäkkeihin, ei koko kodin siivoamisesta. Jos sille linjalle tahdot mennä, niin kannattaa muistaa, että aika monella käy siivooja, jotta miehen ei tarvitsisi siivota. Hän kuittaa osuutensa rahalla, onko sekään sitten OK?
Mä haluan nähdä vauvan, joka korjaa koriin omat lelunsa! ;)
Ja vaikkapa taaperon, joka tekee käskemättä saman. Mikä ero on muuten käskemisellä ja sanomisella? Samaa asiaahan se on
Voi jeesus, mitä täydellisyyksiä täällä taas on
ap ei edes kerro kasvattamisesta.
Kasvattaminen on esimerkin näyttämistä, mutta myös opettamista siihen, että teoilla - ja tekemättömyydellä - on seurauksia.
Niin ja vaikka meillä lapset/nuoret joutuvat siivoamaan omat huoneensa niin minusta ei ole kamalaa ettei naapurin Liisan lapset siivoa.
Ei ole oikeaa tai väärää tapaa sillä jokainen perhe elää tavallaan. Ei ole siis minulta pois jos kaikki eivät vaadi lapsiaan siivoamaan ym.
päinvastoin, he oppivat, että kun jättää vaatteet lattialle roskien sekaan, vie äiti koko hoidon roskiin eli siivoaa lasten puolesta. Sitten on pakko ostaa uusia vaatteita, koska alasti ei voi mennä kouluun.
Sen verran lapset oppivat, että lompakko ja kännykkä otetaan aina mukaan. Siivouksesta, tavaroiden järjestyksestä tai kasvatuksesta he eivät opi mitään, äitiyden pimeästä puolesta paljonkin.
skenaarioita. Kyllä se vain niin on, että kukaan ei osta uusia vaatteita tai muitakaan tavaroita, ja lapsi hakee sen säkkinsä ja vaatteensa.
En siivoa tai tyhjennä niitä. Ei minua häiritse se, millaisissa huoneissa lapset asuvat. Ruokia ei saa viedä pois keittiöstä, joten ei lastenhuoneissa ole mitään mätänevää tai pilaantuvaa. Pölyyn taas ei astmaton kuole.
Lisäksi meillä on aikuiset vanhemmat, jotka eivät pikkutyttöjen tavoin kiukuttele ja polje jalkaa ja keksi kaikenlaisia KOSTOJA omille lapsilleen.
Sinulle on tärkeintä valta, ei siisteys. Nyt sait kivalla tavalla käytettyä sitä valtaa ja samalla näytettyä, että olet oikeasti huono kasvattaja ja aikuinen esimerkki. Tiedän lapsia, jotka ovat laittaneet äidin luomiväriin kutinapulveria silkasta ilosta...
Tai todennäköisemmin poikasi tai tyttäresi päätyy yhteen sananlaisen sottapetterin kanssa, kun itse ovat.
Hitsin vitsi ja hellanduudelis sentään, että ihan vanhempana valtaa käyttää... No saamari sentään, totta vitussa! Menepä nyt siitä sittn halipusittamaan NicoPetteriJessicaa ettei tule paha mieli... Heipä hei CURLING
koska ne ovat lasten huoneita, eivät minun.Ihan vasn sillä että toi on perseilyä.
Enkä minä ole täydellinen, en vain kiusaa ja kiduta lapsiani vallanhalussani. Lapseni tietävät, että en lue päiväkirjojaan, en tongi kaappejaan jne. enkä siivoa huoneitaan. He pitävät huoneensa juuri niin siiteinä kuin se heille itselleen sopii eli yhden huone on siistimpi kuin anonyymi hotellihuone, toiselle on niin siistiä, että vieraita voi koska tahansa tulla käymään ja kolmas on muuten järjestyksen ihminen, mutta pöydällä on aina keskeneräinen palapeli ja pyykkiin lähtevät vaatteet pesivät aikansa lattialla.En vaadi lapsiltani tiettyä siisteystasoa, he määrittävät sen ihan itse. Jos sinä haluat, että lapsesi nuolee jalkalistat, on se ihan oma valintasi. Meillä tämä on lastenkin koti eikä vankila.
Ymmärrän sinua, jos huoneet ovat malliesim. kaatopaikasta, mutta en muuten.
Muu perhe on minua suurpiirteisempiä siivous asioissa. Ja minun on vaan pitänyt hyväksyä että heidän tilansa on heidän tilansa, he huolehtivat siitä oman stadardinsa mukaan.
Onko tämä sinun tyttäresi?
Meidän teini oli kaverillansa viikonloppukylässä ja kun tuli kotiin niin kertoi, että tämän tytön huone oli "törkyinen".
Jopa likaisia alushousuja oli lattialla.
Ja koko viikonloppuna tämä neiti ei vaivautunut niitä alushousuja viemään pyykkikoriin.
Ja kylässä kävi muitakin nuoria...myös poikia ;)
Mutta jatkuvasta pölylle altistumisesta voi kyllä kehittyä astma, jos siihen on taipumus. Kuinka usein muuten sotkevan lapsen tai nuoren sotku rajoittuu siihen omaan huoneeseen? Eiköhän ne samat sotkemistavat leviä ympäri taloa. Jos nuorta ei käsketä pitämään omaa huonettaan edes perussiistinä, miten hänen voi olettaa keräävän astiansa pois keittiössä tai osallistuvansa muuten kodin siivoukseen? Vai onko nuori kotonaan ilmainen alivuokralainen, joka on vastuussa vain omasta huoneestaan? Aika sairasta.
Meillä lapset kasvatettiin ihan pienestä pitäen tiettyihin tapoihin, ei heitä ole erikseen käsketty tekemään tiettyjä asioita. Ruokia ei kanneta pois keittiöstä, tavarat laitetaan paikalleen. Ihan perusjuttuja, joita ei erikseen käsketä, niihin opitaan vauvasta alkaen.Ap kirjoitti nuoren oman huoneen tyhjentämisestä roskasäkkeihin, ei koko kodin siivoamisesta. Jos sille linjalle tahdot mennä, niin kannattaa muistaa, että aika monella käy siivooja, jotta miehen ei tarvitsisi siivota. Hän kuittaa osuutensa rahalla, onko sekään sitten OK?
Mä haluan nähdä vauvan, joka korjaa koriin omat lelunsa! ;)
Ja vaikkapa taaperon, joka tekee käskemättä saman. Mikä ero on muuten käskemisellä ja sanomisella? Samaa asiaahan se on
Voi jeesus, mitä täydellisyyksiä täällä taas on
Meillä 1v ja 2v käskemättä siivoavat lelunsa koreihin ennen päiväunia ja nukkumaan mennessä illalla. Siis olohuoneesta, keittiöstä ja omista huoneistaan. Ovat olleet vauvasta saakka mukana tässä hommassa ja tietävät miten homma toimii.
päinvastoin, he oppivat, että kun jättää vaatteet lattialle roskien sekaan, vie äiti koko hoidon roskiin eli siivoaa lasten puolesta. Sitten on pakko ostaa uusia vaatteita, koska alasti ei voi mennä kouluun. Sen verran lapset oppivat, että lompakko ja kännykkä otetaan aina mukaan. Siivouksesta, tavaroiden järjestyksestä tai kasvatuksesta he eivät opi mitään, äitiyden pimeästä puolesta paljonkin.
skenaarioita. Kyllä se vain niin on, että kukaan ei osta uusia vaatteita tai muitakaan tavaroita, ja lapsi hakee sen säkkinsä ja vaatteensa.
Vai oikeastiko pakotat lapsesi ilman kenkiä matkaan? Ei ihme, että mielenterveysongelmat ovat teinien keskuudessa yleisiä. Kaltaisesi äiti on iso ongelma yhteiskunnalle.
Miksi sinun on niin vaikea kasvattaa lapsesi eli miksi valitsit tuollaisen kiusaamislinjan?
Nyt minä vihdoin ymmärrän mistä nämä V**ua haistattelevat teinitytöt ovat kotoisin... sellaisista kodeista, joissa ei laiteta minkäänlaisia rajoja lapsille eikä kasvatuksesta muutenkaan ole minkäänlaista hajua. Ja nämä teinityttöjen vanhemmat ovat varmasti niitä uusavuttomien ensimmäistä sukupolvea, jotka kysyvät ihan tosissaan että "pitääkö se suihkukin pestä?" (hesarissa tästä juttua taannoin)... Meille ei tuollaista miniää tule. Yhdessä Johanna Tukiaisessa on jo maailmalle tarpeeksi.
Olet niitä äitejä, jotka ovat aina käskeneet, vaatineet, nalkuttaneet ja sitten ihmetelelet, kun ei ne opi eikä ne tee.
Meillä on alusta alkaen ollut toisin. Äiti ei ole tehnyt ilman lapsia kotitöitä vaan ensimmäisistä viikoista alkaen ovat olleet mukana ruuanlaitossa, siivoamisessa ja pyykinpesussa. Ensin katselijoina, sitten itse tekijöinä.
Siksi meillä ei tarvitse erikseen käskyttää lapsia: he tietävät ihan itse, miten toimia. Oma huone on oma huone, sen siisteystasoa en määritä minä vaan lapsi itse. Siksi yksi saa kiillottaa parketin vaikka joka päivä, jos se on hänen vaatimustasonsa mukaista ja toinen saa jättää vaatteensa lattialle, kunhan ne aamulla päätyvät pyykkikoriin.
Lapseni on monin eri mittapuin kasvatettu paremmin kuin keskivertolapset, mutta koska en ole hokenut eitä ja älää enkä ole huutamalla yrittänyt saada asioita eteenpäin, niin sinä tulkitset, että lapseni hokevat alatyylisiä sanoja eivätkä osaa mitään.
Hauska ketju sinänsä, koska tämä kertoo enemmän äideistä kuin teineistä. Jos on vienyt lapset päiväkotiin, siivonnut mieluummin yksin kuin lasten kanssa ja tehnyt kotiin omat vaatimuksensa, niin on jotenkin ylivaltaisen hyvä kasvattaja?
Mutta näitä "rajattomia rakkauslapsia" on ainakin pk-seudulla lähijunat ja ostareiden sisäänkäynnit pullollaan. Tervemenoa katsomaan sitä menoa, monen äidin kikkarat suoristuisivat kun näkisivät oman kasvatuksensa tuloksen ihan livenä. Tai siis sen puutteen.
Nämä herrantertut haistattelevat ja huutelevat myös pienten lasten kuullen ihan aiheetta, räkivät ympärilleen ja ovat niin koviksia kun polttavat samalla tupakkaa. Mikä siinä, mutta istuvat niillä samoilla portailla, oven pielissä ja tolppien juuressa, mihin spurgut käyvät tarpeillaan ja muutkin samalla tavalla käyttäytyvät räkivät keuhkojensa sisällön. Tuo on varmasti ihan ymmärrettävää, jos kotona ei ole annettu minkäänlaista siisteys- tai hygieniakasvatusta missään vaiheessa. Mun sohville ei sellaista p**skassa ja k*sessa ja räässä hinkattua takapuolta tuoda.
Meillä lapset ovat siivonneet äidin ja isän mukana ihan vauvasta saakka. Se, että sinun lapsesi eivät ole koskaan kuulleet sanoja "ei" tai "älä", ei tee heistä keskivertoa paremmin kasvatettuja. En tiedä muutenkaan mistä teit päättelysi, lapseni ovat kotona edelleen, eikä missään nimessä päiväkotikasvatteja.
T: se mamma, jonka 1v ja 2v siivoavat oma-aloitteisesti lelunsa laatikoihin/koreihin kaksi kertaa päivässä, joka päivä. Ihan vain siksi että se on heistä hauskaa.
En antasi lasteni leikkiä lastesi kanssa
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
koska ne ovat lasten huoneita, eivät minun.
Ihan vasn sillä että toi on perseilyä.
Enkä minä ole täydellinen, en vain kiusaa ja kiduta lapsiani vallanhalussani. Lapseni tietävät, että en lue päiväkirjojaan, en tongi kaappejaan jne. enkä siivoa huoneitaan. He pitävät huoneensa juuri niin siiteinä kuin se heille itselleen sopii eli yhden huone on siistimpi kuin anonyymi hotellihuone, toiselle on niin siistiä, että vieraita voi koska tahansa tulla käymään ja kolmas on muuten järjestyksen ihminen, mutta pöydällä on aina keskeneräinen palapeli ja pyykkiin lähtevät vaatteet pesivät aikansa lattialla.
En vaadi lapsiltani tiettyä siisteystasoa, he määrittävät sen ihan itse. Jos sinä haluat, että lapsesi nuolee jalkalistat, on se ihan oma valintasi. Meillä tämä on lastenkin koti eikä vankila.
saaneet lapset eivät kelpaa lapsellesi leikkikavereiksi. Jos keskeneräinen palapeli pöydällä ahdistaa, niin ongelma on kyllä sinun lapsillasi, ei minun.
En siivoa tai tyhjennä niitä. Ei minua häiritse se, millaisissa huoneissa lapset asuvat. Ruokia ei saa viedä pois keittiöstä, joten ei lastenhuoneissa ole mitään mätänevää tai pilaantuvaa. Pölyyn taas ei astmaton kuole. Lisäksi meillä on aikuiset vanhemmat, jotka eivät pikkutyttöjen tavoin kiukuttele ja polje jalkaa ja keksi kaikenlaisia KOSTOJA omille lapsilleen. Sinulle on tärkeintä valta, ei siisteys. Nyt sait kivalla tavalla käytettyä sitä valtaa ja samalla näytettyä, että olet oikeasti huono kasvattaja ja aikuinen esimerkki. Tiedän lapsia, jotka ovat laittaneet äidin luomiväriin kutinapulveria silkasta ilosta...
Tai todennäköisemmin poikasi tai tyttäresi päätyy yhteen sananlaisen sottapetterin kanssa, kun itse ovat. Hitsin vitsi ja hellanduudelis sentään, että ihan vanhempana valtaa käyttää... No saamari sentään, totta vitussa! Menepä nyt siitä sittn halipusittamaan NicoPetteriJessicaa ettei tule paha mieli... Heipä hei CURLING
Luulet, että teinit toimivat vain pakotettuina ja käskytettyinä?
Ehei, jos lapsi on pienestä pitäen ollut mukana kotitöissä ja saa ihan itse päättää huoneestaan seinien värejä, valaistusta jne. myöten, niin hän todennäköisesti fiksuna valitsee fiksusti eli elää aika siististi ihan komentamatta ja käskyttämättä. Kun on taaperosta alkaen saanut tietyn siisteysmallin, "periytyy" se omaankin huoneeseen, vaikka äiti ei hyeenana seiso ovella huutamassa.
AP ei kasvata, hän käyttää valtaansa väärin. Jos olisi toiminut oikein alusta alkaen, nähnyt vaivaa lasten ollessa pieniä, olisi lopputulos toinen eli siivouksessa olennaisin kysymys olisi, kuka vei pölynimurin eikä suinkaan se, miksi ei ole siivottu.
Jos oma lapsesi siivoaa vain käskettynä, ei vika ole minun lapsissani vaan sinussa!
Meillä lapset kasvatettiin ihan pienestä pitäen tiettyihin tapoihin, ei heitä ole erikseen käsketty tekemään tiettyjä asioita. Ruokia ei kanneta pois keittiöstä, tavarat laitetaan paikalleen. Ihan perusjuttuja, joita ei erikseen käsketä, niihin opitaan vauvasta alkaen. Ap kirjoitti nuoren oman huoneen tyhjentämisestä roskasäkkeihin, ei koko kodin siivoamisesta. Jos sille linjalle tahdot mennä, niin kannattaa muistaa, että aika monella käy siivooja, jotta miehen ei tarvitsisi siivota. Hän kuittaa osuutensa rahalla, onko sekään sitten OK?
Mä haluan nähdä vauvan, joka korjaa koriin omat lelunsa! ;) Ja vaikkapa taaperon, joka tekee käskemättä saman. Mikä ero on muuten käskemisellä ja sanomisella? Samaa asiaahan se on Voi jeesus, mitä täydellisyyksiä täällä taas on
Kirjoitin aika selkeästi, että "opitaan vauvasta alkaen", en kirjoittanut, että "vauvasta alkaen korjaa koriin omat lelunsa". Ymmärrätkö oppimisen ja konkreettisen tekemisen eron?
Meillä vanhemmat kanssa pienestä pitäen olivat opettaneet, että omat jäljet siivotaan heti. Kun tätä ei toteltu, äiti korjasi leluja suoraan roskiin! Kiitän äitiä, ne parit kerrat muistutti mieleen, että omat jäljet siivotaan aina heti :)