Nuoret neidit eivät siivoa huonettaan, keräsin kamat roskapusseihin
ja vein kellariin. Saapa nähdä mitä tapahtuu. Olen tällä uhannut, ja nyt sen toteutin.
Kommentit (132)
Me kaikki emme ole yhtä täydellisiä joten sallinet meille myös epätäydelliset kasvatuskeinot.
Siihen kasvetaan. Jos about teini-ikään asti lapset asuu ilmaisessa hotellissa, missä kaikki tulee valmiina, ei sitä yksillä itkupotkuraivareilla muuta menetä, kun kasvonsa.
Olen pyytänyt heitä siivoamaan huonettaan, ilman tulosta. Paitsi todella järeän nalkutuksen jälkeen. Olen tiedottanut tästä roskapussi-seuraamuksesta eikä sekään auttanut. Siispä toteutin sen, ihan ilman itkua tai raivoa. Meillä ei ole asuttu ilmaisessa hotellissa, eivätkä lapset ole itsestään "kasvaneet" moneenkaan asiaan vaan ihan on tarvinnut kasvattaa ja opettaa. Hienoa, jos sinun lapsesi ovat syntyjään siistejä ja tottelevaisia.
Me olemme pärjäänneet vahmepina ihan perustarpeen tyydyttämisellä. Meidän lapsemme ovat voineet turvautua itseään kokeneempiin ja vahvempiin vanhempiin. Ei meidän ole tarvinnut turvauta lapseellisuuksiin.
En siivoa tai tyhjennä niitä. Ei minua häiritse se, millaisissa huoneissa lapset asuvat. Ruokia ei saa viedä pois keittiöstä, joten ei lastenhuoneissa ole mitään mätänevää tai pilaantuvaa. Pölyyn taas ei astmaton kuole.
Lisäksi meillä on aikuiset vanhemmat, jotka eivät pikkutyttöjen tavoin kiukuttele ja polje jalkaa ja keksi kaikenlaisia KOSTOJA omille lapsilleen.
Sinulle on tärkeintä valta, ei siisteys. Nyt sait kivalla tavalla käytettyä sitä valtaa ja samalla näytettyä, että olet oikeasti huono kasvattaja ja aikuinen esimerkki. Tiedän lapsia, jotka ovat laittaneet äidin luomiväriin kutinapulveria silkasta ilosta...
Ja vei lasten tavarat roskiin. Oli meillä naurussa pidättämistä lasten tonkiessa tavaroita roskiksesta. Nyt olemme jo oppineet vetämään heidän huoneensa oven kiinni.
Lisäksi meillä on aikuiset vanhemmat, jotka eivät pikkutyttöjen tavoin kiukuttele ja polje jalkaa ja keksi kaikenlaisia KOSTOJA omille lapsilleen.
Sinulle on tärkeintä valta, ei siisteys. Nyt sait kivalla tavalla käytettyä sitä valtaa ja samalla näytettyä, että olet oikeasti huono kasvattaja ja aikuinen esimerkki. Tiedän lapsia, jotka ovat laittaneet äidin luomiväriin kutinapulveria silkasta ilosta...
Mutta nauti rauhassa, kun olet niin täydellinen!
Meillä lasten kuuluu pitää huoneensa siistinä. Jos niin ei tee, siitä on seurauksia. Ap on ottanut käyttöön ihan hyvän seurauksen siivoamattomuudelle.
Lapsi kertoi opettajalle, että äiti vei kirjat roskiin. Ope kysyi, että oikeastiko ja sen jälkeen se olikin sitten lastensuojelun asia eli "vanhempi pyrkii estämään koulunkäynnin". Viattomasta lapsellisesta teosta tuli vähän isompi juttu, jossa äiti "hävisi" eli lapsi ilmoitti haluavansa muuttaa pois. Äidinn teot tukivat toivetta.
Kuulostaa kyllä kieltämättä ihan nyky-yhteiskunnalta. Terveen järjen käyttö ei ole enää suositeltavaa. Tähän ketjuun on kyllä vastannut taas niin moni päästään aivan pipi, että pahaa tekee.
Lisäksi meillä on aikuiset vanhemmat, jotka eivät pikkutyttöjen tavoin kiukuttele ja polje jalkaa ja keksi kaikenlaisia KOSTOJA omille lapsilleen. Sinulle on tärkeintä valta, ei siisteys. Nyt sait kivalla tavalla käytettyä sitä valtaa ja samalla näytettyä, että olet oikeasti huono kasvattaja ja aikuinen esimerkki. Tiedän lapsia, jotka ovat laittaneet äidin luomiväriin kutinapulveria silkasta ilosta...
Mutta nauti rauhassa, kun olet niin täydellinen! Meillä lasten kuuluu pitää huoneensa siistinä. Jos niin ei tee, siitä on seurauksia. Ap on ottanut käyttöön ihan hyvän seurauksen siivoamattomuudelle.
koska ne ovat lasten huoneita, eivät minun.
Enkä minä ole täydellinen, en vain kiusaa ja kiduta lapsiani vallanhalussani. Lapseni tietävät, että en lue päiväkirjojaan, en tongi kaappejaan jne. enkä siivoa huoneitaan. He pitävät huoneensa juuri niin siiteinä kuin se heille itselleen sopii eli yhden huone on siistimpi kuin anonyymi hotellihuone, toiselle on niin siistiä, että vieraita voi koska tahansa tulla käymään ja kolmas on muuten järjestyksen ihminen, mutta pöydällä on aina keskeneräinen palapeli ja pyykkiin lähtevät vaatteet pesivät aikansa lattialla.
En vaadi lapsiltani tiettyä siisteystasoa, he määrittävät sen ihan itse. Jos sinä haluat, että lapsesi nuolee jalkalistat, on se ihan oma valintasi. Meillä tämä on lastenkin koti eikä vankila.
http://strikingmom.blogspot.ca/2012/10/october-2nd-2012-striking-mother…
Lakkoon vain ja katso mitä tapahtuu.
En siivoa tai tyhjennä niitä. Ei minua häiritse se, millaisissa huoneissa lapset asuvat. Ruokia ei saa viedä pois keittiöstä, joten ei lastenhuoneissa ole mitään mätänevää tai pilaantuvaa. Pölyyn taas ei astmaton kuole.
Mutta jatkuvasta pölylle altistumisesta voi kyllä kehittyä astma, jos siihen on taipumus.
Kuinka usein muuten sotkevan lapsen tai nuoren sotku rajoittuu siihen omaan huoneeseen? Eiköhän ne samat sotkemistavat leviä ympäri taloa. Jos nuorta ei käsketä pitämään omaa huonettaan edes perussiistinä, miten hänen voi olettaa keräävän astiansa pois keittiössä tai osallistuvansa muuten kodin siivoukseen?
Vai onko nuori kotonaan ilmainen alivuokralainen, joka on vastuussa vain omasta huoneestaan? Aika sairasta.
Lapsi kertoi opettajalle, että äiti vei kirjat roskiin. Ope kysyi, että oikeastiko ja sen jälkeen se olikin sitten lastensuojelun asia eli "vanhempi pyrkii estämään koulunkäynnin". Viattomasta lapsellisesta teosta tuli vähän isompi juttu, jossa äiti "hävisi" eli lapsi ilmoitti haluavansa muuttaa pois. Äidinn teot tukivat toivetta.
Kuulostaa kyllä kieltämättä ihan nyky-yhteiskunnalta. Terveen järjen käyttö ei ole enää suositeltavaa. Tähän ketjuun on kyllä vastannut taas niin moni päästään aivan pipi, että pahaa tekee.
siinä on jo tarpeeeksi perusteluja lapsen siirtämiselle terveempään yhteisöön.
Mutta jatkuvasta pölylle altistumisesta voi kyllä kehittyä astma, jos siihen on taipumus. Kuinka usein muuten sotkevan lapsen tai nuoren sotku rajoittuu siihen omaan huoneeseen? Eiköhän ne samat sotkemistavat leviä ympäri taloa. Jos nuorta ei käsketä pitämään omaa huonettaan edes perussiistinä, miten hänen voi olettaa keräävän astiansa pois keittiössä tai osallistuvansa muuten kodin siivoukseen? Vai onko nuori kotonaan ilmainen alivuokralainen, joka on vastuussa vain omasta huoneestaan? Aika sairasta.
Meillä lapset kasvatettiin ihan pienestä pitäen tiettyihin tapoihin, ei heitä ole erikseen käsketty tekemään tiettyjä asioita. Ruokia ei kanneta pois keittiöstä, tavarat laitetaan paikalleen. Ihan perusjuttuja, joita ei erikseen käsketä, niihin opitaan vauvasta alkaen.
Ap kirjoitti nuoren oman huoneen tyhjentämisestä roskasäkkeihin, ei koko kodin siivoamisesta. Jos sille linjalle tahdot mennä, niin kannattaa muistaa, että aika monella käy siivooja, jotta miehen ei tarvitsisi siivota. Hän kuittaa osuutensa rahalla, onko sekään sitten OK?
En vaadi lapsiltani tiettyä siisteystasoa, he määrittävät sen ihan itse.
määrittävätkö lapsesi kaikki muutkin sääntönsä itse? Sehän on heidän elämänsä, miksi sinä puuttuisit siihen?
Lässyn lässyn, teille jotka katsotte nokan vartaan pitkin "täydellisiä" vanhempia, joiden arki sujuu ilman, että joka asiasta tehdään draamaa.
Siisteys on yksi arkisimmista asioista, joihin lapset kasvaa luonnostaan ihan vanhempien olessa esimerkkinä. Meillä on aina siivottu yhdessä musiikin tahdissa ja pitämällä samalla leikkisästi hauskaa :)!
Ja ihan oikeasti, minäkin voin kuvitella miten ap vetää itkupotkraivarit joka siivouspäivä martyyri draamakuningatar asenteella.
Kun on sellainen "ylellisyys" kuin oma huone niin se pidetään siistinä.
Meillä on siisti ja kaunis koti ja kaikki osallistuvat kodin siivoukseen.
Lapset/nuoret siis siivoavat itse omat huoneensa eikä se ole liikaa vaadittu.
Kuukausirahaakin saa kun hoitaa koulunsa ja sen oman huoneen siivouksen...eli meillä se kk-raha ei ole mikään itsestäänselvyys.
Aikuisena ikiomassa kodissaan saavat sitten elää minun puolestani vaikka "kaatopaikalla" :)
Lisäksi meillä on aikuiset vanhemmat, jotka eivät pikkutyttöjen tavoin kiukuttele ja polje jalkaa ja keksi kaikenlaisia KOSTOJA omille lapsilleen. Sinulle on tärkeintä valta, ei siisteys. Nyt sait kivalla tavalla käytettyä sitä valtaa ja samalla näytettyä, että olet oikeasti huono kasvattaja ja aikuinen esimerkki. Tiedän lapsia, jotka ovat laittaneet äidin luomiväriin kutinapulveria silkasta ilosta...
Mutta nauti rauhassa, kun olet niin täydellinen! Meillä lasten kuuluu pitää huoneensa siistinä. Jos niin ei tee, siitä on seurauksia. Ap on ottanut käyttöön ihan hyvän seurauksen siivoamattomuudelle.
koska ne ovat lasten huoneita, eivät minun.Enkä minä ole täydellinen, en vain kiusaa ja kiduta lapsiani vallanhalussani. Lapseni tietävät, että en lue päiväkirjojaan, en tongi kaappejaan jne. enkä siivoa huoneitaan. He pitävät huoneensa juuri niin siiteinä kuin se heille itselleen sopii eli yhden huone on siistimpi kuin anonyymi hotellihuone, toiselle on niin siistiä, että vieraita voi koska tahansa tulla käymään ja kolmas on muuten järjestyksen ihminen, mutta pöydällä on aina keskeneräinen palapeli ja pyykkiin lähtevät vaatteet pesivät aikansa lattialla.
En vaadi lapsiltani tiettyä siisteystasoa, he määrittävät sen ihan itse. Jos sinä haluat, että lapsesi nuolee jalkalistat, on se ihan oma valintasi. Meillä tämä on lastenkin koti eikä vankila.
Nyt minä vihdoin ymmärrän mistä nämä V**ua haistattelevat teinitytöt ovat kotoisin... sellaisista kodeista, joissa ei laiteta minkäänlaisia rajoja lapsille eikä kasvatuksesta muutenkaan ole minkäänlaista hajua.
Ja nämä teinityttöjen vanhemmat ovat varmasti niitä uusavuttomien ensimmäistä sukupolvea, jotka kysyvät ihan tosissaan että "pitääkö se suihkukin pestä?" (hesarissa tästä juttua taannoin)...
Meille ei tuollaista miniää tule. Yhdessä Johanna Tukiaisessa on jo maailmalle tarpeeksi.
Arvaa, mikä oli aikanaan minun tyttäreni reaktio. Kiitos, äiti. Nyt on ainakin huone siivottu, eikä sinun tarvitse enää siitä rageta.
mutta siellä meni koulukirjat, lompakot ja kännykätkin suloisesti samaan pussiin. Uskoisin että ne haetaan hampaita kiristellen sieltä kellarista pois. Aion tehdä tämän tempun joka päivä kunnes tajuavat pointtini. Lisäuhkauksena julistin, että mikäli pusseja ei haeta, vien ne Fidalle josta myyvät nuorille neideille jotka arvostavat materiaa.
Tätä kohtaa en ymmärrä. Jos se on sinulle tarpeetonta roinaa lompakkoineen kaikkineen, niin miksi haluat, että se roina haetaan pois?
Lässyn lässyn, teille jotka katsotte nokan vartaan pitkin "täydellisiä" vanhempia, joiden arki sujuu ilman, että joka asiasta tehdään draamaa.
Siisteys on yksi arkisimmista asioista, joihin lapset kasvaa luonnostaan ihan vanhempien olessa esimerkkinä. Meillä on aina siivottu yhdessä musiikin tahdissa ja pitämällä samalla leikkisästi hauskaa :)!
Ja ihan oikeasti, minäkin voin kuvitella miten ap vetää itkupotkraivarit joka siivouspäivä martyyri draamakuningatar asenteella.
taas sellainen itsensäkorottamisen ketju, jossa voidaan kaiken sanotun ulkopuolelta kehittää mitä mielikuvituksellisimpia skenaarioita.
Minä en näe ap:n kohdalla mitään marttyyriytta tai raivoamista, vaan ihan tyyntä tavaroiden pakkaamista jätesäkkeihin, minkä jälkeen lapset luultavasti motivoituvat itse pitämään tavaransa paikoillaan. Ei huutoa, ei jankkaamista eikä mitään muutakaan draamaa.
Kai teillä on sellainen "sound of music" -videokin kuvattuna teidän iloisesta siivoushetkestänne! :)
kun pyydät ja käsket lapsiasi, muttet vaadi toteutusta. Niin sitten touhuat itse. Tuosta on kasvatus kaukana.
Ihan oikein. Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat. Jos nuoret eivät _toistuvista_ pyynnöistä huolimatta korviaan asialle lotkauta ja roskistempusta on selvästi etukäteen varoitettu, niin turha sitten jälkikäteen itkeä omaa saamattomuuttaan.
koska ne ovat lasten huoneita, eivät minun.Enkä minä ole täydellinen, en vain kiusaa ja kiduta lapsiani vallanhalussani. Lapseni tietävät, että en lue päiväkirjojaan, en tongi kaappejaan jne. enkä siivoa huoneitaan. He pitävät huoneensa juuri niin siiteinä kuin se heille itselleen sopii eli yhden huone on siistimpi kuin anonyymi hotellihuone, toiselle on niin siistiä, että vieraita voi koska tahansa tulla käymään ja kolmas on muuten järjestyksen ihminen, mutta pöydällä on aina keskeneräinen palapeli ja pyykkiin lähtevät vaatteet pesivät aikansa lattialla.
Anteeksi, mutta tuo on ihan sairas suhtautuminen asiaan. Onko kaikki kasvattaminen mielestäsi vallankäyttöä?!
En lapsena mitenkään nauttinut huoneeni siivoamisesta, mutta olen silti kiitollinen, että äitini yritti opettaa minulle perussiisteyttä ja järjestyksenpitoa. Kaikille se ei katsos tule luonnostaan, ja ilman sitä ei ole kovin mukava elää.