En ymmärrä kuinka toisilla on vara matkustaa
En tajua en, vaikka kuinka räknään.
Miten 5 henkisellä perheellä on vara matkustaa lentäen kaupunkilomalle ja viikoksi etelään, plus parit risteilyt jne.
Me asutaan normihintaisessa talossa 25 vuoden laina-ajalla ja olemme molemmat ihan normi töissä (opettaja ja sairaanhoitaja). Lapsemme harrastaa perusjuttuja, jalkapalloa, uintia ja jumppaa. Meillä on yksi tavallinen auto. Emme vaihtele sisustusta jatkuvasti ja pukeudumme lähinnä H&M tyyliin. Emme elä nuukaillen, mutta emme myöskään tuhlaile, normaalimeininkiä mielestäni. Silti meillä ei ole varaa edellä mainittuihin matkoihin.
En ole kateellinen kenellekään, vaan aidosti ihmettelen. Kertokaa keino minullekin kuinka saatte rahanne riittämään. Minäkin haluisin matkustaa ja näyttää lapsilleni maailmaa.
Kommentit (78)
Vaan Suomen mittakaavassa suht ison yliopistokaupungin keskustassa. Täällä asumismenot pienemmät, välimatkat lyhyet -> ei tarvita autoa.
Asutaan hyvässä kerrostaloasunnossa, ehkä ahtaammin kuin jotkut muut lapsiperheet, mutta elämisen laatu on tällä hetkellä meistä parempi hyvällä sijainnilla. Ei ole siis kovin suurta velkaa, ja surutta jätetään lyhennyksiä väliin jos halutaan tehdä/ ostaa jotain erityistä.
Ei olla toisaalta koskaan totuttu tai edes tavoiteltu mitään kulutuskeskeistä elämää. Itse inhoan shoppailua, ostan kaikessa laatua mutta harvemmin. Mies myös jonkin verran "tuhlaa", mutta sallin sen hänelle kun kerran tienaakin huomattavasti mua paremmin.
Aika löysäranteisesti sit käytetään palveluja, lastenhoitajaa, siivoojaa jne. Käydään paljon kahviloissa, ravintolassa syömässä, kulttuuritapahtumissa. Syödään hyvää ruokaa, varsinkin viikonloppuisin. Mut meille tämä on elämänlaatua johon halutaan panostaa.
Meillä ei oo tarvis omistaa itse kovin paljoa, käytetään omien vanhempien kesäpaikkaa, venettä, autoa kun tarvitaan. Tavallaan ehkä loisimista, mutta myös ekologista.
Ollaan tietyllä tavalla boheemeja, vaikkakin ihan hyväpalkkaisissa töissä. Onneksi meidän kaveripiirissä ollaan rentoja ja ei vertailla omakotitalojen, autojen ja hankintojen hintoja. On kiinnostavampiakin puheenaiheita. Eli ns. statussymbolien ylläpitämiseen ei mene rahaa.
Nyt on tietysti huonot ajat ja firmat ei maksa paljon bonuksia. Niitä kuitenkin maksetaan ihan jokaiselle duunarillekin kun firma tekee voittoa. Sitten onkin hyvä matkustaa kun tulee yhden kuukauden ylimääräinen palkka yllärinä.
Kyllä se on mahdollista säästää, vaikka olisi kuinka pienet tulot. Terveisin perhe, jossa tulot 2800e/kk yhteensä. Lapsia yksi ja vanhempia kaksi. Säästössä tuhansia ja mitään perintöjä ei ole tullut, eikä muita pikavoittoja, vaan noista tuloista säästetty. Voimme hyvin lähteä etelään tai tehdä mitä lystää, kunhan muistamme olla tekemättä sitä jatkuvasti. Emme shoppaile turhia, ei alkoholia, ei tupakkaa, kyllä ravintolaruokailuja välillä (3-4kertaa kuussa), ostamme laadukasta ja sitä mitä koemme tarvitsevamme. Ei tämä mitään rakettitiedettä ole.
Nyt on tietysti huonot ajat ja firmat ei maksa paljon bonuksia. Niitä kuitenkin maksetaan ihan jokaiselle duunarillekin kun firma tekee voittoa. Sitten onkin hyvä matkustaa kun tulee yhden kuukauden ylimääräinen palkka yllärinä.
mutta tällä hetkellä ei tule bonuksia yhtään.
Niin kuin sanontakin menee.
Olen yhden lapsen yh. Kaikki tulot (palkka+elatusmaksu+lapsilisä) on yhteensä alle 2000€/kk. Asun omistusasunnossa josta maksan lainaa+korkoja+yhtiövastiketta+vesi+sähkö 1250€/kk. Lisäksi pakollisia menoja on lapsen päivähoitomaksu, työmatka kulut (oma velaton auto), puhelin+netti (15€/kk). Loppusummasta laitetaan aina säästöön. Ruokaan ei mene paljon rahaa kun perusruoka kelpaa. Voi syödä myös laatikoita, keittoja, pataruokia jne. Vaatteita ei itselle juurikaan tarvitse uusia. Lapsi kasvaa nopeasti kun muutenkin ikäisekseen pitkä. Hänelle ostan paljon alesta varastoon. Silloin kun jotain tarvitaan voin ottaa sen tuoraan jemmalaatikosta käyttöön. Pieneksi menneet myyn kirpparilla pois. Eihän niistä paljoa saa, mutta ei niistä ole paljon maksanutkaan.
Kesällä tulee lomarahat ja veronpalautukset (muutama kymppi-satanen). Ne voi laittaa suoraan säästön ja niillä ja helposti matkustelee 1 aikuinen ja 1 lapsi (yhden aikuisen kanssa lapsi maksaa yleensä enemmän kuin kahden aikuisen kanssa matkustettaessa, joskus jopa täyden aikuisen hinnan).
Edullisia risteily tarjouksia tulee vähän väliä. Esim nyt tuli risteilylahjakorit sekä Silja linelta että Vikinglinelta. Mitä ennemmän risteilyllä käy sitä parempia tarjouksia saa. Mennään nyttenkin risteilylle. (Lahjakortti+pisteitä). Risteilylläkään ei tarvitse hirveästi rahaa tuhlata. Aikuisen buffet maksaa 35€ ja lapselta 10€. Molempina päivinä ei tarvise syödä buffetissa ja aamupalaksi voi käydä ostamassa leivän kahviosta ja otaa mukaan hedelmiä ja mehua yms. välipalaksi/ iltapalaksi lapselle.
Tukholmassa on taas alennusmyynniit joten sieltä voikin ostaa edullisesti jemmalaatikkoon vaatteita ja kenkiä odottamaan käyttöä jne.
Keväällä tai kesällä mennään varmaan jonnekin lämpimään 1-2 viikoksi. Aika usein otan äkkilähdön tai jonkun muun hyvän tarjouksen. Jos se on edullinen kohde niin sieltäkin voi ostaa jotain taas jemmaan jne.
Joululahjoihin olen marras-joulukuussa käyttänyt noin 20€. Sillä on saatu lahjat kummeille ja lapselle. Kaikille olin ostanut tarjouksesta kivoja juttuja jo etukäteen. Kummeille ostin pakettihin pienen lisän tarjouksesta marraskuussa. Lapselle ostin yhden toiveen joka maksoi 10€ tarjouskupongilla, muut joululahja toiveet on jo ostettu aikaisemmin alesta. Eli lapsi saa kyllä lahjoja joiden arvo on yhteensä noin 200-300€, mutta minä olen maksanut niistä alle 100€. Kummin lahjapaketin arvo on reilu 10€, mutta minä olen maksanut siitä noin 3€/ kummi. Kaikki kummit saa samanlaiset paketit.
Sohva on tällä hetkellä 12 vuotta vanha. Edelleen hyväkuntoinen perussohva jossa ei ole mitään vikaa. Joten ei ole tarvetta vaihtaa. Samoin kuin ei muutakaan sisustusta.
Lapsi harrastaa edullista harrastusta 100€/ puolivuotta. Yhdessä käymme vielä laskettelemassa. En ole koskaan vuokrannut välineitä lapsellekaan. Olen ostanut lasketteluvälineet lapselle käytetty ja uutena alesta. Itselleni uutena alesta. Pieneksi jääneet välineet myyn eteenpäin. Näin ollen välineistä en maksa juuri mitään alle 6v kypäräpää saa lasketella ilmaiseksi eli vain aikuisesta on mennyt lippu. Laskettelu kautta on Suomessa sen verran lyhyt aika ja varsinkin niitä hyviä ilmoja jolloin on ihana lasketella että se ei paljon loppujen lopuksi maksa, vaikka toki sinä kuukautena tuntuukin.
Ruokakulut on varmaan minulla se kaikkein suurin säästö. Sitä on ainakin täällä ainakin ihmetelty. Lapsi syö kuitenkin arkisin päiväkodissa aamupalan, lounaan ja välipalan. Kotona syödään enää päivällinen ja iltapalan. Viikonloppuna toki kaikki ruuat, mutta annokset on kuitenkin aika pieniä. Itse otan eväät mukaan töihin. Joskus harvoin käyn syömässä ruokalassa.
Eli tiivistettynä ne pienet menot. En tiedä mistä tiedän perheen menot koostuu, mutta hyvä vinkki voisi olla että laittaisi menot ja tulot paperille ylös ja seuraisi vähän aikaa mihin kaikkeen se raha katoaa. Voisiko jonkun jättää ostamatta ja ehkä niillä rahoilla matkustella.
Bonuksia ei todellakaan makseta edes kaikille toimihenkilöille normaalistikaan, saati duunareille. Itse olen tehnyt töitä jo 20 vuotta, ja vain parissa firmassa on normaalisti maksettu vuosittain bonuksia muillekin kuin johtoportaalle!
Osa reissaa velkarahalla muistetaanpa tämäkin fakta.
Säästämällä raha tulee rahan luo eli korkoa korolle. Kun taas velkaa ottamalla maksaa sitä korkoa. En usko että ne jotka matkustavat usein tekisivät sen velalle, juuri päin vastoin säästävä etukäteen että pääsevät halvemmalla ja näin ollen useim matkoille.
myös meillä on varaa tehdä reissu vähintään kerran vuodessa. Olen keskituloinen,(3000 e kk brutto) asumme vuokralla pääkaupunkiseudulla.
Lomarahat on yli tonnin vuodessa, ja jos säästää edes 100 euroa kuukaudessa, on sillä etelänmatka maksettu.
Jos säästää 200 e kuussa, tehdään vielä vkonlopun kaupunkimatka jonnekkin Eurooppaan.
Lapset myös harrastaa, niihin menee n. 100-200 euroa kuussa. Ei autoa.
Risteily 0 euroa. Omat eväät mukaan --> 0 euroa. Eikö ole varaa??
Yhteen baari iltaan takseineen saa kulumaan jo suuren summan. Samaten alkoholiin vuoden mittaan..
Aika monelle vastaajalle matkat ovat melkoisen priorisoituja juttuja. Nimenomaan vielä "matkustelu", eli halutaan usein ja kaikkea.
Osan mieliharrastus tuntuisi jopa oikeastaan olevan "matkustelun" sijaan "kärvistely", ensin kotona ja sitten jossain muualla.
Olisiko niin, että aloittajan perheessä priorisoidaan enemmän hyvää arkea ja vaikkapa asuntolainan maksua ja muuta järkevää? Se, ettei koe rahojen riittävän matkusteluun ei mitenkään välttämättä tarkoita, että rahat kuluisivat turhuuksiin! Valintoja tehdään myös halvan ja terveellisen ruoan välillä, hyväpalkkaisten ekstrayövuorojen ja lasten kanssa olemisen välillä, sitovien/kehittävien vaativien harrastusten ja enemmän hengailutyyppisten ehkä edullisempien harrastusten välillä, vedenpitävien talvikenkien ja halpiskenkien välillä... Näiden valintojen jälkeen ei välttämättä jää ristelyrahaa, mutta onko se sitten paha?
Paljon näkyi tätä "jos säästää satasen kuussa" -perustelua. Onko se SÄÄSTÄMISTÄ, jos rahat käytetään matkaan? Eikö se ole juuri tuhlaamista? Olisiko fiksumpi ilmaus "käytämme tähän kuukaudessa satasen sekä kaikki lomarahamme..."?
Ilmeisesti moni matkustelija viettää elämäänsä hyvin suunnitelmallisesti "säästäen" ja tämän tuloksena "hankkii" vuosittain risteilyjä ja etelänmatkoja??? Jonkun toisen mielestä voi taas tuntua turhan hullulta pistää vaivalla kasaan saadut säästöt vähän väliä sileäksi, rahalle alkaa keksiä omasta mielestä fiksumpaakin käyttöä?
tosin vain 1 lapsikin, matkoja vuodessa 0.3 - 0.5 eli joka toinen taio joka kolmas vuosi, ja ei koskaan etelään (koska siellä ei mitään kiinnostavaa, wt-mesta)
Meillä on mieheni kanssa yhteensä n. 100 000 e vuositulot ja rahaa riittää Lapin laskettelulomaan talvella ja 2 vkon matkaan (yleensä Euroopassa, Ranska tai Italia) kesällä. Lisäksi saatamme tehdä jompikumpi tai molemmat oman viikonloppureissun esim. ystävien kanssa johonkin kaupunkilomakohteeseen, johon saa edulliset lennot tms.
Idea on siinä, että meidän perheelle (4 hlöä) riittää 90 neliötä kerrostalossa (joskin hyvällä alueella Hgissä, mutta ostimme sen aikoinaan kohtuuhinnalla) sen sijaan, että rakennettaisiin nyt kivitaloa johonkin taajamaan -kuten monet tuttavamme tekevät. Ja meillä on tavallinen, vaikkakin uusi perheauto, sen sijaan, että olisi ostettu "näyttävämpi" ja "hienompi" auto.
Kotimaassa lomailu on kallista, mutta Lapista vuokrataan mökki tuttujen kanssa kimpassa mikä pienentää kustannuksia. Hissilippuihin käytetään töistä saadut liikuntasetelit -säästyy pitkä penni.
Kesäloma hankitaan niin, että ostetaan edulliset lennot kohteeseen. Ne pitää maksaa heti ja niihin menee meidän perheeltä n. 1000 - 1500 e. Tuo raha pitää olla säästettynä. Ei mikään mahdoton tehtävä, kun kumpikin laittaa joka kk vaikka 50 e suoraan säästötilille. (Tosin lennot kannattaa sitten ostaa Visalla, jotta on joku vakuus matkan peruuntuessa tms.) Sitten varataan loma-asunto, josta tarvitsee etukäteen maksaa vain varausmaksut n. 100 - 200 e. Loput (n. 1000 e) maksetaan matkan toteutuessa kesällä ja se maksetaan saaduilla lomarahoilla. Samoin vuokra-auto paikan päällä maksetaan vasta loman alkaessa, joten sekin saadaan kahden ihmisen lomarahoista. Se raha mitä menee elämiseen (syömiseen lähinnä) menisi kotonakin -sitä ei oikeastaan tarvitse laskea. Loma-asunnon kannattaa olla sellainen, että voi itsekin kokata, jolloin ulkona syödään ehkä joka toinen ilta. Lomalla ei mennä jokaikiseen elämyspuistoon vaan esim. yhteen-kahteen lasten toivomaan juttuun. Meressä uiminen on enimmäkseen ilmaista :D
2 viikon loma on siis kustannuksiltaan se n. 3000 e, mutta kun se tulee maksettavaksi osissa, se mahtuu hyvin budjettiin.
Meidän perheellä on varaa matkustaa, edullisilla matkoilla. Varaamme aina äkkilähdön(yleensä Välimerelle). Vain mies töissä, hän keskituloinen. Mutta rahaa jää säästöön, koska asunto ja auto(vanha) ovat velattomia. Arki on meille varmaan edullista, teemme itse ruuan. Vaatteita ostetaan, ihan kunnollisia, mutta vain tarpeeseen. Sisustustuotteista, elektroniikasta yms. emme välit.
Matkustaminen ei ole meille mikään itseisarvo, mutta jos hyviä, edullisia matkoja on tarjolla ja matkakuume iskee, niin sitten sitä lähdetään.
Onko vain materiaan (asunto, auto, tavarat) säästetty/käytetty raha mennyt "järkevään" kulutukseen? Onko vapaa-aikaan, elämyksiin, ystäviin ja perheeseen käytetty raha (lomamatka, mökkiviikonloppu, ystäville järjestetty juhla tms.) mennyt "hukkaan" kun siitä ei jäänytkään mitään käteen?! Ei mitään materiaa, vain ihania yhteisiä muistoja, levänneitä ja rentoutuneita lapsia/vanhempia, valokuvia, vahvistuneita siteitä itselle tärkeisiin ihmisiin... Mieluummin säästään rahaa elämyksiin kuin materiaan. Jaettu loma lasten kanssa on parempi, kuin jaettu pelikonsoli lasten kanssa, väitän.
Hoh-hoijaa. Enkä väitä nyt sitä, että elämyksiin tarvitaan aina matkustelua tms. Mutta keksin miljoona huonompaa säästökohdetta, kuin lomamatka josta koko perhe voi nauttia!
Kahden hengen kalliit pakettimatkat viiden tähden All Inclusive -hotelleihin hiihtolomilla maksavat enemmän kuin meidän nelihenkisen perheen vuoden aikana tekevät 2-4 ulkomaanmatkaa yhteensä.
Eli kannattaa miettiä, koska matkustaa, minne matkustaa ja ennen kaikkea MITEN matkustaa. Lennot kannattaa varata ensin, ja hyödyntää halpatarjoukset. Sitten majoitus: haluatteko välttämättä hotellihuoneen, vai olisiko koko perheelle sopivin ehkä huoneistomajoitus? Itse tykkäämme jälkimmäisistä, laadukkaan asunnon (jopa kokonaisen omakotitalon) saa viikoksi muutamalla satasella.
Nelihenkisen perheen viikon lomat ovat maksaneet keskimäärin 1500 euroa, ja majoitus on ollut aina aika hyvä. Päälle tulee sitten paikan päällä kuluva raha, ja senkin määrään voi vaikuttaa mm. vuokraamalla tosiaan huoneiston, jossa voi kokata osan aterioista itse (se on meistä jopa oikein mukavaa, kun voi shoppailla paikallisilla toreilla ja kokeilla paikallisia reseptejä vapaasti, kellonajoista piittaamatta).
Jos ajatellaan siis, että saisitte parilla tonnilla viidelle hengelle ulkomaanmatkan, eikös se pitäisi olla jo aivan mahdollinen tavoite, ap? Vajaat 200 euroa kuussa säästöön. Jos molemmat panette satasen miehesi kanssa, säästöön jää 2400 euroa, jolla maksaa jo osan paikan päällä syntyvistä menoistakin.
usein niitä vaatteita? Ruokakauppaan saa uppoamaan myös kivasti turhaan.
Meillä yhden palkalla kaikki kolme reissataan vähintään kerran vuodessa etelään, viikoksi tai neljäksi, risteilyt siihen päälle...
Et ole koskaan kuullut tuloeroista? Omaisuudesta, sijoituksista, perinnöistä? Luulet että kaikille tulee yhtä paljon rahaa?
hyvä taito kytätä tarjouksia ym. kampanjoita.
Emme koskaan matkusta normihinnalla, vaan otamme kohteen hinnan mukaan. Teemme siis hyviä matkalöytyjä, kyttäämme eri tarjouksia.
Esim. lentoliput Hulluilta Päiviltä, netistä.
Ja toisekseen meillä on säästötili erikseen lomamatkoille, jonne laitamme mies ja minä summan sivuun joka kuukausi. Esim. mies ja minä laitamme molemmat kaksi sataa euroa kuukaisessa sivuun, niin se tekee 4800 euroa vuodessa. Sillä tekee jo perhe ainakin yhden kahden viikon etelänloman, tai viikon etelänloman ja pari risteilyä.
Siljallakin pisteitä kertyy, ja saa halvemmalla sitten niitä pistematkoja.
Pitäisi tietää tarkemmin tuloistanne + menoistanne, jotta selviäisi mihin rahanne menevät.
Etelänloma maksaa 5 henkiseltä perheeltä ainakin 3000 euroa. Jos siihen säästää kerran kuukaudessa 250 euroa --> summa on vuodessa koossa. Toinen vaihtoehto on kerätä lomarahat ym. lisät ja säästää vähemmän. Pidemmän päälle kai on kyse valinnoista.
Toisaalta olette (ehkä) suht matalapalkkaisilla aloilla ja teillä on kolme lasta. Nämä seikat luultavasti rajoittavat jo melko pitkälle taloudellisesti.
Kaiken A ja O on suunnitelmallisuus. Tee taloudellenne budjetti ja seuraa sen toteutumista. Ei siis kulujen seurantaa jälkikäteen vaan tee realistinen budjetti ja seuraa sen toteutumista kuukausittain.
Meillä on 2 lasta ja nyt vasta heidän ollessaan kouluikäisiä olemme alkaneet enemmän matkustaa. Olin molempien lasten kanssa hoitovapaalla yli vuoden, joten sekin verotti tuloja pitkäksi aikaa. Silloin ei matkusteltu.
Nyt kun lapset ovat kouluiässä eikä esim. päivähoitomaksuja enää ole, se tuo mukavasti lisää rahaa. Olemme varmaan myöskin keskimääräistä parempituloisia, mutta ei mitään rikkaita kuitenkaan.