Marimekon kankaitten laatu: yllätys
kävin katselemassa kankaita kun olin ajatellut uusia verhoja. Yllätys oli suuri, sillä kaikki katsomani kankaat olivat ohutta luirua, ei siis sellaista tukevan tuntuista puuvilla mitä joskus ennen. Laatu tuntui siis selkeästi heikolta verrattuna esim. Ikean puuvillakankaisiin, jotka ovat paksua ja tukevaa, kestävän tuntuista matskua. Tyynynpäälisiin jos tuota Marimekkoa käyttää niin kyllä paistaa alustyyny rumasti läpi toisin kuin Ikean kankailla.
Mikä mahtaa olla syynä? Oletteko huomanneet saman?
Kommentit (27)
Jos on valkoiset aluslakanat ja peitto, on ne todella kauniit, ja mukavat. Hemtexillä on edelleen percale lakanoita, tosin vain muutamassa kuosissa. Marimekon pussilakanoita, vuodelta 1983 on minulla käytössä vielä yksi. Ne maksoivat silloin 210mk/ kpl, joka oli mun 3 päivän palkka! Ne olivat Boråsin, ja ovat parhaat lakanat ikinä.
Ostin hemtexiltä percale lakanat, ja ne olivat todella pettymys. Kangas oli hyvän tuntuinen, mutta lakanat menettivät muotonsa ihan täysin muutaman pesun jälkeen, toinen puoli lakanasta venähti ihan eri levyiseksi. Finlaysonin lakanat on pysynyt jotenkuten sentään kuosissaaan.
kun en jaksanut enää petata parivuodetta joka on seinänvieressä.
Tosi hyvä ostos, aamulla heitän vain leveän peiton jossa siis tuo valkoinen pussilakana sänkylle ja siinä. On niin ohut että kuivuu nopeasti, silloin sängyllä on vain Ikean halpa valkoinen täkki sekin menee hyvin päiväpeitosta.
Olen vasta nyt vanhoilla päivillä innostunut Marimekosta kun on paremmin varaa ostaa "laatua" kuten olen aina kuvitellut..
No vuosi sitten ostin ihanan mustavalkoisen kesämekon 169€ ja pesin ohjeen mukaan. Kas kummaa, pesussa musta väri sotki valkoisen niin ettei ois kehdannut julkisesti pitää. Sain uuden tilalle, mutta siinä sama juttu. En jaksanut sitten enää vaihtaa.
kaikenkaikkiaan on mennyt alas kuin lehmän häntä. Minulla oli tosi kauan peltinen kahvipurkki (ehkä 30 vuotta). No, mieheltä se lipsahti hellan kulmaan ja meni jotenkin "vinoksi". Kävin ostamassa uuden samanlaisen. Se kesti muutaman kuukauden > sitten sarana meni rikki. Kävin kaupassa valittamassa. Purkit tehdään kuulemma nykyisin Kiinassa - ennen Suomessa. Sain kaksi servettipakettia ja pahoittelut. Sen jälkeen en ole Marimekon kaupasta ostanut mitään, mutta kirppikseltä saattaa löytyä vielä wanhoja, hyvälaatuisia Marimekon tavaroita: astioita, vaatteita tms
ehkä siksi, että tiedän Marimekon tekevän samaa kuosia monena eri vahvuutena. Sieltä löytyy ohutta huivipuuvillaa ja paksua verhoa.
En voi ostaa marimekon kankaita enää pussilakanoiksi, sillä täkin kuvio kuultaa sieltä läpi. Kunnon verhopuuvillaa myy ainakin Vallila ja Borås cotton. Lakanoihin olen jo kauan käynyt ostamassa Tallinnasta aitoa pellavaliinaa.
ehkä siksi, että tiedän Marimekon tekevän samaa kuosia monena eri vahvuutena. Sieltä löytyy ohutta huivipuuvillaa ja paksua verhoa.
Kun ei kerran Marimekon myymälässä?
-ap
joka on tärkillä saatu vähän jämäkämmän oloiseksi. Se huivipuuvilla on sitten ihan erilaista, miltei läpikuultavaa.
Perinteinen näppituntuma on paras keino erottaa hyvä puuvilla huonosta. Mitä paksumpaa, sen parempaa. Sääli, sillä Marimekolla on kivat kuosit. Kankaan laadun takia se on vain käyttökelvotonta.
Lakanat ovat ainakin olleet kehnoja jo pitkään.
Sama pätee myös Finlaysonin kankaisiin. Siellä joku asiakaspalveluhenkilö vastasi, että "asiakkaat vaativat tällaisia ekologisia, jotka kuivuvatkin nopeasti".
Ketkä asiakkaat, kun en minä ole sellaisia tavannut netissä enkä reaalimaailmassa, vaan kaikki valittavat kankaitten ohuutta ja huonoa laatua.
Mutta jospa tähän keskusteluun ilmaantuisi joku, joka tunnustaa olevansa vilpittömästi ilahtunut niistä ohuemmista kankaista.
Laatu huonoa kun ottaa huomioon merkin brändin.
Kokemuksia puuvillapaidoista, joihin tulee reikiä normaalikäytössä jo vuoden jälkeen. Tuommoinen olisi ehkä sallitun rajoissa, jos olisi ostanut marketin halpatuotteen 9,995 euroa mutta laaduton tuote oli suurella rahalla ostettu aito mm. Oli muuten viimeinen mm-ostos sen puoleen.
Laatu huonoa kun ottaa huomioon merkin brändin.
Kokemuksia puuvillapaidoista, joihin tulee reikiä normaalikäytössä jo vuoden jälkeen. Tuommoinen olisi ehkä sallitun rajoissa, jos olisi ostanut marketin halpatuotteen 9,995 euroa mutta laaduton tuote oli suurella rahalla ostettu aito mm. Oli muuten viimeinen mm-ostos sen puoleen.
Laitoin viestiä asiakaspalveluun, mutta eivät sitten koskaan vaivautuneet edes vastaamaan! En osta enää mitään kyseiseltä merkiltä. 1-tason muotoilua ehdottomasti, samoin 1-tason hinnat, valitettavasti laatu ja palvelu ovat luokkaa iso P.
Minulla on yli 10v. vanha Marimekon kylpytakki ja joskus tänä vuonna huvikseni satuin hipelöimään kaupassa samaa kylpytakkia (samalla kuosilla ja värillä).
Voi mikä ohut liru se olikaan! Tuntuma oli täysin erilainen kuin siinä mikä minulla on kotona.
Finlaysonin kankaisiin. Siellä joku asiakaspalveluhenkilö vastasi, että "asiakkaat vaativat tällaisia ekologisia, jotka kuivuvatkin nopeasti".
ovat nykyään ekologisia. Minun käsitykseni ekologisesta on, että tuote on oikeasti kestävä. Ettei heti seuraavana vuonna tarvitse ostaa uutta.
Finlaysonin kankaisiin. Siellä joku asiakaspalveluhenkilö vastasi, että "asiakkaat vaativat tällaisia ekologisia, jotka kuivuvatkin nopeasti".
ovat nykyään ekologisia. Minun käsitykseni ekologisesta on, että tuote on oikeasti kestävä. Ettei heti seuraavana vuonna tarvitse ostaa uutta.
Noin minäkin sen ajattelen ja siksi ilmoitin, että minut voi sitten siinä firmassa kirjata entiseksi asiakkaaksi.
Ei se asiakaspalveluhenkilö oikein ottanut ymmärtääkseen, kun kerroin kuivattavani lakanat enimmäkseen ulkona, omistavani niitä useampia ettei kuivatuksella ole mikään kiire.
Mutta kun kuulemma ihmiset haluavat nykyään aina vain uutta ja uutta.
Minulla on yli 10v. vanha Marimekon kylpytakki ja joskus tänä vuonna huvikseni satuin hipelöimään kaupassa samaa kylpytakkia (samalla kuosilla ja värillä). Voi mikä ohut liru se olikaan! Tuntuma oli täysin erilainen kuin siinä mikä minulla on kotona.
Olisin saanut työnantajalta lahjaksi valinnaisesti Kalevalakorun tai Marimekko-aamutakin. Innostuin aamutakista ja kävin kaupassa katsomassa koon.
Ja mikä ylläri: kangas tosiaan ihan ohutta ja jotenkin huonoa ja halvan tuntuista, ei lainkaan sellaista ylellisen pehmeää kuin ennen. Joissain takeissa oli kaiken huipuksi vuori jostain ohuesta puuvillakankaasta! Sillä kai yritettiin hakea froteeseen paksuuden tuntua.
Jouduin ottamaan sen Kalevalan Vanamo-kaulakorun. Siitä hajosi lukko ensimmäisellä käyttökerralla, hopeinen koukku katkesi. Korun paketissa kyllä luki, että lukko ei kestä taivuttelua, mutta kun se ei muuten pysy kiinni.
Eli se suomalaisista laatuvalmistajista.
että heidän myymiään kankaita ei oikeasti ole olemassa, koska palsta mammat eivät niitä ole mistään löytäneet :-).
yopaidan, sellaisen raidallisen ja pitkan. Halusin nimenomaan vahintaan puolisaareen ulottuvan ja nama Marimekon raitapaidat ovat nimenomaan pitkia. Se kutistui pesussa noin 20 cm, nyt ylettyy polven ylapuolelle. Rahat meni hukkaan.
Ohut kangas laskeutuu nätimmin, olette varmaan huomanneet, että mekkojen tyyliä on uusittu. Nykyään niissä on usein vuori. Olihan se tylsää aikaa, kun kaikki mekot olivat kuin pellistä leikattuja, vaikka joihinkin malleihin se sopi.
Ihan kuin minä olisin kirjoittanut!
Oletko huomannut myös, että nykyisiä lakanoita ei voi mankeloida suorana reunat tasan niin kuin vanhoja? Yhden finlsysonin lakanan avasin ja korjasin, revin reunoisa vinoa osuutta 1-15 cm. Sain tosin tilalle suoran, kun postitin ne maahantuojalle.
Vanhoja lakanoita mankeloidessa laitetaan sekä pitkät sivut että päät tasan ja tulee sekä suoraa että sileää. Nykylakanat pitää taitella keskeltä siten, että pitkät sivut ovat suunnilleen tasan, mutta päissä voi olla monta senttiä eroa. Sillä tavalla niistä saa jokseenkin sileitä, ehkä.
Olen täysin valmis osallistumaan hyvää laatua vaativaan kampanjaan! Ostaisin oikein mielelläni hyvälaatuista pellavakangasta ulkomailta, mutta kun ei sinne mitään muuta asiaa ole.
Ekologisuus on kyllä kaukana tästä hommasta. Luulisi puuvillalakanaan tavittavan puuvillan tuottamisen ja lakanan valmistamisen kuluttavan enemmän kuin sen pesemisen ja kuivatuksen. Paitsi jos se kestää noin 40 vuotta niin kuin mummovainaan lakanat, joita mulla on vieläkin käytössä.