Mikä ala ja milloin jäit sairaslomalle ennen äitiyslomaa?
Itse olen lähihoitaja, töissä kehitysvammaisten hoitokodissa.
Tarjolla ei oikein ole kevyempiä töitä. (Paperitöitä yms)
Yksikössäni ollaan yksin töissä, vain arkisin yhden ja kolmen välissä ollaan kaksi työvuorossa, koska neljänä päivänä on suihkut ihmisille joiden kanssa ei pärjää yksin heidän koon takia.
Olen nyt rv20+3, liitovkivut ovat vaivanneet jo jonkin aikaa, häpyluu mahdottoman kipeä.
Olen ollut sairaslomalla jo 4vko, ei raskauteen liittyvistä syistä, vaan sen takia että jouduin leikkaukseen.
Tänään menen takaisin töihin, mutta hiukan jännittää/pelottaa kun en ole ihan niin nopea enää koska liikkuminen sattuu, ja kolmen jälkeen kun työkaveri on lähtenyt pitää huolehtia siitä että 6 ihmistä saa ruokaa (jota laitan itse), yksi on täysin avustettava eli pitää syöttääkin, pitää tottakai hoitaa tiskit, pöytien pyyhkiminen, iltasuihku, vaatteidenvaihdot, iltapesut, iltapala, roskien vieminen, "kämpän" siistiminen, raportin kirjoittaminen yms. Ei ehkä kuulosta paljolta, mutta tuntuu muutenkin aina että aika loppuu kesken kun työvuoro loppuu puoli yhdeksältä.
Pelkään etten tänään pysty saamaan ajoissa kaiken valmiiksi..
Ja jos kipujen takia olen niin hidas etten saa työt tehtyä ajoissa, niin onko se hyväksyttävä syy hakea jo saikkua...?
Kommentit (27)
Jos näin illalla täällä löytyisi enemmän vastaajia =)
Iltavuoro nyt onnistuneesti ohi, sain hommatu tehtyä (just ja just) ja särkee aika paljonkin häpyluuhun... Taidan liikkua tästä enää vain sänkyyn tänään.
ap
Synnytyssalityössä.
Ekassa raskaudessa jäin h.34 supistusten takia pois. Lapsi syntyi sitten käynnistettynä h.42+2...
Toisessa olin töissä h.35 asti ja kolmannen kanssa jäin h.29 pois symfyysikivun ja liikkumisen vaikeuden takia.
Ekan kanssa olin rv 34 asti, tokan kanssa jäin "lopullisesti" sairaslomalle viikolla 20 enkä sitä ennenkään ollut plussatestistä lähtien töissä yhtäkään kokonaista viikkoa.
Erittäin raskas ja kiireinen siivoustyö (juoksemista, raskaiden tavaroiden kantamista, nostelua).
Jäin äitiyslomalle silloin, kun viimeistään on jäätävä Olikos se nyt 30pv ennen laskettua aikaa..? Sinnittelin, enkä ottanut sitä pidennystä, että olisin voinut jäädä jo aiemmin.
Kerran olin raskauden puolivälissä saikulla kaksi viikkoa noidannuolen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on siitä paska maa, että odottava äiti pakotetaan äitiyslomalle n. 5 viikoa ennen laskettua aikaa. Minun paikkani olisi ollut töissä 3-4 viikkoa pidempään. Olen asiantuntija ja vaikka olin iäkäs ensisynnyttäjä, olin elämäni kunnossa. Sama molempien lasten kohdalla, mutta toisen kohdalla ei enää vituttanut, kun oli niin paljon puuhaa esikoisen kanssa ja olin jo äiti.
Esim. Ruotsissa ei ole mitään tällaisia pakkoäitiyslomia ja Taleban-ajattelua.
Ketään ei pakoteta jäämään äitiyslomalle...
Rv 28. Asiantuntijatyö (=kevyt toimistotyö). Kaksosraskaus.