Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka vanhempi ompi niin tyhmä että ostaa nuorelleen kondomeja?

Vierailija
09.12.2012 |

Kysyin mun teiniltä (14v.) että mitä hän ajattelisi moisesta ja sanoi että tuntuisi että aion painostaa häntä liian nuorena seksiin.

... VAIKKA, sanoisinkin jotain muuta siihen

Hänelle tulisi olo, että hän on nyt sen verran iso ja kypsä, että äiti ja isä kahtookin mut sen verran kypsäks jo et voin oikeen ylpeenä harrastaa seksiä. Ja NAPS, tässä käypi se virhe!!

Hyvät yläkoululaisten vanhemmat näin joulun alla, ettei haikara vaan toisi nyyttejä: muistakaa puhua lapsillenne ihmisbiologiasta ja vauvoista, ehkäisystä yleisellä tasolla niin että lapsi kiinostuu ja parhain on jos hän itse kyselee niin asian mukaisesti vastatkaa - mutta älkää painostako seksiin!!

YKSI TÄRKEÄ SEKSIIN KYPSYYDEN MITTARI ON... että nuori osaa/uskaltaa mennä ostamaan ehkäisyn itse!

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen äidin saarnaa ehkäisystä ja etenkin e-pillereistä (oli siis teoriassa puhunut jo aiemmin, nyt kun olin seurustellut pidempään) otti asian puheeksi. Sen jälkeen pian tapahtui se ensimmäinen kertakin

Vierailija
2/22 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenkki meininki vaan tännekin. Jos ehkäisyvälineitä ei ole saatavana niin se varmasti ehkäisee niitä ei-toivottuja raskauksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa kondomiehkäisyn epäonnistumisista johtuu siitä, että kondomia ei osata käyttää. Joko se menee väärinpäin päälle, ei jää ilmataskua jne.

Pojille on tärkeää päästä harjoittelemaan kondomilla omalla ajalla.

Siksi meidän 13-vuotiaalla on jo oma kondomipaketti. En usko, että hän on harrastamassa seksiä vielä vuosiin.

Valitettavasti tilaisuus seksiin ei yleensä tule kello kaulassa. Jos se ehkäisy jätetään vasta siihen tilanteeseen, niin ei sitä tule käytettyä. Käy vähän samat kuin jenkeissä, joissa ehkäisystä puhuminen on muka seksiin yllyttämistä, ja sitten ne uskovaispiirit, jotka luottaa pidättyvyyteen, itse asiassa kantaa isoimman määrän teiniraskauksia ja -abortteja.

Vierailija
4/22 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykö teinis sitten pyytämässä sulta rahaa.. Nyt panettaa, tarviin spärdäreitä, annas rahaa niin käyn ostamassa.. Vai paneeko ilman? Onko silloin äiti mielessä.. Se olis parhain ehkäisykeino.

Vierailija
5/22 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa kondomiehkäisyn epäonnistumisista johtuu siitä, että kondomia ei osata käyttää. Joko se menee väärinpäin päälle, ei jää ilmataskua jne.

Pojille on tärkeää päästä harjoittelemaan kondomilla omalla ajalla.

Siksi meidän 13-vuotiaalla on jo oma kondomipaketti. En usko, että hän on harrastamassa seksiä vielä vuosiin.

Valitettavasti tilaisuus seksiin ei yleensä tule kello kaulassa. Jos se ehkäisy jätetään vasta siihen tilanteeseen, niin ei sitä tule käytettyä. Käy vähän samat kuin jenkeissä, joissa ehkäisystä puhuminen on muka seksiin yllyttämistä, ja sitten ne uskovaispiirit, jotka luottaa pidättyvyyteen, itse asiassa kantaa isoimman määrän teiniraskauksia ja -abortteja.

Vierailija
6/22 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mun 14 v tyttöni pyytäisi ostamaan kondomeja, juteltaisiin kyllä paljon aiheesta seksi, seksin harrastaminen, seksiin liittyvät muutkin asiat esimerkiksi tunneasiat, ettei se ole vaan suoritus.

Jos 14- vuotiaani siltikin haluaisi niitä kondomeja niin ostaisin. Parempi sekin kuin abortti.

Voisihan se puhallella niistä vaikka ilmapalloja, jos tulisikin siihen lopputulokseen ettei tarvitse niitä.

Parempi kondomi liian nuorella joka ei aiokaan harrastaa seksiä, kuin kondomi sellaisella joka on jo harrastamassa seksiä ja huomaa että

hitto se kondomi puuttuu nyt.

Vierailija
7/22 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei ole kovin vaikea laittaa siihen päälle ja lapsi tajuaa varmasti vaikka teoriassa neuvoisi.

Vierailija
8/22 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oMpi monia niin tyhmiä vanhempia, että ostaa. Kun useinpa ei itse kehdatakaan, mutta silti saattaa tulla se hetki että sitä seksiä halutaan harrastaa juuri nyt.

Ei moni nuori osta niitä siteitäkään itse, vaikka olisi jo niin kypsä, että on menkat alkaneet.

On ihan hyvä, että se kondomi on silloin saatavilla, niin tytöllä kuin pojallakin. Kondomin ainoa tarkoitushan ei ole ehkäistä raskaudelta vaan myös suojata taudeilta.

Todella typerä ajatella, että vanhempi joka tiedostaa sen, että lapsi on jo "siinä iässä", muka painostaa seksiin kertomalla kondomeista. lapsellista suorastaan.

Vierailija
9/22 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyysin tytärtäni lisää kuvailemaan, hän vastasi näin:

Tosta kanssa näkis sen et sä oikeesti JO niinku oletat mun kanssa harrastavan seksiä ja se et jos en oo omassa mielessäni tekemäs sitä vielä vähään aikaan, nii sun tuppautuminen saa sen tuntumaan kiusalliselta, ällöttävältä, vastenmieliseltä ja oksettavalta. Käskisin vaan sun painua helvettiin ja olla puuttumatta mun seksi asioihin liikaa, kun se riittää et sä oot käytännös neuvonu ja opastanu mut hyvin, mut jos sä tuppaat mulle ostelee kondomi paketteja ja pidät mua nii pentuna etten osais tarpeen tullen ostaa niitä ite. Nii toi tuntuu jo kans nii pahalta tunkeilulta et hyvä ettet ois tunkemassa päätä meidän reisien välistä ja kattomas kun me jyskytetään!!! HYI!

^^ näin vastaa. TEINI.

Millasia tunteita ja ajatuksia teissä herättää tuo avautuminen?

Vierailija
10/22 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyysin tytärtäni lisää kuvailemaan, hän vastasi näin:

Tosta kanssa näkis sen et sä oikeesti JO niinku oletat mun kanssa harrastavan seksiä ja se et jos en oo omassa mielessäni tekemäs sitä vielä vähään aikaan, nii sun tuppautuminen saa sen tuntumaan kiusalliselta, ällöttävältä, vastenmieliseltä ja oksettavalta. Käskisin vaan sun painua helvettiin ja olla puuttumatta mun seksi asioihin liikaa, kun se riittää et sä oot käytännös neuvonu ja opastanu mut hyvin, mut jos sä tuppaat mulle ostelee kondomi paketteja ja pidät mua nii pentuna etten osais tarpeen tullen ostaa niitä ite. Nii toi tuntuu jo kans nii pahalta tunkeilulta et hyvä ettet ois tunkemassa päätä meidän reisien välistä ja kattomas kun me jyskytetään!!! HYI!

^^ näin vastaa. TEINI.

Millasia tunteita ja ajatuksia teissä herättää tuo avautuminen?

Kumma juttu ettei voi äidin kanssa puhua avoimesti seksistä ilman ahdistumista. Onneksi mulla oli toisenlaiset välit. Tuo todellakin kertoo, ettei sun teinisi tasan kehtaisi ostaa niitä kumeja itse tarpeen niin vaatiessa, tuskin ostaa siteitäänkään kun on niiiiin noloa.

Vierailija
11/22 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta päin vastoin.

Tuntuu kypsältä ja tietää mitä tekee. Eikä halua siksi enää tuppautumisia ja neuvoja. Me ollaan neuvottu ja varmaan lukenut tietoa muualtakin.

Ja minulla on siis tytär eikä poika. Eli tytön vastaus oli tuo. Poika varmaan hankkii muutenkin ennemmin ne kondomit kuin tyttö tai jos ei hanki, niin käskisin tytön haukkua sellasen pojan säälittäväksi ressukaksi ja ettei semmosen kanssa mihkään hommiin rupea.

Ja itse käy kyllä siteensä kuule ostamassa. Joko menevät aina kaveriporukalla tyttöjen kanssa tai sitten käy yksinään. :)

olipa helvetin asiaton kommentti muuten. rupesiko suututtamaan?

Vierailija
12/22 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään halua hänen.

Ja vaikka hän onkin lapsi, en näe tarpeelliseksi sitä että tarvitsee mulle ilmoittaa panemisistaan, IKINÄ. Ei sitten vaikka tekisi sen 16v ja 32.

Avoin keskustelu yhteys meillä kuitenkin on ja tietää ja uskon että voipi vapaasti kysyä jos joku mieltä askarruttaa.

Tuo ikä on juuri se herkkä ikä ja millon haetaan irtaantumista pikku hiljaa vanhemmista. Ei sillon täräytetä " Äiti minä olen pannut eilen. "

Vierailija
13/22 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma 13-vuotias poikani on ihan kiitollinen kortongeista ja on myös kysynyt seksiin liittyviä asioita.

Voihan sitä äitinä työntää päänsä pensaaseen "mun lapsi ei ikinä.." ja sitten jos käy hyvä tuuri, se lapsi ei ehkä ikinä.

Se, että seksistä tai ehkäisystä puhutaan, lapsille hankitaan e-pillerit tai kondomit, ei millään tavalla rajoita lapsen elämää. Kun siihen puhumiseen varmaan olennaisesti kuuluu se, että lapsi tajuaa, että kyseessä on ITSEMÄÄRÄÄMISOIKEUTEEN kuuluva asia.

Mua oikeasti säälittää nää nykyajan teinit, jotka eivät tiedä mitään seksistä, raskaaksi tulemisesta, kuukautisista tai muistakaan asioista, jotka saattaa tulla lyömään heitä kasvoille aika kovaa jossain vaiheessa. Siihen on syypäitä just ap:n kaltaiset hösselimummot, joilta puuttuu elämän realiteetit kokonaan. Pahimmassa tapauksessa niiden tautiset lapset pilaa muidenkin lasten elämän.

Vierailija
14/22 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin jenkeissä lähtee teiniraskaudet hurjaan nousuun aina kun seksivalistus lopetetaan koulussa.

Seksivalistuksen lopettamista perustelevat sillä, että seksivalistus innostaa nuoria sukupuolikontaktiin.

Eiväthän he muuten hoksaisi että on semmoinenkin asi kuin seksi ;)

t. nelikymppinen nutturatäti

Vierailija
15/22 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka vanhempi on niin tyhmä että luulee että kaikki on samanlaisia?

Kaikki ei ajattele kuten sinun nuoresi, tai sinä. Ihmisillä on erilaisia mielipiteitäkin, tiesitkö?

Vierailija
16/22 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kun minä ostan ne, sille jää enempi rahaa muihin juttuihin :D Se kyllä kertoo minkälaisia siteitä haluaa. Jos ollaan yhdessä kaupassa, ostetaan ne yhdessä mutta omia kuukausirahojaan se ei laita siteisiin. Se on 14 v ja saa 80 euroa kuukaudessa, mitkä saa käyttää niinkuin haluaa.

Yleensä se ostelee meikkejä, jotain vaatteitakin joskus.

Perusvaatteet me ostetaan. Eli jos on ihan selvästi ostettava talvitakki, kengät, farkut, ne ostetaan mitä puuttuu. Leffaliputkin maksetaan. Niihin ei tarvitse kuluttaa omia rahojaan.

Meikkeihin tuhlaa tosi paljon ja vaatteisiin.

Vierailija
17/22 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olen avoin keskustelulle ja tehnyt sen selväksi. Ja meidän teini kokee et hoitaa seksi juttunsa itse kun osaa kyllä ja ei halua niitä mun kanssa jakaa. Niin en näe siinä mitään surullista.

Minusta on ihan normaalia että hän ei tule puhumaan ikinä seksin harrastamisjutuistaan minulle?

Jossain toisessakin ketjussa puhuttiin että tämä on ihan normaalia että oma lapsi ei kerskaile vanhemmalleen sillä että on päässyt panemaan. Täällä asia kääntyy taas minua vastaan. Hassua.

Ja surullista olisi se jos tuhlaa vaan meikkeihin ja vaatteisiin eikä viitsi sijottaa edes omiin hygieniatuotteisiinsa ensimmäiseksi rahaa.

Vitja miten tyypillinen teini-paska.

Vierailija
18/22 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No valitettavasti se "kypsyyden mittari" (uskaltaa itse ostaa/hankkia ehkäisyn) ei täyty monenkaan nuoren kohdalla toteudu, mutta seksi toteutuu. Tietysti olennaisinta on JUTELLA nuoren kanssa seksistä, mutta en näe kortsujen hankkimisessa mitään ongelmaa vaan enemmänkin suuren hyödyn.

Eihän niitä tarvitse nuorelle tyrkyttää, mutta jättää vaikka vessan kaappiin silleen esille, että sieltä uskaltaa ottaa jos tarvitsee.

Mä en olisi nuorena kokenut tuota painostukseksi, vaikka neitsyyteni menetinkin vasta parikymppisenä.

Vierailija
19/22 |
09.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olen avoin keskustelulle ja tehnyt sen selväksi. Ja meidän teini kokee et hoitaa seksi juttunsa itse kun osaa kyllä ja ei halua niitä mun kanssa jakaa. Niin en näe siinä mitään surullista.

Minusta on ihan normaalia että hän ei tule puhumaan ikinä seksin harrastamisjutuistaan minulle?

Jossain toisessakin ketjussa puhuttiin että tämä on ihan normaalia että oma lapsi ei kerskaile vanhemmalleen sillä että on päässyt panemaan. Täällä asia kääntyy taas minua vastaan. Hassua.

Ja surullista olisi se jos tuhlaa vaan meikkeihin ja vaatteisiin eikä viitsi sijottaa edes omiin hygieniatuotteisiinsa ensimmäiseksi rahaa.

Vitja miten tyypillinen teini-paska.

Jestas, ompa epäkypsä provo? :D

Minä olisin teininä toivonut äidiltä tukea, mutta ei, äiti kielsi kortongit, e-pillerit, gynekologin +++. Kieltämällä luuli hävittävänsä ongelman? Minä panin sitten paljaalla ekat vuodet. Sairastin myös klamydian.

Ei niitä tarvitse teinille väkisin tunkea, ja joka kuukausi ostaa mitään jättipakettia, mutta voi kertoa niitä olevan vaikka lääkekaapin ylähyllyllä, ja sieltä voi hakea. Tietysti tässä voi olla dilemmana se, että "OMG mutsi laskee niitä, että montako menee", mutta kai jokaiseen "ongelmaan" keksii ratkaisun.

Vierailija
20/22 |
10.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 vuotta sitten ostin vessankaappiin muovipurkin , jonka täytyin kortsuilla. Kerroin, että sieltä saa ottaa jos tarvitsee, mutta en tarkoita että suosittelisin aloittaa yhdyntöjä ennenkuin on vakituinen kumppani ja ennen kuin itse haluaa.

Samoin ostan samaan kaappiin siteet ja tampoonit, koska tyttärellä ei ole rahaa itse niitä ostaa.

Ja sieltä kortsupurkista ei ole montakaan vielä hävinnyt , mutta nyt kummallakin on seurustelukumppani joten ehkä noille tulee käyttöä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yksi