Mikä on raflaavin tiedossasi oleva asia suvustasi (alkaen isovanhempasi tai isoisovanhempasi)?
Kommentit (33)
mummoni on huhupuheiden mukaan puoliksi romani, eli minä sitten olisin kahdeksasosa romani.
Kirkonkirjojen mukaan näin ei ole, mutta kyllä mummoni varsinkin nuorena olisi täydestä romanista mennyt, jos olisi heimopukuun pukeutunut...
Tähän ei voi saada selvyyttä millään. Eipä silti, ei minua haittaisi mitenkään, oli niin tai näin. Ja mummo oli ihana mummo :)
Suvullemme talon sijoilleen vuonna 1538
Sittemmin se on pari kertaa autioitunut, purettu, rakennettu uudestaan, taas kertaalleen autioitunut ja moneen kertaan kunnostettu.
Uusin versio on rakennettu 1700-luvun lopulla ja nykyään toimii kesämökkinä.
Suku itsessään on aika väritön.
jälkeläisiä suoraan alenevassa polvessa.
jälkeläisiä suoraan alenevassa polvessa.
Romanoveja vai Bernadotteja? Vai mennäänkö kauemmas?
Ovat olleet vankilassa nurkkatanssien järjestämisestä.
ja olen käynyt hänen kotilinnassaan lomamatkalla. Yksi sukulainen pakeni poliisia auton takakontissa rajan yli, kun ei halunnut vankilaan. Pienenä ihmettelin, miksi kävimme aina ulkomailla tapaamassa tätä sukulaista, hän ei koskaan tullut Suomeen käymään :)
mummoni on huhupuheiden mukaan puoliksi romani, eli minä sitten olisin kahdeksasosa romani.
Kirkonkirjojen mukaan näin ei ole, mutta kyllä mummoni varsinkin nuorena olisi täydestä romanista mennyt, jos olisi heimopukuun pukeutunut...
Tähän ei voi saada selvyyttä millään. Eipä silti, ei minua haittaisi mitenkään, oli niin tai näin. Ja mummo oli ihana mummo :)
Vaarini laittoi 15-veenä ikätoverinsa raskaaksi (mutta meni naimisiin ja perusti perheen toisen kanssa myöhemmin). Eipä tätä salailtu kyllä mitenkään jos ei nyt (minun sukupolven kanssa ainakaan) vierailtukaan, siskopuoli oli tiedossa ja puheissa ja luulen et asia oli ok, ei paljon katkeruuksia. Tämä tapahtui 1900-luvun alussa. Muuta en tiedä, kovin juhlivaista ja surullisen liikaa juovaa porukkaa mut ainakaan ei oo salailleet/moralisoineet :)
...kesyimmästä päästä on se, että isoisäni hävisi pokerissa talonsa ja maansa.
Siitä v-tuneena ei antanut kenenkään lahjoittaa vaatteita tms viidelle lapselleen tai vaimolleen.Apua ei suostunut ottamaan vastaan vaikka olivat todella köyhiä.
mummoni on huhupuheiden mukaan puoliksi romani, eli minä sitten olisin kahdeksasosa romani. Kirkonkirjojen mukaan näin ei ole, mutta kyllä mummoni varsinkin nuorena olisi täydestä romanista mennyt, jos olisi heimopukuun pukeutunut... Tähän ei voi saada selvyyttä millään. Eipä silti, ei minua haittaisi mitenkään, oli niin tai näin. Ja mummo oli ihana mummo :)
näytänkö minä yhtään romanilta, ei, en näytä. Vihreät silmät ja tavallisen tummanruskeat hiukset. Äitinikään ei näyttänyt, mutta usein olen toivonut, että olisin perinyt hänen kauniit ruskeat silmänsä.
Ei ole myöskään romanien uskomatonta itseluottamusta :)
Isoäidin vanhemmat menettivät kotinsa, kultasepänliikkeensä ja autonsa, kun erehtyivät takaamaan isoisän ystävän. Ystävä oli siirtänyt omaisuutensa perheensä nimiin.
Ukki pyydettiin sotarintamalta pois, koska hänen työpanostaan tarvittiin sairaalassa.
Vasta tänä vuonna minulle selvisi, ettei heillä kaikilla suinkaan ollut sama äiti. Isoisoisä oli nainut serkkunsa ensimmäisen vaimonsa menehdyttyä. Paikallinen pappi ei ollut halunnut heitä vihkiä, mutta kun serkukset olivat saaneet yhdessä pari aviotontalasta oli pappi lopulta myöntynyt.
On aika vähän mitään "erikoista". Erikoisinta lienee muutamankin esi-isäni ammatti, joka oli palkkasoturi.
Veli tappoi veljensä kännitappelussa.
Löytyy hyvässäkin mielessä raflaava: lähisuvusta löytyy merenkävijä, joka on kiertänyt Kap Hornin (purjelaivalla, siihen aikaan kuulemma aika saavutus).
Veli tappoi veljensä kännitappelussa.
Löytyy hyvässäkin mielessä raflaava: lähisuvusta löytyy merenkävijä, joka on kiertänyt Kap Hornin (purjelaivalla, siihen aikaan kuulemma aika saavutus).
Ollaan suoraan alenevassa polvessa sukua entiselle kuningassuvulle (Bonde) ja samalla sukua kahdelle vihamiehelle Klaus Fleming + Jaakko Ilkka). Jos siis satoja vuosia mennään taaksepäin :)
on Mannerheim-ristin ritari.
Kuollut valitettavasti jo aikoja sitten. Mutta minusta se on hienoa!
Haluan kuulla lisää tarinoita, joten upitan iankaikkisen vanhaa ketjua. Kas noin.
Papan siskon kihlattu (joskus 1940 -aikakauden tietämissä) tapettiin. Tämä sisko löysi sitten uuden miehen, mutta se ei ollutkaan niin hyvä kuin se ensimmäinen.
Pappa joskus vanhuudenhöppänöissään (muuten terävä kuin partaveitsi loppuun asti, mutta kuitenkin höppänöitä juttuja sillä joskus) tilitti mulle, kuinka se ensimmäinen kihlattu oli niiiin hyvä mies, siihen maailman aikaan lukenut ja sivistynyt ihminen. Mutta sitten se tapettiin ja sisko otti uuden, eikä se ollut yhtä hyvä ollenkaan. Lieneekö jollain tapaa tähän liittyen papan ja sen siskon huonot välit loppuun asti.
tiedä sitten, onko raflaava mutta "parempaakaan" ei ole.
Mutta siis, isoisoäitini oli ruotsalainen aatelisperheen tytär. Hän rakastui suomalaiseen palkolliseen ja muutti tämän kanssa Suomeen. Menetti oikeutensa perintöön ja aatelisarvoon ja huhupuheiden mukaan hänen vanhempansa kielsivät tyttärensä.