Mitä taitoja pitää opettaa syksyllä kouluun menevälle?
Havahduin siihen, että kohtelen poikaa 6 v. ehkä liian lapsena. Syksyllä menee kouluun. Mitä on osattava?
Kello? Kännykkä? Kengännauhojen solmiminen? Pyyhkiminen wc:ssä? Leivän teko? Perunoiden kuoriminen? Auttakaa. Meidän on aloitettava nyt harjoittelut, koska muutosvastarintaa esiintyy jonkin verran. Kohtuu reipas on ja osaa kyllä useita asioita, mutta parantamisen varaa on paljon.
Kommentit (33)
ovat kaikkein tärkein.
vessassa on hyvä osata käydä ilman aikuista.
Perunat on kyllä yleensä kuorittu. Kenkiä saa nauhattomiakin (mutta kyllä sitä toki on hyvä harjoitella). Leivän voitelu olisi myös hyvä osata, mutta eihän siellä ole pakko leipääkään syödä.
Koulumatkaa on hyvä harjoitella kesällä, jos kulkee sen jalan.
Myös se, että pystyy pieniä erimielisyyksiä selvittämään lasten kanssa keskenään on tärkeää. Kaikki erimielisyydet eivät ole koulukiusaamista.
Kielellisiä taitoja voi kehittää mm. loruilemalla, riimittelemällä ja lukemalla paljon lapselle. Sekä kyselemällä mitä tarinassa tapahtui.
matemaattisia taitoja ihan arkipäivän tilanteissa. Kysymällä esim. montako leipää tarjottimella, montako päivää tiistaihin.
Mutta nämä taidot eivät ole yhtä tärkeitä, kuin tuo sosiaalinen osaaminen.
on yksi jota kannattaa opetella. Avaimen käyttöä ja ulko oven sulkemista, jos joutuu tulemaan yksin kotiin tai lähtemään yksin.
Kelloa ei tarvitse osata. Ei meilläkään ekaluokkalainen osaa.
Jos on, niin sitten riittää, kun opetat koulureitin ja totutat olemaan vähitellen yksin kotona.
Ei kai kukaan enää 6-vuotiaan pyllyä pyyhi??? Leipä pitää osata voidella ja ruokaa ottaa itse, perunat on kaiketi kuorittuina kouluissa nykyisin...?
Kello olis hyvä osata, jos et ole itse lähettämässä lastasi kouluun aamuisin.
Miten eskarilainen ei itse pyllyään pyyhi?!
Meillä harjoittelulistalla
ulko-oven avaaminen (sisä- ja ulkopuolelta)
Kännykän käyttö
Ja kellosta tasat ja puolet, että selviytyy itse kouluun tarvittaessa
perunoitten kuorinta
leivän osaa tehdä, kengät solmia ja pyllynsä on pyyhkinyt ihan itse jo pari vuotta.
Jos kengännauhoja ei opi solmimaan, niin hommaa tarrakengät. Niillä menee valtaosa pikkukoululaisista just siks.
Mutta ei tule katastrofia, jos ei vielä syksylläkään osaa (paitsi pyyhkiminen voisi kyllä leimata vauvaksi).
Mutta ei tule katastrofia, jos ei vielä syksylläkään osaa (paitsi pyyhkiminen voisi kyllä leimata vauvaksi).
Kyllä kännykän käyttö ja jonkinlainen kellontuntemus ovat ihan avainasioita koululaisena selviämiseen.
joka päivälle herätys ja kouluun lähtö. Ei tarvitse osata kelloa.
Yksi mitä kannatta opetella on kännykän pin-koodin laittaminen. Välillä akku voi tyhjentyä tai puhelin temppuilee niin itse on osattava muistaa ja laittaa.
pyyhkimään... Niin muuten on muutamilla kavereillakin. Toki nyt itsekin pärjää, mutta ainakin isommasta hädästä tulee parempaa jälkeä, kun mä pyyhin.
Meidän tyttö ei vieläkään ole hyvä sitomaan kengännauhoja, koska nauhakenkiä ei ole. Voitelee kyllä leivän, mutta pottuja tuskin juuri osaa kuoria. Kuorineenhan nuo kuulemma koulussa syö reksin mukaan melkein kaikki.
Meiltä koulusta tuli tällainen kommentti rehtorilta: "No, jos syödä osaisi itse, pukea ja käydä vessassa..." Sanoi, että muut taidot ei ole pakollisia. Tärkeintä on munkin mielestä, että osaa toimia ryhmässä, ottaa kaksi- tai kolmeosaisia ohjeita vastaan ja huolehtia tavaroistaan.
Kyllä kännykän käyttö ja jonkinlainen kellontuntemus ovat ihan avainasioita koululaisena selviämiseen.
Eihän sitä muuten osaa tehdä perunamuusia ja lihapullia, kun tulee koulusta kotiin ennen muita.
Kyllä kännykän käyttö ja jonkinlainen kellontuntemus ovat ihan avainasioita koululaisena selviämiseen.
Eihän sitä muuten osaa tehdä perunamuusia ja lihapullia, kun tulee koulusta kotiin ennen muita.
Kyllä pitää osata kuoria ne perunatkin. Ei koulussa ope niitä kuori, jos tulee kuoripottuja.
Ja kyllä meidän ekaluokkalainen osaa lihapullien ja muusin valmistuksen, mutta hellaa ei saa yksin käyttää. Mikrossa lämmittää ruuan, joka on vanhempien kanssa tehty.
Aika vauvamaisena pitäisin koululaista, joka ei hallitse kellon alkeita eikä osaisi puhelinta käyttää.
ja kummassakin tarjoillaan kuoriperunoita. Joten jos eivät osaisi kuoria niitä, niin kuorineen pitäisi syödä.
että joku ei viitsi opettaa kelloa, mutta kännykkä pitää olla. Olisiko kuitenkin järkevämpää opetella kelloa, kuin elää knnykkämuistutusten varassa? Ja kellolla tarkoitan aivan tavallista, en digiä.
Tuo tokaluokkalaisen pyllyn pyyhkiminenkin on aika mielenkiintoista...
Meillä edessä nyt nauhojen solmimisen opettelu, se on jotenkin vain jäänyt... Pieniähän ekaluokkalaiset ovat, mutta ei avuttomia!
Tuo tokaluokkalaisen pyllyn pyyhkiminenkin on aika mielenkiintoista...
jotka myös pyyhkivät pyllyn tokaluokkalaiselta, niin taitaa olla niin, että ne kaverit on vaan myötäilleet hymyillen, että juu juu niin meilläkin tehdään. Selän takana oikeasti naureskelevat, että kuka idiootti pyyhkii pyllyn tokaluokkalaiselta.
Kyllä tuo tietää noin suunnilleen kellon. Ja jos sitä kelloa ei katso, niin ohi menevät kouluun lähdöt. Kännykkä sentään antaa muistutusäänen.
Meillä lapsi ei halua pitää kelloa ranteessa. Lapsen puhelin on sen verran vanha että siinä on vain digikello ja kotonakaan ei ole ainoatakaan "oikeaa" kelloa, joka toimisi. :D Itse katson kellon telkkarista, tietokoneesta tai kännykästä. Herätyskellona toimii itsellä kännykkä ja kalenteri on tietokoneella ja sykronoituna puhelimessa muistutuksineen. Digi aikaa tämäkin. :D
Sitä paitsi kyllä sitä kerkeää kelloa tuijottelemaan ja sen perässä juoksemaan aivan tarpeksi myöhemminkin. Minuuttiaikataulut ovat turhaa stressiä lapselle.
Oli juuri 6v neuvola sieltä sai listan harjoiteltavista. Meillä onneksi suurin osa jo onnistuu ja monia asioita harjoitellaan eskarissakin.
Perunoiden ja mandariinin, banaanin kuoriminen. Leibän voitelu, siisti ruokailu. Wc käynti, vessan oven lukkoon laittaminen/avaaminen. Ripeä ulkovaatteiden pukeminen( myös kinttaat, kengät, pyöräilyktpärä).
Keskittyminen yhteenasiaan n. 20 minuuttia. Aikuisen ohjeen kuuntelu ja totteleminen. Omanvuoron odottaminen. Jne.
ja aika vähän noita taitoja on hallussa tällä hetkellä.
Kellosta osaa katsoa tasatunnit mutta erehtyy vielä.
Omaa kännykkää ei ole, joten ei osaa sitä käyttää mutta saa joululahjaksi. Hyvä vinkki tuo pin-koodin harjoittelu. Osaa soittaa minun kännykälläni, jos nimi/numero on annettu kirjoitettuna eteen (ei osaa lukea).
Meillä ei osaa kuoria perunaa, kerran harjoiteltu. Ei osaa sitoa kengännauhoja, kaksi kertaa olen nyt näyttänyt, miten se tehdään. Kummankin kokee niin vaikeaksi, ettei ole ekan kerran jälkeen halukas edes yrittämään. Ainoat nauhakengät ovat sisäpelikengät eikä aina riitä aika asiaa harjoitella. Täytyypä tsempata.
Pyllyn osaa pyyhkiä, on osannut muutaman vuoden mutta ihan viime aikoihin asti on pyytänyt yleensä auttamaan, kun ei saa itse ihan puhtaaksi. Nyt sekin on hallussa.
Sosiaalisia taitoja riittää, osaa laskea yhteenlaskuja 1-20-numeroilla ja ihan helppoja vähennyslaskuja vähän vaihtelevammalla menestyksellä. Ymmärtää paremmin sanalliset kuin pelkät laskut. Ei osaa lukea eikä kaikkia kirjaimia. On huono kirjaimissa eli unohtaa oppimansa helposti eikä tunnista, vaikka juuri on opeteltu. Toisaalta on saanut kehuja hyvästä muististaan eli jotain huolestuttavaa tuossa on.
Osaa pukea itse, syödä itse, käydä vessassa itse, pärjää sosiaalisissa tilanteissa eli on ns. kaikkien kaveri. Surullisena puolena se, ettei ole kenenkään paras kaveri eli jää yksin, jos pitää muodostaa pareja tms. mutta valitaan kyllä kaveriksi leikkeihin, joissa on monta. Kärsii vähän tästä mutta ei huomattavasti (joskus maininnut vähän surullisena asiasta).
Meillä lapsi aloittaa koulun koulukyydillä, joten kellon tunteminen tulee melko ykkösenä. Toisaalta me vanhemmat pystymme varmaan useimpina päivinä viemään/saattaamaan taksiin.
Pelottaa jo nyt, mitä kaikkea pitäisi noin pienen osata. :(
JOS lapsi oppii eikä vaatimus ole vanhempien mielestä kohtuuton, ei olisi pahitteeksi osata ainakin numeroita ja kirjaimia.
Ainakin meidän lasten mennessä ekalle isoin osa osasi jo lukea. Eihän se tietenkään mikään vaatimus ole, mutta jos taitoja suhteutetaan suhteessa muihin, niin ne jotka eivät osaa vielä yhtään lukea tai tunnista aakkosia ja numeroita, jäävät helposti alakynteen muiden etumatkan takia.
että osa syö perunat kuorineen, joten ei se kuorimisen opettelu ole niin välttämätöntä ole.:D
nuo kaikki.
Kysy eskarista muut.