Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muistaako teidän vanhemmat asioita teidän lapsuudesta? (Onko normaalia?)

Vierailija
08.12.2012 |

Äitini on +50v, eli ei mikään vanhus vielä. Puhuimme vasta yhdestä onnettomuudesta, johon jouduin lapsena ja äitini ei edes muistanut, mitä silloin oli tapahtunut (ei ollut itse paikalla). Onko normaalia, ettei hän muistanut, mitä tapahtui?

Hän ei muista muitakaan asioita, esim. sitä, minkä ikäisenä sisareni oppi kävelemään yms.

Pitäisikö huolestua?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
08.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja esim. pikkusiskoni vauva-ajasta osaan kertoa hänelle paljon enemmän kuin isä, koska minä olin hänen kanssaan kotona kun äiti oli äitiyslomalla ja isä paljon töissä. Lapselle jää mieleen jotain arkielämän yksityiskohtia mutta monet aikuisten mielestä isot jutut voi olla unohtuneet kokonaa.

Vierailija
2/9 |
08.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei välttämättä muista niitä asioita, joita olettaisit äidin muistavan. Itse en muista mitän vuosilukuja tai ikiä, koska ne eivät kiinnosta minua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
08.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä muista tarkalleen milloin oppi mitäkin. Kaiken joudun katsomaan neuvolan vihosta.

Ei se mitään merkkaa. Ihmiset on vain erilaisia.

Vierailija
4/9 |
08.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä muista paljon mitään hänen varhaislapsuudestaan. Elämäni oli silloin kaikinpuolin päälaellaan. Onneksi kuitenkin on olemassa valokuvia, neuvolakortteja yms, joista voi yksityiskohtia tarkistaa.

Vierailija
5/9 |
08.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on myös unohtanut juttuja, joista olisin luullut, ettei unohda. Mut toisaalta huomaan, että olen itsekin jo aloittanut unohtamisen, nimim. 40v.

Vierailija
6/9 |
08.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä muista, koska lapseni ovat oppineet kävelemään, mikä oli ensimmäinen sana tai koska lähti ensimmäinen hammas. Sen sijaan muista, millainen oli ensimmäinen joulunsa, millainen sää oli ekana koulupäivänä ja millaisen lumilinnan rakensivat talvella 2001.

Vierailija
7/9 |
08.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tähän nyt ei ole yhtä oikeeta vastausta kun se riippuu hieman siitä muistajasta. Eli siis jos hän ennen on pedantisti muistanut tuollaiset päivämäärät ja asiat...ja nyt lakkaa muistamasta niin se on huolestuttavaa. Sen sijaan se ettei muista jotain 30 vuotta sitten tapahtunuttta onnettomuutta voi johtua vaan siitäkin, että se ei ole äitisi mielestä ollut niin merkittävä asia. Jos sinut olisi tyyliin elvytetty hukkumisen jälkeen henkiin niin voisi olettaa että muistaisi.

Mun vanhin lapsi on vasta 3 v ja koska mun luonteelle ei ole ominaista merkata ajankulkua merkittäväksi asiaksi niin en mäkään osais sanoa tarkkaan että millon lapsi oppi kävelemään (kait suunnilleen vuoden iässä) ja jos joku kysyy vaikkapa että kauanko olet ollut naimisissa mun pitää rueta miettimäään et mikä vuosi meninkään naimisiin ja nyt on vuosi....

siis muistisairausta ajatellen on tärkeää huomioida myös ihmisen persoonallinen tyyli muistaa asioita ja silloin voisi huolestua jos huomaa että vaikkapa aina syntymäpäiväsi muistanut äiti ei enää muista syntymäpäivääsi.

Vierailija
8/9 |
08.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä on noin, että tuo onnettomuus oli itselleni merkittävämpi kuin äidilleni ja vain kuvittelin, että hänen olisi pitänyt se muistaa.

Vierailija
9/9 |
08.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei unohda niitä ikivanhoja, jos on ne siis aiemmin muistanut.

Voithan kysellä mitä äitisi muistaa lapsuudestasi, luultavasti ihan eri juttuja kuin sinä itse muistat.

Lapseni on nyt reilu viisivuotias. Luulin koko ikäni muistavani miten ne hampaat suuhun tulivat...tulivat niin hassussa järjestyksessä vuoroin ylös ja alas...mutta enpä muista enää lunttaamatta vauvakirjasta. Sen tosin muistan milloin lähti kävelemään....oli niin tavattoman myöhässä siinä.