OIiko isoisäsi Lapin sodassa?
Kommentit (13)
Minulla on isoisäni vanha sotilaspassi ja palvelusaikaa kertyi yli 5 vuotta.
Mun isovanhemmat ovat syntyneet vuosina 41-46. Joten olivat liian pieniä. Vanhemmat syntyivät 64-67 ja minä 87.
Hän ei tosin koskaan sota-aikoja muistellut kuin kahdella lauseella. Ja muistelut silloin, kun senaikainen poikakaveri oli kotoisin siltä, seudulta, jolla oli taistellut.
Käsittääkseni hän kuitenkin oli, koska noin 5 vuotta rintamalla meni, ja Lapista kotoisin olleena hän oli siellä ainakin ihan ensimmäisten joukossa.
Talvisodassa vapaaehtoisena, haavoittui, jatkosodassa pari vuotta ja lopuksi Lapin sotaan pariksi kuukaudeksi, kunnes kotiutettiin.
Oikeastaan kuljetti vaan vangittuja sakemanneja luovutettavaksi Venäjälle. Ikänsä puolesta olisi päässyt kotiin, mutta joutui sotaan vasta -43, koska työskenteli kaivoksella. Siten joutui sinne vasta, kun joku tuli rintamalta tilalle tekemään sitä työtä. Ehti siis olla sodassakin ja taisteluissa -44 kesällä.
ja mummulassa on vieläkin seinissä reikiä niiden ampumisten jäljiltä. Lapinsodan taisteluita käytiin ihan mummulan pihapiirissä.
tuolla venäjän puolella rintamalla.
Toinen oli liian vanha sotiin (s. 1889) ja toinen liian nuori (s. 1935)
kumpikaan isoisä ei ollut sodassa, vaikka olisivat voineet ikänsä puolesta olla. Molemmilla oli terveydellinen este, toisella itse asiassa armeijassa saatu vamma.
Ei ikinä niistä kyllä kertoillut, mutta äitini joskus vähän valotti asian suhteen.
Äitini isä, joka kuoli jo ennen syntymääni meni 17-vuotiaana vapaaehtoisena mukaan.
jatko- ja Lapin sodassa. Talvisotaan ei iän puolesta ehtinyt ja hyvä niin.