Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minusta tuntuu, että Suomessa on viimeiset 20vuotta puhuttu vaikeasta taloudellisesta tilanteesta

Vierailija
08.12.2012 |

ja sen varjolla koko ajan säästetään kaikesta, supistetaan, tehostetaan, keskitetään, järkeistetään...

On sitten nousukausi tai lama, niin aina poliitikot ovat huolissaan "vaikeasta taloudellisesta tilanteesta".

Mitä on kohta enää jäljellä?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
08.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritykset ovat tehostaneet toimintaansa, mutta julkinen sektori paisuu ja syö kaikki sinne syydetyt rahat, koska tehostamista ei osata vaan valtio ja kunnat hyysäävät massiivista suojatyöpaikkakoneistoaan verorahoilla, koska se nyt vaan on helpompaa.

Vierailija
2/16 |
08.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun ikäisille (neljäkymppinen) ole mitään merkitystä sillä onko lama vai ei. Ikinä mun aikuisuudessa ei kunnilla ole ollut varaa tuottaa edes peruspalveluja kuntalaisille. Mun aikuisuudessa on myös aina sanottu, että on vaikea löytää töitä. Aina tässä maassa on minun aikanani myös ajettu muuta Eurooppaa vanhemmilla autoilla ja asuttu ahtaammin.



Nyt Suomi on jälleen virallisesti lamassa, mutta mitään eroa en ole huomannut näiden eri kausien välillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
08.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vuotta siitä kyllä vasta ollaan puhuttu Yritykset ovat tehostaneet toimintaansa, mutta julkinen sektori paisuu ja syö kaikki sinne syydetyt rahat, koska tehostamista ei osata vaan valtio ja kunnat hyysäävät massiivista suojatyöpaikkakoneistoaan verorahoilla, koska se nyt vaan on helpompaa.

Minä olen sen verran vanha mummeli, että muistan hyvin, mitä 1990-luvun alusta asti on puhuttu poilitiikassa. Minulla on norsun muisti.

Vierailija
4/16 |
08.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta toisaalta itseäni ärsyttää tässä keskustelussa, että aina jankutetaan, että pitäisi supistaa ja tehostaa, mutta harvoin näytetään, että mistä ja miten. Siis jos sanotaan että julkisen hallinnon virkamiehiä pitäisi olla vähemmän, niin ok, mutta mitä virkamiehiä? Miltä aloilta? Pitäisikö heidän työnsä lakkauttaa kokonaan vai siirtää jonkun toisen tehtäviin, vai tehdä jokin isompi organisaatiomuutos, jossa työlle ei enää ole tarvetta?



Siis ihan uteliaisuudesta kyselen, periaatteessa olen ihan samaa mieltä tuon pääajatuksen kanssa, että tehostaa pitäisi, mutta jotenkin tehostaminen tuntuu aina tarkoittavan, että otetaan terveydenhuollosta lääkäreitä ja päivystysaikoja pois.

Vierailija
5/16 |
08.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että edelleenkin talouskasvu jatkuu Suomessa.

Vierailija
6/16 |
08.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta toisaalta itseäni ärsyttää tässä keskustelussa, että aina jankutetaan, että pitäisi supistaa ja tehostaa, mutta harvoin näytetään, että mistä ja miten. Siis jos sanotaan että julkisen hallinnon virkamiehiä pitäisi olla vähemmän, niin ok, mutta mitä virkamiehiä? Miltä aloilta? Pitäisikö heidän työnsä lakkauttaa kokonaan vai siirtää jonkun toisen tehtäviin, vai tehdä jokin isompi organisaatiomuutos, jossa työlle ei enää ole tarvetta?

mitä ei ollut 1980-luvulla, ja siltä pohjalta voitaisiin miettiä järjeistämisiä... olisiko se hedelmällinen lähtökohta?

Siis ihan uteliaisuudesta kyselen, periaatteessa olen ihan samaa mieltä tuon pääajatuksen kanssa, että tehostaa pitäisi, mutta jotenkin tehostaminen tuntuu aina tarkoittavan, että otetaan terveydenhuollosta lääkäreitä ja päivystysaikoja pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/16 |
08.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää muistaa tämän kaiken ankeuden keskellä, että edelleenkin talouskasvu jatkuu Suomessa.

Vierailija
8/16 |
08.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin hallitus toteuttaa vasemmistolaista politiikkaa siitä huolimatta, että päähallituspuolue on Kokoomus, kompromissina hallituksen muodostumiselle. Paljon on tehty lehmänkauppoja.



Toisekseen Suomessa ei ole koskaan mennyt pienituloisilla niin hyvin kuin nyt. Pitää osata erottaa suhteellinen ja absoluuttinen köyhyys. Rkkaiden rikastuminen on valtion etu; tulee tarkastella euroja, ei prosentteja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/16 |
08.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi poliitikoista jää sellainen maku, että pääasia on tapella kuka on oikeassa ja samalla oikeat poliittiset ratkaisut jäävät tekemättä.



Onkohan opposition tarkoitus alunperin ollut olla joka asian räksyttäjä ihan pelkästä periaatteesta vaan olla vastaan..(erityisesti Urpilainen oli ed. hallituskaudella oppositiossa näyttänyt ymmärtävän tämän niin, en vieläkään voi ottaa sen opettavaa esiintymistyyliä ärsyyntymättä)



Tony Blair sanoi hiljan jossain ohjelmassa, että kaikki kyllä ymmärtävät ne epäkohdat, homman haaste olisi se, että mitä tehdään niiden ratkaisemiseksi. Suomen poliitikot on pahasti jääny tohon vänkkäysasteelle..

Vierailija
10/16 |
08.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun me tällä viikolla painuttiin virallisesti taantumaan. Kaksi peräkkäistä vuosineljännestä BKT miinuksella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/16 |
08.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse en ole mieelstäni vanha mutta lyhyessä ajassa rahan arvostus on muuttunut. Meitä oli -60 luvulla tyäläisperhe ja rahaa ei ollut ylimääräistä. Muistan kun menimme kioskille 5-pennisen kanssa. Sillä sai viisi nalle karkkia ja varmaan arvostimme sitä enemmän kuin sipsi-karkki-limsa-hampurilais vuorien alle hukkuvat nykylapset.



Eli ei lama ole sitä mitä lehdet kirjoittaa. Kävele peilin eteen ja katso jos siellä on vastassa henkilö joka tulee toimeen itsensä kanssa, osaa arvostaa muita, pitää luontoa suuremmassa arvossa kuin suurta kulutusjuhlaa--- niin ei sen peilikuvan elämää paljon lamat hetkauta

Vierailija
12/16 |
08.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse en ole mieelstäni vanha mutta lyhyessä ajassa rahan arvostus on muuttunut. Meitä oli -60 luvulla tyäläisperhe ja rahaa ei ollut ylimääräistä. Muistan kun menimme kioskille 5-pennisen kanssa. Sillä sai viisi nalle karkkia ja varmaan arvostimme sitä enemmän kuin sipsi-karkki-limsa-hampurilais vuorien alle hukkuvat nykylapset.

Eli ei lama ole sitä mitä lehdet kirjoittaa. Kävele peilin eteen ja katso jos siellä on vastassa henkilö joka tulee toimeen itsensä kanssa, osaa arvostaa muita, pitää luontoa suuremmassa arvossa kuin suurta kulutusjuhlaa--- niin ei sen peilikuvan elämää paljon lamat hetkauta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/16 |
08.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kanssa hyvin, että sitä taloudellista romahdusta ja maailmanloppua on jankutettu vuodesta toiseen. Kun reilu kymmenen vuotta otettiin lainaa, muutamat suoraan Kauhistelivat, että miten ollenkaan uskaltaa ottaa kun on tää romahdus tulossa ja kaikkee. No, nyt on satatonnia noista ajoista maksettu lainaa pois ja ollaan saatu koko ajan asua ihanassa talossa. Ei ole ollut mitään ongelmia takaisinmaksussa. Tavallisen ihmisen kannattaa elämässään keskittyä siihen, että kouluttaa itsensä, tekee töitä eikä elä yli varojensa. Siitä eteenpäin kannattaa keskittyä elämään eikä näiden kauhu-uutisten märehdintään. Monet eivät muuta teekään ja elämä lipuu ohi siinä samalla kun ajatukset pyörivät vain rahan ja talousmaailman ympärillä, mikä ei suurimman osan arkea kosketa.

Vierailija
14/16 |
08.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nousukautta sen 90-luvun alun jälkeen? Ei mielestäni. Ei kyllä lamaakaan, mutta vaikeaa taloustilannetta on ollut, ja tulee olemaankin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/16 |
08.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin olisi enemmän tai vähemmän lama koko ajan. Ja ikinä ei opita mistää eikä osata varautua tuleviin ongelmiin. Jotenkin ei aina jaksa oikein kiinnostaa.

Vierailija
16/16 |
08.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homma kuitenkin menee niin, että aina suurin osa ihmisistä hoitaa raha-asiansa ja lainansa ihan fine ja elävät varojensa mukaan. Ja sitten on se pieni porukka, joilla homma kusee, on sitten nousu- tai laskukausi, ihan sama.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yksi