Kiinnostava työmahdollisuus Ivalossa, uskaltaako lähteä lasten kanssa?
Pelottaa se, että on niin kaukana ja vaikea sitten olla tekemisissä suvun ja muiden läheisten kanssa. Ja myös se, että on kovin pieni paikka, onko siellä sitten riittävästi virikkeitä vapaa-ajalle... Tavallaan kyllä tekisi tosi paljon mieli repäistä ja tehdä näinkin suuri muutos elämään.
Kommentit (14)
Toiset muuttaa ulkomaillekin yksin lasten kanssa! Mitä sä niissä sukulaisissa kiinni nyhjäät!?
Sori, ap, mutta mua väliin nyppii tämmöset tukiverkkoon itsensä kutoneet. Läheskään kaikilla ei ole ketään ja silti ne pärjää! Esim. mulla ei ole vanhempia eikä sisaruksia. Ystäviltä saan sen avun mitä joskus tarvitsen ja niitä ystäviä saa myös siltä uudelta paikkakunnalta minne muuttaa.
Ehkä toi tukiverkko on vaan jokin tekosyy, millä sä yrität peittää todellista syytä, mitä et halua tunnustaa edes itselles. Mietipä...
tosin mulla tilanne että suvut ei juuri pidä yhteyttä, isovanhemmat ei auta mitenkään, tavataan harvoin jne eli ei mitään muutosta tulisi tuon suhteen.
Ivalo on ihana paikka, olen ollut siellä yhden pitkän pätkän kerran. Kiva kaupunki, ihan riittävästi menoa, harrastusmahdollisuudet hyvät. Ja lappilaiset! Ensi alkuun ovat varautuneita ja juroja mutta kun saa luottamuksen syntymään niin ovat parhaita ja luotettavimpia ihmisiä ikinä. Alkuun monesti katsovat ensin vähän kauempaa "etelän kotkottajia" mutta jos olet reipas ja valmis omaksumaan heidän elämäntyyliään edes ävähän niin pääset kuvioihin. Välittömiä ja suoria ovat, se on erilaista. Eli saatttavat lohkaista suoraan jotain "töksäyttäen" mutta eivät tarkoita pahaa.
Lappi on kaunis erityisesti syksyisin ja kesällä, ja talvi on mahtava jouluinen lumitalvi. Ilma puhtaampaa, kaunis luonto...
ap, mitä oikein vielä jarruttelet ja mietit?
Se, että joka paikkaan on oikeasti pitkä matka. Sukulaisiin tai ystävien luona vierailuihin pitäisi aina varata useamman päivän vapaa, muuten aika menisi suunnilleen pelkkiin matkoihin. Ja sitten jos lapsille tarvitsisi sairaalahoitoa, pitäisi mennä Rovaniemelle ja taas tulisi pitkä matka ja aikaa kuluisi paljon.
Lisäksi olen siinä luulossa, että Ivalossa on kallista. Palkkani nousisi kyllä tuntuvasti, mutta ymmärtääkseni asuminen, ruoka ja muu maksaa siellä enemmän kuin täällä etelämpänä. Ja lisäksi menisi rahaa niihin sukuloimismatkoihin.
Ja luonto on täälläkin kaunis.
Ja tosiaan olisi kiva, jos olisi riittävästi vaihtoehtoja vapaa-ajan viettoon, että voisi tavata ihmisiä kahvilassa, käydä jumpalla, vaikka laulaa kuorossa tai pelata lentopalloa... Näistä en tiedä Ivalon kohdalla mitään. Kai sielläkin jotain on...
Oletteko usein joutuneet käyttämään sairaalanpalveluja, eli onko aiheellinen pelko, että usein olisi meno Rovaniemelle?
Kyllä Ivalossa voi harrastaa siinä missä muuallakin :) ehkei kaikkea, mutta paljon kyllä.
Pienten matkojen päässä on vaikka ja mitää kivaa tekemistä ja kokemista!
Se, että joka paikkaan on oikeasti pitkä matka. Sukulaisiin tai ystävien luona vierailuihin pitäisi aina varata useamman päivän vapaa, muuten aika menisi suunnilleen pelkkiin matkoihin. Ja sitten jos lapsille tarvitsisi sairaalahoitoa, pitäisi mennä Rovaniemelle ja taas tulisi pitkä matka ja aikaa kuluisi paljon.
Lisäksi olen siinä luulossa, että Ivalossa on kallista. Palkkani nousisi kyllä tuntuvasti, mutta ymmärtääkseni asuminen, ruoka ja muu maksaa siellä enemmän kuin täällä etelämpänä. Ja lisäksi menisi rahaa niihin sukuloimismatkoihin.
Ja luonto on täälläkin kaunis.
Ja tosiaan olisi kiva, jos olisi riittävästi vaihtoehtoja vapaa-ajan viettoon, että voisi tavata ihmisiä kahvilassa, käydä jumpalla, vaikka laulaa kuorossa tai pelata lentopalloa... Näistä en tiedä Ivalon kohdalla mitään. Kai sielläkin jotain on...
Eli kaikki em harrasteet löytyy, terppakeskus toimii, eläminen ei ole kallista (se on sitä vain turistihiihtokeskuksissa) ja talot edullisia. Etelään kannattaa mennä lentämällä, ei maksa mahdottomia, parin tunnin reissu helsinkiin! Ja epäilen että jos muutat niin suku haluaa tulla teille! Missään ei joulu ole niin ihana kuin lapissa!
On viihtynyt. Harrastuksia kuulemma piisaa ja tuttavia on tullut.
Ja nyt tajusin ajatella sitäkin, että jos itselleni sattuu jotain, niin ei olekaan näitä läheisiä, jotka auttavat lasten kanssa silloin, jos vaikka minun pitäisi matkata sinne Rovaniemelle hoidettavaksi.
En taida lähteä...
pelkurit ei muuta elämäänsä mitenkään.
Minäkin asun yh:na kaukana sukulaisista, ja kylläpä olisi ankeaksi elämä jäänyt jos olisin vain yksin pärjäämisen pelossa jäänyt sinne kotipaikkakunnalle käkkimään. Mutta minä en tehnty niin, vaan lähdin sinne minne halusin ja olen rakentanut elämäni yksin tänne. Hyvin sitä toimeen tulee, ja Suomessa kyllä jos tulisi oikea hätätapaus, esim. joutuisi sairaalaan, saa kyllä yhteiskunnan sosiaalitoimen puolesta lapset jonnekin hoitoon jos ei ole ns. tukiverkkoja kuten itsellänikään ei. Muissa tapauksissa kyllä pärjää ilman tukiakin.
Joten todella juono tekosyy jättää lähtemättä. Ei mullakaan ole ketään kuka katsoisi lapsia edes joskus, emme ole saaneet koskaan sekuntiakaan lastenhoitoapua "läheisiltä". Ja silti pärjätty, itse kun olen joutunut sairaalaan niin mies ollut palkattomana pois töistä.
En voi sietää vanhemmissaan roikkuvia aikuisia! Jättää nyt elämänsä tilaisuus tollasen syyn takia väliin!
jotka auttavat ja joille itse saan olla apuna. Olen onnellinen heistä. Luultavasti erilaistan elämääni täällä näiden ihmisten lähellä enkä lähde vain vaihtelun vuoksi kauas pois.
Vietkö työpaikan joltain paikalliselta? Sellaisesta saa kuulla. Ylipäätääm kaikki mitä sinulla on on sikäläisiltä pois.
Huomautteleminen siitä, että on Etelästä tai ettei ole paikallisia menee säännöllisen epäsäännöllisesti asiattomalle tyylille. Sitä vaan on jotenkin vähemmän ihminen kuin sikäläinen.
Tässä muutamat kirjoittavat, kuin Ivalo olisi jossakin Borneon viidakossa, tai vähintään Siperian toisella laidalla.
Ivalossa on terveyskeskus, ja siellä sairaala. Jos lapsella ei ole mitään sellaista jatkuvaa erikoissairaanhoitoa vaativaa sairautta, tavallinen terveyskeskus hoitaa. Inarin terveyskeskuslääkäritilannetta en kyllä tiedä, mikä se juuri nyt lienee.
Jos sukulaisten kanssa ei ole hyvin paljon muutenkaan tekemisissä, niin eikö ole ihan sama, missä asuu?
Ivalossa on lentokenttä, ja sieltä ajaa vajaassa vuorokaudessa ihan mihin päin Suomea tahansa, jos pitää liikkua omalla autolla. Tiedän, olen kokeillut.
Mutta taitaa olla parempi, että Ivaloon lähtee joku muu eli sellainen, joka ei ole yhtä ennakkoluuloinen kuin sinä.
Muutin Ivaloon noin 4 vuotta sitten, työn vuoksi. Olen viihtynyt ihan ok, mutta olen kyllä kaivannut takaisinkin sinne, mistä muutin. Myös lapseni on viihtynyt ja ikävöinyt takaisin. Oli jo koululainen muuttaessamme ja koulunvaihto oli vaikea.
Täällä on aika kallista. Ruokakauppalasku kasvoi tänne muuton myötä. Myös halvoista vuokra-asunnoista on pulaa, meilläkin on ihan liian suuri ja liian kallis asunto, huonokuntoinen ja hintava. Palkkaani maksetaan pieni "syrjäseutulisä", mutta ei se riitä kompensoimaan noita kustannusnousuja.
Harrastuksia olen löytänyt. Minulla on yksi todella tärkeä harrastus, johon löysin täällä tieni. Meillä on kiva ryhmä ja se on ehkä suurin syy siihen, miksi täällä viihdyn näin hyvin. Viihdyn kyllä myös työssäni erinomaisesti.
Muita tuttavia harrastuksen ja työn lisäksi ei oikeastaan ole ollenkaan. Se on harmi.
Ja sukulaisia näen hyvin harvoin. Kaikkia ei tietenkään ole ikäväkään, mutta joitain on isokin ikävä. Minulla ei ole autoa, joten lähtemiseen tarvitsee tosiaan vähintään 3-4 päivän vapaan. Siksi lapsenikin on ollut monia päiviä pois koulusta, mutta se on ollut ok.
Koulu on hyvä. Sitä pitää erikseen vielä kehua!
Luonto on tosiaan nättiä, varsinkin kesällä. Hyvää on myös se, että kauppa on aina auki. Huonoa taas se, että kauppoja on vähän ja paljon pitää turvautua nettikauppoihin. Terveyskeskus toimii ihan ok, aikoja saa suht hyvin. Mutta kaikki erikoisempi pitää mennä Rovaniemelle tutkituttamaan. Ja raskaaksi en halua täällä tulla.
Tervetuloa, jos uskallusta riittää!