Kynttilöiden suurkuluttajat, tiesittekö tämän?
Kynttilöistä, varsinkin parafiinikynttilöistä lähtevä savu on yhtä vaarallista kuin tupaksta lähtevä savu, eli kynttilöiden polttamisen voi rinnastaa passiiviseen tupakointiin. Varsinkin astmaatikkojen kannattaa pitää huolta tuuletuksesta. Itse en pahemmin polta kynttilöitä ja tämän tiedon jälkeen vielä vähemmän.
Kommentit (13)
mutten ole koskaan kuullut sen olevan yhtä vaarallista kuin tupakansavu. En aio lopettaa kynttilöiden polttamista.
Tiesittehän myös, että joulutähti on myrkyllinen kasvi ja sitä ei saa siis syödä.
kaneli sisältää kumariinia, joka on maksalle myrkyllinen! Pieni lapsi voi saada yliannostuksen maksamyrkkyä jo kolmesta piparkakusta!
söin eilen lusikallisen kanelia. Piti vain kokeilla onnistuuko:P
Laitatko linkin niin laitan sen heti fb-sivulleni.
http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194708609380/artikkeli/kynttilan+poltt…
mut mä pidän hengitysilmani kunnossa, enkä käryttele kynttilöitä muuta kuin ehkä pihalla.
tuikkukynttilän näköiset tekokynttilät on tosi hyviä, kunhan on esim. värillinen tuikkuastia. Silloin ei näy niin hyvin se kynttilän muovisuus. MÄ olen tykännyt tosi paljon. Ja on ihanaa, kun liekki kodikkaasti lepattaa mutta ei ole sitä kauheaa savunkäryä, kun sammuttaa kynttilät. Kyllä mä uskon, että se savu on haitaksi. Mulla ainakin tuntui keuhkoissa, kun on vielä pieni kerrostaloasunto, niin jää ikävästi hengitysilmaan, kun ei viitsi kylmällä ilmalla tuulettaa poiskaan.
Joka perustuu tanskalaisen lehden teettämään tutkimukseen, jonka on myös vahvistanut suomalainen dosentti, joka muuten vasta vertasi tupakointiin...
Tanskaliset sitten taas vuorostaan kertoivat, että nokihiukkaset vahingoittavat keuhkoja ja verenkiertoa samaan tapaan, kuin pakokaasut tai ruoankäry.
Enkä minä ole ruuanlaittoakaan lopettanut, enkä liikkumista kaupungilla, joten annan liekkien lepataa jatkossakin.
Polttakaa soijakynttilöitä.
Lopun jämän, mitä ei saa enää poltettua, voi heittää kompostiin. Ja plussana, että talitahrat lähtevät pyykissä, koska ne ovat vesiliukoisia
toki en tiedä että onko se nyt oikeasti noin vaarallista.
Mutta nykyäänhän kaikki on kiellettyä. ei saa grillata eikä polttaa puita takassa eikä syödä sitä ja tätä ja kaikesta tulee syöpä. En pysty välttämään kaikkea!!
Laitatko linkin niin laitan sen heti fb-sivulleni.