Ylemmän keskiluokan tunnusmerkit
Mitä tunnusmerkkejä on ylempään keskiluokkaan kuuluvalla? Mitkä ovat keskeisiä eroja alempaan keskiluokkaan ja työväenluokkaan nähden?
Tässä omat ajatukset
- ehjä perhetausta, josta peritty tapakulttuuri
- hyväpalkkainen työ
- akateeminen koulutus (esim. OTM, LL, DI, KTM, OTT, LT, TkT ja KTT)
- matkailee usein
- ei tatuointeja tai mauttomia printtipaitoja
Kommentit (50)
Eikä kaikki viestit erilaisilta päätelaitteilta päivity heti näkyviin itselle eikä kiivaassa keskustelussa ehdi siten lukea jokaista vastausta välittömästi. Jos nyt sitä tarkoitit.
Kommentoin edelleen esimerkkiäsi, johon sisältyi 4 perustutkintoa ja niiden tohtoriversiot, hassu esimerkki. Tai tietystihän voi väitellä LT:ksi olematta lääkäri.
Iloinen elämänasenne, avoimesti kiinnostunut toisista eikä kritisoi lihavia, köyhempiä jne jne
Pitää huolta ulkonäöstä (eli yleensä hyvännäköisiä)
Ei näkyviä tatuointeja, piilossa olevia voi ollakin.
Ylipäätään koulutuksen korkea arvostus, ylempikorkeakoulututkinto, mutta ei välttämättä yliopisto.
Hyvä itsetunto (ei hae itsetuntoa käymällä 'vain' stocmanilla ja koreile kalliilla vaatteilla, voi yhtä hyvin shoppailla vaikka Lidlissä tuntematta sen kummempaa 'alemmuutta' tms.
Ei niin sanotusti tarvetta tehdä itsestään numeroa. Hyvä itsetunto.
T. 23
Vain asemastaan epävarmat miettivät näitä asioita.
T. Professorin väitellyt tytär
..koska Suomessa ei ole yhteiskuntaluokkia.
T. 23
Eli professorina ja pankinjohtajana toiminut Björn Wahlroos on yli 100 m€ omaisuudellaan tasavertaisessa asemassa kouluttamattomien YH-äitien kanssa?
Mutta onko se sosiaaliluokka, että on rikas? Nallehan on alunperin jyrkästi vasemmalta.
Entä jos Nalle olisi vain hieman keskimääräistä varakkaampi. Olisiko asema mielestäsi silti sama? Ei vasemmisto-oikeisto -akseli liity tähän.
Voiko olla ylempää keskiluokkaa olematta porvari? Ja takinkääntäjiä ei lasketa.
Minusta Nalle ei ole ylempää keskiluokkaa. Mutta hän on rikas. Niin rikkaat ovat jo jossain ihan eri sfääreissä kuin ala/ylä/keskiluokka.
Yhteiskunnassa Suomessa asema on siinä mielessä sama, että kaikilla on yksi ääni, samat mahdollisuudet koulutuksen suhteen, jne.
nyt taitaa olla tämä luokka-asia tosi arka ja kivulias kun pitää tuolla viisiin räkyttää. Jos tuntisit media-alaa TIPPAAKAAN tajuaisit, että opiskelu ei ole "leikkiä ja laulua". Tuo arviosi paljasti, että et todellakaan kuulu himoitsemaasi ylempään keskiluokkaan vaikka kovasti siitä haaveiletkin. Ylemmän keskiluokan edustajat nimittäin tuntevat osapuilleen, mitä eri alojen koulutukset sisältävät. Itse opiskelin kulttuurialalla mm. matematiikkaa, fysiikkaa, tilastotiedettä ja useampaa vierasta kieltä. Nämä kaikki toki opintoihin kuuluen. Mahtaakohan sinua AP harmittaa, että edustan sen tarunhohtoisen "ylemmän keskiluokan" lisäksi myös "luovaa luokkaa" ja olen vieläpä menestynyt sinnikkyyteni ja lahjakkuuteni ansiosta. Tättärää, kateus paistaa niin läpi :D :D
mutta ap:n sulkeissa olevat naurunpyrskähdyksiä aiheuttavat lyhenteet eivät kuvasta koulutustamme.
Onko lukutaidossa puutteita? Aloitusviestissäni oli lueteltu ESIMERKKEJÄ. Myös noiden tutkintojen edessä oli sana "esim." eli ESIMERKIKSI. Saamari, että pitää välillä vääntää rautatalangasta.
Lisäksi: minusta media-alalta valmistuneen on ihan turha tirskua sellaisilta aloilta valmistuneille, joille opiskelu on ollut muutakin kuin leikkiä ja laulua.
Sitä paitsi printtipaidat ovat universaalisti mauttomia piti niitä päällä kuka tahansa.
Suomessa on mielestäni seuraavia yhteiskuntaluokkia:
1. Parempi luokka (Minä)
2. Muut
Oikeasti hyvästä suvusta oleva ei ajelu vittuaan.
Suomessa on mielestäni seuraavia yhteiskuntaluokkia:
1. Parempi luokka (Minä)
2. Muut
Mää oon meilt ja muut on mierän krannist!
Vierailija kirjoitti:
nyt taitaa olla tämä luokka-asia tosi arka ja kivulias kun pitää tuolla viisiin räkyttää. Jos tuntisit media-alaa TIPPAAKAAN tajuaisit, että opiskelu ei ole "leikkiä ja laulua". Tuo arviosi paljasti, että et todellakaan kuulu himoitsemaasi ylempään keskiluokkaan vaikka kovasti siitä haaveiletkin. Ylemmän keskiluokan edustajat nimittäin tuntevat osapuilleen, mitä eri alojen koulutukset sisältävät. Itse opiskelin kulttuurialalla mm. matematiikkaa, fysiikkaa, tilastotiedettä ja useampaa vierasta kieltä. Nämä kaikki toki opintoihin kuuluen. Mahtaakohan sinua AP harmittaa, että edustan sen tarunhohtoisen "ylemmän keskiluokan" lisäksi myös "luovaa luokkaa" ja olen vieläpä menestynyt sinnikkyyteni ja lahjakkuuteni ansiosta. Tättärää, kateus paistaa niin läpi :D :D
mutta ap:n sulkeissa olevat naurunpyrskähdyksiä aiheuttavat lyhenteet eivät kuvasta koulutustamme.
Onko lukutaidossa puutteita? Aloitusviestissäni oli lueteltu ESIMERKKEJÄ. Myös noiden tutkintojen edessä oli sana "esim." eli ESIMERKIKSI. Saamari, että pitää välillä vääntää rautatalangasta.
Lisäksi: minusta media-alalta valmistuneen on ihan turha tirskua sellaisilta aloilta valmistuneille, joille opiskelu on ollut muutakin kuin leikkiä ja laulua.
Sitä paitsi printtipaidat ovat universaalisti mauttomia piti niitä päällä kuka tahansa.
En ole ap, mutta tasantarkkaan tiedän mitä media-alan yliopistotutkinto pitää sisällään. Ei voida puhua samana päivääkään jonkun nousta kolmen suuren (lääkis -kauppis - oikis) alan opiskeluaikojen työmäärästä.
että hän itse on kaukana siitä mitä ilmeisesti haluaisi olla, eli pitkien perinteiden sivistyneistöä. Ihka aito wt:hän se siellä.