Ylemmän keskiluokan tunnusmerkit
Mitä tunnusmerkkejä on ylempään keskiluokkaan kuuluvalla? Mitkä ovat keskeisiä eroja alempaan keskiluokkaan ja työväenluokkaan nähden?
Tässä omat ajatukset
- ehjä perhetausta, josta peritty tapakulttuuri
- hyväpalkkainen työ
- akateeminen koulutus (esim. OTM, LL, DI, KTM, OTT, LT, TkT ja KTT)
- matkailee usein
- ei tatuointeja tai mauttomia printtipaitoja
Kommentit (50)
Suomessa ei oikein voi näitä jakoja tehdä.
On ihmisiä, jotka tulotasoltaan ovat ylempiluokkaisia, mutta tavat ovat juntteja. (yleensä juuret talonpoikaissuvussa)
Ja ihmisiä jotka ovat matalampituloisia mutta tavat "sivistyneitä".(yleensä varakkaasta sivistyssuvusta, mutta esim.joku sairaus, joka haittaa työelämässä olemista tai ei vain kiinnosta raha)
Iloinen elämänasenne, avoimesti kiinnostunut toisista eikä kritisoi lihavia, köyhempiä jne jne Pitää huolta ulkonäöstä (eli yleensä hyvännäköisiä) Ei näkyviä tatuointeja, piilossa olevia voi ollakin. Ylipäätään koulutuksen korkea arvostus, ylempikorkeakoulututkinto, mutta ei välttämättä yliopisto. Hyvä itsetunto (ei hae itsetuntoa käymällä 'vain' stocmanilla ja koreile kalliilla vaatteilla, voi yhtä hyvin shoppailla vaikka Lidlissä tuntematta sen kummempaa 'alemmuutta' tms.
Olen samaa mieltä. Meillä mies johtaa omaa yritystä, itse olen tehnyt yhden uran johtotehtävissä, jättäydyin pois esikoisen synnyttyä, nyt alanvaihto käsillä. Molemmilla tutkinto ammattikorkeakoulusta.
Varallisuutta on, iso omakotitalo, matkustelemme paljon, tatuointeja ei ole, tapakulttuuri opittu lapsuudenkodeissa, emme juurikaan syö eineksiä, vaan teemme ruuan itse, kasvatamme omia vihanneksia kasvihuoneessa ja kasvimaalla , pidämme huolta ulkonäöstämme, mutta kyllä vaikkapa likainen remonttihaalari päällä voi lähikaupassa pyörähtää.
Kodissamme on huonekaluja ja tavaraa kaikenlaisista paikoista hankittuna, myös kirpputoreilta. Mies tykkää satsata laatumerkkeihin vaatetuksessaan, mutta minulle kelpaavat myös kirpputorilöydöt ja ihan perus H&M-kama. Lidlissäkin käyn ostoksilla.
Ystäväpiiriimme kuuluu ihan kaikenlaisia ihmisiä, ei tulisi mieleenkään luokitella ammatin tai minkään muun perusteella.
ylempikorkeakoulututkinto, mutta ei välttämättä yliopisto.
Mitäs hittoa tämä tarkoittaa edes?
Vastaa maisteria tai diplomi-inssiä. Tosin aika harvinaista vielä, mutta työmarkkinoilla arvostettu.
Miehellä pitkätukka, tatuointeja ja kuuntelee rokkia! :)
mutta ap:n sulkeissa olevat naurunpyrskähdyksiä aiheuttavat lyhenteet eivät kuvasta koulutustamme.
Onko lukutaidossa puutteita? Aloitusviestissäni oli lueteltu ESIMERKKEJÄ. Myös noiden tutkintojen edessä oli sana "esim." eli ESIMERKIKSI. Saamari, että pitää välillä vääntää rautatalangasta.
Lisäksi: minusta media-alalta valmistuneen on ihan turha tirskua sellaisilta aloilta valmistuneille, joille opiskelu on ollut muutakin kuin leikkiä ja laulua.
Sitä paitsi printtipaidat ovat universaalisti mauttomia piti niitä päällä kuka tahansa.
paljon perittyä irtaimistoa ts. koti ei ole kuin sisustuslehdestä, jossa kaikki uutta tai uusvanhaa.
Mitäs hittoa tämä tarkoittaa edes?Vastaa maisteria tai diplomi-inssiä. Tosin aika harvinaista vielä, mutta työmarkkinoilla arvostettu.
Tarkennus: "on vastaavinaan" maisteria tai diplomi-insinööriä. En kyllä tiedä kuka noita sitten ihan tosissaan arvostaa.
Suomessa ei oikein voi näitä jakoja tehdä.
On ihmisiä, jotka tulotasoltaan ovat ylempiluokkaisia, mutta tavat ovat juntteja. (yleensä juuret talonpoikaissuvussa)
Ja ihmisiä jotka ovat matalampituloisia mutta tavat "sivistyneitä".(yleensä varakkaasta sivistyssuvusta, mutta esim.joku sairaus, joka haittaa työelämässä olemista tai ei vain kiinnosta raha)
Olen talonpoikaissuvusta. Isoisoisäni keräsi kirjoja, oli laamannina, jne. Koska kylällä ei ollut virallista kirjastoa, ihmiset kävivät heillä lainaamassa kirjoja. Heillä oli myös kylän eka radio, jota kaikki kävivät kuuntelemassa.
Hänen tyttärensä, isoäitini, olisi halunnut opiskella opettajaksi ja oli paikkakin Sortavalan opettajaseminaarissa - mutta sitten tuli sota. Hän teki elämäntyönsä omalla tilallaan. Sen, mitä karjan- ja lastenhoidolta ehti ja rahaa jäi, käytti kirjoihin. Myöhemmin hankki pianon ja soitti sitä ahkerasti, lauloi kuorossa, jne. Hänen mieheltään, isoisältäni, on peritytynyt perheemme tapa kuunnella Wienin filharmonikkojen uudenvuodenkonserttia...
Eli vaikka olisi talonpoikia, asuisi pienellä paikkakunnalla, on silti voinut olla korkeakulttuurinkin harrastusta ja sivistystä.
Mitäs hittoa tämä tarkoittaa edes?Vastaa maisteria tai diplomi-inssiä. Tosin aika harvinaista vielä, mutta työmarkkinoilla arvostettu.
Tarkennus: "on vastaavinaan" maisteria tai diplomi-insinööriä. En kyllä tiedä kuka noita sitten ihan tosissaan arvostaa.
Ja ihan selkeästi on työpaikkahaastatteluissa arvostettu. Kun on käytännön kokemusta, pohjalla vankka asiantuntemus paitsi käytännöstä myös kirjoista ja empiirisen tutkimuksen kautta. Jo kaksi kertaa saanut hakemansa hyvän paikan ja molemmilla kerroilla sanottu, että tuo ylempi AMK-tutkinto ollut yksi ratkaisevista tekijöistä.
Vain asemastaan epävarmat miettivät näitä asioita.
T. Professorin väitellyt tytär
..koska Suomessa ei ole yhteiskuntaluokkia.
T. 23
T. 23
Eli professorina ja pankinjohtajana toiminut Björn Wahlroos on yli 100 m€ omaisuudellaan tasavertaisessa asemassa kouluttamattomien YH-äitien kanssa?
Olettaen ettei kyseessä ole herra itse :DDD
taitaa nyt olla vaan hinku päästä määrittelemään itsensä ylemmäksi niitä ihmisiä, jotka käyttävät "mauttomia printtipaitoja". Taidat olla itse vähän epävarma luokastasi?
Ylempi keskiluokka asuu todennäköisemmin omistusasunnossa kuin vuokra-asunnossa, kotona on enemmän kirjoja kuin dvd-levyjä, lapsilla on sama isä, saatetaan kerätä esimerkiksi jotain vanhaa astiastoa, vältetään eineksiä ja suositaan luomua, seinillä on taidetta (sisustuskirjainten asemesta).
Kuvailin edellä meidän perhettä. Siitä huolimatta tiedostan mainiosti, että todella monenlaiset muutkin perheet kuuluvat siihen "ylempään keskiluokkaan". Tai keskiluokkaan, kuten suuri osa suomalaisista.
Me emme tällä hetkellä halua matkailla koska meillä on pienet lapset ja emme myöskään halua kerskakuluttaen kasvattaa hiilijalanjälkeä, minulla on tatuointi ja lapsilla printtipaitoja, eikä meillä ole noita suluissa mainittuja tutkintoja. Ja ai niin, miehellä on lenkkipaitana virolaista baaria mainostava PRINTTIpaita! Nyt tajusinkin, että emme mitenkään voi kuulua AP:n tarkasti ja erehtymättömästi määrittelemään "ylempään keskiluokkaan." NOOOOOOOOO!
Onko yhtään lieventävä asianhaara se, että DVD-levyillä on vanhoja mykkäelokuvia, Werner Herzogin, Hitchcockin ja Peter Greenawayn leffoja, jne? (Vaikka on siellä Disneytä ja Ramboa ja ties mitä actionpläjäystä myös.)
Vai onko DVD-levyt nyt ylipäänsä vaan nono, jos haluaa kuulua ylempään keskiluokkaan? Pitäisi olla vanhoja selluloidifilmejä? :D
T. 23, joka kanssasi samaa mieltä ja jonka kirjat ei enää mahdu kirjastohuoneen perittyihin Boknäs-hyllyihin
Niistä perustutkinto ja sitten ihan tohtori? Heh.
FM nyt ei tietty ole mitään, ei myöskään HLL, TM tai lukuisat muut. Omanikaan ei noissa ole vaikka akateeminen olen.
Niin, mikä siinä on nykyisin, että osasta hyvien perheiden lapsista tulee sossun luukulla asioivia tatuoituja rastapäitä joita työ tai koulutus ei kiinnosta? Ja vastaus ei tosiaan löydy rikkonaisesta alkoholistikodista tai liian kiireisistä rakkaudettomista vanhemmista.
T. 23
Eli professorina ja pankinjohtajana toiminut Björn Wahlroos on yli 100 m€ omaisuudellaan tasavertaisessa asemassa kouluttamattomien YH-äitien kanssa?
Mutta onko se sosiaaliluokka, että on rikas? Nallehan on alunperin jyrkästi vasemmalta.
tatuoimaan kastimerkin otsaan -> poistuu.
Naiset eivät aja pillujaan posliineiksi, miehet harrastavat lenkkeilyä. Tutkintoina BBc ja TeeN.
Niistä perustutkinto ja sitten ihan tohtori? Heh.
FM nyt ei tietty ole mitään, ei myöskään HLL, TM tai lukuisat muut. Omanikaan ei noissa ole vaikka akateeminen olen.
Niin, mikä siinä on nykyisin, että osasta hyvien perheiden lapsista tulee sossun luukulla asioivia tatuoituja rastapäitä joita työ tai koulutus ei kiinnosta? Ja vastaus ei tosiaan löydy rikkonaisesta alkoholistikodista tai liian kiireisistä rakkaudettomista vanhemmista.
Toistan itseäni:
Onko lukutaidossa puutteita? Aloitusviestissäni oli lueteltu ESIMERKKEJÄ. Myös noiden tutkintojen edessä oli sana "esim." eli ESIMERKIKSI. Saamari, että pitää välillä vääntää rautatalangasta.
T. 23
Mutta onko se sosiaaliluokka, että on rikas? Nallehan on alunperin jyrkästi vasemmalta.
Entä jos Nalle olisi vain hieman keskimääräistä varakkaampi. Olisiko asema mielestäsi silti sama? Ei vasemmisto-oikeisto -akseli liity tähän.
Ehjä perhetausta - kyllä, minulla. Vanhempani tai kukaan isovanhemmistani ei ole eronnut. Miehen vanhemmat ovat eronneet.
Hyväpalkkainen työ - no, olen yrittäjä. Minkä sitten kukin laskee hyviksi tuloiksi. Mutta meillä on velaton koti, sijoitusasunto, kolme uudehkoa autoa (MB, BMW, Jaguar) ja taloudellisesti asiat ihan ok. Miehellä on hyväpalkkainen työ.
Molemmilla on ylempi korkeakoulututkinto. Mies harkitsee väitöskirjan tekemistä.
Matkailemme 2-5 kertaa/vuosi Suomen rajojen ulkopuolelle.
Ei ole tatuointeja. Mauttomista printtipaidoista en mene takuuseen, mulla on ainakin yksi Goodbye Kitty-paita. :D
Tykkäämme jazzista, big band-musiikista oopperasta, baletista ja teatterista (jopa mies, joka ensin karsasti ajatusta oopperasta, alkanut ekan yhdessä tehdyn käynnin jälkeen itsekin varata oopperalippuja meille jopa ulkomailta). Minä rakastan kirjoja ja taidenäyttelyitä. Kerään antiikkia, tämä harrastus periytynyt vanhemmilta (mies ei ymmärrä). Kesät vietämme vapaa-ajan asunnolla ulkosaaristossa. (Tämän vuoksi minut todettiin kulttuuriporvariksi. :D )