Anoppi haukkui mut pystyyn ja uhkasi ls-ilmolla - mitä mieltä olette, teinkö
aivan kauhean väärin tosiaan?
Liukastumisen seurauksena reväytin nilkkani niin pahoin, että kävely tuskaa, etenkin liukkaalla ulkona keppien kans tosi hankalaa. No, eilen meiltä loppui maito, kun kissa pöydälle hypätessään kaatoi täyden purkin. Oltiin juuri alkamassa välipalalle 6v tyttäreni kanssa, ja hän tarvitsi maitoa muroihin. Harmittelin asiaa isoon ääneen, mies kun tulisi töistä kaupan kautta vasta useamman tunnin päästä. No, reipas tyttöni ilmoitti innoissaan, että hän kyllä hakee maitotölkin lähikaupasta, kunhan annan sopivan rahan mukaan. Meillä kauppa alle 100m päässä. Tyttö ei ollut aiemmin käynyt kaupassa yksin, mutta emmittyäni annoin luvan, kun oli niin tohkeissaan. Annoin 2 eurosen mukaan, tyttö lähti ja tuli takaisin maitopurkin kanssa. Onnessaan halusi tästä urotyöstään soittaa molemmille mummoille, miten auttoi äitiä kun äidin jalka kipeä,ja isi ei ollut vielä kotona.
Mun äiti kehui tyttöä kovasti, anoppi käski antaa puhelimen mulle ja huusi miten edesvastuuton olen, kuulemma ihme ettei se kaupan kassa soittanut poliisia/lastensuojelua paikalle. Aika haavi auki jäin.
Mikä on av-raadin tuomio? Laitoinko lapseni heitteille ?
Kommentit (43)
Ainoastaan siinä tapauksessa, että elätte jossain lähiössä keskellä narkkeja, alkkeja ja muita hulluja, olisi asia voinut olla toinen.
Reipas tyttö!
kaupassa käyvän lapsen kimppuun? Todennäköisyyden mukaan kotona olo on paljon vaarallisempaa kuin kaupassa käynti. Älä demonisoi sairaita ihmisiä, kiitos.
jos pahoitin mielesi, mutta aika useinhan näitä on (se, jok akaappasi 8-vuotiaan ja vei mökilleen esim). Lisäksi alkoholistin lapsena en pidä alkoholismia enkä huumeriippuvuutta sairautena, vaan jonakin ihan muuna.
No joo, offtopikkia on, mutta väitän silti, että on eroa siinä päästääkö lapsen valvomatta ulos keskellä päivää kantakaupungissa vai jossain jumalan selän takana kaupunkien vuokra-asuntoläävien ja parantoloiden lähellä. Nii, ja itsehän asun vuokraläävässä alkoholistiparantolan lähellä... Täällä näkyy jos jonkinlaista vipeltäjää.
Oletko itse rähissyt anopille jossain tilanteessa lapsen huonosta hoidosta? Onko anoppi aina ollut ylisuojelevainen?
Meidän lapsia ei ole ikinä edes hoitanut. ap
on siinä hullu anoppi, eiköhän se lapsi ole ihan kykenevä olemaan jopa yli 100m päässä vanhemmistaan muutaman minuutin ajan!
itse olen sitä mieltä, että mitä vähemmän olen tekemisissä anopin kanssa, niin sen parempi. Niin kultainen ja ihana ihminen kuin se osaakin olla. Mutta osaa olla myös täysi mulkku: kontrolloiva, tuomitseva ja loukkaava. Silloin, jos en tee niinkuin hänen mielestään pitäisi tai kohtele hänen poikaansa niinkuin tulisi. Eli niinkuin hän tekee. Myös lapsia hän hoitaa mua paremmin, ostaa oikeita leluja ja pukee oikeita vaatteita. Toisin kuin minä. Tämä on hyvin "normaalia" ja "hauskaa" mieheni mielestä.
Anopin kanssa en pidä yhteyksiä enää juuri ollenkaan. Omaan äitiini pidän. Ja jos lapset haluaa kertoa toiselle mummolle jotain, niin ohjaan, että kertoo sitten, kun iskä tulee kotiin. Iskän kanssa saavat soittaa tms. Silloin koko suhtautuminen on aivan eri. Ja kaikilla hyvä mieli.
Ja tuomitsijoille: ei mun mieskään ikinä koskaan soittele minun vanhemmille, ostele niille lahjoja tai muutenkaan yritä tulla toimeen tai olla kontaktissa heidän kanssaan. Hengaillaan siis vanhempiemme kanssa kumpikin tahoillaan ja ollaan onnellisia näin. Lapsille se tuntuisi olevan aivan sama: tärkeintä on monta iloista aikuista heidän elämässään ja vähemmän typeriä perheriitoja jonninjoutavista asioista.
pääsee talosta yli 100m päähän. Pitäisköhän mun aidata joku alue, ettei lapset pääsisi liian kauas? :D Seko anoppi, 6vhän on jo melkein koululainen ja moni sen ikäinen kulkee jo kilometrien matkoja yksin kouluun.
Minä kävin 6-vuotiaana pyörällä päiväkodissa 1 km päässä! Äiti tuli ilmoittamaan töistä tullessaan, koska saan lähteä polkemaan kotiin :)
Anoppisi hullu.
Pai vuotta sitten meidän lähikaupassa kassa soitti poliisit paikalle kun noin 5v oli yksin kaupassa ja osti limsaa. Ei osannut sanoa kotiosoitetta, vanhempien nimeä jne., joten kassa katsoi parhaaksi soittaa apujoukkoja, jotta ei joutuisi syytteeseen mistään heitteillejätöstä.
mitä tässä on tapahtunut, ei kaikki 5v.:t osaa aina kertoa kotiosoitetta mutta kyllä kotiinsa löytävät. Meillä ainakin käy useita alle kouluikäisiä lapsia eikä mitään tämänlaisia ongelmia ole koskaan ollut!
t: kaupan täti
Kauppaan alle 100 m? Ja sitä et sitten voi kävellä... Minusta olet lähinnä outo.
Luitko sen viestin? Jalka paskana ja ulkona jäätä. Oletko koittanut mennä keppien kanssa jään päällä. Kokeile, ihan oikeasti, mene vaikkapa tekojääradan penkalle, johon on aurattu lumet, tai siihen jäälle, keppien kanssa niin, että toista jalkaa saa kuormittaa vain vähän tai ei lainkaan. Mene kokeilemaan ja kommentoi sitten uudelleen.
että annoit tytön mennä yksin kauppaan; vielä,kun hän itse ehdotti! Pienistä asioista lähtee rohkeus toimia. Kyllä ennen koulun alkua on hyvä opetella jonkin verran liikkumaan ja toimimaan yksinkin. Tietenkin turvallisuus pitää ottaa huomioon, mutta siitähän ei nyt tässä ollut kyse,koska kauppa oli niin lähellä.
Iloitse reippaasta tytöstäsi ja kannusta häntä!
kun 8v.ja 11v. jää kotiin yksin tai 8v. käy kaupassa yksin. Ihmiset on sairaanloisia kyttääjiä ja toisten mielestä edes tonikäiset ei saa tehdä mitään yksin.
No joo, offtopikkia on, mutta väitän silti, että on eroa siinä päästääkö lapsen valvomatta ulos keskellä päivää kantakaupungissa vai jossain jumalan selän takana kaupunkien vuokra-asuntoläävien ja parantoloiden lähellä. Nii, ja itsehän asun vuokraläävässä alkoholistiparantolan lähellä... Täällä näkyy jos jonkinlaista vipeltäjää.
Juuri kantakaupungissa sattuu ja tapahtuu eniten, niin rikoksia kuin kaikkea muutakin. Siellä on lisäksi kova liikenne. Rauhallisessa lähiössä ilman tienylityksiä päästäisin kyllä 6-vuotiaan maitoa ostamaan, kantakaupungissa en.
Herranen aika. Mikäs tuo nyt on hakea maitotölkki lähikaupasta 6-vuotiaana? Kaikki lapset siihen ei pysty, mutta jos lapsi kerran kykenee, niin hieno juttu. Ainoastaan silloin ymmärtäisin metelin, jos kyse olisi erityislapsesta, jota ei voi vahtimatta päästää mihinkään... Terve lapsi ja vielä tyttö.
Ei ihme, että palstamammoilla on lasten kanssa ongelmia, kun 6v saa päättää, mitä perheessä tehdään.
Lapsi ei kuole siihen, että muroissa ei ole maitoa. Paitsi niin avuton lapsi kuin sinulla eli ei osaa edes välipalaa tehdä (suomennos: kaataa muroihin maitoa) vaan tavarat ladotaan pöydälle kissan viereen. Lapsi olisi varsin hyvin voinut sen maitotölkin nostaa pystyyn ennen kuin kaikki maito oli lattialla.
ja hakee pienimmästäkin seikasta syyn, jonka kautta räjähtää sinulle.
Jos olisi kyseessä ollut miniä, josta hän pitää, haukkuja ei olisi tullut.
Maitolitra maksaa alle euron, joten sopivaa rahaa et näköjään osannut antaa. Etkä jostain syystä kyennyt ulko-ovelle seuraamaan, että kauppamatka sujuu OK.
Kehutaanko teillä 6v ikäistä, kun hän ihan oma-aloitteisesti käy vessassa tai ihan itse leikkii nukeilla? Tai ilmoittaa innoissaan, että laittoi hellan päälle?
mutta onko teillä tosiaan joku vaarallinen tienylitys tmv, jonka takia mummi pelkäsi rakkaan lapsenlapsen puolesta?
Itse en uskaltaisi päästää 6v.yksin lähikauppaan. Mielestäni alle kouluikäisten ei kuuluisi liikkua yksin. Omalla pihalla voi leikkiä itsekseen, jos vaikka ikkuna auki ja kuulee ja näkee lapsen touhuja.
Mutta hienoa, että lapsesi osasi itse käydä kaupassa ja on hänellä syytäkin olla vähän ylpeä:=)
Ainoastaan siinä tapauksessa, että elätte jossain lähiössä keskellä narkkeja, alkkeja ja muita hulluja, olisi asia voinut olla toinen.
Reipas tyttö!
kaupassa käyvän lapsen kimppuun? Todennäköisyyden mukaan kotona olo on paljon vaarallisempaa kuin kaupassa käynti. Älä demonisoi sairaita ihmisiä, kiitos.jos pahoitin mielesi, mutta aika useinhan näitä on (se, jok akaappasi 8-vuotiaan ja vei mökilleen esim). Lisäksi alkoholistin lapsena en pidä alkoholismia enkä huumeriippuvuutta sairautena, vaan jonakin ihan muuna.
Ja olen päästänyt lapseni valvomatta ulos jo 20 vuotta. On täälläkin kaikenlaista vipeltäjää mutta en opeta lapsiani pelkäämään ihmisiä. En edes niitä erilaisia ihmisiä.
1) vain alle 100 metriä, muttet kuitenkaan voinut kepponen kanssa lähteä? Kyllä yksjalkainen kääpiökin tuon matkan kävelisi, vaikka käsin.
2)kissa taitaa olla helvetin iso ja voimakas, jos noinvaan sai täyden purkin vahingossa kaadettua. Kissa laihdutuskuurille, adobtioon tai piikille.
3)lapsi on aika itsekäs pikku paska jos ei yhtä murolautasta voi ilman maitoa syödä. Tuolla tahdilla ja periksiantamattomuudella siitä tulee takuu varmasti plösö. Eli lapsi laihdutuskuurille, adobtioon tai piikille.
4)lapsella on muutenkin kusta päässä, jos moisen pikkuasian takia alkaa heti lesoamaan muille. Ei ollut uroteko, kuka tahansa olisi pystynyt samaan helpostikin, vailla mitään turhia omakehuja.
5)anoppi teki oikein kun haukkui APn. Olisi kannattanut APn hoitaa ehkäisynsä paremmin, niin tällaista tunarointia ja saamattomuutta ei joutuisi niin paljon sietämään.
anopilla voi olla syy,miksi uhkaa ilmoituksella. Ap.n äiti voi olla samaa tasoa oleva wt-mamma, kenellä kissat kuseksii pöydillä yms.
Joten ehkä anoppi on oikeassa. Meillä on ollut 3 kissaa ja niiden paikka ei ikinä ole ollut ruokapöydässä.
Toinen ihmetyttää, että pojallani meni nivelsiteet ja jalka kipsattiin.- Silti hän kulki koulussa keppien kanssa. Ei häntä kukaan siellä kantanut paikasta toiseen.