Olen 39v liian vanha työmarkkinoille.
Olen myyntialan ammattitutkinnon suorittanut nainen.Ollut nyt 2v työttömänä.Olen hakenut esim.sisustus,vaate,kenkä yms liikkeisiin myyjäksi.Pukeudun hyvin käyn säännöllisesti kampaajalla,hammashoidossa yms.silti on työnantajat haastattelussa sanoneet etten näytä enää nuorelta tytöltä ja että ottavat mielummin 20v tytön myyjäksi.Sanojat ovat olleet yleensä naisia.Miten saan ikinä työpaikan?
Kommentit (38)
Näkyykö se reuma päällepäin esim. käsistä? Mietin vain, että onko terveydentilasi este työnsaannille.
Olet kaksi vuotta ollut työttömänä ja sitä ennen kaksi vuotta lapsen kanssa kotona? Ei sinussa tarvitse mitään vikaa olla, mutta pitkittyneen työttömyyden jälkeen on vain hirvittävän vaikea saada töitä. Mitä jos hakisit myyjäksi sellaisiin paikkoihin, jotka eivät ole nuorten himoitsemia?
pystyn kyllä myyjänä työskentelemään mutta hoitoalalle en voi opiskella terveyssyistä.En tiedä vaikuttaako se kun lapseni on vasta 4v?ap
Ethän vain aloita hakemustasi näin: "Olen 42-vuotias 4-vuotiaan lapsen äiti."???
Olen lapseton 38 v. ja kaiketi juuri nyt parhaassa iässä työmarkkinoita ajatellen. Tietysti työhönottaja voi miettiä lapsiaikeitani, mutta koska olen yli kymmenen vuotta ollut sekä naimisissa että vakitöissä, annan toivottavasti vaikutelman, ettei lapsia olekaan tulossa. Vapaaehtoista lapsettomuutta en ole kehdannut korostaa haastatteluissa, koska se ei kuulu ulkopuolisille ja jotkut tekevät siitä negatiivisia päätelmiä.
Ap:lla on sairauksia, joiden vuoksi fyysinen työ ei oikein sovi. Ainakin yksi sairauksista saattaa näkyä kävellessä. Työttömyys on päässyt venähtämään. Osittaiseen hoitovapaaseen on oikeus vielä 4-5 vuoden ajan ja sairasta lasta voi jäädä hoitamaan vielä kuuden vuoden ajan. Alalla ei hyödy merkittävästi elämän- ja työkokemuksesta, alalle tulee valtavasti nuoria ja ulkoinen olemuskaan ei ole työssä merkityksetön. Moni varmasti palkkaa mieluummin opiskelijatytön, joka jää äitiyslomalle sitten oman alan työpaikasta valmistumisen jälkeen.
esim päihde-ja mielenterveystyö. Ei ole ainakaan fyysisesti hirveän kuormittavaa-
ja olen hakenut alalle mutta psykologi katsoi etten sovellu alalle siis noihin kevyempiin vaihtoehtoihin.Reuma ei näy päälle enkä korosta lasta sanon vaan jos kysytään että 4v lapsi minulla on.
kokemus yms. puitteet on kunnossa niin herää kysymys, oletko haastatteluissa ylimielinen? Jos tarjoudut työmarkkinatuella töihin niin et osaa hinnoitella itseäsi - et arvosta itseäsi ja ammattitaitoasi. Olen 10v. nuorempi, samalla alalla eikä koskaan ole ollut vaikeuksia saada haluaamani työpaikkaa, palkkakin on kohdillaan.
ja olen hakenut alalle mutta psykologi katsoi etten sovellu alalle siis noihin kevyempiin vaihtoehtoihin.Reuma ei näy päälle enkä korosta lasta sanon vaan jos kysytään että 4v lapsi minulla on.
Perhesuhteista ja lapsista ei saa kysyä haastattelussa. Miksi kerrot lapsesta haastattelussa/hakemuksessa?
Rekrytoin työkseni ihmisiä. En koskaan kysy perheasioita. Silti monet kertovat ne ja paljon muuta ihan kysymättä. Eivätkä he ymmärrä, että niistä voi olla haittaa valinnassa. Ei valitettavasti ole työmarkkinoilla mikään meriitti olla kotiäiti vuosikausia. =(
Toinen juttu, mikä usein tulee esille: moni korostaa ensimmäisenä, että olen nyt työtön. Ei näin!
Perhesuhteista ja lapsista ei saa kysyä haastattelussa. Miksi kerrot lapsesta haastattelussa/hakemuksessa?
Rekrytoin työkseni ihmisiä. En koskaan kysy perheasioita. Silti monet kertovat ne ja paljon muuta ihan kysymättä. Eivätkä he ymmärrä, että niistä voi olla haittaa valinnassa. Ei valitettavasti ole työmarkkinoilla mikään meriitti olla kotiäiti vuosikausia. =(
Toinen juttu, mikä usein tulee esille: moni korostaa ensimmäisenä, että olen nyt työtön. Ei näin!
en korosta työttömyyttä enkä ole ylimielinen enkä puhu ylimääräisiä,minusta haastattelut ovat menneet hyvin.
Ymmärrän, että lapsia ei tarvitse mainita jos on yrityksessä X ollut vuosina 2001-2012 ja sinä aikana saanut lapset. Mutta jos cv:ssä lukee yritys X 2001-2004 ja sitten tyhjää, kai lapset kannattaa mainita?
Ei tietenkään kannata hakemuksen ekalla rivillä aloittaa "olen 42-vuotias 4-vuotiaan Nico-Jessican äiti. Harrastan kotoilua mutta rahaakin pitäisi saada".
Ei tietenkään kannata hakemuksen ekalla rivillä aloittaa "olen 42-vuotias 4-vuotiaan Nico-Jessican äiti. Harrastan kotoilua mutta rahaakin pitäisi saada".
Itse asiassa tämä on yllättävän yleistä. Ja tämä jatkuu: "Olen nyt ollut työttömänä kaksi vuotta."
Olen entisessä työssä rekrytoinut useita ihmisiä töihin. Vielä parempi oli: olen 28-vuotias, menimme juuri naimisiin ja omakotitalon rakennus täyttää vapaa-aikamme. Nyt on oikea aika asettua aloilleen ja vakituiseen työpaikkaan."
Mistään ei käynyt ilmi, että työ kiinnostaisi, mutta jostain syystä vakituinen työ piti olla. ;)
Olin kotiäitinä 22 vuotta. Kun viimeinen lapsista lähti yläasteelle, ajattelin että nyt on aika työllistyä. Menin läheiseen kauppaan ja tarjosin itseäni hyllyttäjäksi. Pari kuukauden kuluttua he palkkasivat minut, aluksi pari päivää viikossa, sitten tarjosivat jopa vakituista työtä 37,5t. mutta halusin edelleen jäädä osa-aikaiseksi. Ikäni ei ollut este, 46v. eikä se etten ollut ikinä ollut palkkatyössä ennen, suoraan lukiosta kotiäidiksi.
Itse olen myös keski-ikäinen nainen ja olen pitkän työnhaun tuloksena huomannut etteivät keski-ikäiset naiset palkkaa keski-ikäisiä naisia.
Vaihdoin strategiaa ja hain miesvaltaisille aloille, joissa mies rekrytoi, johan alkoi töitä löytymään. Miehet eivät nipota siitä onko tutkinto justiinsa kohdillaan, vaan sain koulutustani paljon paremman paikan - ja palkan.
Lähetät hakemuksia? ja pääset haastatteluihin. Ikäsi ei sitten selviä haastattelijalle jo hakemuksesi luettuaan?
Eli sössit siellä haastattelussa jos saamasi palaute on tuo. "Otetaan nuorempi" miksi?
Olet liian vanha nuorekkaisiin ammatteihin joita itse luettelit ja toisaalta liian nuori siinä mielessä että voit hyvin vielä tehdä lapsia, mikä taas on riski työnantajalle. Hedelmällisessä iässä olevaa ei kannata ottaa töihin.
Jos haluat hyvin palkattua työtä, jossa ei ikää kysytä, suosittelen opintojen jatkamista yliopistossa.
Itse olen myös keski-ikäinen nainen ja olen pitkän työnhaun tuloksena huomannut etteivät keski-ikäiset naiset palkkaa keski-ikäisiä naisia.
Vaihdoin strategiaa ja hain miesvaltaisille aloille, joissa mies rekrytoi, johan alkoi töitä löytymään. Miehet eivät nipota siitä onko tutkinto justiinsa kohdillaan, vaan sain koulutustani paljon paremman paikan - ja palkan.
Ei nuoria eikä vanhoja eikä minkäänikäisiä. Eikä varsinkaan jos hakija on heitä itseään paremman näköinen ja paremmin koulutettu ja pätevämpi.
Vaihdoin strategiaa ja hain miesvaltaisille aloille, joissa mies rekrytoi, johan alkoi töitä löytymään. Miehet eivät nipota siitä onko tutkinto justiinsa kohdillaan, vaan sain koulutustani paljon paremman paikan - ja palkan. [/
Keski-ikäiset naiset ovat susia toisilleen, erityisesti vanhenemisasiassa.
pystyn kyllä myyjänä työskentelemään mutta hoitoalalle en voi opiskella terveyssyistä.En tiedä vaikuttaako se kun lapseni on vasta 4v?ap