Kaikki vinkit täytekakkupohjan onnistumiseksi, kiitos!!
Kommentit (7)
jossa lämpötila on tasainen.
Muista myös käyttää HUONEENLÄMPÖISIÄ aineita! Eli kananmunat huoneenlämpöön hyvissä ajoin.
Lisää jauhot siivilän läpi.
Ja tosiaan ylläolevassa tekstissä meinittu, älä avaa uuninluukkua kesken paiston!
aina ohjeen vehnäjauhoista puolet perunajauhoon. Ja sitten tietty vatkaat kunnolla, välillä vatkaimia taikinan pinnan tuntumaan nostelle, jotta taikina saa ilmaa (kuohkeutta).
Äiti opetti mulle aikoinaan et hyvää kakkupohjaan tulee:
-lasi sokeria
-lasi munia
-lasi jauhoja (puolet vehnäj. puolet perunaj.)
1-2 tl leivinjauhetta.
vaikka niissä on enemmän munia kuin neljä? :O Ja tasan myös avaan uunin luukkua aina välissä ja katson kypsyyden. Silti mun kakut on aina kuohkeita ja täydellisiä :O
Enkä muuten edes laita siivilän läpi jauhoja, mutta tosiaan puolet jauhoista on aina perunajauhoja :D
Paras vinkki kuitenkin varmaan on vaan, että vatkaa tarpeeksi kauan, älä kolistele kippoa "Nostele" jauhot sekään, äläkä vatkaa niitä sinne :) Näin minulla kakut onnistuvat aina ja kaikki kehuu! :) Entinen maikkakin minulle koulussa sanoi, ettei ole opettajan uran aikanaan nähnyt kenelläkään koskaan yhtä kuohkeaa kakkua kuin minun ja en tehnyt tarkkaan ohjeen mukaan :D
Uunista tulee komeana ulos, pöydällä keskeltä laskee.
Vatkaan kauan, jopa 10 min, on kovaa vaahtoa.
Nyt ainoa jossa saatan tehdä virheen, on jääkkaapikylmät munat. Onko se tosiaan niin paha? Miksi se vaikuttaa?
Olen sitte laittanut ne lämpimään veteen hetkeksi, luulin sen auttavan tuohon.
Nämä oli oikeastaan tiedossakin, ja koetan noudattaa parhaani mukaan. Ongelma on tuo uuni, joka ei ole täysin luotettava, ja siksi tarvitsen erityistä varmistusta. Useampi pohja olisi nyt paistettavana..
ap
Meillä uunin lämpö oli ihan muuta kuin sen oma säätö "sanoi".
Joissakin ohjeissa pyydetään paistamaan kakkupohja alaosassa uunia?
-älä yritä liian isoa kakkua kerralla. neljä munaa on hyvä. jos tarvitset isomman kakun, kokoa pohja kahdesta erikseen paistetusta kakusta
-vatkaa munat ja sokeri kunnolla, niin että saat piirrettyä nimikirjaimesi taikinan pintaan ennen kuin se tasoittuu - mutta älä vatkaa niin paljon, että juoksettuu
-paista tasaisessa lämmösä täsmälleen sen aikaa kuin ohjeessa sanotaan. Älä avaa luukkua kesken kaiken. Älä töki mitään millään tikuilla kokeillaksesi kypsyyttä, vaan usko kelloon. Nosta valmis kakku uunista varovaisesti lähimmälle vaakatasolla tönimättä tai tökkimättä ja anna sen jäähtyä kaikessa rauhassa omassa vuoassaan. Vasta jäähtyneenä kumoa pois - silloin se ei enää lätsähdä.