Sukujoulu tulossa, miten välttää lahjakateus...
Ollaan menossa äitini luokse joulunviettoon. Sinne tulevat myös molemmat veljeni perheineen.
Kummallakin veljelläni on vain yksi kouluikäinen lapsi. Heillä on tapana ostaa lapsilleen kalliita ja hienoja joululahjoja. Sinänsä en välitä, ostavat mitä haluavat... Mutta nyt kun me olemma samassa paikassa joulua pelkään että aiheuttaa kateutta. Meillä kun on 4 lasta, eikä todellakaan ole varaa, saati halua ostaa kolmasluokkalaiselle iPhonea...
Annanko asian vaan olla ja selitän lapsille että ei kaikkea voi aina saada mitä haluaa vai kuinka tässä oikeen pitäisi toimia??
Kommentit (93)
Jos veljet ostavat lapsilleen kivat lahjat, ei se ole ap:lta pois.
Ap:n lapsilta on.
Varakkuus ei saa näkyä, koska se aiheuttaa harmistusta. Ei tämä rajoitu edes lasten maailmaan, sillä aikuisetkin joutuvat avamaan "lahjansa" salassa. Hyvää joulua silti kaikille kateellisille suomalaisille :)
luo joulunviettoon, koska olemme varakkaampia kuin veljeni perhe. Lisäksi siskoni on myös hyvässä ammatissa ja heillä on varaa ostaa lapsille lahjoja.
Kornia sanoa äidille, että emme voi tulla, koska meidän lapsilla saattaa olla enemmän lahjoja kuin veljen lapsilla ja käly siitä närkästyy.
Tiedä sitten, onko äiti tyytyväinen kun me siskon kanssa jäämme viettämään kotijoulun ja käly saa huseerata lapsensa kahden lahjan kanssa.
Hyvää joulmieltä vain kaikille.
Älkääs kuule kasvattako niitä lapsianne häpeämään ja kadehtimaan lahjoja. Annetaan kaikkien ostaa sellaisia lahjoja kuin lompakko sallii ja ollaan tyytyväisiä. Ja kyllä jokainen viimeistään vanhempana tajuaa ettei serkun lahjojen kadehtiminen ollut fiksuinta käytöstä, joten mitään pysyviä traumoja ei kenellekään aiheudu.
ymmärtävät empatian päälle. Inhottaa sellainen "ei oo mun ongelma vaikka siskon tytön jouluaatto on kamala kunhan minä ja mun lapset..."
Annat asian olla. Maailma ei vaan ole tasa-arvoinen.
Ja jos ei ajattele, että lapsia pitää köyhyydellä nöyryyttää ja heidän vähempiosaisuuttaan pitää alleviivata juuri vuoden odotetuimpana juhlapyhänä, on sitten "curling-vanhempi", niinkö? Vitsit te olette ällöttäviä. Toivottavasti teillä ei ole lapsia. Mistä tuollainen pahantahtoisuus ja julmuus kumpuaa, ihmettelen vaan. Eikö teillä ole pätkääkään empatiaa, vai onko se karun lapsuutenne aikana nuijittu maanrakoon? Ottakaa nyt huomioon, että lapselle pyritään niillä lahjoilla synnyttämään iloa ja riemua. Ei kateutta, huonommuuden tunnetta ja tyytymättömyyttä. Joku yöpuku ja tussit voisivat kotona tuntua tosi kivoilta, mutta jos siinä vieressä joku Hannu Hanhi availee paketista unelmalahjan toisensa perään, niin ei ne kivoilta tunnu vaikka olisi miten kiltti lapsi.
Osa vanhemmista ei periaatteen vuoksi halua lapsilleen kuin paketin tai kaksi. Pitääkö siis kaikkien vanhempien toimia samoin, vaikka ei halua? Eikö jokaisella perheellä ole oikeus omiin jouluperinteisiin ja -tapoihin? Jos meillä annetaan paljon paketteja ja jollain toisella vain muutama, niin miksi se meidän tapamme olisi muiden tapaa huonompi?
ja yhtenä vuonna (olisinkohan ollut 14 tai jotain) minua nöyryytettiin ihan olan takaa.
Ensin äiti sai kännykän (Nokia isossa laatikossa). Sitten minulle annettiin samankokoinen paketti kouraan ja ajattelin että jee, nyt minäkin saan kännykän. (En olisi sitä uskaltanut edes toivoa...) Mitä löytyi paketista: Lankapuhelin koko perheen käyttöön.
Sitten velipoika avasi paketin, josta löytyi 50 mk:n irtokarkkipussi. Seuraavaksi minä sain samanmuotoisen paketin. Ajattelin taas, että noh, ainakin karkkia (jota en saanut yleensä koskaan). Mitä paljastui paketista: Kilon myslipussi.
Niin että hyvää joulua sitten vaan...
ymmärtävät empatian päälle. Inhottaa sellainen "ei oo mun ongelma vaikka siskon tytön jouluaatto on kamala kunhan minä ja mun lapset..."
Ja jos ei ajattele, että lapsia pitää köyhyydellä nöyryyttää ja heidän vähempiosaisuuttaan pitää alleviivata juuri vuoden odotetuimpana juhlapyhänä, on sitten "curling-vanhempi", niinkö? Vitsit te olette ällöttäviä. Toivottavasti teillä ei ole lapsia. Mistä tuollainen pahantahtoisuus ja julmuus kumpuaa, ihmettelen vaan. Eikö teillä ole pätkääkään empatiaa, vai onko se karun lapsuutenne aikana nuijittu maanrakoon? Ottakaa nyt huomioon, että lapselle pyritään niillä lahjoilla synnyttämään iloa ja riemua. Ei kateutta, huonommuuden tunnetta ja tyytymättömyyttä. Joku yöpuku ja tussit voisivat kotona tuntua tosi kivoilta, mutta jos siinä vieressä joku Hannu Hanhi availee paketista unelmalahjan toisensa perään, niin ei ne kivoilta tunnu vaikka olisi miten kiltti lapsi.
Osa vanhemmista ei periaatteen vuoksi halua lapsilleen kuin paketin tai kaksi. Pitääkö siis kaikkien vanhempien toimia samoin, vaikka ei halua? Eikö jokaisella perheellä ole oikeus omiin jouluperinteisiin ja -tapoihin? Jos meillä annetaan paljon paketteja ja jollain toisella vain muutama, niin miksi se meidän tapamme olisi muiden tapaa huonompi?
Lapset eivät voi vaikuttaa vanhempiensa päätöksiin. Jos kykenet näkemään lasten eriarvoisen aseman jouluaattona, etkö halua siihen vaikuttaa? Kommunikoikaa vanhemmat keskenänne, jotta LAPSILLA olisi kiva joulu. Ja käykää arvovalta taistelunne muuna aikoina. Ja kaikilla hyvä tahto? Pliis olkaa joustavia ja empaattisia aikuisia, näyttäkää mallia lapsillenne...
Lapset eivät voi vaikuttaa vanhempiensa päätöksiin. Jos kykenet näkemään lasten eriarvoisen aseman jouluaattona, etkö halua siihen vaikuttaa? Kommunikoikaa vanhemmat keskenänne, jotta LAPSILLA olisi kiva joulu. Ja käykää arvovalta taistelunne muuna aikoina. Ja kaikilla hyvä tahto? Pliis olkaa joustavia ja empaattisia aikuisia, näyttäkää mallia lapsillenne...
Lapsilla on juuri niin kiva joulu kuin heidän omat vanhempansa haluavat. Jos kälyn mielestä 2 pakettia/lapsi on OK, niin sitten se heille on. Meillä toimitaan toisin.
Eikä kukaan pakota kälyä ja perhettään kanssamme samaan jouluun. Aina voi pysyä poissa ja mennä omiin sukulaisiin, jossa voi laatia omia sääntöjään. Tosin siellä tuo 2 lahjaa /lapsi ei ole toiminut, joten nyt sitä sovitellaan meidän sukuun.
Tosin jos itse olisin veljen lapsi, odottaisin varmaan koko ajan, milloin lähdetään kotiin saamaan ne oikeat lahjat.
Mut ehkä tuo oli yleisesti ottaen silti vähiten harmitusta aiheuttava ratkaisu.
olisin toivonut että vanhempani olisivat opettaneet minulle jotain joulun oikeasta merkityksestä
Olisi vuoro mennä miehen vanhemmille ensi jouluna. Miehen sisko perheineen tulee sinne ja voin kuvitella sitä lahjamäärää lapsille. Itse en hyväksy sellaista lahjomista ja tavarapaljoutta.
Nyt olen miettinyt, että miten hoidamme asian. Pitäisikö miehen puhua siskolleen, että jättävät lahjat kotiin tai suurimman osan. Lapsia ei lie haittaa jos kotona odottaa tapaninpäivänä lahjaröykkiö.
Serkuille tulee vain kateutta jos toiset saavat enemmän. Meillä olisi kyllä myös varaa, eikä olla köyhiä. Mutta emme kannata kulutusjuhlaa ja materialismia ja minusta tuntuu pahalta ajatella, että omat lapset oppisivat nyt anoppilassa joulusta sen tavaranmerkityksen.
Pitää varmaan puhua miehelle, että tämä soittaisi siskolleen ja sisko jättäisi lahjat kotiinsa odottamaan kun palaavat joulun jälkeen sinne.
Hienoa ap, että saitte asian järjestymään.
Varmaan ovat jo 8 vuotta sitten käyneet.
Ethän sinä voi toisten perheiden lahjoja ja niihin käytettävää summaa alkaa sanelemaan joten ainoa mitä voit tehdä on jutella joko etukäteen tai jälkeen päin omien lasten kanssa asiasta. Tämä siis jos ei ole mahdollista järkätä niin että lahjaosuus jouluaatosta hoidetaan omassa kotona oman ydinperheen kesken mutta sehän ei ole mahdollista jos ette asu lähekkäin.
Tosi hienosti toimittu ja ratkaistu! Laitoin korvan taakse sille varalle, että asia on joskus itsellä ajankohtainen. :)