Kaverin piti tuoda 1v tänään hoitoon meille. Menee hermo!!!
Kaverin äiti kaatui portaissa ja joutui sairaalaan. Siis vanha ihminen. Lonkka murtui, ei muuta ja kaveri halusi mennä sitä katsomaan sairaalaan. Pyysi minulta, että voisi tuoda 1v:n tänne päiväksi, niin kävisi hoitamassa äidin pari juoksevaa asiaa ja siellä sairaalassa.
Piti tuoda klo 10 ja sovittiin, että syötän lounaan rauhassa ja sitten normaalit päiväunet meillä. Meillä on siis kuusi lasta, joista kolme alle kouluikäistä ja kolme koulussa ja selkeä päivärytmi on pakko olla.
Lähetti viestin klo 10, että tuleekin vasta klo 11. No, tulee sitten suoraan lounaalle. Klo 11 laittoi viestiä, että ei päästä vieläkään lähtemään, syödään kotona ja tullaan 12.30. Siinä vaiheessa jo vähän närkästytti, koska meillä nuo pienet menee 12 nukkumaan ja puoli yhden aikaan jonkun 1v:n tuleminen taloon voisi herättää kaikki. Kun ei osaa olla hiljaa.
No, laitoin sitten kaikki ulos nukkumaan pakkaseen, että varmasti saavat nukkua rauhassa, vaikka se 1v tuleekin kesken päiväunien.
Kello on nyt 13, eikä ole vieläkään tullut, eikä ole laittanut mitään viestiäkään. Tulee autolla, eli takuuvarmasti nukahtanut autoon, herätetään, ei enää nukahda ja karjuu väsymystään koko illan.
Vitsit kun oli hyvä mieli aamulla, että voin auttaa kaveria, mutta nyt on mieli täysin päinvastainen. Menee koko päivä omalta perheeltä pilalle, kun kaveri on niin saamaton ja avuton tuon yhden kanssa!
Kommentit (76)
vaatetta, jos kerran kolme omista mahtuu rattaisiin/vaunuihin - eli ovat alle 3-vuotiaita.
supermammat jotka hymyssä suin hoitelisivat ne väsynyttä ja kiukkuista alle kolmivuotiasta, heh :)
Itse olen myös monen lapsen äiti enkä pidä tarkkaa päivärytmiä, mutta jotta tätä rumbaa jaksaa niin on se yksi asia josta on pakko huolehtia, ja se on laste riittävät (päivä)unet.
Kyllä muakin ottaisi päähän jos joku järkkäisi minut tuohon tilanteeseen kun olisin hyvää hyvyyttäni halunnut auttaa.
ja taatusti tuo kuopus heräisi jos joku menisi hakkaamaan ikkunaa jonka takana hän nukuu.
Meillä on myös ollut lapsia joita ei todellakaan kanneta nukkuvana sisään koskaa ne HERÄÄVÄT kun auto pysähtyy jos ovat sattuneet siihen nukahtamaan. ja loppupäivä sitten on mahdotonta kiukkuamista.
Mä en muuten saanut ap:n viestistä ollenkaan kuvaa etteikö hän tuosta selviäisija pärjäisi vallan mainiosti mutta kyllä muakin ottaisi päähän jos joku tahallaan hankaloittaisi päivääni tuolla tavalla.
Sitä kyllä minunkin on vaikea uskoa ettei ap:lta löytyisi ulkoiluvaatteita hoidokille kun on noin monta omaakin pientä.
mutta kaikki tietää, ettei kukaan täyspäinen äiti ja hänen yhtä täyspäinen kaverinsa ensinnäkään herättäisi sitä yksivuotiasta vaan toisi nukkuvana hoitoon. Miksi herättää vartin jälkeen?
Ja toisekseen, ei voi olla sellaiset järjestelyt, että yksivuotias pääsee herättämään ne kolme alle 3-vuotiasta alle 10 sekunnin, jos ne kolme kerran olivat ulkona.
Parhaiten tän tunnistaa provoksi siitä, että tänään palstalla juuri keskustellaan, voiko lapsia edes nukuttaa ulkona näillä pakkasilla. Toiset ei uskalla ja ap vei peräti kolme sinne.
ja ei kai sitä yksivuotiasta kukaan herättäisi vaan kantaisi nukkuvana sisälle. Aika provoa, eikä pelkästään näiden vaan monen jo mainitun seikan vuoksi.
Tai sitten tarvittaisiin jo lujaa perhetyöntekijää tuohon ap:n perheeseen. Elämää ei vaan voi suorittaa noin näkemättä ja kuulematta mitään oman kodin ulkopuolelta. Mutta ilmeisen pahasti sinne kotiin olisi jo jämähtänytkin, jos tuo teksti olisi totta. Silloin pitäisi hakea apua pian.
Meillä on 4 lasta. Kaksi on alle 2,5 vuotiaita. Molemmat pirun herkkä unisia. Anteeksi nyt vaan, mutta eipä tuo lapsiluku kompensoi pätkän vertaa siihen miten sikeästi he nukkuvat!
Jo on todella typerää ajatella, että kuuden lapsen perheessä kaikki nukkuvat kuin tukki eikä herää vaikka ydinpommi räjähtäis korvan vieressä!
Koska mullakin on tollanen kaveri joka on aina myöhässä sovitusta. Molemmilla 1 lapsi ja kaverini on siis tunteja myöhässä, jos sovitaan että nähdään aamupäivällä vaikka klo.10 niin ei oikeasti ole mitenkään harvinaista että tulee klo 19 illalla.
Vaikka on vain 1 lapsi niin olsi sinä päivänä kiva tehdä muutakin kuin odotella toista...Aluksi miettii että syödään yhdessä aamupalaa, sitten se jää syömättä kun odottelen kaveria.
Sitten ajattelen että syödään yhdessä lounasta, että mennään vaikka ulos syömään johonkin kahvilaan... no, kaveria ei näy ja soittaa että syövät lounaan kotona. Ihan kiva, mulla on siinä kohtaa jo kiljuva nälkä ja olisin kauppaa voinut lähteä aiemmin hakemaan sitä lounasta.
Sanooettä tulee iltapäivällä, venytän lapsen päikkäreitä jotta nukkuvat sitten yhdessä. Jaha, kaverin muksu olikin nukahtanut kotiin joten vielä kestää.
Sitten oma lapsi myös nukkumaan ja suunnittelen päivällistä. Tässä kohtaa alkaa jo todella ärsyttämään tämä kaveri.
Illalla saattavat tulla klo.19 ihan niinkuin ei mitään. Ehtivät olemaan tunnin, lapsi villiintyy sopivasti juuri ennen nukkumaanmenoa.
Kyllä se ärsyttää todella paljon kun jotkut kuvittelee että koko maailma pysähtyy odottamaan heitä!
se harmittaa... mutta niin paljon että vartin välein käy purkamassa raivoaan nettiin... no, tyylinsä kullakin.
Vähän päästä suurperheen (vielä useammin kuin pienperheen) arjen ja rutiinin rikkoo joku asia. Joku sairastuu, vanhempi on matkoilla jne. Eikä auta kun luovia ja keksiä uusia konsteja.
Jos on yksi kiveen hakattu aikataulu, joka on ainut jolla perhe "selviää" päivästä niin jossain mättää. Jos äiti ei tee muuta kuin "itkee" kun lapset ovat väsyneitä/sairaita/levottomia jne. niin tietenkin edessä on aika kaoottinen ilta.
Siinä vaiheessa kun hyvää hyvyyttäsi tekemäsi palvelus ystävälle rikkoo perheen rutiinit, on aika ottaa luovat konstit käyttöön. Väsymystään huutavat alle kolmivuotiaat saattaisivat rauhoittua jos itkemisen sijaan vaikkapa järjestätä heille vesileikin kylppäriin... tiedäthän kaikki vaippaisilleen ja puuhailemaan. Itse otat mukin teetä mukaasi ja istahdat lattialle sinäkin.
Kun koululaiset tulee kotiin käsket heitä tekemään välipalaa ja läksyt, sitten lähdette koko porukka ulos. Otat isommat lapsen mukaan auttamaan pienten kanssa. Iltaruuaksi tilaat pitsat. Ja niin kaikkien iltamenot ja harrastukset tältä illalta on peruttu :)
Pakkohan siellä on olla jotain yksivuotiaalle sopivaa vaatetta, jos kerran kolme omista mahtuu rattaisiin/vaunuihin - eli ovat alle 3-vuotiaita.
Ei meillä ainakaan ollut noin pienillä varahaalaria talveksi. Eikä sitä ikinä myöskään kaivattu.
Mä ymmärrän todella hyvin ärsytyksen siitä että aikataulu muuttuu ja muuttuu ja vielä kerran muuttuu. Mulla siitä ei oikeasti ole edes mitään isoja seurauksia kun lapsetkin on vähän isompia eikä muutenkaan ole koskaan kumpikaan olleet herkkiä rytminmuutoksille. Mutta jotenkin se kotona toisen kyttääminen on todella raivostuttavaa. Jos alunperinkin ois sovittu se myöhäisempi aika niin siinä aamupäivällä ois voinut tehdä jotain järkevämpääkin kun vain päivystää kotona. Neljä alle kolvevuotiasta on parhaissa olosuhteissakin rankkaa ja nyt jos ovat vielä tosi väsyneitä niin aika tuskaa tulee olemaan.
Mulla on neljä lasta ja olen ottanut niiden kanssa aika lunkisti ilman mitään tiukkoja päiväjärjestyksiä, mutta eipä ole kukaan niistä mitään uhmaakaan "sairastanut".
Vanhin on jo 18v ja murrosikäkin meni todella simplisti. Nuorimmasta ei vielä uskalla sanoa, kun on vasta 2v, mutta hyvältä tuo näyttää.
mutta kaikki tietää, ettei kukaan täyspäinen äiti ja hänen yhtä täyspäinen kaverinsa ensinnäkään herättäisi sitä yksivuotiasta vaan toisi nukkuvana hoitoon. Miksi herättää vartin jälkeen?
Ja toisekseen, ei voi olla sellaiset järjestelyt, että yksivuotias pääsee herättämään ne kolme alle 3-vuotiasta alle 10 sekunnin, jos ne kolme kerran olivat ulkona.
Parhaiten tän tunnistaa provoksi siitä, että tänään palstalla juuri keskustellaan, voiko lapsia edes nukuttaa ulkona näillä pakkasilla. Toiset ei uskalla ja ap vei peräti kolme sinne.
Omat vanhempani ovat kertoneet, että esimerkiksi minua ei todellakaan pystynyt liikuttamaan ilman että heräsin.
Mulla on neljä lasta ja olen ottanut niiden kanssa aika lunkisti ilman mitään tiukkoja päiväjärjestyksiä, mutta eipä ole kukaan niistä mitään uhmaakaan "sairastanut".
Vanhin on jo 18v ja murrosikäkin meni todella simplisti. Nuorimmasta ei vielä uskalla sanoa, kun on vasta 2v, mutta hyvältä tuo näyttää.
Mullakin on kolme lasta, joista kukaan ei ole tarvinnut tiukkaa päivärytmiä.
Ystävällä taas on lapsi, jolle oli pakko pitää tiukkaa päivärytmiä, tai kaikki meni pieleen. Ja tämä oli oikeasti lapsen tarve, äiti olisi mieluusti elänyt paljon rennommin lapsensa kanssa.
meille ei tule kukaan silloin kun YKSI 2-vuotias nukkuu päikkäreitä (ja kaksi muuta ovat koulussa) koska se on minun työaikaani ja silloin kun en tee töitä, se on minun omaa aikaani. Jos tuo ei ollut provo, ymmärrän ap:ta. Oman kokemukseni mukaan juurikin yhden lapsen vanhemmilta minkään sortin aikataulun noudattaminen ei onnistu mutta kaikilta muilta pitäisi onnistua heidän aikatauluihinsa sopeutuminen. "kyllähän se yks menee siinä niiden kuuden jatkona, eikö?"
nimim. itsekäs mutta eipä kiristä pipokaan
Itselläni kolme lasta, joista vanhin koulussa ja meillä myös tietty rytmi päivässä, vaikkei armeijassa asutakaan, niin kuin joku epäili. Parilla ystävälläni on n. 2 vuoden vanhat esikoiset ja molemmat ovat sellaisia, että vain heidän aikataulun mukaan mennään ja se aikataulua katsotaan sitten, kun aamulla on jaksettu nousta sängystä, syöty aamupala jne. On melko tuskaista järjestää heidän kanssaan edes treffejä saatikka sitten olla lastenhoitoapuna. Mutta ehkä sitä itsekin on ollut avuttomampi ekan kanssa ja muista on tuntunut samalta...
kun omat olivat pieniä. Meillä 4 lasta.
Ymmärrän ap.ta.
Olen itse kerran odottanut kaveriani. Ilmoittivat illalla, että tulevat huomenna klo 10.00
Kelo 11 soitti, että myöhästyvät kun käyvät shoppailemassa
klo 13 soittivat, että menee vielä aikaa
klo 15 tulivat sitten.
Oli hellepäivä ja lapset olisivat halunneet rannalle. Mutta mihinkään ei voinut lähteä kun odotettiin 5 tuntia tätä kaveria lapsensa kanssa.
Jo pelkästään ruokien suunnittelu 5 tunnin viiveellä oli hankalaa heille ja se kyttäys ja omien päiväunien suunnittelu yms.
Joten tsempit ap. Odota kun pääset siihen vaiheeseen kun alkaa käydä yövieraita. Jotkut lapset tyrkytetään joka viikonloppu yökylään, mutta heille ei voi koskaan mennä kun äitiä niin väsyttää.
Pakkohan siellä on olla jotain yksivuotiaalle sopivaa vaatetta, jos kerran kolme omista mahtuu rattaisiin/vaunuihin - eli ovat alle 3-vuotiaita.
Ei meillä ainakaan ollut noin pienillä varahaalaria talveksi. Eikä sitä ikinä myöskään kaivattu.Mä ymmärrän todella hyvin ärsytyksen siitä että aikataulu muuttuu ja muuttuu ja vielä kerran muuttuu. Mulla siitä ei oikeasti ole edes mitään isoja seurauksia kun lapsetkin on vähän isompia eikä muutenkaan ole koskaan kumpikaan olleet herkkiä rytminmuutoksille. Mutta jotenkin se kotona toisen kyttääminen on todella raivostuttavaa. Jos alunperinkin ois sovittu se myöhäisempi aika niin siinä aamupäivällä ois voinut tehdä jotain järkevämpääkin kun vain päivystää kotona. Neljä alle kolvevuotiasta on parhaissa olosuhteissakin rankkaa ja nyt jos ovat vielä tosi väsyneitä niin aika tuskaa tulee olemaan.
Kaveri tuli siis sen itkevän lapsensa kanssa. Otin eteisessä vastaan ja riisuin. Kun nostin vaatteita henkarille, lapsi juoksi ohitseni olohuoneeseen huutaen ja alkoi hakata terassin ovea, jolloin kaikki kolme pientä heräsivät. Meillä on 8kk kaksoset ja 2v1kk.
Meillä ei todellakaan ole mitään villahaalareita tai collegeasuja varalla kavereiden lapsille. Meillä on tuon 2v:n vaatteet ja kaksosten vaatteet. Ei ole tilaa säilyttää mitään ylimääräisiä vaatteita ja jos noilta neljältä vanhimmala (joihin 2v lukeutuu) jotain on jäänyt, niin ihme. Kyllähän vaatteet kuluu.
Kaksoset sammuivat kolmelta sisälle, kun olivat tunnin huutaneet. Herätin ne äsken, ettei menisi ihan valvomiseksi koko iltaa. 2v on kiukkuinen kuin ampiainen ja itkee joka asiasta. Kaverin lapsi itkee äitiä, sille ei kelpaa mikään, on tosi väsynyt. Ei syö, ei halua lukea, mitkään lelut tai kirjat eivät kelpaa.
En tiedä mitään sairaalan vierailuajoista vai ymmärsinkö väärin kaveria, mutta joka tapauksessa ei kai mennyt katsomaan äitiänsä.
Lähetti äsken viestiä, että tulee kuuteen mennessä hakemaan lapsensa. Jaa-a, saapa nähdä.
Mies tuli 1,5 tuntia sitten kotiin hirveän päänsäryn saattelemana ja on tämän huutosirkuksen takia vetäytynyt talon viimeisimpään nurkkaan lepäämään.
Koululaiset lähtivät kavereilleen, kun kotona kaikki vaan huutaa.
Voisin pyytää kaverilta vastapalvelukseksi sitä, että veisin kaksoset ja 2v:n huomiseksi hoitoon. Nukuttakoot päiväunille, syöttäkööt, vaihtakoot vaipat ja viihdyttäkööt.
ap
?
joko ennen päiväunia tai vasta päiväunien jälkeen, jos lapset on noin herkkäunisia.
Meillä on yksi kaksivuotias, joka on tosi herkkäuninen. Ei tulisi kuuloonkaan sopia mitään tapaamista tai tekemistä tasan klo 13. Puhelin on äänettömällä, ovikello pois päältä ja lastenhuone on aika hyvin äänieristetty.
kun yläkerrassa oli vesivahinko ekana meidän seinät ryystettiin hiomakoneilla ja imulaitteet imi pölyt ulos, sitten kuivurit hurisi monta viikkoa... hyvän näköisiä remppamiehiä ravas harva se päivä hommissa porattiin naulattiin hakattiin... mun vaavin työnsin vaunuissa vaan makkaeriin unia jatkamaan kun tultiin ton metelin keskelle kotiin ja vaavi nukkuin kaksi tuntia heräsi kun miehet lähti ja tuli liian hiljasta....
Meillä on 3 alle kouluikäistä lasta, kohta 4.
Ja kyllä tämän sakin kanssa saa pitää rytmiä päällä jos meinaa selvitä kunnialla :)
Kyllähän se minäkin kykenin yhden lapsen kanssa rytmin kanssa vähän säätämään, kahdenkaan kanssa se ei ollut niin justiinsa. Kolmas syntyi, tuntui että kädet loppuu kesken :D Joten on paljon helpompi pitää se rytmi.
Ja muutenkin, oikeasti! Mitä se tuollainen pelleily on? Vähän väliä uutta aikaa sovitaan. Eikö yhtään päässä ole käynyt, että ap:n perheellä olisi voinut olla jotakin muutakin menoa?
Kyllä minä olisin jo kylmästi sanonut, että ei, älä tuo enää. On muutakin menoa.
Varsinkin siinä vaiheessa olisin sanonut, kun olisin kuullut ettei aiokaan mennä äitiään katsomaan. Ei sitä oikeasti ihminen voi olla niin kädetön, ettei kykenisi lasta ottamaan mukaan.
Unenpöpperöstä herätetty 1v, joka heti lähtee säntäilemään ja karjumaan, takoo ikkunat, ok. Mun kokemus on vaan niistä, jotka ihmettelee tovin vieraassa ympäristössä oloaan.
Yhtä asiaa myös ihmettelen, miksi et edes pyytänyt niitä koululaisia sua auttamaan, edes yhden kerran? Ja niin, miehen päänsärky, varmasti migreeni tai pahempaa, eikö?
Tsemppiä trolli-iltaan, sua ketuttaa varmaan yhtä paljon ellei enemmän kuin aloitusta tehdessäsi? Hyvä, näin menee kaikki persiilleen loppuun asti.
Hän siis tarjoutui hoitamaan vierasta lasta. Ajaksi sovitaan klo 10, ja tämä toinen äiti tulee vasta klo 13 eli KOLME TUNTIA MYÖHÄSSÄ.
Minkälainen äiti ei kykene kunnioittamaan toisten ihmisten menoja eikä aikatauluja vaan kuvittelee, että hän ja hänen menonsa ovat ne ainoat tärkeät? Ja vielä ihmettelen, minkälainsia ovat ne täälläkin asiaa puoltaneet äidit, joiden mielestä tuollainen käytös on ok.
Kyseessä on muiden ihmisten hyväksikäyttöä, välinpitämättömyyttä toisten menoja kohtaan ja kertakaikkisen itsekeskeistä käytöstä. Törkeää!
ja ei kai sitä yksivuotiasta kukaan herättäisi vaan kantaisi nukkuvana sisälle. Aika provoa, eikä pelkästään näiden vaan monen jo mainitun seikan vuoksi.
Tai sitten tarvittaisiin jo lujaa perhetyöntekijää tuohon ap:n perheeseen. Elämää ei vaan voi suorittaa noin näkemättä ja kuulematta mitään oman kodin ulkopuolelta. Mutta ilmeisen pahasti sinne kotiin olisi jo jämähtänytkin, jos tuo teksti olisi totta. Silloin pitäisi hakea apua pian.