Auttaako liikunta laihdutukseen?
Esim kävelylenkki joka päivä. Jos syö normaalisti? Vyötärölle kerääntyy liikakiloja ja vararengas löytyy mistä haluan eroon
Kommentit (10)
Saat lihasta läskin tilalle. Lihas kuluttaa kaloreita myös lepotilassa treenaamisen jälkeen.
Auttaa, mutta laihduttamisen päärooli on syömisen hallinnointi. Täysin liikkumatonkin voi laihduttaa. Liikunta lähinnä vain saattaa nopeuttaa prosessia ja muokkaa kehosta paremman, ryhdikkäämmän ja kiinteämmän.
treenaan itse 10h viikossa raskasta treeniä: juoksu, pump, step, attack, spinning ja usein teen tuplatunnin eli 2 tuntia peräkkäin. Yhteensä liikuntantunteja tulee sellainen 9-10h viikossa eli treenaan ylärajoilla, enempi liikunta johtaa rasitusvammoihin.
Ja olen SILTI ylipainoinen. Olen 163/73kg. Lihasmassaa on mutta se ei selitä kaikkea, on ihan aitoa silavaa ja reilusti. Itselläni liikunta ei laihduta yhtään, koska se tekee niin kovan nälän että joudun syömään paljon (terveellistä ruokaa toki) jotta saan liikunnan tekemän energia- ja ravintoainevajeen täytettyä.
Mutta mieluummin olen siis treenaava hyväkuntoinen pulska kuin treenaamaton sohvaperuna laiha.
Jos liikunta ei aiheuta sinulle lisääntynyttä ruokahalua jota on vaikea hillitä, ja pystyt syömään saman verran kuin liikkumattomana (tai jopa vähemmän) niin toki laihdut paremmin liikunnan kanssa kuin ilman.
Mutta sitten on meitä joille kaikki liikunta aiheuttaa ruokahalun kasvun, ja siksi laihduttaminen on paljon vaikeampaa liikkuen kuin liikkumatta. Minä pääsin liikakiloistani vasta kun jätin liikunnan (kestävyysjuoksun) pois, koska silloin oli helppo olla miinuskaloreilla. Sen sijaan jos juoksin ja yritin olla miinuskaloreilla, tuli kauhea heikotus, päänsärky, vilu jne mitkä lopulta aina pakottivat syömään kulutuksen verran (jolloin ei siis laihdu).
treenaan itse 10h viikossa raskasta treeniä: juoksu, pump, step, attack, spinning ja usein teen tuplatunnin eli 2 tuntia peräkkäin. Yhteensä liikuntantunteja tulee sellainen 9-10h viikossa eli treenaan ylärajoilla, enempi liikunta johtaa rasitusvammoihin.
Ja olen SILTI ylipainoinen. Olen 163/73kg. Lihasmassaa on mutta se ei selitä kaikkea, on ihan aitoa silavaa ja reilusti. Itselläni liikunta ei laihduta yhtään, koska se tekee niin kovan nälän että joudun syömään paljon (terveellistä ruokaa toki) jotta saan liikunnan tekemän energia- ja ravintoainevajeen täytettyä.
Mutta mieluummin olen siis treenaava hyväkuntoinen pulska kuin treenaamaton sohvaperuna laiha.
Laihtuaksesi, kuntoa tuolla toki nostaa.
Laihdutus lähtee aina ruokavaliosta! Pelkällä ruokavaliolla ei kuitenkaan kannata laihduttaa, siitä tulee laiha läski. Kiinnitä ruokavalioon huomiota, vähintään 1.5g protskuja per painokilo. Hyvää rasvaa. Loput kalorit hiilarista. Syö hiilareita eniten aamiaisella ja ennen sekä jälkeen treenin.
Vähennä liikuntaa ja muuta liikkunistottumuksiasi. Punttista väh. 2-3 krt viikko lihasten ylläpitämiseksi. Monipuolista aerobista liikuntaa päälle 2-4 krt viikko. Älä liiku enempää kuin 1-1.5 h päivä. Vähintään yksi täysi lepopäivä viikossa. Välillä kevyempi viikko.
Jos liikunta ei aiheuta sinulle lisääntynyttä ruokahalua jota on vaikea hillitä, ja pystyt syömään saman verran kuin liikkumattomana (tai jopa vähemmän) niin toki laihdut paremmin liikunnan kanssa kuin ilman. Mutta sitten on meitä joille kaikki liikunta aiheuttaa ruokahalun kasvun, ja siksi laihduttaminen on paljon vaikeampaa liikkuen kuin liikkumatta. Minä pääsin liikakiloistani vasta kun jätin liikunnan (kestävyysjuoksun) pois, koska silloin oli helppo olla miinuskaloreilla. Sen sijaan jos juoksin ja yritin olla miinuskaloreilla, tuli kauhea heikotus, päänsärky, vilu jne mitkä lopulta aina pakottivat syömään kulutuksen verran (jolloin ei siis laihdu).
Liikkuminen sai aikaan niin hillittömän nälän + että jaksoi liikkua, söin paljon. Eli en laihtunut, mut kyl tiivistyin. Mut painoa silti 10 kiloa aivan liikaa oli.
nimenomaan korostan sitä että en treenaa LAIHTUAKSENI vaan treenaan kasvattaakseni lihasmassaa ja kuntoa. Joten kiitos avusta, mutta en laihduta :)
Ja tosiaan juoksen myös puolimaratoneja useamman vuodessa. kunto kohdallaan.
Hassu treenimetodi sinulla lihaksen kasvatukseen.
Jos liikunta ei aiheuta sinulle lisääntynyttä ruokahalua jota on vaikea hillitä, ja pystyt syömään saman verran kuin liikkumattomana (tai jopa vähemmän) niin toki laihdut paremmin liikunnan kanssa kuin ilman. Mutta sitten on meitä joille kaikki liikunta aiheuttaa ruokahalun kasvun, ja siksi laihduttaminen on paljon vaikeampaa liikkuen kuin liikkumatta. Minä pääsin liikakiloistani vasta kun jätin liikunnan (kestävyysjuoksun) pois, koska silloin oli helppo olla miinuskaloreilla. Sen sijaan jos juoksin ja yritin olla miinuskaloreilla, tuli kauhea heikotus, päänsärky, vilu jne mitkä lopulta aina pakottivat syömään kulutuksen verran (jolloin ei siis laihdu).
Liikkuminen sai aikaan niin hillittömän nälän + että jaksoi liikkua, söin paljon. Eli en laihtunut, mut kyl tiivistyin. Mut painoa silti 10 kiloa aivan liikaa oli.
Vaaka nurkkaan ja mittanauha käyttöön.
mutta tuskin riittää.
Oscar.